Kontrollrummet

Freddy - Per aspera ad astra

gäst · 18 · 2457

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tjo, här kommer lite metal jag tagit upp igen, skrev en hel platta för något år sedan, som legat på min hårddisk nu allt för länge. Jag tog upp denna låt igen, som heter samma sak som något läkemedelsföretags slogan.  ;)

Den är sångfri och kräver nog en hel del av lyssnaren. Tar gärna åsikter om allt.

Detta är min första demo på låten. Ingen bas och inte någon genomarbetad mix.

[mp3=200,20,0,center][/mp3]
« Senast ändrad: 18.12.2010, 13:42:07 by freddy »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Fredden!
Lyssnar o skriver... mycket personligt grepp här, verkligt proffsig galopp!
Är trummorna lirade eller proggade, hur som helst så lyfts hatten för dom.
Kompet låter aningen "suddigt", är det ett otydligt piano som ligger med. Många syntetiska inslag som gör låten intressant, långt ifrån "ren metall" , progressivt och intensivt. Bra tema som följer med vägen ut... som fick ett snabbt slut.

Bas och sång ska det hoppeligen bli till nästa lyssningsgång! Bra jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Tjou Fredden!
Lyssnar o skriver... mycket personligt grepp här, verkligt proffsig galopp!
Är trummorna lirade eller proggade, hur som helst så lyfts hatten för dom.
Kompet låter aningen "suddigt", är det ett otydligt piano som ligger med. Många syntetiska inslag som gör låten intressant, långt ifrån "ren metall" , progressivt och intensivt. Bra tema som följer med vägen ut... som fick ett snabbt slut.

Bas och sång ska det hoppeligen bli till nästa lyssningsgång! Bra jobbat! :)

h.  johan

Tackar, kul att du orkade lyssna!

Kompet kommer nog bli mer tydligt med bas och en till kompgitarr skulle jag tro. Ska även se över lite frekvenskrockar i mixen sen, det är alldeles korrekt ett lite märkligt piano du hör som spelar melodin i vissa delar. Vill inte ha det för framträdande dock, utan mer lite atmosfäriskt så att säga.

Slutet ska jag se över, det blev inte riktigt klart.

Trummorna är spelade på keyboard/programmerade. Kul att dom går hem.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"genom svårigheter mot stjärnorna"

skitbra Freddy! GIllar ett av riffen oerhört!

Sång saknas ju, tharshskrik eller growlande, eller clean song? (Testa det sista, om du vill, för vill jag :) )

Ser fram emot fortsättningen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj, tufft. Gillar det "otydliga pianot" mycket. Denna behöver ingen sång tycker jag. Gillar din "frenetiska" trummis :D
Det är nåt (mar)drömskt över denna låt.

Slutet kom plötsligt... ett sånt slut passar nog denna låt som näven i handsken... fast kanske inte riktigt såhär abrupt

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
"genom svårigheter mot stjärnorna"

skitbra Freddy! GIllar ett av riffen oerhört!

Sång saknas ju, tharshskrik eller growlande, eller clean song? (Testa det sista, om du vill, för vill jag :) )

Ser fram emot fortsättningen.

Du kan din latin. :)

Hade tänkt att denna skulle vara instrumental, men lite atmosfärisk sång kanske skulle funka. Ska prova lite sen.

Tack divi! Kul att du orkade lyssna.


freddy

  • Gäst
Oj, tufft. Gillar det "otydliga pianot" mycket. Denna behöver ingen sång tycker jag. Gillar din "frenetiska" trummis :D
Det är nåt (mar)drömskt över denna låt.

Slutet kom plötsligt... ett sånt slut passar nog denna låt som näven i handsken... fast kanske inte riktigt såhär abrupt

Space

Hehe, tackar space. Kul att den fungerar. Det lite drömska är vad jag vill åt, förstår precis vad du menar. Slutet är inte klart, vet inte riktigt hur detta slutar...än.

Tack för lyssning och kommentar.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul och häftigt med pianot som ligger och drömmer nånstans ovan metalltuggandet. Som en svala som svävar i cirklar runt en skrotkvarn på en bilskrot. I början tyckar jag den påminner väldigt mycket om effekten när man råkar sätta ett midi instrument på omni istället för att ge den en egen kanal. Så pianot helt plötsligt försöker spela alla trummor. ;)

Trummorna låter inte programmerade för mig, de låter bara tajt. Bra snärt i virvel och baskagge. Däremot stör jag mig lite på att den öppna hihaten låter väldigt såsigt, som om den vore uppblandat med bjällerstavar. Du tänker väl inte göra en jullåt av den?  ;)

Tycker partiet efter 79s blir lite mindre unikt, då börjar det likna annat man hört från dig och andra. Sen hämtar sig låten och blir intressant igen. Men vid 3½ minut är allt liksom sagt och blir upprepning. Hade du nypt låten där istället för halvminuten senare tror jag att slutintrycket hade blivit lite fräschare.

Mixen blir ju lite ihålig utan bas, men saknar den annars inte. Gillar förresten de tvära övergångarna mellan bredstereo och nästan-mono. Blir lnån slags filmkänsla, att helt plötsligt har man bytt scen och man betraktar händelseförloppet från distans.
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Kul och häftigt med pianot som ligger och drömmer nånstans ovan metalltuggandet. Som en svala som svävar i cirklar runt en skrotkvarn på en bilskrot. I början tyckar jag den påminner väldigt mycket om effekten när man råkar sätta ett midi instrument på omni istället för att ge den en egen kanal. Så pianot helt plötsligt försöker spela alla trummor. ;)

Tack. Ja, det behövs lite kontraster ibland på skrotgården. :)

Trummorna låter inte programmerade för mig, de låter bara tajt. Bra snärt i virvel och baskagge. Däremot stör jag mig lite på att den öppna hihaten låter väldigt såsigt, som om den vore uppblandat med bjällerstavar. Du tänker väl inte göra en jullåt av den?  ;)

Hehe, kan verkligen se framför mig hur denna platsar på nästa "absolut jul", mellan Christer Sjögren och Carola.

Håller helt med, brukar köra med en annan hihat nu, ska byta till den. Förhoppningen är att det blir riktig trummis på allt med sen, men det ligger längre fram i planeringen.

Tycker partiet efter 79s blir lite mindre unikt, då börjar det likna annat man hört från dig och andra. Sen hämtar sig låten och blir intressant igen. Men vid 3½ minut är allt liksom sagt och blir upprepning. Hade du nypt låten där istället för halvminuten senare tror jag att slutintrycket hade blivit lite fräschare.

Det kanske är receptet helt enkelt, att avsluta den lite tidigare.

Mixen blir ju lite ihålig utan bas, men saknar den annars inte. Gillar förresten de tvära övergångarna mellan bredstereo och nästan-mono. Blir lnån slags filmkänsla, att helt plötsligt har man bytt scen och man betraktar händelseförloppet från distans.

Risken är nog att det blir lite mindre mono-känsla framöver, men jag gillar också den effekten. Bas ska absolut på!

Tack för en bra kommentar Rattlesnake. Kul att du orkade ta dig igenom metaltugget!



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Asbra. Mer cirkusgitarr och teman. Ingen sång.

... och bas.

Ingen idé att jag säger det, men liiiite mindre klicketi på baskaggen?  :unsure:

 :D


freddy

  • Gäst
Asbra. Mer cirkusgitarr och teman. Ingen sång.

... och bas.

Ingen idé att jag säger det, men liiiite mindre klicketi på baskaggen?  :unsure:

 :D

Coolt, tack! Ja, intensivt och overthetop ska det va! :) Basen kommer, ska antagligen be en riktig basist lira senare, men först får jag nog lägga basen.

Baskaggen ja, tycker inte det är så farligt här, dock har jag på senare tid tagit bort mycket klick på kaggen i mina preset-patchar till trumsetet. Detta är en äldre patch, men får se.. som sagt, jag tycker nog att det tillför lite mer när det är så pass intensivt som detta "projekt".

Tackar W!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra kontrollerat råös här. Även jag tänker mig hellre denna som instrumental än med sång.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
Bra kontrollerat råös här. Även jag tänker mig hellre denna som instrumental än med sång.

Tackar! :) råös är bra, det gillas som beskrivning.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skönt och adrenalinstinnt...he he...kan man säja så..men du fattar vad jag menar.  Lite animaliskt...härlig gitarr på det..snyggt!!

Jag går igång på det i alla fall :lol:

Keep on man!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Låter riktigt skönt detta häringa!
Jag tycker att trummorna framträder alldeles för mycket dock och skulle nog velat sänka dem bara en aning volymmässigt.

Gött öööös!!
Me, Myself & I


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Hallå!

Har ju hört en del av dina prylar, så att du besitter fläskrockkunskap är ju liksom känt:) Det här är riktigt bra. Det funkar instrumentalt, men skulle inte alls må illa av sång. Eller gruff.

Men jag går mot strömmen, "drömpianot" låter skit. Bort bort.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken energiskt liten yngling  :P
Jag lyssnar ju inte på sånt här, ens när DT spelar det men gillar ändå energin du förmedlar.
Och oj vad man saknar basen för att det ska funka som slutprodukt. Samtidigt gör det att jag hör det tajta samarbetet mellan gitarrerna och trummorna, det där jag aldrig orkar få till så tajt.

Jag tycker att det ska finnas sång och inte growl. Känner också att din röst med rätta kan hantera den delen. Låten är nästan skriven för att passa din rena röst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Skönt och adrenalinstinnt...he he...kan man säja så..men du fattar vad jag menar.  Lite animaliskt...härlig gitarr på det..snyggt!!

Jag går igång på det i alla fall :lol:

Keep on man!

/Marre

hehe, tack marre! :)

Låter riktigt skönt detta häringa!
Jag tycker att trummorna framträder alldeles för mycket dock och skulle nog velat sänka dem bara en aning volymmässigt.

Gött öööös!!


Tack K, Ja, trummorna är lite höga. Tror basen sätter dom lite på plats senare!

Hallå!

Har ju hört en del av dina prylar, så att du besitter fläskrockkunskap är ju liksom känt:) Det här är riktigt bra. Det funkar instrumentalt, men skulle inte alls må illa av sång. Eller gruff.

Men jag går mot strömmen, "drömpianot" låter skit. Bort bort.

tjing

Hehe tack V! Skit t.o.m? starkt, men jag kommer nog göra dig besviken då jag nog låter det vara kvar.  ;)

Vilken energiskt liten yngling  :P
Jag lyssnar ju inte på sånt här, ens när DT spelar det men gillar ändå energin du förmedlar.
Och oj vad man saknar basen för att det ska funka som slutprodukt. Samtidigt gör det att jag hör det tajta samarbetet mellan gitarrerna och trummorna, det där jag aldrig orkar få till så tajt.

Jag tycker att det ska finnas sång och inte growl. Känner också att din röst med rätta kan hantera den delen. Låten är nästan skriven för att passa din rena röst.

Kul att läsa hur du upplever det! DT vet du att jag gillar :) Vi får se angående sången, hade inte tänkt ha det i denna, men i de flesta andra låtarna.


Tack alla!