Kontrollrummet

emser-Nick Of Time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Var nu inte rädda att kritisera pga vad den handlar om.

/And

LÅTNAMN: Nick Of Time
ARTIST/GRUPP: emser
GENRE: sorgearbete
LÅTLÄNGD: 4.08
KOMPOSITÖR: emser
PRODUCENT: emser
EV. MEDVERKANDE: emser
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okkei Emser!
Klämmer på play...
Intron är ingen höjdare för mig, trasigt högtalarsound på Rhodespianot. gillar inte trumsoundet inte heller den studsande superdjupa basen.
1:15 drar det iväg , snygga sound, stämmorna snygga. Men fortfarande studsbasen känns lite obehaglig, lyssnar med lurar visserligen. Sången sitter som bara Emser kan, snyggt, skön röst. Snyggt gitarrplock, kolla dock några moll/dur kollisioner.
Snyggt slut, kör dom trumsounden i början åxå, eller helst genom hela låten.

Snygg låt, väl arrat! Inte så tårdrypande som jag tänkte, men känsloladdat :)


h.  Johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
et par varv i mediaspelaren ger följande intryck:

Underbart skitigt sound på rhodes förmedlar känslan av ngt trasigt, ensamt, övergivet. Stämningsfullt. En sjungande emser som låter saklig och klar tar ner det intrycket.  Jag skulle hellre se lite skivknasteraktigt mellanregister på sången, kanske till och med svag overdrive/tube-dist. liiite bara.

trummorna passar, men låter lite för mycket REX_loop på något sätt. lite smutsigare där med kanske, för att accentuera "time".

Djupa basen är bra tycker jag . Du sjunger lite mörkare än vad jag är van vid vid 2:02 -2:05. mycket bra, känslosamt på något naket sätt.

Gillar mixen av dur och moll, på något sätt påminns den sörjande modern att det kommer en vår, det gamla ger plats för det nya etc.

Fantastiskt starkt runt 3:30, fantastisk stämsång. bra utro det också, spökslagen på trummorna kanske kan accentueras, och efter efter ett par "nick of time" så brakar ett par refränger igång igen?

Väldigt bra låt, bra arrad, men lite för cleant sound på sång och trummor. Annars mästerligt framfört med stämsången framförallt.

tack för att du bjöd på denna!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
De första 1:08 låter bara bra. Visst kan man som Emu säger pröva med mer smuts på rösten men jag känner inget egentligen inget behov av ändring.

Sen kommer refrängen, det partiet som jag tycker är lite svagare. Tycker den blir lite för definitiv och poppig där. Trummorna kopplar på och i senare refräng även en bas som statiskt markerar takten. den utforskande karaktären byts till något mer vanligt popmässande och även om det sker intressanta insastser på orgel och distgitarr så har trummor (och bas) tryggat till det till något välbekant och bekvämt. Det betyder inte att det är dåligt på något vis men att jag inte tycker du tar vara på låtens mer sökande, reflekterande kvaliteter.

Tycker det fungerar klart bättre när trummor går igång på andra versen. Här understöder de känslan bra tillsammans med en bra lagd bas.

Nä, det är något med poppigheten på refrängen jag inte tycker fungerar bra förren i slutet när alla gitarrer och annat är med och krämar smuts på låten. (Lyssnar mindre på texten än själva uttrycket i sången ihop med resten).

Hm... kanske har Emu något i att trummorna skulle vara trasigare?

Men trots mina små invändningar, en stark och känslofull låt!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Aj aj väldans svag för denna låt gillar den snyggt emser! :D Kanske man ska var lite små gnällig den djupa basen men bara något för djup. ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjenis!

Gillar den mycket! Känslan, ljudet, och detaljarbetet. Tyckte den blev mer mänsklig och nära ju längre fram den spelade.

Lite tydliga comments:

När vers1 kommer blir man lite förvånad för då känns helt plötsligt introt lite trevande. Låten fadar ju ut snyggt med frasen "In The Nick of Time". Något liknande för introt vore kanon. Introt känns lite som "under arbete" medan resten av låten känns "nästan färdig". :)

Du skulle tom kunna skippa introt och gå rakt på *crashen*, låta den vara starten med lite av den ljusa skimmrande paden precis innan som du har nu, låta den vara sugande upptakt.

02:44 när låten klimaxar lite grand vore det fint med ett rhytm-instrument, trummor eller något annat som spelar 1/8-delar eller liknande figur för att markera tempoökningen. Du har ju någon form av shaker i bakgrunden, och låt den få en mer framträden kompis så drivet ökar lite till!

Själsliga lyckoönskningar från 1up i natten, hon är 23:42, och jag tar av mig hatten!