Kontrollrummet

Spacetrucker feat. Raija - Saapuu yö

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hola B)
Kanske jag gör bort mig nu. Kan inte komma ihåg att nån postat en låt på FINSKA här tidigare.... men, musiken är ju ett internationellt språk som ALLA förstår :unsure:

LÅTNAMN: Saapuu Yö (Come the night... eller nåt)
ARTIST/GRUPP: Space feat. Raija
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 4:13
Musik: Space
Text: Space/Raija
EV. MEDVERKANDE: Raija
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/SAAPUU_YO.mp3[/mp3]

Funkar detta? Jag har skruvat på denna nu så jag fått skavsår i öronen...

Space
« Senast ändrad: 05.10.2010, 20:25:03 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är mäktigt och passar till både film och annat. Häftigt då sången kommer in, nästan lite orientaliskt som den japanska musiken i Mumintrollen.
Efter 105 sekunder kommer världens häftigaste överraskning. Den tonen? Snacka om överraskning, bra att förvåna. Nu, just innan 183 sekunder var jag beredd. Visste den tonen skulle komma. Sen överraskade den en gång till. Tre gånger yippey!

Det här är bra, även mixningsmässigt i mina öron.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OJ!!! Detta var oväntat!!
Väldigt stämmningsfullt och spännande,det här gillar vi!
Inget att annmärka på,kanske att 'Robinson' trummloopen blir lite enahanda i längden,men det bidrar ju oxo till den hypnotiska känslan.. :huh:
Bra jobbat..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Va snyggt - pampigt
Läckra trummor, läcker rythm.
Riktigt bra sång och de där ljusa tonerna förädlar
Bra låt, bra framfört, bra mix
för att inte tala om texten !  :D

Super!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Vackert! Pampighet med Sisu, det var mycket tilltalande! :)
Ei ymmerä ligger nog närmast till när det gäller texten dock. ;)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tackar för de vänliga och uppmuntrande kommentarena

MaxB - Tack! Orientaliskt ja, jag tyckte koton (The koto (琴 or 箏) is a traditional Japanese stringed musical instrument, similar to the Chinese guzheng) passade in på nåt sätt... men Mumintrollen var nog en överraskning.
Kul att vi lyckade överraska dig med "den" tonen. "Den" tonen faktiskt låter olika om den sjungs och eller om den framsförs instrumentalt, trots att det är samma ton. Har melodislingan kvar spelad på synt, var ju tvungen att kolla

Uriah - Oväntat... det tar jag som en positiv kommentar  :D
Kul att du gillar, de gör ja me.
Angående "Robinson trumman"; Jag stal den från en skiva min sambo hade med sig hem i baggaget efter ett besök i Kina. På en låt på denna skiva finns denna trumma med och låten börjar med några takter enbart denna trumma... Denna trumma är egentligen katalysatorn till denna låt, jag hade melodislingan liggande men fick inte liksom till det men sen då jag la dit trumloopen så sa det klick.

Cykeln - Javisst är texten super, kyllä  :lol: Jag har en viss förkärlek till pampig musik och Raijas röst sitter perfekt här tycker jag... och dessutom sjunger hon ju faktiskt inte så illa. Hade till att börja med lite problem med hennes dynamik, höll på att spräcka micken... Men då jag sade till henne att ta ett steg bakåt bildde det bättre.

Clavinova - Tack, som sagt, gillar pampig musik. Dedär med sisu har antagligen att göra med den finska texten? Texten ja, det är nog nån sorts käleksförklaring är jag rädd för ^_^.



Space och Raija tackar
« Senast ändrad: 06.10.2010, 10:15:52 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj en internationell låt jag har missat. Riktigt häftig med alla rytmer och fin sång. Möjligen kan jag höra att den bubblande basen skulle upp något och att synten kommer in en kvartsnot för tidigt vid 15 sekunder samt att Raija troligen slår över på rött vid tredje tonen typ och en gång till i slutet. Annars helt perfekt och som sagt oväntat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Trivsam, smått hypnotisk tycker jag!
Håller dock med Uriah lite angående trummorna

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha :)

Eddi - var tvungen att kolla upp dedär med att Raija slår över på rött men icke sa nicke. Måste vara nåt annat, kanske micken som bottnar... eller nåt. Kul i alla fall att kunna göra nåt oväntat :D

Gurano - Kul att du gillar. Trommorna behåller jag nog i alla fall

Tack för lyssning och tyck

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Denna är väl färdig !

Låter bra både mixmässigt och kompositionsmässigt, hon har en skön röst Raija som passar som handen i handsken till denna låten.

Tämä on hyvä biisi  !!

Bra jobbat båda.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj, Kiitoksia paljon :lol:

Visst har hon en hyfsad röst. Fuderar redan på vad jag skall ha henne att sjunga som följande :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På en snabblyssning tyckte jag det här var riktigt skönt! Intensivt utan att kännas över-komplicerat, som det lätt kan bli. Filmiskt suggestivt.

Påminns om Zimmer av nån anledning, vilket egentligen är negativt ;)

Kul med finska, och bra sjunget! Ser gamla kyrkor och gotiska arkitekturer, framför mig. :) Verkligen en fullträff du fått till här...
Har inte så mycket konstruktivt att komma med, men kanske återkommer. Given nedladdning
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
TACK Divi!
Kul att du gillar, dina kommentarer värmer :D
Måste erkänna hålet i min allmänbildning, va då Zimmer.... nåväl, kollade Wikipedia och konstaterade att "jasså han" :rolleyes:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert, suggestivt och stämningsfullt :wub:

Jag får nån vibb av World music, skulle kunna vara filmmusik ur en finsk tappning av Korpen flyger, en hel del naturfolksmusik i mina öron.

Mycket sensuellt detta, snyggt både av dej och Raija :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


clavinova

  • Gäst
Den växer verkligen denna låt! :) Gillade stämningen och det mesta från början men nu har den vuxit ytterligare! Raija sjunger perfekt i denna låt, ser framför mig en ståtlig finsk krigarinna från Savonlinna, någon slags motsats till Lordi...

Sedan tycker jag att titeln borde vara "Saabu öö" istället... ;-)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack Marre, tack Clavinova. Tack för de vänliga orden, jag rodnar :wub:
Det är kul dehär att höra hur folk upplever ens låtar. När man är mitt uppe i låten och jobbar med den så blir man ju blind själv, åtminståne jag, och kan inte se bilerna i musiken.

Sensuell krigardrottning från Savonlinna med korpar och allt, wow :D

Saabuu öö, det låter lite som Estniska ^_^

Space
« Senast ändrad: 08.10.2010, 21:33:10 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Verkligen häftigt! Jag trodde innan att jag knappt skulle orka lyssna igenom denna, för jag har verkligen (av melodifestivaler grundade) fördomar om sång på det finska språket... Men jag har nog aldrig hört det så här vackert. Som franska går det inte att få, men i utdragna toner artikulerade på detta sätt är det nästintill njutbart.

Häftigt också hur sången ligger i stereobilden. Resten av instrumenteringen låter också bra. Störde mig lite i början av den lite vassa leadsynthen, men jag vande mig till slut. Trummorna tycker jag kunde vara mäktigare, med mullrande botten.

Jag har svårt för för meloditonerna vid 101 respektive 178s, men de vid 105 respektive 183s låter häftigt.
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Verkligen häftigt! Jag trodde innan att jag knappt skulle orka lyssna igenom denna, för jag har verkligen (av melodifestivaler grundade) fördomar om sång på det finska språket... Men jag har nog aldrig hört det så här vackert. Som franska går det inte att få, men i utdragna toner artikulerade på detta sätt är det nästintill njutbart.

Häftigt också hur sången ligger i stereobilden. Resten av instrumenteringen låter också bra. Störde mig lite i början av den lite vassa leadsynthen, men jag vande mig till slut. Trummorna tycker jag kunde vara mäktigare, med mullrande botten.

Jag har svårt för för meloditonerna vid 101 respektive 178s, men de vid 105 respektive 183s låter häftigt.

Tackar  :D
Detta är faktiskt första gången jag gjort nåt på finska. Då jag skrev texten (första versen, Raija skrev den andra) så försökte jag tänka på hur orden låter, inte bara på rim och dylikt... kul att Du tycker det låter bra, det är uppmuntrande :lol:
Leadsynthen i börja och slutet... det är synth + distad gitarr.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite Björk över det hela (ja, lite ialla fall)
Men det funkar inte att köra trummor utan nåt slags break - tyckert jag, blir för mycker bankande hela tiden
Finskan är ju så sensuell - skönt att höra sångerskan vem hon nu är. Raija kanske?
Mycket bra!


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Wow.  What a lovely lovely voice.  That minor note at 105 is just absolutely delicious.   :wub:  Well worth a listen for even that single note.

Wow.  Very theatrical, but easy to listen to, even without the film to go along with it.  It doesn't need one.  I can already see it in my head... Bands of angry Horses and Riders are coming to my small, ancient village, looking for my father... I run for cover and hide in the woods...

I haven't heard Finnish in a very long time - it's lovely.  Kul that you used it!
The human theremin.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack/Thanks :)

Tokai - Tråkigt att Du inte gillar trummorna, jag gillar den :lol: . Jag har känt Raija i några år nu och vetat att hon sjunger och hör henne sjunga, hon sjunger i samma kör som min sambo. Dessutom visste jag att hon knåpar ihop texter då och då men det var först nu vi kom på att göra nåt tillsammans. Tyvärr är ribban nog rätt hög nu med tanke på eventuella följande projekt :wacko:. Tack för feedback :D

Juliana - Thanks, glad you like it ^_^  Wow, what pictures. I am amazed, you could almost say baffled, over all the positive feedback... but really pleased, thank you :wub:

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :blink:

Det var nog den vackraste finska sång jag hört. Verkligen härligt att lyssna på. Några körgrejor låter lite melodynade, som nåt ackord taget med stämmor, som jag inte riktigt föll för. Säkert sjunger hon så bra, och det inte är melodyne, men tja, det blev lite tårta på kakan på något vis.

I övrigt gillar jag rösten mycket.

Tyvärr känns bakgrunden LITE för enahanda och standardmässig för att det verkligen skall flyga. Lite mer våldsamhet och mullrande trummor kunde du gott få in, lite hårdare, elakare landskap för att kontrastera mot den fina rösten.

Något avskalat parti där rösten verkligen får regera fritt skulle jag också gärna hört.
NU blev det lite sådär enigma/chanting-monks-ish som på nittitalet när ALLA skulle ha gregorianskt och nån überproducent snodde ihop lite musik med world-music presets på världens dyraste workstation.

Det är inte ett dugg dåligt, tvärtom är det skitbra. Men lite mer unicitet, lite mer vässa, lite mer egg.


skitbra, får väl sammanfatta ändå :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack Emu :lol:
Jo, jag har också funderat på olika versioner angående trummor och dedär med att skala av lite på nåt ställe men sen då jag lyssnar på låten kommer jag liksom av mig :unsure: Kanhända jag försöker på nåt vid nåt skede men för tillfället är jag nog nöjd med den som den är. Jag var lite fundersam över att lägga upp en låt på finska... tydligen helt i onödan :D

Skitbra... de låter fint på nåt sätt ^_^

Tack

Space
Life is too short to remove USB safely



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Absolut estniska är det Space! ;-)

Inte undra på att det låter bra :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Hmm, trodde jag var med i den här tråden.   :huh: 
Hursomhelst, fantastiskt vackert Space.    - Och vilken sång, det är goosebumps!  Som jag ser det behövs inga ändringar heller. 
Det är väl bara att skicka in till finska eurovisionen så att det kommer in ngt. bra och intressant i den tävligen för en gång skull!  :)

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Space!
Nu har du hittat solisten du sökt i åratal, så håll noga fast på den!
Raija är ju en körsångare men har redan genom några låtar visat att hon kan  även har anlag för soloutmaningar!
Håller själv på att jobba med en låt som hon sjunger på och kan intyga att denna tjej har "what it takes" för lite progressivare musik!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Snygg produktion och bra sång! Gillar speciellt den halvt atonala tonen vid t.ex 201/202 sek!
Arret ger en lite "suggestiv" känsla som kryper in under skinnet! Bra jobbat!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ojojojoj vilken skön låt.
Sången är helt underbar och arret är finemang till låten undantaget trummorna som behöver med tjong och studs.

Håller med Emu ang. ackordsången på några ställen. Speciellt där ett helt ackord förändras ett halvt tonsteg upp och sedan ner. Det lät lite Kalle Anka.

Fan va bra!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Mahan, Asti och Wernborg - Tack
Kul att ni gillar. :lol:

Håller nu på att jobba med följande låt men det strulade till sig en aning, mitt ljudkort (Presonus Firebox) ville inte vara me längre, es ist kaputt... eller nåt. Vet inte om det är ljudkortet eller firewire porten på min dator som fått nog. Som tur hade jag mitt gamla usb-ljudkort (Presonus USB Audiobox) kvar. Fick liv i det, verkar fungera helt ok... men alltså, kul att låten gillas :lol: Tack för det

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Passar på att egotrippa lite eftersom jag tycker låten passar som spännande filmmusik.
Har gjort en film där  "Saapuu yö" är en introduktion...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det passar ju skitbra, speciellt till naturbilderna.  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 Tjoho Spacet.

Riktigt bra detta.Lite mer botten i pukorna och basen hade suttit,tycker jag.Asbra sång och instrumentering.

Faen vilken låt!!

Mike


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Erinomainen är väl ordet för detta verk.  Riktigt skön känsla rakt igenom och jag tycker inte alls att trummorna stör.
Enda lilla jag skulle önska ytterligare vore att en drivande bas fick komma fram en bit in i låten och fylla på ytterligare till den långa softa som ligger nu som grund.
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Härlig stämning & känsla.. Detta gillades!!  :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez