Forum > Demolåtar
Kornstad - The sweetest taste - New version 2010-10-23
Harmonica mike:
Tjoho igen då..
Ja kolla in Stillwells prylar,,,Där finns det bra grejer.Gratis och franko för hemlåning..gillar man det så vill dom ha några dollar.Minns inte exakta adressen,men kolla med Yllet/Jon han vet garanterat.
Delay/reverb..Jag försöker alltid att få alla "musiker/instrument" på samma scen via ett reverb på mastern.Sällan lägger jag något annat på det övriga om jag inte är ute efter att fördjupa eller flytta runt "gruppen" på scenen eller om jag vill ha någon specifik effekt på något parti i låten..I mina öron låter det konstigt om man blandar olika rumsklanger/effekter hej vilt efter tycke och smak.
Som skräck exempel kan jag nämna: Många vill ju ha sången väldigt nära för en ömsint framtoning eller nåt i en mix..Men man tänker inte på att det kan låta som om bandet befinner sig på Ullevi och sångaren har man stängt in i garderoben i logen..Därför att där låter han bäst typ :)
Ja du fattar,inget av detta har med din låt att göra då det låter bra - ovanstående är mera en egen reflektion över reverb/delay resonemang.Vi som sitter med små studios och för det mesta lirar allt själv,ibland via pluggar eller the real thing,gör (eller tvingas göra)reverberandet till en konst.Betydligt enklare att sätta hela bandet i samma rum och låta dom lira en i taget,grym genväg för minimala reverb funderingar.Men det är ju som sagt lite marigare för oss små pulare..Testa Stillwell,rekommenderas varmt..
Mike
Rattlesnake:
Jag tycker det låter fantastiskt bra om allting. Saknar ingenting i instrumenteringen, och mixen är också helgjuten. Det enda som går att förbättra är sångspåret, lite städning av smack och klick så är du hemma.
Den absolut lägsta tonen du sjunger får ingen kraft. Du kanske skulle ha undvikit att gå ner så lågt i melodin. Det är ju ett privilegium man har när man skriver sin egen musik, att kunna undvika alltför svåra grejer. :P
Gillar strofen "and the years just disappeared" skarpt. Bryter av det tunga i låten så fint.
Kornstad:
HM: Tack för tipset om reverb, skall kolla upp detta. Och mixtips också.... även detta skall testas! :)
Rattle: Oj vad kul! Tackar. Jag klarar den låga tonen bättre när jag inte är kass i halsen tror jag, så jag skall göra ett nytt försök, men annars är det ju bara att ändra. Den strofen är min egen favorit i låten också. Blev väldigt nöjd med det. :D
Emlan:
Vackert!
Dividend:
Bra stämning i den här. Vad är det för piano?
Riktigt snygg låt! Hittar inte heller nåt att klaga på.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida