Forum > Demolåtar

Håkan Nilsson "När ingen fyr är tänd" Lagom med diskant o bass nu?

<< < (12/14) > >>

Roffe H:
Detta blev kanonbra Håkan, vilken låt! Gillar helheten, din sång och det känslofulla gitarrsolot. Fyra glada till er alla.  :D :D :D :D..jag säger inte "gubbar"
Två till dig (sången och solot)  :D :D
/Roffe H

Håkan Nilsson:
Tackar för fina kommentarer förstås.... :wub:
Filade lite till på den; minskade trummorna lite o petda upp basgitarren lite. La dit ett fjärde reverb på mastern.
Blev dock jalur på om cymbalerna blev lite diskantfattiga nu, jmf med många modernare mixar?

Harmonica mike:
Lyssnade på 01 mixen,den sista alltså..Jag tycker du har tappat brilliansen i diskanten på hela låten.Versionen ovanför 02 hette den tror jag,lät bättre i toppen.Däremot gillade jag mixen totalt mellan instrumenten bäst i 01 - skruva till lite mer skimmer/diskant i toppen så har du denna som i en liten ask.
Antagligen därför som cymbalerna försvan lite..

När du började sjunga i denna så reste sig nackhåret och håret på armarna kittlade så där skönt.Det här är riktigt bra.
Svensk bluesvisa i absolut toppklass tycker jag.
Den sista mixen av denna,den med mer diskant - den sparar jag för att avnjuta i sommar ute i stugan..Så du har fyra månader på dig att fixa diskanten :)

Mike

Håkan Nilsson:
Jag drog in lite på diskanten på både cymbalerna o mastern, bara ytterst lite. Tyckte sen nivåerna var så bra att jag slarvade att jämföra med en köpe-cd.
Det är ju själva faen!  :lol:

Håkan Nilsson:
Har hållit på som f-n med den här nu. Och mer ändå med att lyssna på hur olika proffsproduktioner låter i olika lurar o högtalare. Skillnaden i ljudet är stor. En del cd har ett cymballjud som jag tycker är ganska "Kina-diskantig". Jag lyssnade på en del olika cd med Joe Bonamassa på Spotify Premium nu, och han verkar ha en ganska mjuk lagom diskant på sina cymbaler så jag försökte efterlikna det lite grann. Lyssnade bla på den här:
http://open.spotify.com/track/3WFfqRoJhJeHIZzKdW5xXZ
Många andra produktioner har betydligt mer vässade cymbaler o hihats. Kommer jag bara i närheten med mina enkla grejer är det ju bra. Sen beror det ju på om man tycker att diskantmängden på Bonamassas cd är lagom eller inte.
Så här blev min uttjatade låt nu i alla fall...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion