Kontrollrummet

Cykeln - Pianå´t - Pianostycke för tre pianon - nu med slut

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Absolut min vän! Det finns inga regler hur man gör musik.
Midi kan vara skoj, som t.ex om man tar ett trum midi spor och
kopierar 3 gånger. Den ena kopiet så tar man bort alla punkter forutan bas kaggan.
Assigna et instrument til det spåret.
Nesta kopiet så tar man bort alla punkter förutan virvel och assignar et annat instrument til det.
Sista så tar man bort alla förutan hihat och assignar et instrument til det.
Jag kan inte garantera fantastiska resultat, men man kan bli inspirerad :)

Jag har också "utvecklat" et system var man kan spela ord eller tekst rader.
Också ett sätt att komma igång om man är lite tom för ideèr.
Översta raden är vanligt alfabet ( som du ser :) ) och under är det musikalska.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ä Ö Å
a b c  d e f g b a b c d e f  g h a  b c d e f  g  h a  b c d e

Låt oss nu spela Cykeln i melodi: Så det blir först tonen C, så ser man at under Y står det A, så då har vi C A, osv...
Melodien blir då C A C E D F. Eller om du vil at det skal vara akkorder så blir det C Am C Em Dm F.
Då säger vi at det är vers korder, refrenget kan man ju t.ex spela ydderf altså: Am Dm Dm Em Bdim F


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kompis - vad kan jag säga!
Du inte bara spelar, skriver, spelar in, mixar på en otroligt hög nivå
Du har också en härlig fantasi och kreativitet!

Nej allt blir förstås inte bra när man provar att arbeta på ett sånt sätt - men ibland blir det något man annars aldrig skulle kommit på. Eller så kan det bli uppslag till något annat.

Det där systemet låter nästan som en kod-genererings-maskin - Enigma
Häftigt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tack :)

Jag tror inte alltid at man ska bara sitta å vänta på inspiration..
Kreativitet är en muskel som må hållas i gång.
Bästa exempel på det, är nog The Beatles. Dom gick i studio varje dag från 8 til 16.
Man kan väl trygt säga at det blev musik ut av det :D ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:
Om du känner det så är jag hemskt ledsen - det var aldrig min avsikt att lura någon.
Som sagt först ett misstag som ledde till ett experiment att göra en låt på ett annat sätt
Det är klart att jag kanske skulle ha redogjort för hur den var gjord från början så inga missförstånd skulle uppstå
Min miss här  :mellow: Får lära mig av detta.

Men jag kommer nog tidvis att fortsätta att experimentera på alla sätt jag kommer på för att undvika fastna i mina gamla vanliga låtskrivarfotspår (Gitarr - nynnande - sökande efter melodier)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Det var just så som t.ex Corn Flakes kom till, genom ett misstag. Att vara i stånd att göra ett misstag till nåt njutbart, det kallar jag krativitet ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


clavinova

  • Gäst
MEN, att ta ett trumspår och kopiera den till ett spår med bas och behålla trumspåret samt att dessutom kopiera den till ett pad-spår med legato, kan vara hur kul som helst!  B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:

Läste du våra inlägg på första sidan?

Det låter ungefär som när man råkar skicka alla midikanaler till pianospåret. Inklusive trummorna.

Har lyssnat några gånger med några dagars mellanrum och jag kommer inte längre än till Wernborgs slutsats. Nån har hällt channel 10 i channel 1 i GM-synten och ljuv musik uppstod - nåja, transformerade ljud, skulle jag säga...   :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:
Om du känner det så är jag hemskt ledsen - det var aldrig min avsikt att lura någon.
Som sagt först ett misstag som ledde till ett experiment att göra en låt på ett annat sätt
Det är klart att jag kanske skulle ha redogjort för hur den var gjord från början så inga missförstånd skulle uppstå
Min miss här  :mellow: Får lära mig av detta.

Men jag kommer nog tidvis att fortsätta att experimentera på alla sätt jag kommer på för att undvika fastna i mina gamla vanliga låtskrivarfotspår (Gitarr - nynnande - sökande efter melodier)
:P Det var nog min naiva övertro på din genialitet som fick sig en ordentlig törn. Skönt att höra att du är mänsklig Stefan  för det där stycket är helt genialt om det nu var menat att bli så som det blev, nu blev det väl som så ändå det vill säga menat som det blev eller kunde ha varit om tillblivelsen inte bara blev till utan mening men vad vore livet utan meningar ganska meningslöst skulle man kanske försiktigtvis uttrycka sig. Å andra sidan är ett liv utan men att eftersträva så jag vet inte riktigt vilken fot jag står på om det inte är en av mina då....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se