Forum > Färdiga produktioner
Wernborg - Seasons of mind
Tokai:
Recension nr 2
Tycker drumsen har för mycket reverb. Men lite som U2 är det kanske ok. Tycker versen är bättre än refr, kanske därav mitt tyckande om att det inte sticker ut.
Det låter mjukt och bra.
Tycker arret är bra, bra dynamik mellan vers och refr. Kanske börjar första reffen för snabbt in i låten. Men så brukar det vara.
Sen var det här med "stilen"... efter ett antal glas vin börjar man pladdra okontrollerat. Visst är det ok att tycka till även om själva stilen eller genren inte är en sk tekopp. Jag har själv problem med det, t.ex hårdrock eller metal.
Sen är jag inte riktigt klar över när du skriver: "Melodiöst men inget som sticker ut. Ja så är det kanske, men det betyder inte att det är det jag gillar bara för att jag råkade göra en sådan låt."
Alltså, du gör låtar vars stil du inte gillar? Själv gjorde jag lite tvunget en eurodiscolåt, och jag gillar fortfarande inte genren, men har fått en viss förståelse för den. Jag brukar testa många olika stilar men det är för att jag gillar dom. Sen finns det stilar man gillar men som man aldrig skulle våga ge sig på, t.ex tidigt 70-tal funk/soulmusik som James Brown.
Sen vill jag rätta till ett missförstånd som jag skrev i ett svar till din kommentar till min låt For old time´s sake: skrev "Klantskalle". Det berodde på att jag att efter ett antal glas vin... osv, läste fel. Trodde då att du skrev att du spillt ut din drink och måste fylla på en ny!
Wernborg:
--- Citat från: Tokai skrivet 25.11.2010, 21:12:32 ---Recension nr 2
Tycker drumsen har för mycket reverb. Men lite som U2 är det kanske ok. Tycker versen är bättre än refr, kanske därav mitt tyckande om att det inte sticker ut.
Det låter mjukt och bra.
Tycker arret är bra, bra dynamik mellan vers och refr. Kanske börjar första reffen för snabbt in i låten. Men så brukar det vara.
Sen var det här med "stilen"... efter ett antal glas vin börjar man pladdra okontrollerat. Visst är det ok att tycka till även om själva stilen eller genren inte är en sk tekopp. Jag har själv problem med det, t.ex hårdrock eller metal.
Sen är jag inte riktigt klar över när du skriver: "Melodiöst men inget som sticker ut. Ja så är det kanske, men det betyder inte att det är det jag gillar bara för att jag råkade göra en sådan låt."
Alltså, du gör låtar vars stil du inte gillar? Själv gjorde jag lite tvunget en eurodiscolåt, och jag gillar fortfarande inte genren, men har fått en viss förståelse för den. Jag brukar testa många olika stilar men det är för att jag gillar dom. Sen finns det stilar man gillar men som man aldrig skulle våga ge sig på, t.ex tidigt 70-tal funk/soulmusik som James Brown.
Sen vill jag rätta till ett missförstånd som jag skrev i ett svar till din kommentar till min låt For old time´s sake: skrev "Klantskalle". Det berodde på att jag att efter ett antal glas vin... osv, läste fel. Trodde då att du skrev att du spillt ut din drink och måste fylla på en ny!
--- Slut citat ---
Mjukt var ett bra ord. Det var vad jag sökte när jag mixade och arrade denna. Tack.
Visst kan det hända att jag gör låtar i en stil jag inte själv attraheras särskilt mycket av eller är min favoritstil. Jag har spelat väldigt många stilar både ensam här hemma och i ett otal konstellationer så när jag skriver musik så händer det att det kommer ut låtar utan nån särskilt eftertanke om vilken stil det ska bli. Ibland har låtar redan från start en naturligt inneboende stil. Så var det med denna för mig. Jag har skrivit låten för väldigt länge sedan men inte spelat in den, men till minimalistfestivalen gjorde jag en inspelning med gitarr, bas och sång som inte alls gjorde låten rättvisa så nu tyckte jag det var dags att ge låten "rätt" kläder.
Hade jag haft ork, tid och lust så hade jag förmodligen uteslutande gjort lite mer utmanande progressiv rock, och framför allt längre låtar, men nu för tiden får man en timme här och en timme där och för att få någonting färdigt över huvudtaget så blir det ofta enklare rocklåtar. Ibland tar jag mig i kragen och gör något jag brinner för, tex. som min förra låt Then what som finns här på KR också där du gav mig jättefina kommentarer.
Ang. klantskallar och borttappade sångtagningar så berodde säkert min förlust på en kombination av just klantskallighet och drinkintag.
:)
Wernborg:
Finalmix månne?
Har automatiserat och komprimerat sångspåret så att nivån är jämn? nu.
Höjt virveltrumman.
Vässat diskant på mastermixen.
Lite nya trumfill. Bort med keyboardskadan som vissa fill led av.
Rensat i fillgitarren något.
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Seasons_of_mind_20101204.mp3[/mp3]
Seasons of mind (2010-12-04)
bow35:
Håller med MaxB om att det behövs mer fläsk i gitarrerna. Annars var min första reaktion (när sången kommer in) att detta är guld. Avundas dig att du har tålamod att jobba vidare när du sitter på en sån skön låt/produktion. Tycker den tappar vig 163 när sista vers börjar. Den låter lte trött. Men den slutar snyggt från 202. Om jag ändå kunde producera något så sofisterat som denna :huh:
Ola:
Hej Wernborg skön låt och sound du fått till
efter att ha lyssnat på låten 2g känns det som om det skulle kunna göra nytta med ett skitigt gitarr ackord på sista reffen
men som sagt inget måste
bra jobbat
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida