Kontrollrummet

Astis Orkester med Emlan - Du är allt som jag har (ny version)

gäst · 58 · 5579

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Gurano - Ja, har kollat och det kunde man låta klinga ut mer!

Jay Thomas - Vispop tror jag!  :)
           Roligt att du gillar arret. Har haft funderingar på att dra ner det till enbart gitarrer och cello,
           men tycker det funkar bra nu med Emlans sång. Kanske testar i alla fall.......

Emlan - Har mest gjort lite nivåjusteringar, inga större saker.
           Jag var rätt säker på att du skulle göra det så här bra,
           men man vet ju aldrig hur tonarten passar.
           Du sjunger med en härlig känsla och värme.
           Roligt att du tycker om texten, du förmedlar den på ett mycket fint sätt!
           Vet inte mycket om den micken, märkte som sagt att diskanten skiftade en del....

Cykeln - Jag tycker precis som du!  :)

Tack ska ni ha för lyssning, tips och värmande ord!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt känsligt och innerligt tolkat av dej Emlan :P

Jag hade oxå en B1-mick tidigare, men min röst plockade upp så mycket basfrekvenser i den så jag bytte, men det verkar som den funkar ypperligt för din ljusa röst, det låter kanon ju!

Ett guldkorn detta, grattis till er :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti o Emlan!
Verkligt överraskande snyggt blev detta till sist. Emlans röst e härligt skör o stämningsfull och dina stämmor sitter fint.

Snyggt arrat o mixat.
Enda jag vill såga på är stråkarna i introt, dom som lirar stämmor till gitarren, dom stringsen låter väldigt plastiska o livlösa och drar ner poängen aningen, byt ut dom mot ett motvarande lir med acke eller varför inte flöjt...

Bra Collab detta!  :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt snyggt.

Tror att sången kunde vara ännu torrare.

Ståbasen tycker jag var rätt tråkig. Elbas hade jag valt.

I andra versen (och säkert de andra också) - skippa akkeguran helt och låt den komma in vid "gjorde den besviken" eller kanske inte alls.

Låten som sådan lyfter aldrig.

Knasigt slut.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt bra sjunget Emlan. Riktigt bra. Blir berörd, vilket jag inte blev av astis tolkning :unsure:

Jätte bra colabb. Håller med alla föregående talare! Speciellt det som W skriver om elbas!
Fast acken tycker jag inte skall bort..

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Dividend,
Wernborg,
mahan,
freddy,
Marruschka
cykeln,

TACK för alla fina ord om min sång! :)
Det var då glädjande såhär på morgonkvisten:) Och om man är glad får man bättre immunförsvar så då blir jag frisk också.... för jag har nog fått en liten släng av lågstadiebakterier.. :)



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Har missat denna, men det låter förträffligt.  Sången är odiskutabel och instrumenten passar in perfekt.  Tycker inte att du
ska lyfta bort något.   Kan hålla med Tokais tidiga kommentar att det blir lite vimsigt med alla dur-mollbyten men efter ett par
lyssningar är det inget som stör tycker jag.  Dock försvinner svänget från versen, för där får du till ett skönt sväng på nåt sätt. :)
Det här gillas!    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


asti

  • Gäst
Tack för alla kommentarer, tips och uppmuntrande ord!
Det är ju först och främst Emlan som ska ta till sig det för sin fina sång!

Mahan - Ska fundera på det du nämner om stråkarna! Kanske ska testa en gitarrslinga i stället...

Wernborg - Elbas kanske skulle göra sig bättre....Tyckte iofs att ståbasen funkade bra ihop med trummorna. Ska testa!
            Tror inte jag vill skippa de akustiska gitarrerna, blir nog väl tomt då!
            Testade torrare sång, men det kändes som i ett annat rum då. Kändes inte som en enhet tillsammans med kompet.
            Vet inte riktigt vad du menar med att låten aldrig "lyfter"! Arret är upplagt efter ett lugnt och jämt tempo och är
            inte avsett att mynna ut i någon form av crescendo.....
            Vet inte heller hur jag ska tolka "knasigt" slut!? Som Gurano påpekar kunde slutackordet få klinga ut lite längre.

Fuzzbub - Förstår inte meningen "Dock försvinner svänget från versen, för där får du till ett skönt sväng på nåt sätt"?

/Asti


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg - Elbas kanske skulle göra sig bättre....Tyckte iofs att ståbasen funkade bra ihop med trummorna. Ska testa!
            Tror inte jag vill skippa de akustiska gitarrerna, blir nog väl tomt då!
            Testade torrare sång, men det kändes som i ett annat rum då. Kändes inte som en enhet tillsammans med kompet.
            Vet inte riktigt vad du menar med att låten aldrig "lyfter"! Arret är upplagt efter ett lugnt och jämt tempo och är
            inte avsett att mynna ut i någon form av crescendo.....
            Vet inte heller hur jag ska tolka "knasigt" slut!? Som Gurano påpekar kunde slutackordet få klinga ut lite längre.
Det att låten inte lyfter tror jag delvis hänger ihop med gitarren i verserna, att det arrmässigt blir lite jämntjock, brist på dynamik. Det är nog inte ett crescendo i arret jag efterfrågar, kanske mer att kompositionen inte tilltalar mig i så fall. Och då skulle bättre utnyttjad dynamik hjälpa till att "lura" mig.

Slutet är mer brist på ett slut tycker jag. Den slutar ju bara där refrängerna brukar sluta utan att något följer. Ett kort ritt. och sedan avslut på grundackordet bara?

Klarare?  :)


asti

  • Gäst
Det att låten inte lyfter tror jag delvis hänger ihop med gitarren i verserna, att det arrmässigt blir lite jämntjock, brist på dynamik. Det är nog inte ett crescendo i arret jag efterfrågar, kanske mer att kompositionen inte tilltalar mig i så fall. Och då skulle bättre utnyttjad dynamik hjälpa till att "lura" mig.
Slutet är mer brist på ett slut tycker jag. Den slutar ju bara där refrängerna brukar sluta utan att något följer. Ett kort ritt. och sedan avslut på grundackordet bara?
Klarare?  :)
OK, då förstår jag nog vad du menar, sånär som på "ritt."!  :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack för alla kommentarer, tips och uppmuntrande ord!
Det är ju först och främst Emlan som ska ta till sig det för sin fina sång!

Fuzzbub - Förstår inte meningen "Dock försvinner svänget från versen, för där får du till ett skönt sväng på nåt sätt"?

/Asti

Ja det var kanske lite klantigt formulerat.  Jag menade att i versen får du till ett schysst sväng men att det försvinner (svänget alltså)
när "du är allt som jag har" -delen kommer.  Jag gillar det partiet iallafall så det funkar!  :) 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


asti

  • Gäst
Tack för alla kommentarer, tips och uppmuntrande ord!
Det är ju först och främst Emlan som ska ta till sig det för sin fina sång!
Fuzzbub - Förstår inte meningen "Dock försvinner svänget från versen, för där får du till ett skönt sväng på nåt sätt"?
/Asti
Ja det var kanske lite klantigt formulerat.  Jag menade att i versen får du till ett schysst sväng men att det försvinner (svänget alltså)
när "du är allt som jag har" -delen kommer.  Jag gillar det partiet iallafall så det funkar!  :) 
Nej, det är nog jag själv som är lite skadad av grammatikpluggande i yngre dar!  :)
Men nu är jag med! Tack för förtydligandet!
/Asti


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det att låten inte lyfter tror jag delvis hänger ihop med gitarren i verserna, att det arrmässigt blir lite jämntjock, brist på dynamik. Det är nog inte ett crescendo i arret jag efterfrågar, kanske mer att kompositionen inte tilltalar mig i så fall. Och då skulle bättre utnyttjad dynamik hjälpa till att "lura" mig.
Slutet är mer brist på ett slut tycker jag. Den slutar ju bara där refrängerna brukar sluta utan att något följer. Ett kort ritt. och sedan avslut på grundackordet bara?
Klarare?  :)
OK, då förstår jag nog vad du menar, sånär som på "ritt."!  :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ritardando


asti

  • Gäst
Det att låten inte lyfter tror jag delvis hänger ihop med gitarren i verserna, att det arrmässigt blir lite jämntjock, brist på dynamik. Det är nog inte ett crescendo i arret jag efterfrågar, kanske mer att kompositionen inte tilltalar mig i så fall. Och då skulle bättre utnyttjad dynamik hjälpa till att "lura" mig.
Slutet är mer brist på ett slut tycker jag. Den slutar ju bara där refrängerna brukar sluta utan att något följer. Ett kort ritt. och sedan avslut på grundackordet bara?
Klarare?  :)
OK, då förstår jag nog vad du menar, sånär som på "ritt."!  :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ritardando
OK, hade inte förstått även om du stavat med ett t!  :)
Ja, det kunde vara en idé....hmmmmm  :unsure:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra detta! Skön röst Emlan har, funkar verkligen till låten. Bra och lite udda arr i positiv bemärkelse!  :)


asti

  • Gäst
Riktigt bra detta! Skön röst Emlan har, funkar verkligen till låten. Bra och lite udda arr i positiv bemärkelse!  :)
Vad kul! Ja, Emlan sjunger med en inlevelse och känsla jag inte själv klarade!
Arret tycker jag nog själv är ganska konventionellt, men roligt att du tycker det är bra!  :)
Har funderat på att dra ner arret till bara gitarrer, cello och sång, men det verkar ju funka så här.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra detta! Skön röst Emlan har, funkar verkligen till låten. Bra och lite udda arr i positiv bemärkelse!  :)
Vad kul! Ja, Emlan sjunger med en inlevelse och känsla jag inte själv klarade!
Arret tycker jag nog själv är ganska konventionellt, men roligt att du tycker det är bra!  :)
Har funderat på att dra ner arret till bara gitarrer, cello och sång, men det verkar ju funka så här.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Ja..gitarrer, cello å sång som du skriver, tror jag skulle bli nice..en avskalad version med Emlans röst i fokus  :) /C


asti

  • Gäst
Riktigt bra detta! Skön röst Emlan har, funkar verkligen till låten. Bra och lite udda arr i positiv bemärkelse!  :)
Vad kul! Ja, Emlan sjunger med en inlevelse och känsla jag inte själv klarade!
Arret tycker jag nog själv är ganska konventionellt, men roligt att du tycker det är bra!  :)
Har funderat på att dra ner arret till bara gitarrer, cello och sång, men det verkar ju funka så här.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Ja..gitarrer, cello å sång som du skriver, tror jag skulle bli nice..en avskalad version med Emlans röst i fokus  :) /C
Ska testa det här, men får nog göra om en del, bl.a. cellon. Inväntar också en distfri sångfil från Emlan.
« Senast ändrad: 17.11.2010, 22:36:54 by asti »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vilken bra låt, älskar det här!  ^_^

Emlan tolkar det här helt suveränt, med liten antydan till jazz/blues i små hesa vibraton, mmm... :D Perfekta intoneringar. Misstänker att Emlan är proffsigare än oss andra... ;)

En liten dist på  "kall" i kallsinnig. Det var synd, hör inga tekniska fel på tagningen annars.
Ja, violinerna i introt låter väl inte så bra. Det är främst att vissa toner överlappar som gör det konstigt, och att de nyper av istället för att klinga ut. Du har ingen annan violinsektion med längre decay och med legatofunktion?

En luftig mysig poplåt som är långt ifrån dansbandsträsket. Kroken "som jag haaar" är helt enkelt suverän, och sticket är sådär oförutsägbart som ett gott stick ska vara.

Den skulle kanske ha gått några bpm snabbare, tycker verserna känns som att de ville raska på lite mer.
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Vilken bra låt, älskar det här!  ^_^
Emlan tolkar det här helt suveränt, med liten antydan till jazz/blues i små hesa vibraton, mmm... :D Perfekta intoneringar. Misstänker att Emlan är proffsigare än oss andra... ;)
En liten dist på  "kall" i kallsinnig. Det var synd, hör inga tekniska fel på tagningen annars.
Ja, violinerna i introt låter väl inte så bra. Det är främst att vissa toner överlappar som gör det konstigt, och att de nyper av istället för att klinga ut. Du har ingen annan violinsektion med längre decay och med legatofunktion?
En luftig mysig poplåt som är långt ifrån dansbandsträsket. Kroken "som jag haaar" är helt enkelt suverän, och sticket är sådär oförutsägbart som ett gott stick ska vara.
Den skulle kanske ha gått några bpm snabbare, tycker verserna känns som att de ville raska på lite mer.
Roligt att du gillar det! Ja, Emlan har en härlig ton och känsla, lite åt Lisa Ekdahl-hållet tycker jag!
Det finns tyvärr några ställen med dist på sångspåret och jag väntar på en distfri fil från Emlan.
Det hördes tydligare när jag drog ner kompet till enbart gitarrerna.
Jag använder EWQL SO Gold och tyckte att jag hittat en lämplig stråksektion, men det finns kanske bättre.....får leta mer!  :)
"Som jag har"-partiet är nog du den enda som uppskattar, de flesta verkar tycka det är rörigt...... :)
Att den kunde gått aningen snabbare upptäckte jag också när jag la på egna sångspår, men jag var nöjd med
gitarrerna och orkade inte göra om dom i det läget. Så här i efterhand kan man tycka att man kanske borde gjort det!
Tack för lyssning och kommentarer!
/Asti


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Vilken bra låt, älskar det här!  ^_^

Emlan tolkar det här helt suveränt, med liten antydan till jazz/blues i små hesa vibraton, mmm... :D Perfekta intoneringar. Misstänker att Emlan är proffsigare än oss andra... ;)

En liten dist på  "kall" i kallsinnig. Det var synd, hör inga tekniska fel på tagningen annars.
Ja, violinerna i introt låter väl inte så bra. Det är främst att vissa toner överlappar som gör det konstigt, och att de nyper av istället för att klinga ut. Du har ingen annan violinsektion med längre decay och med legatofunktion?

En luftig mysig poplåt som är långt ifrån dansbandsträsket. Kroken "som jag haaar" är helt enkelt suverän, och sticket är sådär oförutsägbart som ett gott stick ska vara.

Den skulle kanske ha gått några bpm snabbare, tycker verserna känns som att de ville raska på lite mer.


Åh, jag blir alldeles överväldigad! Jag kan inte göra annat än att tacka och bocka!! Men äsch, inte är jag proffsigare än någon annan... allt handlar bara om att sjunga från den lilla pulsen inuti.
Varmaste tack:)

Ska testa det här, men får nog göra om en del, bl.a. cellon. Inväntar också en distfri sångfil från Emlan.

Distfri sångfil beställd!
Omgående leverans! (nästan)


asti

  • Gäst
Distfri sångfil mottagen och inlagd!  :)
Har ändrat lite på stråkarna också - hoppas det är till det bättre!
Minskade reverbet på Emlans sång en aning och förlängde "slutackordet".
Ska också göra en mer avskalad version så snart jag får tid.