Kontrollrummet

Line6 POD HD300/400/500 - Någon som testat?

gäst · 17 · 5203

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har någon provat en sådan? Jämfört med POD X3?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Finns de i Sverige än?  :huh: Tror nog inte det. Annars skulle de synas på hemsidorna. Får nog ge dig till tåls lite. Som vanligt tar det tid innan saker kommer hit. Men efter att ha lyssnat på ljudfiler på deras hemsida kan jag säga att jag inte är värst så impad. Låter plastigt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


asti

  • Gäst
Ser ut som att t.ex Musikbörsen har fått dom!
HD (High Definition) - ska ju ha 10 gånger bättre upplösning än POD X3!
Jag har en POD 2.0 nu och har funderat på en X3, men nu måste man förstås kolla in dessa först!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Fått in den alldeles nyligen? :huh: Jag testade söka på deras hemsida men fick noll svar. Iofs inget ovanligt när det gäller MB. Någon sämre än deras och Jam får man leta efter. <_< Aja ska väl in till stan förr eller senare och kan ju passa på och testa. Inte för att jag tänker köpa någon av dem. Men kul att testa nya grunkor är ju alltid kul. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


asti

  • Gäst
Om man kollar på Musikbörsen under Gitarr -> Tillbehör -> Multieffekt och söker på Line 6
ser det ut som att det går att beställa HD300, HD400 och HD500...


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Som sagt var usel sökfunktion. <_<  Men jag har lyssnat mer på tuben och...tja vad ska man säga? Man får det man betalar. Fortfarande är cabsen allt för plastiga och man tvingas stänga av dem och använda impulser istället, som tester på tuben visat. Men aja du får gå och testa och se om du tycker någon av modellerna är värd priset.  :mellow:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


asti

  • Gäst
Ja, om jag bestämmer mig för att köpa en extern gitarreffekt ska jag i alla fall testa bl.a. de här!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Så där då!! Nu har jag testat ca. en timme.
Lite intryck då! Jo tack visst lät den bra,men det tycker jag även X3:an gör.
I jämförelse då,så tycker jag att HD:n var lite mer svårrattad/känslig med inställningar där X3:an låter bra på en gång(kan ju iof. sig bero på att jag ägt en X3:a ett par år ;))
Däremot var den(HD:n) mycket mer flexibel vad gäller effekter och signalrouting,även dynamiken var bättre.
Kändes lite som HD modellerna är mer inriktade för spel genom 'Riktiga' Gitarr-förstärkare/Poweramps.
Men visst både Amp-modellerna och effekter lät lite bättre än X3:an
X3:an å andra sidan är mer flexibel när det kommer till Data/inspelning med sina Bas-simmuleringar Sång-preampar och möjlighet att dubblera som USB-ljudkort (HD kan inget av detta)
Slutsatsen blir då denna:
Vill man ha en flexibel inspelningsenhet att Gura/Basa/sjunga genom och som även kan spela in 'parallella signalvägar' typ en gitarr med Ampsim och en utan(för senare 'Reamping') så är X3:an fortfarande mest mångsidig.
Är man o andra sidan ute efter bästa möjliga Gitarr-sound med massa roliga effekter väljer man HD:n(även den som tänker använda den 'live' borde sattsa på HD:n)
Så mitt råd blir att satsa på en HD300 eller en Begagnad X3:a vilka nu snabbt sjunker i pris(Jo jag vet,försöker ju sälja en X3:a
nu,och vet med säkerhet att om jag lagt ut annonsen för 1-2 månader sedan skulle den gå direkt för ca. tusingen mer :wacko:)
Eller så är man som jag och bara måste ha 'Extra allt' och drägglar över HD500 .. :D
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Intressant och bra info. Men skulle inte du tjacka en axe fx? :huh: Klart bättre om man har råd.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Intressant och bra info. Men skulle inte du tjacka en axe fx? :huh: Klart bättre om man har råd.
Vete tusan alltså,börjar få lite 'kalla fötter' här... Den är Dyyr AXE-FX:en.... :unsure:
Fick väl lite att fundera på under min 'sjukdomstid'..

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Tack Uriah för intressant info!
Jag är i första hand ute efter bästa möjliga gitarrljud, inte att använda för sång eller bas!
Sedan kan man ju ifrågasätta om det är värt 2000 mer att välja HD500 i st f HD300.
Om man läser specarna känns det inte som att man får så mycket mer......
Men nu blir jag nyfiken på AXE-FX! Vad är det?  :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Axe fx är den bästa icke-stärkaren att låta bäst som en stärkare. Bara gå in på tuben och sök på den. Den finns i två versioner. Fakta om den kan du läsa på deras hemsida: http://www.fractalaudio.com/
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tack Uriah för intressant info!
Jag är i första hand ute efter bästa möjliga gitarrljud, inte att använda för sång eller bas!
Sedan kan man ju ifrågasätta om det är värt 2000 mer att välja HD500 i st f HD300.
Om man läser specarna känns det inte som att man får så mycket mer......
Men nu blir jag nyfiken på AXE-FX! Vad är det?  :)
AXE-FX = Super-POD som är sviindyr (Du får väl 3 och en halv POD HD500 för samma pris ;) )
Vi pratar 20 kkr klassen här,det får nog stanna som en dröm  :blink:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det här POD HD klippet låter ju inte direkt illa  ;) B)

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Frågan är bara om man blir lika flink i fingrarna om man köper en så´n?  :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Frågan är bara om man blir lika flink i fingrarna om man köper en så´n?  :)

Ja det ingår i priset och har 6 månaders garanti.  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


asti

  • Gäst
Frågan är bara om man blir lika flink i fingrarna om man köper en så´n?  :)

Ja det ingår i priset och har 6 månaders garanti.  :P

Låter bra! Jag är så gammal så mina fingrar sjunger på sista versen!  :)