Kontrollrummet

Cello konsert V1.5! Nu med solo cello

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Artist: Daniel
Titel: Cello concert
Text & musik: Daniel
År: 2010
Längd: 2:20

Trivsamt lätt marchliknande stycke med potential söker orkestrerare.

Vad ger stycket för feeling? Bilder?

"The dance is about to start, let's go inside."


V1.5 Solo cello pålagt. Låter klart roligare, tack för tipset från Dividend.

Återstår något parti som bryter av då, hmm?
« Senast ändrad: 19.10.2010, 23:20:45 by 1up »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
De bilder jag får är att kvinnor i långklänningar dansar mot män i frack, på rad -typ.

Du frågar inte efter synpunkter på stycket som sådant men jag skriver lite ändå ;) - Tycker att det blir lite för mycket midi-stråkande. Dessutom behövs kanske lite andpauser i stråkdragandet. Tycker även att något parti behöver annan karaktär, för som det är nu så upplever jag stycket lite monotont (men det är kanske så du vill ha det - å då e de OK).

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 17.10.2010, 14:37:10 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
De bilder jag får är att kvinnor i långklänningar dansar mot män i frack, på rad -typ.

Du frågar inte efter synpunkter på stycket som sådant men jag skriver lite ändå ;) - Tycker att det blir lite för mycket midi-stråkande. Dessutom behövs kanske lite andpauser i stråkdragandet. Tycker även att något parti behöver annan karaktär, för som det är nu så upplever jag stycket lite monotont (men det är kanske så du vill ha det - å då e de OK).

Ha det gott
Gurano

Intressant. Nu kanske bilden i första inlägget styrde tankarna åt ett visst håll men iaf.
När det största musikruset börjar lägga sig kan man skönja förbättringspotentialen. Det skulle bli lite mer lättlyssnat och ännu intressantare med en kontrasterande del. Tack för feedback!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ingen allvarlig kritik så, men var är solo-cellisten? :D

Trevligt utkast, inte grymt bra spelat, men det kommer väl fler versioner :) Gillar harmonierna!

DEt behövs en lead, på solocello :) Typ en idé vore att använda själv grunden du upprepar genom rasket, och lägga till två-tre noter per taktslag hehe, då hade det låtit mozart om det var välgjort. Mozart gjorde iofs aldrig en cellokonsert! Men då är du bättre än honom på minst en sak till :) Sen justera ackorden så det inte överlappar eller repeterar alltför mycket.

Typ..


« Senast ändrad: 18.10.2010, 03:01:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ingen allvarlig kritik så, men var är solo-cellisten? :D

Trevligt utkast, inte grymt bra spelat, men det kommer väl fler versioner :) Gillar harmonierna!

DEt behövs en lead, på solocello :) Typ en idé vore att använda själv grunden du upprepar genom rasket, och lägga till två-tre noter per taktslag hehe, då hade det låtit mozart om det var välgjort. Mozart gjorde iofs aldrig en cellokonsert! Men då är du bättre än honom på minst en sak till :) Sen justera ackorden så det inte överlappar eller repeterar alltför mycket.

Typ..




Trevlig kommentar. :) Ska se nu ikväll om låten tar ny fart när jag prövar solocellon!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det låter ju faktiskt bättre men jag undrar jag om en solocello ska ligga så högt...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ja det låter ju faktiskt bättre men jag undrar jag om en solocello ska ligga så högt...?

Tackar. Låter den åt det plågade hållet? Tycker det är ett bra ljud!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det låter ju faktiskt bättre men jag undrar jag om en solocello ska ligga så högt...?

Tackar. Låter den åt det plågade hållet? Tycker det är ett bra ljud!
Som gammal cellist så harvade jag nog mer åt de lägre registren det är väl det som sitter i.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag får intrycket av en grundidé som återkommer på flera gånger. Den är bra och värd att spinna vidare på. Sedan varvas det temat av improvisationer som inte ger mig så mycket. Där skulle jag vilja att du gick tillbaka till ritbordet. Fundera ut riktiga melodier och stämmor försök pussla ihop dem.  :)
Stråkljuden tycker jag låter bra förresten!
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Daniel.

Ja inte så tokigt det här..Lite repetativt som Rattlet var inne på,men klar potencial.Lira mer och tänj/utveckla lite på melodin och stämmor så blir det finemang.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, nu låter det bättre.

Ja, lite variation på melodin, som mike säger, och kanske nåt som bryter av som du själv säger! :)

Kan bli bra.
https://soundcloud.com/user7789882