Kontrollrummet

Vad ska vi bygga för golv?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hej allihopa!  :)

Jag och min polare håller på att bygga en musikstudio i en källarlokal. Vi vill dock försäkra oss om att ljudet inte tränger in för mycket mellan rummen. Själva väggkonstuktionerna är vi hyfsat på det klara med, men däremot inte golven.

Det vi kallar för "liverummet" dvs. inte kontrollrummet är på ca 40 kvm och är alltså för tillfället bara i betong. Vi har kollat på olika lösningar för flytande golv men känner att vi inte hittat någon passande lösning.
Enligt "Rod Gervais" (home recording studio), så säger han angående så kallade "floating wood decks", citat:
"so please, I dont care what you're friends tell you. I don't care what som "expert" on the internet tells you. Save your money. It's too precious to just throw away.:o
att det helt enkelt suger. Lite svårt att inte lyssna på hans kritik då han håller sig till vetenskapliga argument.

Vårt största problem med allt ihop är att vi har begränsad takhöjd och helst inte vill "äta upp" för mycket av den. Vi har också kikat på andra lösningar såsom auralex(platfoam) flytande uppbyggnad för trummor. Vi saknar dock "siffror" för sådana lösningar och känns därför lite osäkert ifall de räcker till.

En annan liten aspekt är att vi har knutit en bra kontakt som kan fixa riktigt schyssta golvplankor av gran/furu(25-30 mm) till ett bra pris. Vi är därför sugna på att få in ett sånt här golv i beräkningarna både för det estetiska och för de goda ljudegenskaperna hos trä.

Hade varit intressant med lite åsikter/erfarenheter kring detta och gärna ifall någon har lite siffror på någon föreslagen lösning.
Kanske att någon har några siffror på Auralex, platfoam?

Alla inlägg är välkomna!!! ;)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Låt polaren stå i kontrollrummet. Gå själv in i liverummet och stäng dörren efter dig. Ta en handslägga och slå den i golvet och i taket. Hör polaren det i kontrollrummet? Inte? Då kan du skita i att flyta både golv och tak. I annat fall har ni just utfört experimentet som visar hur flankning fungerar.

Själv hade jag problemet med att ljudet gick genom golvet in i resten av byggande och ut igenom taket till grannarna. Taket fixade jag med hjälp av det som kallas "resilient channels" (eller ljudprofil på svenska) och golvet flöt jag med hjälp av Stepisol. Ovanpå Stepisolskummet måste man dessutom bygga en rätt tung och rigid platta, alternativt gjuta en i betong, annars gör det inte så mycket nytta. Plankgolv ovanpå gör inte så stor nytta.

Min gissning är att detsamma gäller för Auralex eller andra liknande lösningar. Dessutom är det dyrt att göra. Så om man inte menar allvar med studion så skall man hålla sig borta från flytande golv och flygande tak. Där håller jag med Rod Gervais. Det är alldeles för dyrt -om- man kan leva med den flankning som förekommer. Men att det inte gör någon nytta kan han stoppa upp på ett mycket mörkt ställe.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag var kanske lite otydlig men vi har inte byggt någon vägg än, så det är lite svårt att testa. Av olika skäl hade det dock varit bra att redan nu veta vilken golvkonstruktion som man ska satsa på.

Vad la du ovanpå stepisolet?


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Min gissning är att detsamma gäller för Auralex eller andra liknande lösningar. Dessutom är det dyrt att göra. Så om man inte menar allvar med studion så skall man hålla sig borta från flytande golv och flygande tak. Där håller jag med Rod Gervais. Det är alldeles för dyrt -om- man kan leva med den flankning som förekommer. Men att det inte gör någon nytta kan han stoppa upp på ett mycket mörkt ställe.

Fast den typ av flytande golv som Rod menar är den med neoprenpuckar och träreglar där konstruktionen i sig riskerar att bli en resonanslåda.
Vad jag förstår menar han inte att flytande golv som sådant är helt värdelöst men att bygga en flytande konstruktion i en hemstudio är alltför komplicerad och kostsam om man ska göra den rätt.
Räkna med att ni måste ha en rejällt tilltagen takhöjd för att kunna göra ett serriöst flytande golv och flygnade tak.
« Senast ändrad: 11.06.2007, 23:03:22 by crilla »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En fundering på ngt som kan vara billigt: En riktigt tung, tjock gummimatta, typ till transportband för sten och liknande. sedan något lite mjukare som sitterunderlag under? Tung matta borde döda ljudet, och sittunderlaget hindra att vibrationer från den hårdare gummimattan förs till golvet.

Inte optimalt kanske, men värt att testa om man kan få tag i hyfsat billigt?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Fast den typ av flytande golv som Rod menar är den med neoprenpuckar och träreglar där konstruktionen i sig riskerar att bli en resonanslåda.
Vad jag förstår menar han inte att flytande golv som sådant är helt värdelöst men att bygga en flytande konstruktion i en hemstudio är alltför komplicerad och kostsam om man ska göra den rätt.
Räkna med att ni måste ha en rejällt tilltagen takhöjd för att kunna göra ett serriöst flytande golv och flygnade tak.

Det gör en jävla skillnad i uttalande! Krångligt? Nja, sådär. Svårt att göra rätt? Inte med Stepisol. Med puckar och U-boats så måste man räkna på tyngden på ett annat sätt. Dyrt? Så in i helsike!

Jag var kanske lite otydlig men vi har inte byggt någon vägg än, så det är lite svårt att testa. Av olika skäl hade det dock varit bra att redan nu veta vilken golvkonstruktion som man ska satsa på.

Vad la du ovanpå stepisolet?
Golvspånskiva (22mm) och golvgips (15mm). Sedan gjöt jag ihop dessa plattor med hjälp av Ardex S48, vilket rekommenderas av de flesta gipstillverkarna för att sammanhålla skivlagren. Plattan blir då helt rigid och fungerar som en helgjuten skiva. (Man kan inte skruva ihop lagren eftersom skruvarna kommer att gröpa gipset och på grund av rörelser i materialet). Ovanpå detta lade jag parkett. Ännu en gipsskiva innan man lade parketten hade förmodligen varit ännu bättre men jag hade en takhöjd att ta hänsyn till.



Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Vad blev totalhöjden på golvet med din stepisollösning?

Vad jag har fattat så verkar stepisol vara jävligt dyrt. Tror du att man kan bygga det som en liten "ö" för trumset och som även går att kasa iväg om man vill flytta det?
Vi har ju som sagt 40kvm liverum, vilket gör att det lätt springer iväg i pris plus att man vill ju slippa försaka hela takhöjden.

Jag tror inte att det blir lika dyrt med gummipuckar men det verkar vara en jobbigare konstruktion. Vi har möjlighet att få hjälp med matematiken frågan är bara vilken massa man måste ha ovanpå. Rod verkar bara tala för att gjuta betong eller bygga med sand och båda de alternativen är inte aktuella för oss. Jag har läst att den del bygger med trädgårdsplattor.


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Är det bara mellan kontrollrum och liverum ni vill hindra ljudet eller är det så att ni riskerar störa/störas av grannar??

Är inte kul att bygga en massa för att sedan göra om från början, men jag hade nog byggt väggarna först och sedan testat om du störs av flanktransmisionerna från trummor etc.
Jag har ingen aning om vad stepisol kostar/m2 men bara kombinationen golvspån+S48+golvgips ligger på ca 230-250 bagis per m2.
Men är budgeten tillräckligt stor och kraven på ett bra slutresultat höga är säkert så som Lee gjort att fördra.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Är det bara mellan kontrollrum och liverum ni vill hindra ljudet eller är det så att ni riskerar störa/störas av grannar??

-Det är bara mellan kontrollrum och liverum vi vill hindra ljudet.

Vad tror ni om att bygga något bara för trummorna?
Då kanske man kan fläska på riktigt ordentligt med golvgips eller trädgårdssten. Ingen här som har testat det? Skulle dock vilja ha möjligheten att flytta på uppbyggnaden, inte nödvändigtvis att det ska vara busenkelt men ändå möjligt.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
30mm Stepisol + 22mm golvspån + 2mm Ardex S48 + 15mm golvgips + 15mm parkett = 84 mm på ett ungefär...

Skall du bara bygga en "riser" så kan väl dessa vara till inspiraton http://www.auralex.com/sound_isolation_platfoam/sound_isolation_platfoam.asp
http://www.auralex.com/sound_isolation_hoverdeck/sound_isolation_hoverdeck.asp

och de kommer att se till att trumtrampet inte hörs in till kontrollrummet, men knappast att ljudisolera mellan rummen eller mot grannarna. Såvida du inte har riktig tur och golvet faktiskt har en mycket begränsad flankning. (Betonggolv utan flankning? Yeah, right...)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Grannarna är som sagt inget problem.

Jag har kikat lite på dessa auralex lösningar men jag tycker att de är dåliga på att presentera några siffror eller mer vetenskapliga grunder. Hade varit intressant att veta vilka frekvenser som stoppas.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Helt onödigt att presentera några siffror för en "drum riser". Om den bara ser till thump:et från bastrumman och trumpedal inte transporteras ner i golvet så fyller det sin uppgift. (Ingen av de andra trummorna eller ställen kan bidra med lika mycket i alla fall.) Siffror eller mätningar görs normalt bara på ljuddämpande eller ljudisolerande material.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
jo, det är just neopren han syftar på, att räkna ut linjevikt på en gipsvägg/golv och ta reda på hur mycket neoprenet ska vara komprimerat är ju inte direkt avancerad matematik, men det ju lätt framstå som det.

Men neoprenkuddar på reglar och spån/betong bygger ju minst 1 decimeter så kanske det inte är aktuellt i ditt fall.

Sen säger du att grannarna inte spelar någon roll utan det är isolering mellan de två rummen vid livetagning du är ute efter. Isåfall kan du redan nu sänka ribban och ställa in dig på att ett påtagligt "slask" mellan rummen är något du får leva med. Inget mer med det.

a
 :ph34r:

Min gissning är att detsamma gäller för Auralex eller andra liknande lösningar. Dessutom är det dyrt att göra. Så om man inte menar allvar med studion så skall man hålla sig borta från flytande golv och flygande tak. Där håller jag med Rod Gervais. Det är alldeles för dyrt -om- man kan leva med den flankning som förekommer. Men att det inte gör någon nytta kan han stoppa upp på ett mycket mörkt ställe.

Fast den typ av flytande golv som Rod menar är den med neoprenpuckar och träreglar där konstruktionen i sig riskerar att bli en resonanslåda.
Vad jag förstår menar han inte att flytande golv som sådant är helt värdelöst men att bygga en flytande konstruktion i en hemstudio är alltför komplicerad och kostsam om man ska göra den rätt.
Räkna med att ni måste ha en rejällt tilltagen takhöjd för att kunna göra ett serriöst flytande golv och flygnade tak.
a
 :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
en fråga; hur skulle ett lager av sand funka? ttyp 60 mm sant, och sedan kör man typ två ihjoplimmade lager golvspån, eller plyfa och gips eller ngt.

?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Sand som isolering brukar tas upp rätt ofta och visst det har sina fördelar, men 60mm sand på säg 40kvm väger en hel del och när du komprimerar sanden mot det befintliga golvet med det nya så funkar det som samma lager, så flankingen dämpas inte korrekt. Att lasta in sand i en lokal brukar vara ungefär lika jobbigt som att gjuta en betongplatta som i sig har bättre egenskaper.


en fråga; hur skulle ett lager av sand funka? ttyp 60 mm sant, och sedan kör man typ två ihjoplimmade lager golvspån, eller plyfa och gips eller ngt.

?
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tjena a! Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan du dök upp i diskussionen! :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
a: ifrågasätter absolut inget av det du säger utan är bara nyfiken; om nu sanden beter sig som lagret under, vad är då bättre med platta?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tjena a! Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan du dök upp i diskussionen! :)

 ;)
a
 :ph34r:


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
a: ifrågasätter absolut inget av det du säger utan är bara nyfiken; om nu sanden beter sig som lagret under, vad är då bättre med platta?

Bättre med platta? eh, vad menar du? Du vill isolera stomljudet från ditt golv, eller hur. Så då måste du koppla isär det på något sätt med en isomer av något slag. Det Gervais säger är att det är svårt att bygga ett golv korrekt i trä då du måste få rätt tyngd fördelad på isomererna så att de blir komprimerade tillräckligt för att agera "fjäder" i sammanhanget. Om inte så bygger du en resonanslåda istället då ljudet i värsta fall tom. förstärks av konstruktionen. Men att gjuta en betong grund som flyter är inte direkt lätt och därför ska man självklart överväga ifall man har behov av ett flytande golv över huvud taget. Men som Lee säger så finns det andra alternativ så som stepisol eller liknande som kan fungera...
a
 :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sand som isolering brukar tas upp rätt ofta och visst det har sina fördelar, men 60mm sand på säg 40kvm väger en hel del och när du komprimerar sanden mot det befintliga golvet med det nya så funkar det som samma lager, så flankingen dämpas inte korrekt. Att lasta in sand i en lokal brukar vara ungefär lika jobbigt som att gjuta en betongplatta som i sig har bättre egenskaper.


en fråga; hur skulle ett lager av sand funka? ttyp 60 mm sant, och sedan kör man typ två ihjoplimmade lager golvspån, eller plyfa och gips eller ngt.

?


Ur din mening ovan fick jag detta med att plattan i sig hade bättre egenskaper :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol