Kontrollrummet

Dariuz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP: Dariuz
GENRE: Ballad
LÅTLÄNGD: 4:02
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Bob
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Hej!

Har nu arbetat ett tag med ett gäng nya låtar med en mer kommersiell inriktning än det jag gjort tidigare. Detta är en ballad, där jag försökt mixa traditionella element med en mer modern ljudbild. Skulle vara intressant att se hur ni tycker det har lyckats, och vad som kan förbättras.

/Dariuz
« Senast ändrad: 11.08.2011, 17:02:47 by Dariuz »


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Hej
Bra sång och prod!
Trummorna lite stökiga i min smak. Det tar en stund att fatta beatet när dom kommer in.
Jag får inte ihop harmerna på tex 58 och 67. Låter som pianot och stråkarna inte spelar samma ackord (dur/moll).
/Hagis


asti

  • Gäst
Snygg ljudbild och riktigt bra sång, men jag gillar inte "maraccasen"!
Den skapar ett stressmoment som blir lite jobbigt.


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack för kommentarerna! Trummorna har jag medvetet gjort lite aviga, för att få en lite fräschare och modernare ljudbild, är ganska vanligt i en del modern rnb med liknande trummor. Men jag får fundera på dem, om jag trots allt ska göra lite justeringar.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tycker trummorna låter för tråkigt, hade lagt på lite mer tryck i baskaggen samt livat upp refrängen och andra versen ytterligare. Det ska "hända" lite mer i låten!

Sången tycker jag du gjort muchu bra :), känns som du lagt ner mest tid på den.


freddy

  • Gäst
Håller med övriga här, väldigt bra kommersiell sång. Är det du?

Mixen/produktionen var kanske lite tråkig, hade gärna sett något mer vågat i den så att säga. Nintendo-ljuden på sticket kändes bara fel i min värld, jag tycker också att trummorna lägger fokus på fel sak. Alltså jag gillar den lite märkliga takten, däremot kunde baskagge och virvel lyftas fram som mer dominanta och resten kunde få åka bak lite i ljudbilden, då tror jag det skulle bli lite mer behagligt men ändå samma effekt.

Snyggt jobbat, sången är det viktiga i en produktion av detta slag och den är det hög nivå på!

Kul att höra musik som är någorlunda aktuell här på forumet med, mest bara gamla forna minnen som repeteras annars.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra sång å bra låt..något slätstruken med nuvarande arr..annars snygg mix,  trummorna tycker jag inte funkar..stökar på fel sätt tycker jag... men topp på sång å mix...och som freddy säger, sången är oerhört viktig vid pitch..så där är du i hamn..!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trummorna borde från 79 fram till 100 och från 134 fram till 163 samt 190 fram till 220 sekunder ha dubbel fart mot övriga partier med trummor. Det ger en bra variation på trummorna.
Bra röster!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!
Du har en jättebra röst vill jag säga först. Själva låten passerar mig dock obehindrat. Men det är jag det.
Jag tycker inte låten och trumkompet passar så bra ihop. Tror att låten tjänat mer på ett mer vanligt komp.
Med detta komp hade jag velat ha mer typ Beyoncé eller nån manlig motsvarighet.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Riktigt bra sång. Malm i stämman liksom. En sån där röst som funka som ett instrument. Sjunga rent kan många, sjunga skönt är sällsynt. Ren och detaljerad produktion som går att lyssna på länge utan att kisa med öronen. Det som inte funkar för mig är rytmiken. Alldeles för synkoperad och tillstökad. Och som Hagis påpekade, harmoniska underligheter på ett par ställen.
Men personligen tror jag du har en massa potential inom genren.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tänkte Darin när jag lyssnade och kan väl tycka att du inte nådde fram riktigt med den gråtmildheten som han gör - alltså släpp på mer - men det är svårt när mollharmonierna står som spön i backen kanske du ska gå upp istället för ner på några ställen. Sedan läste jag inläggen och hör att de klagar på trummorna vilket jag inte alls hade problem med - helt rätt för genren tycker jag.
Snygg prod bra låt men mer jäklaranamma efterlyses för att torka bort tråket som det blir med mollharmonierna och ja rösten har du ju.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Hej Dariuz.

Först som sist: jag gillar inte det här nånstans, men det beror bara på min musiksmak, så ta det inte personligt. Sen det konstruktiva:

Låten är klockrent kommersiellt hitig. Jag ser dig liksom rulla på "idol" och juryn har bara positivt att säga. Din röst är oxå toppen till genren. Stark och stabil och lagom smörig.

Det hackiga rythmrasslet (maraccas?) slår hål på min tinnitus så att jag måste sänka volymen. Rythmen är nog rätt, men dämpa dem kraftigt. Och det är nåt med keysen oxå vid enstaka tillfällen.. som om du faktiskt spelar fel? Eller ska det vara så?

Vässa med lite mer dynamik kanske? Ett vrål en gång?

Hur som helst, det här är fint i sin genre. Jag blir inte förvånad om jag hör det här i popradio any day:)

Kör hårt!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nåt jag glömjde nämna i tidigare inlägg var att kanske det är liite för mycket piano - tänkte på det när jag lyssnade första gången och nu igen - kanske kunde reffen slippa pianot?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack återigen för kommentarerna. Först av allt ska jag säga att det är inte jag som sjunger på låten, utan det är jag som skrivit och producerat allt. Eftersom det är såpass viktigt med bra sång bestämde jag mig för att hitta en riktigt bra sångare, och lyckades få kontakt med den här killen som har en röst som passar perfekt till genren och är otroligt skicklig.

Jag håller på att jobba med en annan version, där jag har ändrat trummorna, då det är många som tyckt att de varit störande. Har bla tonat ner maraccasen, och gjort ett åtminstone lite mer konventionellt beat.


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej!

Har gjort en ny version nu, som jag bifogar till detta meddelande. Har ändrat på trummorna, samt lite i arret. Är denna versionen bättre? Vad kan förbättras i den?

/Dariuz
« Senast ändrad: 11.08.2011, 01:19:30 by Dariuz »