Kontrollrummet

Klickar till i mina moitorer, när någon tänder en lampa!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nexustwins

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
  • Fl-nerd
    • Visa profil
    • Nexustiwns.com
Tjenare, har ett problem med mian monitorer, ett litet problem men minst sagt jobbigt. Varje gång någon i huset släcker eller tänder en lampa klickar det till i monitorerna. Jobbigt eftersom radhus längan är ganska lång dock tror jag bara att det max kommer ifrån grannlägenheterna.

Misstänker att den behövs jordas, vilket den inte har uttag för. finns det något sätt att jorda den eller har jag fel?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tja....det finns ju modeller......i teorin kan du ju ta jord från tex kök eller badrum ,) eller rörsytemet eller.....fast vad som är tillåtet och inte är kanske en annan sak :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
kolla i el centralen måte ju finnas lit jord där
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Tja....det finns ju modeller......i teorin kan du ju ta jord från tex kök eller badrum ,) eller rörsytemet eller....

Och introducera dödsfällor i form av potentialskillnader. För att inte tala om juridiskt ansvar när  nånting brinner upp.

Testa med ett ordentligt filter emellan istället för att bli av med störningen i elektriciteten. En medelbillig UPS för datorbruk brukar ha ganska bra filter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skulle ha tagti med hela så att man såg att jag inte va allvarlig kanske ;) Men man kan testa att ändra på kontakten faktiskt, knäppningarna kan va beroende op hur fas o nolla sitter har jag för mig?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ring elektrikern och dra in jordade kontakter i studiorummet. Finns inga genvägar. (Men att vända på kontakten kan faktiskt fungera som en lösning i ett fåtal fall. Hur märkligt det än låter!)
Sedan kanske man skulle slå till med en ett avstörningsfilter eller UPS. Gör världen mycket enklare.


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Håller me Lee...känns som hela radhuslängans system "flyter" eller saknar fast jord, om det är så är ditt monitorproblem ett minor problem för vad som skulle kunna hända, fast då borde ev jordfelsbrytare ha löst ut. Men hur vet du att det Greta på hörnet´s lampa i sovrummet som klickar i dina monitorer?  Skumt problem, har aldrig stött på nåt liknande.....

Olle


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
har hänt mig med stereon, och vände på kontakten. Det har väl att göra med om det finns spänning eller inte över en avslagen brytare...

Ett snabbt alternativ kan ju vara att testa med en lång skarvsladd från ett jordat uttag och kolla. Om det hälper, kan du ringa elektrikern. annars vete fanken!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Jag har haft exakt samma problem här i huset, felsökte och felsökte med behörig elektrikers hjälp etc, fanns inga fel men om frugan eller någon tände lampan på annat ställe i huset knäppte det till trots att denna lampa låg på annan grupp och framförallt fas...

man blev tokig...kontaktade en massa elgurus och studioinstallatörer och ALLA sa helt olika saker skall du veta, och alla skulle kosta si och så mycket för att verkligen kunna komma hit och ta itu med problemen, toro du jag köpte något av deras svar?
Jag kunde lätt ha blivit ruinerad och i värsta fall inte fått någon lösning på skiten, skrämmande eller hur...tänkte och tänkte, lät tiden gå och gjorde stegvisa förändringar i ledet mot en korrekt elinstallation för studion, trodde först att det skulle räcka med egna grupper etc och egen jord (mkt viktigt förstås) men grejen är att man måste frilägga en egen fas till allt som rör studion, om man verkligen vill göra det raktigenom rätt, fas 2 till lyse fläktar uttag etc och fas 3 till annat som skall dra en liknande belastningsmängd, i hela huset/lgh alltså, spisar och tvättmaskiner fortsätter givetvis att kräva alla 3 faser som vanligt, inget som påverkar eller man kan göra något åt...

Nu är det bra!

 B)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Det är "gutt" med egna faser till allt! :)

Men jordade kontakter är början i alla fall. Att man sen inte rår på vissa spikar är inte mycket att göra åt. Men UPS fungerar kanon, för den som har råd och vill lägga pengar på det.