Kontrollrummet

Håkan Nilsson "När ingen fyr är tänd" Lagom med diskant o bass nu?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny mix igen. Orgel och kör borttaget denna gång. Vanliga sången ny.
När ingen fyr är tänd
Text o musik: Håkan Nilsson

Hur ska man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och molnen täcker himlen
så inga stjärnor syns

Hur kan man hitta rätt address
när man ingen karta har
Och snön den ligger vit och djup
där ingen har gått förut

Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut

Hur ska jag hitta hem till mig
när skogen är så kall och mörk
Och dimman är så tät och rå
Och sista ljuset har brunnit ut

Ja, hur ska jag ta mig ur den labyrint
som så länge snärjt mig har
När jag försöker komma loss
river törnen och taggar mina ben


Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut

Hur kan jag segla in i lä
när seglen skörat har
Och bränningarna dånar i natten
och hoppet gått överbord

Hur kan man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och havet är så svart och så djupt
Och livet bara stiltje eller storm?


Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut...

« Senast ändrad: 20.02.2013, 13:40:35 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 Tjoho Håkan.

Och tack Gud för att man får leva  :)

Så härligt med mollblues,grymt lirat! Jag är lite rostig mixmässigt så jag törs inte ge mig in på några djuplodade kommentarer.Hos mig låter det helt okej,något låg(volym) kompgura...Trummaskinen var ju ingen höjdare,men man tager vad man haver.Jag har oxå några såna inspelningar..En gammal Yamaha dito..som kompade hela bandet mitt när jag var alldeles färsk i inspelningsdjungeln - Huga!!

Nåväl,detta var skön lyssning för en bluesman så här på nattkröken.Nu blir det lådan strax.

Faen Håkan,det borde finnas ett bluesforum för oss nördar  :) Popsnörena här håller ju på att ta över hela rasket  :lol:

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Och tack Gud för att man får leva  :)

Så härligt med mollblues,grymt lirat! Jag är lite rostig mixmässigt så jag törs inte ge mig in på några djuplodade kommentarer.Hos mig låter det helt okej,något låg(volym) kompgura...Trummaskinen var ju ingen höjdare,men man tager vad man haver.Jag har oxå några såna inspelningar..En gammal Yamaha dito..som kompade hela bandet mitt när jag var alldeles färsk i inspelningsdjungeln - Huga!!

Nåväl,detta var skön lyssning för en bluesman så här på nattkröken.Nu blir det lådan strax.

Faen Håkan,det borde finnas ett bluesforum för oss nördar  :) Popsnörena här håller ju på att ta över hela rasket  :lol:

Mike
Jag har faktiskt skaffat en riktig 60-tals Premiervirvel som jag spelat live med på några inspelningar, tänkte lägga om trumburksvirveln till den, så var tanken från början. Men nu tycker jag det funkar med enkla smällar så där. Kom på att jag glömt att spela krascharna, världsrekord! Nu har jag spelat dit dem så det blir lite mer liv i trummisen, och mixat om det mesta, tex mera elbas och mer masterkompression. Vet inte riktigt om det här är blues egentligen? Är väl en del svensk folkmusik i det oxå kanske.

http://www.speedyshare.com/files/25030854/01_N_r_ingen_fyr_r_t_nd.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vilket j***a schysst teleljud!! :o  Blir avis som fasen!   Sen är det grymt lirat dessutom.   
Låten då?  Jodå den är bra och påminner i början starkt om "Cortez the killer" med Neil Young.
Jag kan nog sätta en peng på att du också är ett fan. :)  Har jag rätt?   
Det överlägset sämsta är dock trummorna...  Den där maskinen måste vara från stenåldern, det
finns ju mjukvarugrejor som låter väldigt mycket bättre. Byt! :)    F.ö. kanske sången är lite hög
och lite reverb på den skulle inte skada (lyssna på jobbets dator nu så jag reserverar mig lite). 
F.ö. har jag inget att klaga på.   ;)    Skönt låt helt enkelt.  Bra jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vilken j-la mäktig avslutning! Grymt!
jag tänkte inte alls på att det var maskintrummor
tänkte på att det är så bra lirat på gitarren - särskilt slutet då som sagt
även basen gör snygga saker
Bra text!
Tyckte jag hörde en ljus kvinnostämma sjunga den!?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vilket j***a schysst teleljud!! :o  Blir avis som fasen!   Sen är det grymt lirat dessutom.   
Låten då?  Jodå den är bra och påminner i början starkt om "Cortez the killer" med Neil Young.
Jag kan nog sätta en peng på att du också är ett fan. :)  Har jag rätt?   
Det överlägset sämsta är dock trummorna...  Den där maskinen måste vara från stenåldern, det
finns ju mjukvarugrejor som låter väldigt mycket bättre. Byt! :)    F.ö. kanske sången är lite hög
och lite reverb på den skulle inte skada (lyssna på jobbets dator nu så jag reserverar mig lite). 
F.ö. har jag inget att klaga på.   ;)    Skönt låt helt enkelt.  Bra jobbat!   /JEH
Tack! Jo Neil är en av favoriterna, men jag är så pass gammal att i yngre dar när jag gjorde låtar så sa en del att: "det där var likt Neil Young", det var bara det att då visste jag inte vem han var. Så det är ingen stil jag härmat.
Sången har både reverb o delay, kanske för lite? Jag gjorde allt det här på inte många timmar, man hör väl annorlunda efter några dar.
Ang trummor o mjukvara är det kört för mig, jag fattar mig inte på datorer alls, inte en chans, jag gör det här i en ganska avancerad portastudio plus lite skapliga outboardburkar. Men jag har nyligen skaffat en äkta Premier 60-tals virvel med ett kanonljud, jag har programmerat kagge o hihat typ sen har jag spelat äkta virvel till det, insp med två mickar. Krasharna slår jag dit manuellt också, fast på trumburken. Kanske ska jag byta ut virveln till en äkta? Fast jag hade inte tänkt att den här trummisen skulle veva runt för mycket.

Jag har nyss (igår) köpt nya Audio Technica lurar som jag använt en hel del vid mixen, tar väl ett tag att lära sig dem med.

Telen är en American Standard med Delta Tone orginalmickar, plus att jag har låtit Paul Guy monter en tredje mittmick, en strata noiseless. I stället för femvägsbrytare som tremickade tele brukar ha så har jag skippat tonkontrollen och i stället funkar den som en steglös balanskontroll mellan stallmick o mittmick. På den här låten spelar jag en hel del på mittmicken. Så det går inte helt enkelt att härma det ljudet. Tack för konstruktiv kritik, ska fundera på att spela virveln live... :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vilken j-la mäktig avslutning! Grymt!
jag tänkte inte alls på att det var maskintrummor
tänkte på att det är så bra lirat på gitarren - särskilt slutet då som sagt
även basen gör snygga saker
Bra text!
Tyckte jag hörde en ljus kvinnostämma sjunga den!?

Tack! Jag själv tänkte att min dotter borde sjunga med i refrängen där jag sjunger lite "menlöst" uppgivet, "Hur ska ropa efter dig"... Men hon fegar och törs inte fast jag vet att hon kan sjunga klockrent. Får övertala henne lite till. Visst 17 borde det vara så. Det skulle symbolisera att det faktiskt finns en lika ensam kvinna nånstans åt den karl som sjunger denna överdrivet deppiga text.  B)
Nu blir det jobbet till lunch, sen blir det kanske att lira virvel. Men nja, jag gillar kanske trummorna som de är, jag la ner några timmar på att programmera dem just så här.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho igen.

Premier virvel - ja det blir ju en sån här  :wub: Det blir kul att höra hur den låter.Virvel soundet i denna är inte så pjåkig tycker jag.Betydligt mer "schwung" än i te.x EZ drummer/original kitet.Expansionerna räddar dock den pluggen..

Nu har du lagt in lite mässing,klart bättre.Det är riktigt bra detta Håkan.Sången ärrad och sliten vilket gör texten trovärdig.Lite flashback får jag av Totta Näslund i en ännu raspigare och sönder rökt ton..Feeling så det stänker om det.Och Guran..ja dessa telecasters..man blir kär direkt.
Har på önskelistan,en byggsats av en tele..blir nog under vintern då den är lång och kall här uppe.

Sejvar denna då det skriker blues och själ över alstret.

Tack Håkan.

EDIT:Glömde.. Åkte ned till studion och lyssnade i monitorerna för att få en bättre helhets bild,jag tycker det låter bra mix/eq mässigt.Lirade lite hammond till också som bonus då,men det får du inte höra  :D

Mike
« Senast ändrad: 05.11.2010, 09:48:09 by Harmonica mike »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vilket j***a schysst teleljud!! :o  Blir avis som fasen!   Sen är det grymt lirat dessutom.   
Låten då?  Jodå den är bra och påminner i början starkt om "Cortez the killer" med Neil Young.
Jag kan nog sätta en peng på att du också är ett fan. :)  Har jag rätt?   
Det överlägset sämsta är dock trummorna...  Den där maskinen måste vara från stenåldern, det
finns ju mjukvarugrejor som låter väldigt mycket bättre. Byt! :)    F.ö. kanske sången är lite hög
och lite reverb på den skulle inte skada (lyssna på jobbets dator nu så jag reserverar mig lite). 
F.ö. har jag inget att klaga på.   ;)    Skönt låt helt enkelt.  Bra jobbat!   /JEH
Tack! Jo Neil är en av favoriterna, men jag är så pass gammal att i yngre dar när jag gjorde låtar så sa en del att: "det där var likt Neil Young", det var bara det att då visste jag inte vem han var. Så det är ingen stil jag härmat.
Sången har både reverb o delay, kanske för lite? Jag gjorde allt det här på inte många timmar, man hör väl annorlunda efter några dar.
Ang trummor o mjukvara är det kört för mig, jag fattar mig inte på datorer alls, inte en chans, jag gör det här i en ganska avancerad portastudio plus lite skapliga outboardburkar. Men jag har nyligen skaffat en äkta Premier 60-tals virvel med ett kanonljud, jag har programmerat kagge o hihat typ sen har jag spelat äkta virvel till det, insp med två mickar. Krasharna slår jag dit manuellt också, fast på trumburken. Kanske ska jag byta ut virveln till en äkta? Fast jag hade inte tänkt att den här trummisen skulle veva runt för mycket.

Jag har nyss (igår) köpt nya Audio Technica lurar som jag använt en hel del vid mixen, tar väl ett tag att lära sig dem med.

Telen är en American Standard med Delta Tone orginalmickar, plus att jag har låtit Paul Guy monter en tredje mittmick, en strata noiseless. I stället för femvägsbrytare som tremickade tele brukar ha så har jag skippat tonkontrollen och i stället funkar den som en steglös balanskontroll mellan stallmick o mittmick. På den här låten spelar jag en hel del på mittmicken. Så det går inte helt enkelt att härma det ljudet. Tack för konstruktiv kritik, ska fundera på att spela virveln live... :rolleyes:

Nej jag menade inte att du snott rakt av bara att det var lite likt (gör inte mig nåt alls) och att du har Neil i ditt lir dessutom.  Kan inte ge en bättre komplimang, jag gillar verkligen ditt gitarrspel! :)
Återigen, teleljudet är klockrent och jag tar tillbaka att sången är för hög, det låter bra här hemma. Reverb/delay likaså.   Dock ang. trummorna så är det just highhat och baskagge som låter sådär (men det visste du ju).   
Sen går jag inte alls på att du skulle vara för gammal och mossig för datorer!  Du kan ju posta inlägg här!  ;) 
Jag vet att motståndet ibland kan vara för tungt och det funkar ju trots allt med porta.  Bara att konstatera att denna låt är färdig då m.a.o.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har missat denna tidigare. Teleguran är go! Skönt hanterad också!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är ju skitskönt Håkan rakt av du lirar ju verkligen guran som den ska liras - waunderbaum - även om jag tycker den kan få vara lite mer stickig.
Mitt problem med din låt är förmodligen mycket just mitt problem och det är att du sjunger en text ´som saknar rim där det skulle behövas rim. Som sagt det är väl mer mitt problem snarare än ditt - alla verkar ju acceptera det.
Rock on mate
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag gjort om en hel del igen. Ny sång, sen har jag spelat äkta virvel också inte ett slag är lika. Mjukvara skrev nån, nej, nej, det här var roligare! Mixat om flera ggr, börjar få verklig kläm på min TC Finalizatorburk nu, den är helt grym.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu har jag gjort om en hel del igen. Ny sång, sen har jag spelat äkta virvel också inte ett slag är lika. Mjukvara skrev nån, nej, nej, det här var roligare! Mixat om flera ggr, börjar få verklig kläm på min TC Finalizatorburk nu, den är helt grym.

Sweet!  Visst låter det bättre nu!  Tycker du sjunger lite rivigare på den här versionen också.  Passar bra!
Vet inte om jag inbillar mig men jag tyckte att den störtsköna telen är lite låg, upp med den!   :) 
Bra jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag gjort om en hel del igen. Ny sång, sen har jag spelat äkta virvel också inte ett slag är lika. Mjukvara skrev nån, nej, nej, det här var roligare! Mixat om flera ggr, börjar få verklig kläm på min TC Finalizatorburk nu, den är helt grym.

Sweet!  Visst låter det bättre nu!  Tycker du sjunger lite rivigare på den här versionen också.  Passar bra!
Vet inte om jag inbillar mig men jag tyckte att den störtsköna telen är lite låg, upp med den!   :) 
Bra jobbat!   /JEH
Tack, vad kul med sån respons. I förra sångversionen hördes en viss osäkerhet i vissa fraser. Det där med hur rivigt eller vekt man ska sjunga är bland det svåraste tycker jag, det är verkligen hårfint hur mycket man ska ladda på. Tycker det blev lyckat också med den veka frasen; "Hur ska jag ropa efter dig"... som en kontrast. Dottern på 21 år har lovat sjunga med på den frasen nu på söndag. Hon är jäklig på att sjunga, men är lite blyg för studiomickar och att sjunga med farsan som är musikkändis här på hemmaplan.
Får hon till snygg körsång blir det ju ny mix, kan gasa sologitarren aning då kanske. Sen borde jag tona den lite tidigare så det inte hörs att den slutar i kaos. Borde ha hållit ut lite längre på manglandet och gitarrgnisslet på slutet, men det är för sent nu.

Jag har ju på gång att spela in med riktig trummis o basist. Trummisen Lasse Vänngård är helt enorm, har bla gått flera år på USAs främsta musikutbildning för slagverkare, där kallades han för "shuffelkungen".  Basisten Ove Lundström har bla spelat kontrabas i Malmö symfoniorkester i 10 år, spelar vad fan som helst, jazz, funk på elbas. Han spelar piano o orgel med typ lika bra... Hoppas komma igång med såna inspelningar med, bägge de två är eftertraktade musikert och samtidigt småbarnspappor så de har inte allt för mycket tid att vifta med.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu har jag gjort om en hel del igen. Ny sång, sen har jag spelat äkta virvel också inte ett slag är lika. Mjukvara skrev nån, nej, nej, det här var roligare! Mixat om flera ggr, börjar få verklig kläm på min TC Finalizatorburk nu, den är helt grym.

Sweet!  Visst låter det bättre nu!  Tycker du sjunger lite rivigare på den här versionen också.  Passar bra!
Vet inte om jag inbillar mig men jag tyckte att den störtsköna telen är lite låg, upp med den!   :) 
Bra jobbat!   /JEH
Tack, vad kul med sån respons. I förra sångversionen hördes en viss osäkerhet i vissa fraser. Det där med hur rivigt eller vekt man ska sjunga är bland det svåraste tycker jag, det är verkligen hårfint hur mycket man ska ladda på. Tycker det blev lyckat också med den veka frasen; "Hur ska jag ropa efter dig"... som en kontrast. Dottern på 21 år har lovat sjunga med på den frasen nu på söndag. Hon är jäklig på att sjunga, men är lite blyg för studiomickar och att sjunga med farsan som är musikkändis här på hemmaplan.
Får hon till snygg körsång blir det ju ny mix, kan gasa sologitarren aning då kanske. Sen borde jag tona den lite tidigare så det inte hörs att den slutar i kaos. Borde ha hållit ut lite längre på manglandet och gitarrgnisslet på slutet, men det är för sent nu.

Jag har ju på gång att spela in med riktig trummis o basist. Trummisen Lasse Vänngård är helt enorm, har bla gått flera år på USAs främsta musikutbildning för slagverkare, där kallades han för "shuffelkungen".  Basisten Ove Lundström har bla spelat kontrabas i Malmö symfoniorkester i 10 år, spelar vad fan som helst, jazz, funk på elbas. Han spelar piano o orgel med typ lika bra... Hoppas komma igång med såna inspelningar med, bägge de två är eftertraktade musikert och samtidigt småbarnspappor så de har inte allt för mycket tid att vifta med.

Låter ju skoj att ha tillgång till sådana musikerpolare.  Bara att hoppas det blir tid över.    Själv har jag också ett projekt på gång som det skall läggas trummor på men det är svårt att få till som sagt.   
Apropå dottern så får du väl rigga upp allt och gå och dricka kaffe el. nåt då hon sjunger in så kanske det funkar.  ;)  Lite övning så brukar det ju släppa sen. En ljuv
körstämma blir nog bra skulle jag tro.  Posta så lovar jag att lyssna!  :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar inte soundet på trummorna.

Bra bluesig text, skönt gitarrspel. Mycket bra, passar med det hårda spelet, men kanske mjuka det lite i refrängen då din röst "mjuknar" där.
Jedrar vilket solo! (båda)

Mycket känsla i det här. Återkommer kanske när jag läst de andra kommentarerna! :)


Cykelns kommentar om en ljus tjej som stämmar till det här och var skulle göra detta till bland det bästa i bluesväg som postats på forumet! (Om det inte redan är det ;)
« Senast ändrad: 06.11.2010, 13:59:33 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gillar inte soundet på trummorna.

Bra bluesig text, skönt gitarrspel. Mycket bra, passar med det hårda spelet, men kanske mjuka det lite i refrängen då din röst "mjuknar" där.
Jedrar vilket solo! (båda)

Mycket känsla i det här. Återkommer kanske när jag läst de andra kommentarerna! :)


Cykelns kommentar om en ljus tjej som stämmar till det här och var skulle göra detta till bland det bästa i bluesväg som postats på forumet! (Om det inte redan är det ;)
Har redan gjort om virveljudet med Finalizerns trumpkomprimeringsprogram, blev väldigt mycket bättre. Men troligtvis spelar jag om virveln helt. Mitt eget sångspår har jag redan gjort om och använt Finalizern som kompressor direkt vid inspelning, ljudet blir helt grymt... Gör nog om ak gitarren med genom den, plus nya strängar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Har inget vettigt att komma med egentligen, kände mig bara tvungen att säga vilka sköna räkor du lirar !  :wub:


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Fan, är det många versioner därute? Det är inte samma virvel här som på det andra forumet :P ... Skönt med förvirring och dataanalfabetism. Det blir gasspis, värmeljus och blockflöjt i fortsättningen. Jag ska återuppfinna en ickeelektrifierad inspelningsmanick.

I övrigt så plitade jag ner någon kommentar på det andra forumet, men det har du redan sett. Jag gillar det här. Naken vuxenblues med mycket pondus i gitarrliret.

Kör hårt!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fan, är det många versioner därute? Det är inte samma virvel här som på det andra forumet :P ... Skönt med förvirring och dataanalfabetism. Det blir gasspis, värmeljus och blockflöjt i fortsättningen. Jag ska återuppfinna en ickeelektrifierad inspelningsmanick.

I övrigt så plitade jag ner någon kommentar på det andra forumet, men det har du redan sett. Jag gillar det här. Naken vuxenblues med mycket pondus i gitarrliret.

Kör hårt!
I går kom jag på att använde min TC mastrimgsburk till att både bounca trummor, ak gitarr och genom, den har färdiga presets för det med, och h-e vad bra det blev.< Gjorde helt ny sång också, fy fan vilken transparent kompressor, helt otroligt enkelt att sjunga med det soundet. Nu börjar min mini-Neumann TLM102 låta som en gammal rör-Neumann i soptunnestorlek (såna soptunnor de har i Knasen och som schassen kastar i huvet på Knasen) Så med denna nyfunna vetskap vill jag göra om rubb o stubb på låten.
Tror ni det räcker att låta en riktig trummis spela om virveln, eller borde vi lägga dit ett komplett Ludwig-set? Kör jag nuvarande kagge, hihat och kraschar genom burken låter även de mkt bättre. Den har ett speciellt preset för "singing bassdrum"!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön stereobild och sköna sound. Gillade den lilla "basslingan" där vid 137 :D. Jag gillar egentligen inte sånhär musik sjungen på svenska... egentligen... men. detta är ju för fanken bra. Ärlig musik utan trix. Fast ett "riktigt" slut på låten kunde du nog fixa till :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter ju riktigt skönt om denna. Leadguran kunde väl få åka upp ett lite snäpp, tycker jag.

Virveln låter ju riktigt bra, och jag fattade inte ett smack av kommentarerna om trummaskin först... :P Det enda som blev lite synd med virveln är att du tappar takten i faden. Egentligen är det väl inget större fel på de övriga trumljuden, men de låter lite för ljusa och spröda.

Mixen är bra, luftig och fin. Ett knappt märkbart delay hade nog gjort rösten lite skitigare, den känns lite väl ren på något sätt.

Kom på att jag inte lyssnade på texten... Det kan man ju tolka både positivt och negativt. Det positiva är ju att orden "ligger rätt", för knepiga fraser brukar man ju haja till för. Äh, ska lyssna igen på texten.

DON'T PANIC


Utloggad Resnac

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Känslofullt i all enkelhet,och som många andra nämt,härligt Tele-spelande.
Riktigt bra detta.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Håkan!
Snyggt alster detta, påminner om min storfavorit Eagles! BRA!
Tycker du kunde med din  snygga röst jobba in lite stämmor, kunde lyfta denna låt ännu mång snäpp!
Bra jobbat Håkan!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjou Håkan!
Snyggt alster detta, påminner om min storfavorit Eagles! BRA!
Tycker du kunde med din  snygga röst jobba in lite stämmor, kunde lyfta denna låt ännu mång snäpp!
Bra jobbat Håkan!

h.  johan
Oj, vad beröm jag får! Men att det skulle påminna om Eagles hade jag aldrig trott. Har haft dottern här, hon har sjungit lite ljust på refrängen. Men nja, det blev väl inte helt bra. Är nog svårt för andra att sjunga så det passar ihop med min skrovelstämma.
Bestämde idag med dotterns sambo att vi ska göra en helt ny version av låten där han ska spela riktiga trummor och jag resten. Sen lägger vi på tjejstämman igen, igår var hon i förkyldaste laget för att få bra ton. Hon vågade sjunga i alla fall, hon har tyckt att det är lite jobbigt med studio, höra sig själv övertydligt i lurar osv, samt att pappa sitter o lyssnar, det var nog nervöst värre, det var på vippen att hon aldrig sjöng nåt. Men nu är den barriären bruten till min stora glädje. Nästa gång kan säkert ge järnet mer, nu har de cd med sig att öva till oxå.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Bestämde idag med dotterns sambo att vi ska göra en helt ny version av låten där han ska spela riktiga trummor och jag resten. Sen lägger vi på tjejstämman igen, igår var hon i förkyldaste laget för att få bra ton. Hon vågade sjunga i alla fall, hon har tyckt att det är lite jobbigt med studio, höra sig själv övertydligt i lurar osv, samt att pappa sitter o lyssnar, det var nog nervöst värre, det var på vippen att hon aldrig sjöng nåt. Men nu är den barriären bruten till min stora glädje. Nästa gång kan säkert ge järnet mer, nu har de cd med sig att öva till oxå.

Häärligt Håkan att du lyckats uppmuntra dotter o sambo att delta i studiojobbet! Det är ett samarbete som är guld värt! :wub:
Ska bli kul att få lyssna på resultatet med den nya sammansättningen.
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu  är det klart att jag ska göra om den här från början med riktig trummis och trummor, men har ändå gjort en mix där det är körtjejer och orgel med. Har skramlat dit en tamburin oxå. När andra versen börjar har jag stängt av orgeln. Bättre eller sämre? Efter andra versen kommer två solovändor, den först med orgeln, den andra utan. Resten av låten är orgeln med, men mot slutet ligger den svagt om jag minns rätt. Obs att inget av det här blir kvar, ska göra nytt sen. Det är alltså huruvida orgeln ska vara kvar jag funderar på, tycker själv det låter bättre utan den.
Körtjejerna vill jag ha kvar,  annars är det ingen vits att jag själv sjunger vekt i refrängen. Och de kan sjunga bättre än så här.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny mix igen. Nyomspelad virvel m bättre ljud, körtjejer mm. Nu är det nog ganska okej det här?

Prövar speedy sharefil...
http://www.speedyshare.com/files/25114404/01_N_r_ingen_fyr_r_t_nd._M5_2_.mp3
« Senast ändrad: 10.11.2010, 02:13:38 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho igen.

Här händer det grejer.Kul med körförstärkningen,och virveln/tamburinen.Om det är dottern på denna sista version,så sjunger hon kalas bra! Passar fint med tjej röst i mixen tycker jag.Orgelns vara eller inte vara;ja som den nu är spelad så låter det mera singel note och pad(låg utfyllnad)nedtonat och svagt.Lägg några feta ackord,hacka med i rytmen lite och in med några nageldragningar så blir det perrens.
Jag tycker låten passar med orgel.Men densamma får inte inkräkta för mycket på det underbara guraliret...Så det är en hårfin balans där.Men det är ju mitt tycke det.

Mixen helt okej.Låten haltade till lite på ett ställe,petitesser då du lirat live virvel  :)

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det är bra. Visst finns det kanske detaljer som skulle kunna vara bättre. fattar att du inte vill att trummorna skall veva runt men de blir lite statiska i min smak. I slutet av refrängen efter trottoar så drunknar sången lite i gitarrfiguren så jag skulle nog höja sången lite där så att hela texten kommer fram.

Gitarren känns äkta och öser på bra. Snyggt  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
För att visa hur jag tänkte med orgeln så bifogar jag en snutt under slut delen.
Säg till så tar jag bort det när du lyssnat,lite stressigt lirat då jag på nåder fick komma in en kort sväng idag..sånt här måste bokas i förväg.

Nåväl,jag höll igen till förmån för guran utom på väl valda ställen.

Edit: Tagit bort testen

Mike
« Senast ändrad: 10.11.2010, 20:40:09 by Harmonica mike »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ny mix igen. Nyomspelad virvel m bättre ljud, körtjejer mm. Nu är det nog ganska okej det här?

Prövar speedy sharefil...
http://www.speedyshare.com/files/25114404/01_N_r_ingen_fyr_r_t_nd._M5_2_.mp3

Allt är som förut bra, nästan. Med risk för att åka på stryk  :unsure: så måste jag nog säga att
körerna kan göras bättre.  Jag gillar att du tar med kvinnoröster men det är lite snedpitch på
"hur kan jag ropa efter dig".  Nu är vi inne på fintrimning kanske men med kvalitéten på detta
alster är det relevant vill jag mena.  :)  Det är ju svårt att få till det bra unisont, kanske en stämma
skulle funka bättre?   
Tamburinen sitter fint f.ö.    Det ska bli skoj att höra detta sen med trummare och annat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
För att visa hur jag tänkte med orgeln så bifogar jag en snutt under slut delen.
Säg till så tar jag bort det när du lyssnat,lite stressigt lirat då jag på nåder fick komma in en kort sväng idag..sånt här måste bokas i förväg.

Nåväl,jag höll igen till förmån för guran utom på väl valda ställen.

Mike

Tjou!
Orgeln e ju som gjord för detta stycke, hoppas Håkan e av samma åsikt! ;)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I dag blev det en version utan orgel, utan körtjejer. Snygg orgel från Mike, men jag tycker att det blir så att gitarr och orgel krockar. Min egen tråkiga orgel tillför inget alls. Stämningen i texten återges nog bäst om det händer väldigt lite, less is more, kanske...

http://www.speedyshare.com/files/25126423/01_N_r_ingen_fyr_r_t_nd._ej_k_r_ej_orgel_2_.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ph34r

Riktigt jäkla bra nu. Potentialen. dubba tjejkören lite till. Mer stämmor (tycker jag) Och så tycker jag inte att du skall sjunga ljusare där i refrängen, det skär sig med versen och med tjejerna :)

Kör samma stuk på rösten i hela, även i refrängen som är bra i övrigt.

I klass med det bästa av Harmonica Mike, kan detta bli. OCh i grund en riktigt bra blueslåt!
https://soundcloud.com/user7789882