Kontrollrummet

Ak gitarr, stereoinspelning. M/S. A/B, X/Y, eller ORTF?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tänkte lägga om en ak gitarr i låten jag håller på, ska kosta på nya strängar, kan det va värt då låten är bra. Gitarren är nu insp med M/S stereo, första gången jag fick till det, använde en TLM102 och en 8-kopplad NT2-A. Låter bra och brett, men ändå lite skumt. Och när jag blandar monokanalen med stereokanalen blir ljudet lite starkare i ena kanalen. Har fått till väldigt snyggt gitarrljud förr med cardoid A/B-upptagning, och nu velar jag som f-n vad som är bäst...? Det är en ganska lugn men tung låt med bas, elgitarr och tunga trummor som de andra instrumenten, lite som Neil Young o Crazy Horse låter det. Hela dan försvinner väl innan jag bestämt mig.

Edit: Jag vill ha enbart en ak gitarr, inte tex två utpanorerade. Dubbat gillas inte.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fundera inte så mycket agera istället så hör du ju vilket som blir bäst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fundera inte så mycket agera istället så hör du ju vilket som blir bäst.
Gör du så själv?  :rolleyes: Alla funderar vi väl nätterna igenom över detaljer som egentligen inte spelar så stor roll?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

M/S använder jag. Men det kräver övning att få det till på rätt sätt. Och rätt distans från gitarren, 1-2 meter. Jag använder MSED för att göra konverteringen till stereo. Ibland blir det lite vridet, då brukar jag helt enkelt dra den vridna kanalen mera in mot mitten tills det är balans. Naturligast blir det med mera M och mindre S. Ultrabrett med M/S och på sådana avstånd som vi talar om här är inte en realistisk förvänting (det börjar låta underligt helt enkelt).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Du kör stereomickat alltså ?`


Jag tycker nästan alltid det blir bättre att dubba med olika inspelningar, men det är klart, det blir kanske "Tajtare" med stereomickning, men det blir absolut inte bredare än om du gör 2 separata dubbar L/R .. alternativt lägg en tredje inspelning i M.

Och det känns som Neumann micken ger ett bättre inspelat ljud än en NT2a ger ?   

Jag är inte rätt man att bedöma såklart, men så skulle jag gjort iaf, beroende på hur brett man vill ha det förståss!

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

För mig är argumentet inte "brett" utan naturligt.

Givetvis beror det på sammanhanget en hel del.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fundera inte så mycket agera istället så hör du ju vilket som blir bäst.
Gör du så själv?  :rolleyes: Alla funderar vi väl nätterna igenom över detaljer som egentligen inte spelar så stor roll?
Jag spelar in allt i stereo och sedan skjuter jag fram och tillbaka i Cubase. Jag vet att det tar större CPU-plats men det har jag "råd" med - vi lever på 2000-talet nu ingen mer mono för min del i alla fall den fick jag nog av på 60-talet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Ibland blir det lite vridet, då brukar jag helt enkelt dra den vridna kanalen mera in mot mitten tills det är balans.

Hur menar du nu?

Du har väl M kanalen centrerad och S kanalerna panorerad åt varsitt håll där den högra är fasvänd?


Utloggad tsmalmbe

Enligt min erfarenhet: Beroende på hur "perfekt" M/S upptagningen är, kan det bli så att spåret ligger mer i ena eller andra kanalen (då vi talar om den slutliga L/R-kodade signalen).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Enligt min erfarenhet: Beroende på hur "perfekt" M/S upptagningen är, kan det bli så att spåret ligger mer i ena eller andra kanalen (då vi talar om den slutliga L/R-kodade signalen).

Precis! Därför är det viktigt att Sidemicken är vriden exakt 90 grader i förhållande till Midmicken som ska vara riktad rakt mot ljudkällan. Mickarna måste sitta på exakt samma avstånd också så jag brukar sätta den ena uppochnervänd ovanför den andra.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
var lite vågad och micka med en närmick en distansmick så långt bort som möjligt, gärna 10 meter om du har möjlighet, distance makes debth som Jimmy Page har bevisat gång efter annan...dubb är kul men fake musikaliskt, bättre att få en ball känsla i en tagning med rätt spridning/teknik


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
På sistone har jag spelat in ak gitarren i stereo med två nya småmembrnans kondingar Shure SM137LC, A/B på en skena, bara ca 15 cm från varann och rakt mot gitarren på bara ca 12 cm avstånd, de siktar på varsin kant av ljudhålet. Den närmast halsen siktar jag lite neråt med så den tar lite mer av diskantsträngarna, den andra tvärtom. Då blir det stereo på två vis, både bredd och olika strängar, höjd. Det blir bättre med signal när man går på så här nära. De här Shuremickarna är verkligen skitbra. De ska vara suveräna som OH också. Man kan padda ner dem 15 db o, de tål hur mycket ljud som helst, men ger ändå ifrån sig mycket gain av svaga sk gitarrljud.
http://www.thomann.de/se/shure_sm137_lc.htm?sid=ef0433278002b5158aa8a70705f08e72
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)