Kontrollrummet

Eddi - Third Times The Charm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:                   Third Times The Charm
ARTIST/GRUPP:           Eddi
GENRE:                       Lennonfestival
LÅTLÄNGD:                 Runt 4 tror jag
KOMPOSITÖR:             The same
EV. MEDVERKANDE:     Nope
INSPELNINGSÅR:         2010
FORMAT:                     mp3

Ännu en låt från The Lennonish Festivalen det kändes som ett litet skumt perspektiv när jag gjorde den men det har säkert sin nisch i världsalltet på nåt sätt. Tack för poängen det blev fler än jag hade förväntat mig.
Third Times The Charm (lite om-mixad)
Handlar om mordet på John Lennon sedd ur mördarens perspektiv. När jag började skriva om Chapman tänkte jag beskriva hans barndom och började faktiskt med orden When I was Younger ... då det slog mig att det här finns ju redan skrivet - så jag testade med Lennons ord i verserna 1&2 och jag tycker det passar utmärkt. Problemet är då att det redan är utgivet och därmed kan det bryta mot reglerna i denna festival. Å andra sidan står det att låten måste vara outgiven så jag skickar ändå in - tycker att det också ger Lennon episk rättvisa som ju i refrängen faktiskt skrek på hjälp något som Chapman inte gjorde. Eller ja han var ju intagen ett flertal gånger  men det tycktes ju inte hjälpa.

Lennons mord är ett av de mest överlagda morden i modern tid. Chapman åkte till NY redan i oktober 1980 för att utföra mordet men upptäckte att han saknade ammunition till sitt vapen. Sedan åkte han dit i november i samma syfte men råkade hamna på en bio och den filmen grep honom så pass att han inte kände för att mörda just då. I December återvände han från Hawaii en sista gång och sökte upp John och Yoko vid Dakota building han fick då autografen av John skriven på den senaste skivan Double Fantasy. Senare på kvällen sköt han John utanför huset i ryggen med 7 skott fast första skottet missade. Tredje gången gillt alltså (Third Times The Charm). När han togs om hand av polisen hade han JD Salingers bok The Catcher In The Rye under armen där antihjälten Holden Caulfield figurerar som rebellisk tonåring.

Chapman lär ha sagt att han ville göra John Lennon odödlig och man kan tycka att det är ett något udda sätt att utföra det på. Själv tror jag att han identifierade sig med Holden och äntligen lyckades upprätta hans misslyckanden. Fan vet.

Chapman fick livstids fängelse och har årligen utan framgång sökt om benådning sedan 2002, nu för tiden är han helt neddrogad och lever sitt liv som en grönsak ungefär om jag förstår saken rätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Eddi!
Utan att ta del av historiken runt låten så kan jag bara säga att detta är ett lyckat alster! Jättesnyggt tema som allt spinner sig runt, kompet ligger bar till och sången kronar resten.
Soundmässigt finns det ju mångt att såga på, men helheten gillas stort!

trummorna:
Baskaggen låter som från ett helt annat rum än resten av burkarna och haihatten fräser lite för mycket.

Stringsen:
Jäkla snygga strings som borde få äran att med reverb breda ut sig mer över fältet.

Sången:
Bra sjunget, önska dock lite mindre chorus på sången, nu mister den sin "personlighet". Bara lite reverb räcker bra.

Dom autentiska kommentarerna i låten:
När dom kommentarerna hörs borde bl.a  trummorna dras ner ett antal snäpp, nu har man svårt att uppfatta vad som sägs

Bra jobbat trots allt, skitgo låtidé! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjou Eddi!
Utan att ta del av historiken runt låten så kan jag bara säga att detta är ett lyckat alster! Jättesnyggt tema som allt spinner sig runt, kompet ligger bar till och sången kronar resten.
Soundmässigt finns det ju mångt att såga på, men helheten gillas stort!

trummorna:
Baskaggen låter som från ett helt annat rum än resten av burkarna och haihatten fräser lite för mycket.

Stringsen:
Jäkla snygga strings som borde få äran att med reverb breda ut sig mer över fältet.

Sången:
Bra sjunget, önska dock lite mindre chorus på sången, nu mister den sin "personlighet". Bara lite reverb räcker bra.

Dom autentiska kommentarerna i låten:
När dom kommentarerna hörs borde bl.a  trummorna dras ner ett antal snäpp, nu har man svårt att uppfatta vad som sägs

Bra jobbat trots allt, skitgo låtidé! :)

h.  johan
Tjou Johan
Tack för fina ord och din musikaliska analys som ju lätt försvinner när det är festivalteman.

Baskaggen är egentligen helt andra trummor som jag la till vänster och tanken var att de skulle vara ödesmättade vilket nog misslyckades kapitalt då det upplevs som kickdrummen - tänk lite indiantrummor där fast ljudet var inte bra under festivalen och trots att jag försökt feta till dom nu är jag inte heller nöjd med dom.

Stringsen kanske borde få mer reverb jepp ska kolla på det. Sången mindre chorus - tja mindre chorus är inte möjligt för det finns inget chorus där - däremot den berömda John Lennon pluggen ADT och visst den vanställer rösten lite men förhoppningsfullt på rätt sätt så där kan jag inte göra nåt.

Radioinläggen kunde kanske få lite större plats ja jag har inte kompenserat för det alls så du har nog rätt även där.

Tack för dina tankar - vi får se om jag omsätter dem i förändring kanske andra tycker nåt också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag gillar harmoniföljderna i låten och nu klarnar också innehållet i texten!
Skulle nog velat haft sång som skiljde sig lite mer från "nyhetsuppläsaren",
som låg och "svävade" över kompet. Kan hålla med Mahan ang hi-hat:en.
Men en bra låt är det som förmedlar en autentisk, ödesmättad känsla.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar harmoniföljderna i låten och nu klarnar också innehållet i texten!
Skulle nog velat haft sång som skiljde sig lite mer från "nyhetsuppläsaren",
som låg och "svävade" över kompet. Kan hålla med Mahan ang hi-hat:en.
Men en bra låt är det som förmedlar en autentisk, ödesmättad känsla.
Thnx missjö Asti då fick jag ju fram det jag ville då - lite dokumentärt om denna hemska händelse. Rösten vet jag inte direkt om jag kan göra annorlunda men det går säkert på nåt sätt - fast jag tror det får vara såhär Hihatens fräsande kan jag nog rätta till dock. Tack för tyck och gillande :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Genialiskt Eddi!

Mördarens perspektiv, kreativt....

Gillar denna låt Eddan, harmonierna, "speaker-rösten", IDÉn!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Genialiskt Eddi!

Mördarens perspektiv, kreativt....

Gillar denna låt Eddan, harmonierna, "speaker-rösten", IDÉn!


:wub: Genialisk hm.... känns som överord i sammanhanget - men stort tack för glada tillrop Per(lan)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Jag tycker denna är intressant och har en skön känsla.
Mycket kreativ låt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker denna är intressant och har en skön känsla.
Mycket kreativ låt.
:D Tack mannen
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se