Kontrollrummet

Gurano - Frispel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sättning:
2 elguror
Trumma
Orgel
Bas


Stressig dag på jobbet - behövde lira av mig - gjorde detta!
Är det någon idé att fylla på med tex bas? Förlänga? Skrota? Vad tycker ni?
Lite långt intro, tror jag nog att det e oxå  B)

Varning: distade guror ;)

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 02.04.2011, 17:12:09 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Absolut bra byggrund. Basen saknas och skulle ge mycket för helheten i lyssningen av Frispel.
Hinner du lägga en bas också, tunga pumpande åttondelar, heter det så? Tror på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Absolut bra byggrund. Basen saknas och skulle ge mycket för helheten i lyssningen av Frispel.
Hinner du lägga en bas också, tunga pumpande åttondelar, heter det så? Tror på det.
Hejsan och tack för att du tog dig tid!
Jo du har rätt i att basen saknas. Jag får nog så lov att hinna lägga en bas oxå...men det får bli imorrn eller i helgen tror jag.

Nu har jag lajjat lite och förlängt den samt lagt på en enkel orgel - funkar det?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Pumpande 8-delsbas saknas definitivt!
Jag tycker låten kan dra igång ordentligt vid 37s, där den kommer igång nu är för sent och avigt. Sen bör nog låten innehålla något mer om det skall vara lyssningsvänligt, blir lite som ett långt intro över det hela.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Pumpande 8-delsbas saknas definitivt!
Jag tycker låten kan dra igång ordentligt vid 37s, där den kommer igång nu är för sent och avigt. Sen bör nog låten innehålla något mer om det skall vara lyssningsvänligt, blir lite som ett långt intro över det hela.
jäpp basen saknas - ska se om jag hinner lägga basen ikväll.
och visst har du rätt i att den är för lång i början (som jag skrev i mitt 1a inlägg så insåg jag att den var för lång) - men min första tanke/idén/utkastet är ännu inte ens 24 timmar gammalt, så det kommer garanterat att ändras :).

Ett långt intro är just vad det är och mer ska till.....

Ha det gott och tack för dina tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Me like:), låter tufft rakt igenom. Ha kvar det råa soundet, men lägg på en fet bas:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Me like:), låter tufft rakt igenom. Ha kvar det råa soundet, men lägg på en fet bas:)
Tjenis å tackar å det grövsta :)
Nu har jag lagt en bas på 2a halvan, men jag tycker att det var skitsvårt att få till en bra sådan. Funkar denna eller är den helt fel???? För låg/för hög?? osv

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Basen kan jag inte säga så mkt om(skit lyssning) men jag gillar iden och harmisarna.
Här gör sig oxo ditt 'signum-distljud' sig bättre,än på mer trad rock..
Kan bli något riktigt bra det  här!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Slipa bort en del dötid på introt innan basen eller öppna för basen tidigare.
Sån bas e go.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp basen är den stora behållningen i denna - lite för långt intro som sagt och sedan då.....? Gillar ljudet så det hela måste utvecklas läs MÅSTE skitbra Göran.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Basen kan jag inte säga så mkt om(skit lyssning) men jag gillar iden och harmisarna.
Här gör sig oxo ditt 'signum-distljud' sig bättre,än på mer trad rock..
Kan bli något riktigt bra det  här!!
Tackar - ska slipa vidare på låten!

Slipa bort en del dötid på introt innan basen eller öppna för basen tidigare.
Sån bas e go.
Jäpp introt e för långt - så jag har nu halverat tiden på den nu. Jag ser det som att du tycker att basgången/spelet funkar :)

Jepp basen är den stora behållningen i denna - lite för långt intro som sagt och sedan då.....? Gillar ljudet så det hela måste utvecklas läs MÅSTE skitbra Göran.
Introt är nu hälften så långt! Kul att du gillar basen - men jag tycker att basen tillsammans med den slingspelande guran (som tuggar parallellt) gör en trevlig dans ihop - det är behållningen i mina öron ;)

Håller med om att den bör utvecklas på något sätt - klurar på det

Tack alla för lyssning och kommentarer
Gurano
« Senast ändrad: 02.10.2010, 19:39:29 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu mycket längre - nytt mellanparti mm!
Hur blev det?
Jag är medveten om vissa brister i låten men tar gärna synpunkter om allt!

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Frispel.mp3[/mp3]

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 04.10.2010, 00:14:48 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Helt klart bättre, basen gör det hela mycket mera njutbart. I mellanpartiet (som jag gillar) låter det som att basen nästan försvinner - höj den där!
Det kortade introt blev bättre, men slutet blir lite segt...

Ja, vad ska det bli av detta då? Det är ett bra backingtrack, men det saknas liksom en melodi...  :)
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu fattas bara melodi text och sång typ Ynot eller Eggs eller kanske Emu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Helt klart bättre, basen gör det hela mycket mera njutbart. I mellanpartiet (som jag gillar) låter det som att basen nästan försvinner - höj den där!
Det kortade introt blev bättre, men slutet blir lite segt...
Ja, vad ska det bli av detta då? Det är ett bra backingtrack, men det saknas liksom en melodi...  :)
Kul att du tyckte det blev bättre! Bra att du noterade att basen är för låg (har lyssnat mig döv tror jag) så när du påpekade det så hörde jag det oxå  :).
Tja det du kallar segt slut tycker jag passar bra, men den måste fyllas ut med nåt - hade tänkt mig sång där (och på andra ställen) - men man vågar knappt be någon sjunga längre (jag gör ju alltid det-lite tjatigt kanske  :wacko:).

Nu fattas bara melodi text och sång typ Ynot eller Eggs eller kanske Emu.
Jäpp - skulle vara perfekt med sång. Så vi får väl se hur det blir framöver

Tack båda för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt skönt med basen nu.

Inväntar sång osv, som andra redan skrivit! :) Klart njutbart, ser en snubbe som vrider och kastar sig i sängen i vånda, hehe, han kan inte sova eller nåt :)
Nej men, helt klart intressant.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
introt gillade jag inte alls faktiskt. Gitarren låter för distad på fel sätt: spretig fisdist. EN sån dist tycker jag skall ha mer pondus och energi, det skall spraka och vibrera. Kolla med eq runt 2 khz för att hitta kroppen, och dra ner eq över kanske 4-5 khz, och ännu mer över 8.


...så trot jag det blir bra.


Efter halva låten tycker jag det funkar nu G! Tajtare och mindre yvigt än vad jag normalt gnällt och tjatat på, skitkul! :D

Släng iväg ett PM till ynot, han skulle kunna sjung på nåt kul här :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Riktigt skönt med basen nu.
Inväntar sång osv, som andra redan skrivit! :) Klart njutbart, ser en snubbe som vrider och kastar sig i sängen i vånda, hehe, han kan inte sova eller nåt :)
Nej men, helt klart intressant.
Roligt att du gillar :)
Tja den som vridit sig i vånda är nog jag, då större delen av låten gjorts nattetid (då jag eg borde sovit :D)

introt gillade jag inte alls faktiskt. Gitarren låter för distad på fel sätt: spretig fisdist. EN sån dist tycker jag skall ha mer pondus och energi, det skall spraka och vibrera. Kolla med eq runt 2 khz för att hitta kroppen, och dra ner eq över kanske 4-5 khz, och ännu mer över 8.
...så trot jag det blir bra.
Efter halva låten tycker jag det funkar nu G! Tajtare och mindre yvigt än vad jag normalt gnällt och tjatat på, skitkul! :D
Släng iväg ett PM till ynot, han skulle kunna sjung på nåt kul här :)
Tja introt kan ju inte tilltala alla - vilken tur att jag tycker att det är bra ;)
men roligt att du gillar vissa bitar i låten i alla fall (det tillhör inte vanligheterna :D). Håller inte riktigt med dig där om fisdist, men jag ska kolla över det i alla fall.
Visst hade Ynot passat bra, men han hade tyvärr inte tid. Om någon annan känner sig hågad att försöka så är de välkomna!

Tack båda för lyss och komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Inte illa!  Låten blev en låt just när basen (som funkar fint) kom in i matchen. :) 
Tycker att det ändå låter lite "tunt" ändå speciellt i intropartiet s.a.s. 
Det kan dock bero på gitarrljudet iofs som jag tycker låter lite hobbex över om du förstår. 
Gitarrljudet där du spelar melodi är såå mycket varmare och bättre i mina öron.  Slut på gnället här.  ;)

Jag gillar ditt gitarrspel.  Riktigt bra känsla och inte "för mycket" utan precis lagom.   
Det alla tycker om längden på vissa partier tror jag att du kan lösa med en melodi, speciellt på slutet.
En till gitarrslinga där kanske? Ett "lite för långt" pumpande kan också bli "jäkligt tungt" istället om man får till det.
Ang. sång så tycker jag att du ska testa själv.  Eq:a och testa ngn effekt om det låter skräp. ;)
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte illa!  Låten blev en låt just när basen (som funkar fint) kom in i matchen. :) 
Tycker att det ändå låter lite "tunt" ändå speciellt i intropartiet s.a.s. 
Det kan dock bero på gitarrljudet iofs som jag tycker låter lite hobbex över om du förstår. 
Gitarrljudet där du spelar melodi är såå mycket varmare och bättre i mina öron.  Slut på gnället här.  ;)

Jag gillar ditt gitarrspel.  Riktigt bra känsla och inte "för mycket" utan precis lagom.   
Det alla tycker om längden på vissa partier tror jag att du kan lösa med en melodi, speciellt på slutet.
En till gitarrslinga där kanske? Ett "lite för långt" pumpande kan också bli "jäkligt tungt" istället om man får till det.
Ang. sång så tycker jag att du ska testa själv.  Eq:a och testa ngn effekt om det låter skräp. ;)
Kul att du gillar och tack för både positiv och negativ kritik :)
Jo du har rätt i att basen gjorde stor skillnad - men det är rätt typiskt mig att jag slänger upp tidiga utkast innan alla instrument kommit på plats s.a.s.
Tycker själv att jag fått till en bra låtidé - som jag helst inte vill förstöra med min sketna röst ;)
Jag har gjort partierna medvetet ganska långa för jag hade tänkt att dessa skulle kläs med bra sång och bra sångslingor. Jag tror som du att ett pumpade kan bli tungt om man får till  det.

Om du inte har hört mig sjunga så finns mina tidigare tafatta försök här - då förstår du vad jag menar :D :
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22667.0
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22625.0

* Nu har jag efter Rattles påpekande bl.a. höjt basen på ett av mellanpartierna!

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 05.10.2010, 13:16:16 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tycker själv att jag fått till en bra låtidé - som jag helst inte vill förstöra med min sketna röst ;)

Om du inte har hört mig sjunga så finns mina tidigare tafatta försök här - då förstår du vad jag menar :D :
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22667.0
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22625.0

Meh! Din röst är det ju inget fel på.  Du behöver bara lägga lite krut på sången tills det blir bra (slänger sten i glashus nu..).
Sen är det bara att lägga lite tid på mixen och du kommer i hamn.  Jag är helt övertygad.  Kör på!   :)
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo!
Har bara hört versionen med bas så jag kan inget säga om de tidigare versionerna. Intressant, lite väl lång för min smak.... i alla fall sån som den är nu. Lägg på en melodi, sång eller instrumental, så blir det nog riktigt bra. Lite allergisk är jag väl nog mot EZ-drums... för det är väl det du använder. Gitarrerna låter bra, eventuellt tävlar de en aning om utrymmet. "Mittpartiet" gillade jag mycket :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker själv att jag fått till en bra låtidé - som jag helst inte vill förstöra med min sketna röst ;)
Om du inte har hört mig sjunga så finns mina tidigare tafatta försök här - då förstår du vad jag menar :D :
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22667.0
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22625.0
Meh! Din röst är det ju inget fel på.  Du behöver bara lägga lite krut på sången tills det blir bra (slänger sten i glashus nu..).
Sen är det bara att lägga lite tid på mixen och du kommer i hamn.  Jag är helt övertygad.  Kör på!   :)
He he nänä så blir det inte! :)

Tjo!
Har bara hört versionen med bas så jag kan inget säga om de tidigare versionerna. Intressant, lite väl lång för min smak.... i alla fall sån som den är nu. Lägg på en melodi, sång eller instrumental, så blir det nog riktigt bra. Lite allergisk är jag väl nog mot EZ-drums... för det är väl det du använder. Gitarrerna låter bra, eventuellt tävlar de en aning om utrymmet. "Mittpartiet" gillade jag mycket :D
Space
Japp det är EZ - men jag har inte råd att köpa andra så det får duga åt mig. Roligt att du gillar på det stora hela. Skulle vara kul med sång, hmmmm det krävs nog enligt mig, om det ska bli riktigt bra.

Ha det gott
G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu saknar det bara att du sjunger något!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tufft intro
Bra suck i den här
Vass gura
Mellanpartiet kan gott vara instrumental
men "verserna" tror jag mår bra av sång
Det ryker om denna!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu saknar det bara att du sjunger något!  B)
Inte jag inte - men du kanske ska sjunga lite ;)

Tufft intro
Bra suck i den här
Vass gura
Mellanpartiet kan gott vara instrumental
men "verserna" tror jag mår bra av sång
Det ryker om denna!
Tackar - roligt att höra
Jo som sagt sång - vi får se :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!