Kontrollrummet

Gurano - En Dagens!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Här kommer dagens låtidé!

Tänkte försöka göra en låt där ett slags introriff/slinga spelas genom hela låten liksom....funkar det?
Undrar oxå om gitarrerna är för vassa? Just nu saknas bas, men det ska läggas till - så ljudbilden kanske ändras...jag vet inte?
Ge gärna kritik på vad ni vill. Någon som vill pipa på låten?

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/EnDagens.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 27.11.2010, 17:14:37 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaja, aktiv som vanligt och full med fart. Inledningsriffet påminner lite om en raffinerad form av "Sweet Home Alabama" har ju fungerat förr!  ;)

Sitter här och har ett skönt fotbad och tycker att jag i nyanserna av värme och vibration och ett Dm, hör ett D-dur! Hör jag rätt? En miss eller en tanke? Hör det igen vid 24 och 32 sekunder, i KR-spelaren. Vid 56 och 64 repeteras det. Ohh lala nu kommer gamla flangern och anfaller i ett mellanspel. Jag gillar flangerljud men använder det sällan själv tyvärr. Hoppsan, vid 104 och 112 kommer D-dur med ett bryt igen  B). Same vid 136 och 134. Månne kopierat från föregående slinga, utan pardon?

D där, tankevurpa eller tanke - eller helt enkelt en gitarr med tusen möjligheter och konstnärlig frihet?

En estet som jag, som stoppar fötterna i ett varmt bad då jag lyssnar, kan inte annat än undra vad som flugit i mänskligheten, då man blandar D moll och D-dur på detta sätt.  :wub:

Gunga på!
« Senast ändrad: 27.11.2010, 19:54:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ingen rast ingen ro - du vet!
Fotbad är skönt - helt klart gynnsamt för dig då det även verkar vara bra för öronen :D
Jo då det hade smugit sig in ett D där det inte skulle vara - nu e det utbytt mot ett bättre D (moll).

Tack för lyss å fungerande öron ;)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 27.11.2010, 23:25:07 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tja nåt litet D kan ju ha smugit sig in nån annanstans - mina öron e inte på topp efter en go middag å lite vin ;)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen rast ingen ro - du vet!
Fotbad är skönt - helt klart gynnsamt för dig då det även verkar vara bra för öronen :D
Jo då det hade smugit sig in ett D där det inte skulle vara - nu e det utnytt mot ett bättre D (moll).

Tack för lyss å fungerande öron ;)

Ha det gott
Gurano

Jag har lämnat tidsangivelse på alla ställen där D felaktigt förekommer.  ;)

Jag tycker det är lite kul med den där förmågan som - enligt en tidigare enkät jag gjorde på KR - inte är självklar, att höra vilka ackord som spelas. Det faktum att några av oss hör...
ackordens inbördes förhållande och då kunna höra vad som är C, G eller Dm...
Många på KR hör inte detta några hör desto mer. Jag är glad att jag hör vilka ackord det är och om det är dur/moll eller kanske en 7:a men som sagt en del hör mer, om det är en E 9:a med -2 på basen  :blink: eller vad man nu kan hitta på.
« Senast ändrad: 27.11.2010, 23:10:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så e de - du har goda öron helt klart - jag hör det med men jag måste nog anstränga mig lite då (är nog lite slapp och  spelar in det som kommer ut i fingrarna - ibland blir dur moll å moll blir dur - men det går ju lätt att ändra hehe)

G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kan nog bara kalla det här för "Sweet Home Alabama på steroider"...eller möjligtvis fultjack. Tror du får bena upp det hela lite men det är ju bra driv o mkt som händer.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan nog bara kalla det här för "Sweet Home Alabama på steroider"...eller möjligtvis fultjack. Tror du får bena upp det hela lite men det är ju bra driv o mkt som händer.
Jodå både du och MaxB är inne på liknelsen med SHA och visst finns likheten - men det gör inget, tycker jag. Grundriffet är så pass bra så man kan mycket väl tillåta sig att utveckla det åt massor med håll om man vill. Jag ser det snarare som fintjack än fultjack :)

Kanske att man bör bena i detta men utkastet är bara ett försök att få ett introriff drivande genom hela låten. Det är inga komplicerade slingor så där behöver man nog inte bena så mycket, tycker i alla fall jag. Ja vi får se åt vilket håll försöket drar vidare.

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Kan nog bara kalla det här för "Sweet Home Alabama på steroider"...eller möjligtvis fultjack...
...Jag ser det snarare som fintjack än fultjack :)

Finns inget fintjack!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Finns inget fintjack!  :P
Jodå
Mjölk med mandelkubb!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
tjena gurano!
kom på innan att min kommentar ovan kunde ses som en toksågning. det var inte det det var frågan om  - bara en input. Det är lite "extra av allt" som det är nu bara. Men så gillar jag kanske strukturer lite för mkt....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tjena gurano!
kom på innan att min kommentar ovan kunde ses som en toksågning. det var inte det det var frågan om  - bara en input. Det är lite "extra av allt" som det är nu bara. Men så gillar jag kanske strukturer lite för mkt....
Hä lugnt!
Tog det inte som en sågning - bara att vi såg det med olika perspektiv - det finns inga rätt eller fel i musikskapande, bara perspektiv liksom ;)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!