Kontrollrummet

Gurano & Asti - What am I supposed to do

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sättning:
Trummor - Gurano
Synth - Gurano
Komp och sologura - Gurano
Bas - Asti
Sång - Asti


Sångtext (Jag (Gurano) har skrivit ner Astis text - så det kan ha blivit lite fel i min hörning :D )
I´m seeing everything in a different kind of light
What is the purpose of your mistyfying look
You come here often feels like every single night

What am I supposed to do
when all I ever see is me and you
and what am I supposed to feel
when nothing that appears seems to be real

My life is filled with many different kinds of fear
I never wanted it to be the way it is
but now I realize you´re not what you appear

Oh no, oh no no
Oh no, oh no no

I dont believe what I hear other people say
that you´ve been seeing someone else for quite some time
and you will walk away from me now any day

What am I supposed to do
when all I ever see is me and you
and what am I supposed to feel
when nothing that appears seems to be real



Ha de
Gurano
« Senast ändrad: 06.12.2010, 01:09:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt skön instrumental historia detta och du har ju med nåt slags bas som kan vara med mycket mer. Diggade denna stort.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Låter bra det här! Snygga gitarrer som vanligt.
Om man skulle vilja ha sång på det här tror jag det skulle funka
med lite "flummig" stämsång a la Tomorrow never knows...
Men det funkar bra så här också!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Skall bli kul att höra den utvecklas..lite åt prog hållet..inte progg som på svenska :D
Trummorna låter väldigt komprimerade..men det skall väl jobbas vidare..schysst stuk hur som helst!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vad kul - man är iväg å dricker en drajja - å så får man go respons under tiden - tackar!

Eddi: Jo det finns en synth med lite basiga toner men jag tänker fylla på med en "redig" bas. Kul att du gillar.
Asti: Jo sång e önskvärt ;). Kul att du gillar.
Clemens: Du har rätt i att drumsen är för komprimerade - ska ändras. Kul att du gillar.
Wernborg: Jäpp bas ska till!

Har jag lite tur så bir det lite sång oxå

Tack alla för era tankar
Gurano
« Senast ändrad: 05.12.2010, 00:04:40 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad kul - man är iväg å dricker en drajja - å så får man go respons unde tiden - tackar!
Läste fel och trodde att du var iväg och "drar en braja" men ser sen att du "drar en drajja".

Jag gillar idén här och kanske är det första gången jag hör stämningar åt svensk spelmansmusik eller svenska 70-talsgrupper som närmade sig den svenska folkmusiken.

Är det flanger som du gillar och ganska konsekvent använder på gitarr?
Jag gillar soundet men använder det sällan själv på gitarr.
« Senast ändrad: 04.12.2010, 23:40:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Läste fel och trodde att du var iväg och "drar en braja" men ser sen att du "drar en drajja".
Jag gillar idén här och kanske är det första gången jag hör stämningar åt svensk spelmansmusik eller svenska 70-talsgrupper som närmade sig den svenska folkmusiken.
Är det flanger som du gillar och ganska konsekvent använder på gitarr?
Jag gillar soundet men använder det sällan själv på gitarr.
Näe brajja e inge för mig - du läser nog vad du vill läsa ;)
Jag har rätt många boxar till denna gura men ingen flanger faktiskt. Det jag nyttjar just nu för att få detta sound är bara en dist, en kompressor, ett korus, ett reverb och NoiseGate ;)
Kul att du gillar!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
Näe brajja e inge för mig
Smaken är som baken  :P

Välproducerat. Kanske skulle behöva nått spektakulärt utflippande.


asti

  • Gäst
Testade att lägga på lite sång....resultatet finns numera i trådhuvudet!

« Senast ändrad: 05.12.2010, 14:29:49 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det flanger som du gillar och ganska konsekvent använder på gitarr?
Jag gillar soundet men använder det sällan själv på gitarr.
en dist, en kompressor, ett korus, ett reverb och NoiseGate ;)

Det är chorus som jag tänker på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Det hörs när sången kommer in att det inte är samma ljudbild. Fast vid en andra lyssning stör det mig inte. Sjyst kollab. Så mycket sång kan göra!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Citera
Näe brajja e inge för mig
Smaken är som baken  :P
Välproducerat. Kanske skulle behöva nått spektakulärt utflippande.
Tackar

Testade att lägga på lite sång....
Kan bara bli bra när du sjunger :)

Det hörs när sången kommer in att det inte är samma ljudbild. Fast vid en andra lyssning stör det mig inte. Sjyst kollab. Så mycket sång kan göra!
japp visst blev det bra :D

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wow ett av Beatles försvunna Srgnt Pepperband helt suveränt ju :o
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Wow ett av Beatles försvunna Srgnt Pepperband helt suveränt ju :o

Ja, tamejfanken..det låter verkligen Beatles..fast med egen touch :rolleyes:

Snyggt av er bägge!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Wow ett av Beatles försvunna Srgnt Pepperband helt suveränt ju :o
Ja, tamejfanken..det låter verkligen Beatles..fast med egen touch :rolleyes:
Snyggt av er bägge!!
/Marre

Tackar tackar ;)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
2010-12-05
Helt plötsligt blev det ett collab - skitkul!
Låten tog en spännande vändning.
Allt är inte ihopmixat men det duger nog just nu :)

Gurano



Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag gjort en smärre ändring (hörs säkert inte :D), men jag höjde i alla fall basen och sången lite lite. Sedan har jag haft ett litet digitalt knaster som har stört mig - tror/hoppas att det är borta nu. Tänkte även sänka guran under sången men tyckte inte att det blev bättre - så det fick vara som det var.

Har säkert kommit åt något reglage som jag inte borde ha rört  :wacko: så säg gärna till om det låter mindre bra.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Sångnivån är nog bättre nu, men basen låter lite diffus! Kanske för mycket reverb?
Ett alternativ är ju att du lirar in en egen bas, tror nog att du gör det bättre än mig!
/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Si så där - nu är nog basen mer tydlig tror jag

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skönt flummigt och ja....Beatles under flumperioden. Astis sång är klockren både i sound och slingmässigt. Lyssnade inte på texten så noga...trevligare om man lägger upp texten så man kan följa med, istället för att man ska behöva anstränga sig och gissa vad som sägs.

Dock så känns det väldigt odefinierat och blurrigt i basfrekvenserna. Det behövs nog städas upp en hel del med EQ. Kicken kommer inte fram i gröten där nere, och man känner att låten tappar väldigt mycket energi och punch tack vare detta. Tänk på att just basfrekvenser är dom största energibovarna och när det blir mycket frekvenskrockar där nere så faller även resten ovanför. .

Slutet kändes lite B. En baston boom lixom, det lät nästan lite komiskt och inslängt.

Annars en riktigt skön låt som e värd lite extra mupptrixande!!

Micke


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt flummigt och ja....Beatles under flumperioden. Astis sång är klockren både i sound och slingmässigt. Lyssnade inte på texten så noga...trevligare om man lägger upp texten så man kan följa med, istället för att man ska behöva anstränga sig och gissa vad som sägs.
Dock så känns det väldigt odefinierat och blurrigt i basfrekvenserna. Det behövs nog städas upp en hel del med EQ. Kicken kommer inte fram i gröten där nere, och man känner att låten tappar väldigt mycket energi och punch tack vare detta. Tänk på att just basfrekvenser är dom största energibovarna och när det blir mycket frekvenskrockar där nere så faller även resten ovanför. .
Slutet kändes lite B. En baston boom lixom, det lät nästan lite komiskt och inslängt.
Annars en riktigt skön låt som e värd lite extra mupptrixande!!
Micke
Jo du har säkert helt rätt i det där. Men jag är tyvärr osäker i mixningens underbara värld. Hur städar jag i basfrekvenserna mera konkret. Finns säkert en bra tutorial på KR men några korta tips tas gladeligen emot.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skönt flummigt och ja....Beatles under flumperioden. Astis sång är klockren både i sound och slingmässigt. Lyssnade inte på texten så noga...trevligare om man lägger upp texten så man kan följa med, istället för att man ska behöva anstränga sig och gissa vad som sägs.
Dock så känns det väldigt odefinierat och blurrigt i basfrekvenserna. Det behövs nog städas upp en hel del med EQ. Kicken kommer inte fram i gröten där nere, och man känner att låten tappar väldigt mycket energi och punch tack vare detta. Tänk på att just basfrekvenser är dom största energibovarna och när det blir mycket frekvenskrockar där nere så faller även resten ovanför. .
Slutet kändes lite B. En baston boom lixom, det lät nästan lite komiskt och inslängt.
Annars en riktigt skön låt som e värd lite extra mupptrixande!!
Micke
Jo du har säkert helt rätt i det där. Men jag är tyvärr osäker i mixningens underbara värld. Hur städar jag i basfrekvenserna mera konkret. Finns säkert en bra tutorial på KR men några korta tips tas gladeligen emot.

Gurano

Till att börja med är det en god idé att lägga ett högpassfilter först i insert-kedjan på alla dina spår. Skär vid 40-50Hz, rulla av det lite fint och inte för brant. Allt det som ligger under är subfrekvenser som inte hör hemma i rock/pop musik och där finns såldedes ingen användbar information. Men när du sen komprimerar så komprimerar man ju även det skräp och luft som ändå ligger men som kanske inte uppfattas av örat. Men det stjäl en himla massa energi och eftersom men bara har en viss mängd energi att tillgå så vill du ju ha den där den märks, hörs och känns.
Spår som inte har nån lågbas som t.ex sång, gitarr mm kan du skära ännu högre. Sola kanalen och skär till du får ett riktigt hörbart resultat och backa lite. Sen lägger du en första kompressor och därefter en ny eq för att skulptera fram ljudet så att det limmar bra med övrigt material. Detta är en bra grund att utgå ifrån tycker jag.

En mycket viktig sak är också att inte låta kick och basgura jobba på samma frekvensområde, använd en spektrometer som du lägger sist i din insert kedja för att verkligen säkerställa att dom inte krockar frekvensmässigt. Bestäm dig för om kicken eller basen ska ha mest basfrekvenser. Vanligast i rock är nog att basen går djupare än kicken. Glöm inte att ta bort spektrometern när du e färdig......finns ju ingen mening med att den ligger där och stjäl cpu.

Ha alltid koll på masterregeln när du mixar....den ska inte gå över noll. Se till att ligga några dB under noll hela tiden(headroom).
Det är här du lätt kan märka vilka energibovar basfrekvenserna är.....om din masterregel slår över så prova att muta bas och/eller kick så ser du att dB nivån sjunker rejält.......just för basen innehåller så mycket energi
Tack vare ditt headroom har nu lite bättre utrymmer för dina masterpluggar såsom kompressor och limiter.


Detta jag skrivit ovan är det jag ALLTID börjar med när jag ska mixa.

Gör man detta så har man en väldigt bra utgångspunkt för det kommande finliret i mixandet!


Lite småtips!!

Micke


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hehe småtips - jo jag tackar :D
Detta tar väl en vecka att sätta sig in i  - men jag återkommer B)

Tackar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Första bidraget med Astis sång imponerade inte på mig men jag minns inte riktigt varför. Kanske låg sången utanför ljudbilden med övriga instrument. Nu upplever jag att sången har gift sig med musiken och allt är en fungerande helhet. Nu gillar jag verkligen sången och även basen som arbetar på ett passande och bra sätt i låten.

Det låter intressant det här!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Första bidraget med Astis sång imponerade inte på mig men jag minns inte riktigt varför. Kanske låg sången utanför ljudbilden med övriga instrument. Nu upplever jag att sången har gift sig med musiken och allt är en fungerande helhet. Nu gillar jag verkligen sången och även basen som arbetar på ett passande och bra sätt i låten.
Det låter intressant det här!!!

Kul att du tog dig en lyssning till och kul att du finner det intressant!

Nu har jag gjort lite mixändringar efter Jonners tips. Jag är inte ända framme men en bit på väg i alla fall:)
Jag har dessutom lagt upp Astis text i första tråden

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnat igen och det här låter riktigt riktigt bra - sedan kan man ju städa i all oändlighet för att få det ännu bättre - kanske ska du testa med din bas också (om den får plats i det här) som sagt riktigt riktigt bra detta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Tack för att du skrev ner texten, tror att du fick det rätt!
Den är inte så djup, så ev felskrivningar gör den nog bara intressantare!  :D