Kontrollrummet

Dividend - Temata i Dm - No more

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny ännu bättre, eller kanske sämre, verre. I vilket fall är den nu 8½ minut, längre blir den inte...
Men nog en del att förbättra.
Fortfarande ett utkast. Gått på känsla här, utan att kolla i tråden medan jag hållit på. Dock gjorde jag det innan och skall göra det igen innan den är definitivt klar...

Så klaga på..

Tack
Per
« Senast ändrad: 04.11.2010, 18:33:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite trevande början annars bra. Något mörkt och tufft för fjärilen anas i stycket som går i moll. Bas vill fjärilen förstås ha. :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Absolut något att ha. Lite tungt för att handla om fjärilar kanske.

Men jag tycker det låter fint, speciellt början som jag tycker låter lite renässansmusik. Det lugna partiet på slutet innan klimaxdelen är också trevlig.

Några mystiska toner som inte stämmer i durmollskalan tycker jag mig höra vid 37 och 50s. Kanske ska vara så, men jag tycker mest det låter som felspel.

Efter en minut börjar instrumenten slita sig loss för att slåss om plats. Det blir ganska struttigt och käns lite omotiverat. liknadne partier har du haft i många andra låtar och behövs inte i den här, tycker jag.

Snygg mix av olika klanger stycket igenom. Lyssnar inte nu när jag skriver, men minns inte att jag hörde något brass. Mäktigt var det ändå - slagverken lät övertygande.
« Senast ändrad: 01.11.2010, 10:00:16 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Får en känsla av att den stackars fjärilen flyr genom ett öde, krigshärjat landskap,
där det fortfarande ryker om nedbrända stugor och skövlad mark, i sitt sökande
efter en kokongförsedd flyktingsförläggning. Vackert med vemodigt och dystert!
Jag gillar staccaton! Tycker inte det är för mycket.
Hörde liksom Rattle en konstig ton vid ca 51 sekunder.....
Det här utkastet är absolut värt att jobba vidare med, som jag ser det!
Skön musik är det, även om jag måste medge att jag inte hänger med eller hittar eller en röd
tråd som jag känner igen och kan följa genom hela stycket. Men vad vet jag, en halvsenil,
halvdöv halvskåning som ser allt i svart....?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hyfsat stycke. Känns lite för kraftfullt för att det ska handla om en lätt fjäril. I så fall är flykten från ett mycket stort djur.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jodå, vackert och njutningsbart... och mäktigt. Man frågar sig hurudana fjärilar ni har där Du bor :unsure:
Var på lördagen på konsert och avnjöt Mozarts Requiem och den ekar fortafarande i huvet... detta passade bra in i stämningen på nåt sät :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jodå, vackert och njutningsbart... och mäktigt. Man frågar sig hurudana fjärilar ni har där Du bor :unsure:
Var på lördagen på konsert och avnjöt Mozarts Requiem och den ekar fortafarande i huvet... detta passade bra in i stämningen på nåt sät :D

Space

"Dunderfjärilens kamp mot noshörning" kanske vore ett bättre namn? :) Funderade ett tag på att instrumentera "ned" hela skiten över träblås (flöjter och sånt) och ta bort trummorna, det skulle göra det hela mer lättsamt och fjärilsaktigt :) Kanske.

Tack! Mozart's requiem har jag lite svårt för, finns dock ett väldigt väldigt bra stycke nånstans mitt i! :)

Hyfsat stycke. Känns lite för kraftfullt för att det ska handla om en lätt fjäril. I så fall är flykten från ett mycket stort djur.

Kanske det.

Asti: Tack för tankar! Får se om en röd tråd kommer fram, efter lite funderingar i veckan eller så! :)

Rattlesnake: Tack för åsikter! Håller nog med om allt du säger faktiskt, och det är ju kanske första gången! :) Nej men, tack för tankar, det finns lite horn, men de spelar unisont med andrafiolen, och ibland med första. Inte så mycket att ha, adderar kanske tromboner och trumpeter senare om jag ser anledning! :)
Det struttiga är lite omotiverat, men gillade det när jag skrev det. Skall se i veckan här!

1up: Tackar!

Återigen, tack till alla för lyssning och visat intresse! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oboen i början känns lite hård i anslaget.
Vid 51 är det nån stråke? som låter skum.

Gillar staccatona som ligger bakom de utdragna linjerna på stråkarna.

Lite rörigt i det lugna efter pukvirvlarna vid 150. Rensa lite i instrumentfloran där?

Lite för samma samma harmonier för att det ska bli riktigt intressant. Tror att du skulle kunna låta basen vandra mer tex. Lite publikfriande "ackord" på stråkarna ibland kanske? Känslan hos mig är att det står och stampar lite och inte kommer iväg.

Bra början!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Wernis!

Det är vettiga och säkert korrekta iakttagelser! Skall kolla speciellt 150, nog nåt jag missade i hasten.
Sant om liknande harmonier, har ett grymt snyggt tema jag hittade (också i Dm av en händelse) från i vintras, som kan bryta av snyggt här + småfix på resten. Återkommer med ny verre framåt helgen, eller kanske i mitten av veckan.

Tack för tid och öron!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Behagligt uppbyggd låt och vackra slingor/teman.

Håller med de tidigare noteringarna kring vad som sker vid 51.
Vissa ljud upplevs ibland lite för hårda och distinkta genom hela låten, tycker jag, det är dock kanske en effekt du vill uppnå - men jag skulle nog ha mjukat dem lite. Ska du ha sång på denna? Jag kan själv höra en hög vacker sång liksom :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej!

Jäpp, skall fixa de 2 konstiga "extranoterna" vid runt 50! Ja, ljudens hårdhet kan nog mixas bort. Är osäker på sång i detta läge, händer ju en hel del som det är nu (och verkar mestadels funka), det får isåfall bli sång i nyskrivet parti som sedan överförs till slutet som nu föreligger, kanske, fast känns inte som rätt här. Men förstår hur du tänker där.

Har inte heller en vettig melodi som går att sjunga :)

Tack för öron och kommentar! :)



Behagligt uppbyggd låt och vackra slingor/teman.

Håller med de tidigare noteringarna kring vad som sker vid 51.
Vissa ljud upplevs ibland lite för hårda och distinkta genom hela låten, tycker jag, det är dock kanske en effekt du vill uppnå - men jag skulle nog ha mjukat dem lite. Ska du ha sång på denna? Jag kan själv höra en hög vacker sång liksom :)

Ha det gott
Gurano
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Har änna legat av mig,, och varit "borta" ett tag,,,

Låter bra! Men har svårt att få in fjärilen,, mer som "Den vita kaninens flykt över tundran". Man anar faror över allt,, höken, räven och ugglan...

Tänker mig som sagt en liten kanin, som under resan i sin flykt över tundran stöter på faror och hinder, där kaninen genomgår en förvanling som hjälper den att ta sig vidare... när den kommer fram till klippan och blickar ut över landskapet förvandlas den till en fågel. För hela tiden har den varit påväg till sitt himelrike. . .

Fan, jag är nog deppig i dag?!

Det är några ställen där tonerna blir märkliga, kring 0.50 är det tydligast.

Gillar och ser fram emot fortsättningen!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Modigt han framskrider
med sina musikaliska lieder.
Detta alster är dock inte till
för att föreställa en fjärill
Mer sagt ligger i ett hörn
ett fjäderfä som heter örn
Denna stora fågel har
ett liknande vingapar
men styrkan ligger i faran
fjäriln skiljer sig från skaran.

Med detta svammel ville jag närmast säga att låtidén sitter men det man sist kommer att tänka på är en fjäril, även om den stackarn flyr för sitt liv. Nu låter stycket lite jämntjockt, späd ut den vid t.ex 2:20, där finns en möjlighet att använda sig av bara en lätt stråkdel som även undanlåter sig stackatorna.

Bara att fortsätta Per, försök att få variationer som man kommer ihåg!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


clavinova

  • Gäst
Skrev detta lyssnandes, därav lite osorterat men ändå kronologiskt:

Trummorna i början?

Låten kunde få "smyga" en stund till?

Många dova ljud i början, jobbigt för åtminstone mina öron.

Snygga stråkpartier, "klangrika"

Lite mer dynamik i form av färre ljud samtidigt

Staccatot kan användas som solotema kanske?

Fler stämmor här och där, än oktaver?

Lite mer blås genomgående?

Mot slutet, lite mer solostråkar för "fjärilskänslan"?


Gillar låten men skrev ner det som jag upplevde.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LH: Bytte namn :D Men förslag på namn mottages gärna!

mahan: Tack johan. Sant med mer dynamik. Skall tänkas på!

JT: Bra iakttagelser. Sparade till nästa verre! :)


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny ännu bättre, eller kanske sämre, verre. I vilket fall är den nu 8½ minut, längre blir den inte...
Men nog en del att förbättra.
Fortfarande ett utkast. Gått på känsla här, utan att kolla i tråden medan jag hållit på. Dock gjorde jag det innan och skall göra det igen innan den är definitivt klar...

Så klaga på..

Tack
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nog är det mer än ett utkast!
Tycker det är ett intressant stycke kompositionsmässigt
Har flera partier som är riktigt bra
Det finns de lugna vilsamma flöjtpartiena
Knäppstråkarna
Basen som jagar stråkarna vid ca 440
och de större mäktiga delarna ex vid 500
Bra ljud på instrumenten
Njutbart och riktigt bra tycker jag!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
TACK Stefan, för din uppmuntrande analys ;)

Kul att det var intressant och tydligen givande, denna update på version 1 (det egentliga "utkastet").

Nån mer som har nåt att tillägga, prisa eller klaga på, innan jag finputsar föreliggande ver 2 till en slutgiltig version? :)

Tack på förhand
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den e klar!
Funkar här!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den har stora kvaliteter denna staccatona är mysiga och det finns ett ställe som låter som en galen humla som lirar pingpong som inte återkommer bara för den biten vill jag höra den igen. Bra jobbat med alla slagverk men framförallt med dynamik och tematan. Namn tja Child of the Bull slog mig men jag vet inte....
Klar är den i alla händelser.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Än en gång lyssnad... fortfarande saknar jag en dynamisk sväng på dom lugnare ställena, jämntjockt nu....
Dina harmonier är härliga och arret e snyggt, men som Benita säger så fattas det som kallas "catch", nåt man kommer ihåg efter låten runnit ut.

Detta tyckte Obbnäsarna idag! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den e klar!
Funkar här!  :wub:

Kul att det gillas, mats, skall dock fila lite på dynamiken och vissa övergångar + stämföring på nåt ställe. Öh, kommer slutversion nästa vecka eller så!

Den har stora kvaliteter denna staccatona är mysiga och det finns ett ställe som låter som en galen humla som lirar pingpong som inte återkommer bara för den biten vill jag höra den igen. Bra jobbat med alla slagverk men framförallt med dynamik och tematan. Namn tja Child of the Bull slog mig men jag vet inte....
Klar är den i alla händelser.

Hehe, kul att det funkar så långt! Finns lite till att göra, innan jag slänger över på färdiga

Tack!

Mahan: Håller med om dynamiken! Skall ordna. Håller inte inte med om "catch" dock,  eftersom det inte är hollywoodsk "filmmusik" el dyl jag eftersträvar här. Kanske utvecklar avslutande delen dock, så får se!

Tack!

(Men hade varit lätt att skriva nåt catchigt till dessa harmonier, typ Zimmer, så det är inte det.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mmmm..

Stundtals väldigt fint,mera av transportsträckor ibland.Sistnämnda tror jag beror på att jag är så bortskämd(eller vi är)med din stämningsfulla/tempererande musik.Jag kom att tänka på den stora muren och mongolernas/rövarnas försök att forcera detta väldiga bygge.Vissa kom igenom och skördade frukterna på andra sidan.
Skördade och skördade,nja - slaktade är nog den rätta benämningen på vad som hände då.Litet sidospår det sista..Men det här for genom mitt huvud medans jag lyssnade.Kampen att ta sig över,hela armér och ibland enskilda individer smygandes nattetid som små ninjas..

Så "The great wall" kanske kan passa,eller nån med Kahn släktets förnamn..Fast muren blev väl ett resultat av deras härjningar x antal år sedan har jag för mig.

Mina två cent

Mike