Kontrollrummet

JT - 55 CC

gäst · 8 · 1171

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Är lite osäker om det blev en låt eller bara ett enda långt intro?

« Senast ändrad: 19.12.2010, 21:34:42 by Jay Thomas »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett övningsjam sent på natten då andra sover. Jag skulle vilja att en taktfast bas skulle vara med på ackordsbytena redan initialt. Jag skulle också vilja att orgeln inte är så stark i helheten men med en bas kanske den inte är så auktoritär. Har du kollat om du kan spela in hastighetsändringar på lesliet för orgeln. I B4 går det att spela in en gång till och denna gång drar man i reglarna på orgeln och dessa rörelser spelas in. Det ger bra liv åt orgeln.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
OK, tack. Tror nog i sådana fall att jag minskar ner musikgörandet, för det känns inte direkt toppen att du kallar det för jam. Nåja, kanske behövs ett bryskt uppvaknande ibland.

So long.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OK, tack. Tror nog i sådana fall att jag minskar ner musikgörandet, för det känns inte direkt toppen att du kallar det för jam. Nåja, kanske behövs ett bryskt uppvaknande ibland.

So long.

Tvärt om? Ös på istället =)

Låter ju lite jammat, inte något fel med det heller. Däremot så ligger några toner inte smask på takten, vilket jag ju har knepigt med. Går ju att peta rätt i cubase.


Tycker introljuden är så bra att de borde ha en mer framträdande roll. NEr med gitarrer lite i volym, och ner med orgel lite också.


Inte nån ny paus. Fixa bara ;)

my 2

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK, tack. Tror nog i sådana fall att jag minskar ner musikgörandet, för det känns inte direkt toppen att du kallar det för jam. Nåja, kanske behövs ett bryskt uppvaknande ibland.
So long.

Låt aldrig mig styra ditt musikskapande, det kan aldrig vara bra. Styr själv vad du vill!

Jag är ärlig och hoppas du uppskattar det! Då jag lyssnar minns jag med värme de nätter vi satt några stycken och jammade på några ackord tillsammans och lät saker hända. Basen jag pratade om, hade (om jag spelade den) kommit in redan i första svängen, precis som jag kommenterade. Men den hittade inte dit första gången (då vi jammade). Den kom på plats senare, då vi arbetade vidare på samma tema.
Då vi satt och jammade långt in på sena natten eller tidigt på morgonen kunde det bli såna här lugna låtar och någon trummaskin var inte att tänka på, då. Den kom på plats senare då vi arbetade vidare med samma tema som tillkommit i ögonblicket.

Har du kollat om du kan spela in hastighetsändringar på lesliet för orgeln. I B4 går det att spela in en gång till och denna gång drar man i reglarna på orgeln och dessa rörelser spelas in. Det ger bra liv åt orgeln. Går det att göra så med din orgel? Vet du?

Gör musik för att det är skönt, inte för att tillfredsställa mig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nä men tjenare!

Ja men detta gillar jag.Fin liten strof som du förvaltar väl.Bra feeling i instrumenteringen.Lite otight,men vad gör det.Känslan du ville förmedla nådde fram till mig,ett mycket ömsint stycke musik detta,

För egen del så fick jag en aha upplevelse för nån vecka sedan.Spelade live på en fest själv med munspel å gura.Fick sådan respons så jag insåg att jag borde nog sätta mig i studion och spela in fler låtar.Live är ju kul på sitt sätt.Studion kan vara krävande/svår/ångestframkallande/osv.. men för benat kul ändå..Försöker närma mig den med ett mildare synsätt än förr - så det kanske ordnar sig så att tonerna hamnar i rätt följd..Den som lever får se,musik måste vara kul annars skall man göra nåt annat som är roligare.

Så fortsätt sjung och spela av glädje,,det tänker jag göra.

Mike


clavinova

  • Gäst
OK, tack. Tror nog i sådana fall att jag minskar ner musikgörandet, för det känns inte direkt toppen att du kallar det för jam. Nåja, kanske behövs ett bryskt uppvaknande ibland.

So long.

Tvärt om? Ös på istället =)

Låter ju lite jammat, inte något fel med det heller. Däremot så ligger några toner inte smask på takten, vilket jag ju har knepigt med. Går ju att peta rätt i cubase.


Tycker introljuden är så bra att de borde ha en mer framträdande roll. NEr med gitarrer lite i volym, och ner med orgel lite också.


Inte nån ny paus. Fixa bara ;)

my 2

/T

Tack, will do! :)

OK, tack. Tror nog i sådana fall att jag minskar ner musikgörandet, för det känns inte direkt toppen att du kallar det för jam. Nåja, kanske behövs ett bryskt uppvaknande ibland.
So long.

Låt aldrig mig styra ditt musikskapande, det kan aldrig vara bra. Styr själv vad du vill!

Jag är ärlig och hoppas du uppskattar det! Då jag lyssnar minns jag med värme de nätter vi satt några stycken och jammade på några ackord tillsammans och lät saker hända. Basen jag pratade om, hade (om jag spelade den) kommit in redan i första svängen, precis som jag kommenterade. Men den hittade inte dit första gången (då vi jammade). Den kom på plats senare, då vi arbetade vidare på samma tema.
Då vi satt och jammade långt in på sena natten eller tidigt på morgonen kunde det bli såna här lugna låtar och någon trummaskin var inte att tänka på, då. Den kom på plats senare då vi arbetade vidare med samma tema som tillkommit i ögonblicket.

Har du kollat om du kan spela in hastighetsändringar på lesliet för orgeln. I B4 går det att spela in en gång till och denna gång drar man i reglarna på orgeln och dessa rörelser spelas in. Det ger bra liv åt orgeln. Går det att göra så med din orgel? Vet du?

Gör musik för att det är skönt, inte för att tillfredsställa mig!

Tack, will not do! :)

Nä men tjenare!

Ja men detta gillar jag.Fin liten strof som du förvaltar väl.Bra feeling i instrumenteringen.Lite otight,men vad gör det.Känslan du ville förmedla nådde fram till mig,ett mycket ömsint stycke musik detta,

För egen del så fick jag en aha upplevelse för nån vecka sedan.Spelade live på en fest själv med munspel å gura.Fick sådan respons så jag insåg att jag borde nog sätta mig i studion och spela in fler låtar.Live är ju kul på sitt sätt.Studion kan vara krävande/svår/ångestframkallande/osv.. men för benat kul ändå..Försöker närma mig den med ett mildare synsätt än förr - så det kanske ordnar sig så att tonerna hamnar i rätt följd..Den som lever får se,musik måste vara kul annars skall man göra nåt annat som är roligare.

Så fortsätt sjung och spela av glädje,,det tänker jag göra.

Mike

Tack, glädje [on]! :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skönt stycke detta.
Håller med om det som Emu skrev att sänka volymen en aning på bl a orgeln.
Guran med delay på är ju riktigt skön, den vill jag höra mer av.

Och som tidigare sagts... Gör musiken för din egen skull, inte för vår.
Gillar du det själv har du lyckats, gillar andra det är det en bonus.    ;)

Kör hårt och gör det du vill.
Me, Myself & I