Kontrollrummet

Forumfestival 15 - förslagstråd för tema

gäst · 138 · 27254

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ang rythm & song:
Vad ska man tillåta för instrument inom området percussion/rytminstrument?
Vibrafon? Xylofon? Steel-drum? Eller bara "tonlösa" instrument?
Vad gäller sång - ska man tillåta artificiella sång-/körljud?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ang rythm & song:
Vad ska man tillåta för instrument inom området percussion/rytminstrument?
Vibrafon? Xylofon? Steel-drum? Eller bara "tonlösa" instrument?
Vad gäller sång - ska man tillåta artificiella sång-/körljud?

Om jag tycker till: Tonlösa akustika och elektroniska trummor, och valfri manipulation av äkta röster.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
På a.) svarar jag nej till xylofon, vibrafon, marimba, celesta, glockenspiel, steel drums etc, dvs instrument med fast tonhöjd. Det blir för lätt att få till ett harmonikomp annars. Men OK till instrument med variabel mer odefinerbar tonhöjd typ olika stämda pukor, timpani etc. Elektroniska trummor vete tusan, de kan lätt hamna i gränslandet mellan pitch och utan pitch...
På b.) svarar jag ja. Fritt att använda körbibliotek, men framför allt att öppna upp mot att kunna göra egna röstsamplingar och "spela" på dessa.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tonhöjden för en timpani kan väl (i proffsklassen) betraktas som definierad i tonhöjd (?).

Fast jag tvivlar på att nån köper in sånt, 50000 på ett bräde, bara för festivalen. :) Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tonhöjden för en timpani kan väl (i proffsklassen) betraktas som definierad i tonhöjd (?).

Fast jag tvivlar på att nån köper in sånt, 50000 på ett bräde, bara för festivalen. :) Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?


Tonlösa akustiska och elektroniska trummor som W säger. Jag skulle också vilja att alla vocals är äkta men det är väl kanske svårt.

Om man t.ex tänker sig afrikansk tribal. Där man slår på diverse olika trummor och sjunger till. Fast vi moderniserar det lite och flyttar till västerländskt 2010-tal. Poängen är att det inte ska få finnas några tonala instrument förutom vocals. Med det som grundregel så är det fritt fram för var och en vad man vill slå på. Akustiskt som elektoniskt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?


Med akustiska slagverk respektive elektroniska trummor menade jag hur ljudet låter, inte vad ursprunget är... Men jag kan köpa elektroniska ljud också så länge de är tonlösa. Men hojtanden blir väl inte percussion, snarare vocals...? :unsure: "What - have you" blir ännu mera diffust... Samplade hundskall? Fy f*n...


 Jag skulle också vilja att alla vocals är äkta men det är väl kanske svårt.

Ja, det kan bli ett hinder för de som (tycker att de) inte har någon sångröst. Kan vi tänka oss samplade trummor går väl samplade röster lika bra?
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Men om man tillåter samplade röster blir det väl svårt att avgöra vad som är "synthljud" och vad som verkligen är en röst....?
Då slutar det med en Rythm & synth festival byggt på syntetiska klanger utan egentliga begränsningar.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
inga samplade röster såvida man inte samplat själv. Mer än gärna elektroniska  trummor. Färdigt va?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Är inte detta ganska typiskt KR, tror inte det varit nåt festivaltema som det inte ska vändas ut och in på till döddagar .

Så länge vocals låter vocals och är äkta (inte synthgenererade) Så länge trummorna/percussion är atonala (eller så atonala det går)

Ähhh...jag ger upp...det var en dålig idé.....gå vidare!!

« Senast ändrad: 15.10.2010, 16:25:18 by jonnerstone »


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Men om man tillåter samplade röster blir det väl svårt att avgöra vad som är "synthljud" och vad som verkligen är en röst....?
Då slutar det med en Rythm & synth festival byggt på syntetiska klanger utan egentliga begränsningar.
Hur man än vänder sig... - Hur gör vi med ljud härrörande från baken, förresten? :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


asti

  • Gäst
Är inte detta ganska typiskt KR, tror inte det varit nåt festivaltema som det inte ska vändas ut och in på till döddagar .
Så länge vocals låter vocals och är äkta (inte synthgenererade) Så länge trummorna/percussion är atonala (eller så atonala det går)
Ähhh...jag ger upp...det var en dålig idé.....gå vidare!!
Eftersom jag håller i denna festivalen så vill jag bara att alla ska ha klarhet i reglerna.
Dom måste vi väl kunna komma överens om....?
Tycker Wernborgs kommentar är tillräcklig.
/Asti


asti

  • Gäst
Men om man tillåter samplade röster blir det väl svårt att avgöra vad som är "synthljud" och vad som verkligen är en röst....?
Då slutar det med en Rythm & synth festival byggt på syntetiska klanger utan egentliga begränsningar.
Hur man än vänder sig... - Hur gör vi med ljud härrörande från baken, förresten? :rolleyes:

Är det den du normalt kommunicerar med så är det väl OK!  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Är inte detta ganska typiskt KR, tror inte det varit nåt festivaltema som det inte ska vändas ut och in på till döddagar .
Så länge vocals låter vocals och är äkta (inte synthgenererade) Så länge trummorna/percussion är atonala (eller så atonala det går)
Ähhh...jag ger upp...det var en dålig idé.....gå vidare!!
Eftersom jag håller i denna festivalen så vill jag bara att alla ska ha klarhet i reglerna.
Dom måste vi väl kunna komma överens om....?
Tycker Wernborgs kommentar är tillräcklig.
/Asti


Det var absolut ingen kritik mot dig Asti,  :wub: Det var mer ett uttryck för en allmän uppgivenhet som sköljde över mig!

Med vocals menar jag just vocals...riktiga sådana. Om man t.ex inte vill sjunga själv och inte har nån när eller kär eller annat som vill sjunga, så finns det ju samplingsskivor med sångslingor och annat. Och jag tycker att det kan vara lika rätt att använda sådant på ett finurligt sätt som att använda en wavefil från någon annan. Så länge det låter sång. Alltså inga syntetiskt framställda sångljud utan riktiga röster från människors munnar!!!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inga samplade röster såvida man inte samplat själv. Mer än gärna elektroniska  trummor. Färdigt va?

Utmärkt. Räcker så  ja =)


Hm. Då kan man ju göra basar o hela köret :D fanken va skoj :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Är inte detta ganska typiskt KR, tror inte det varit nåt festivaltema som det inte ska vändas ut och in på till döddagar .
Så länge vocals låter vocals och är äkta (inte synthgenererade) Så länge trummorna/percussion är atonala (eller så atonala det går)
Ähhh...jag ger upp...det var en dålig idé.....gå vidare!!
Eftersom jag håller i denna festivalen så vill jag bara att alla ska ha klarhet i reglerna.
Dom måste vi väl kunna komma överens om....?
Tycker Wernborgs kommentar är tillräcklig.
/Asti


Det var absolut ingen kritik mot dig Asti,  :wub: Det var mer ett uttryck för en allmän uppgivenhet som sköljde över mig!

Med vocals menar jag just vocals...riktiga sådana. Om man t.ex inte vill sjunga själv och inte har nån när eller kär eller annat som vill sjunga, så finns det ju samplingsskivor med sångslingor och annat. Och jag tycker att det kan vara lika rätt att använda sådant på ett finurligt sätt som att använda en wavefil från någon annan. Så länge det låter sång. Alltså inga syntetiskt framställda sångljud utan riktiga röster från människors munnar!!!!

Kan hålla med dig om att det ibland blir onödigt mycket diskussioner, men som någon uttryckte det så blir man rätt besviken
om man lagt ner en massa jobb på något som visar sig falla utanför temat! Tog det inte alls som någon personlig kritik,
utan känner bara att jag har ett ansvar som festivalarrangör!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men om man tillåter samplade röster blir det väl svårt att avgöra vad som är "synthljud" och vad som verkligen är en röst....?
Då slutar det med en Rythm & synth festival byggt på syntetiska klanger utan egentliga begränsningar.
Hur man än vänder sig... - Hur gör vi med ljud härrörande från baken, förresten? :rolleyes:
Så fruktansvärt anal-lågt  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men om man tillåter samplade röster blir det väl svårt att avgöra vad som är "synthljud" och vad som verkligen är en röst....?
Då slutar det med en Rythm & synth festival byggt på syntetiska klanger utan egentliga begränsningar.
Hur man än vänder sig... - Hur gör vi med ljud härrörande från baken, förresten? :rolleyes:
Så fruktansvärt anal-lågt  :lol:
Ordbajs?  :unsure:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?


Med akustiska slagverk respektive elektroniska trummor menade jag hur ljudet låter, inte vad ursprunget är... Men jag kan köpa elektroniska ljud också så länge de är tonlösa. Men hojtanden blir väl inte percussion, snarare vocals...? :unsure: "What - have you" blir ännu mera diffust... Samplade hundskall? Fy f*n...


 Jag skulle också vilja att alla vocals är äkta men det är väl kanske svårt.

Ja, det kan bli ett hinder för de som (tycker att de) inte har någon sångröst. Kan vi tänka oss samplade trummor går väl samplade röster lika bra?


liten fundering bara, varför "fy f*n" för samplade hundskall? I rätt sammanhang är det sketabra :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var får man tag på samplade röster som man kan använda fritt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Var får man tag på samplade röster som man kan använda fritt?
www.sampladerosterattanvandafritt.com
Nej , skojar....men skulle själv gärna vilja veta!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Var får man tag på samplade röster som man kan använda fritt?
www.sampladerosterattanvandafritt.com
Nej , skojar....men skulle själv gärna vilja veta!

Finns hur mycket som helst, bara å söka :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Var får man tag på samplade röster som man kan använda fritt?
www.sampladerosterattanvandafritt.com
Nej , skojar....men skulle själv gärna vilja veta!

Finns hur mycket som helst, bara å söka :)
Du menar bonde söker samplade röster?  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?


Med akustiska slagverk respektive elektroniska trummor menade jag hur ljudet låter, inte vad ursprunget är... Men jag kan köpa elektroniska ljud också så länge de är tonlösa. Men hojtanden blir väl inte percussion, snarare vocals...? :unsure: "What - have you" blir ännu mera diffust... Samplade hundskall? Fy f*n...


 Jag skulle också vilja att alla vocals är äkta men det är väl kanske svårt.

Ja, det kan bli ett hinder för de som (tycker att de) inte har någon sångröst. Kan vi tänka oss samplade trummor går väl samplade röster lika bra?


liten fundering bara, varför "fy f*n" för samplade hundskall? I rätt sammanhang är det sketabra :)
Säg ett! ;)
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Pet Shop Boys, "Suburbia" är ett bra exempel på en lysande hundskallssampling. "Strength of the knowledge" (tror jag den heter) är ett annat :D

Så, svarar du på min fråga nu då? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Jaha, som det ser ut nu så verkar de flesta vilja ha Rythm & Song!
Får se om det ändrar sig till söndag kväll!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Kolla 6:40 in på videon.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag har ett förslag som Wernis nog skulle gilla. Leadsongen till en rockopera eller motsvarande,
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Samplade timpanisar, hojtanden, what-have you, borde ju räknas som "elektronisk" percussion?


Med akustiska slagverk respektive elektroniska trummor menade jag hur ljudet låter, inte vad ursprunget är... Men jag kan köpa elektroniska ljud också så länge de är tonlösa. Men hojtanden blir väl inte percussion, snarare vocals...? :unsure: "What - have you" blir ännu mera diffust... Samplade hundskall? Fy f*n...


 Jag skulle också vilja att alla vocals är äkta men det är väl kanske svårt.

Ja, det kan bli ett hinder för de som (tycker att de) inte har någon sångröst. Kan vi tänka oss samplade trummor går väl samplade röster lika bra?


liten fundering bara, varför "fy f*n" för samplade hundskall? I rätt sammanhang är det sketabra :)
Säg ett! ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21315.0
 :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Pet Shop Boys, "Suburbia" är ett bra exempel på en lysande hundskallssampling. "Strength of the knowledge" (tror jag den heter) är ett annat :D

Så, svarar du på min fråga nu då? :D
Duger det här?


Suburbias skällande hundar är väl lite bättre, men eggets var faktiskt bra. ^_^ Ditt andra exempel hittar jag inte, den måste heta något annat.

OK, jag måste nyansera min uppfattning. Det är melodier spelade med samplade hundar jag avskyr. Jag får associationer till hur det lät i musikaffärer för 20 år sedan. Blinka lilla stjärna med samplade casiohundar (blandat med metaltrioler på ostämda hockeyklubbsgitarrer).
Jag ångar genast att jag skrev det sista, det finns väl någon som älskar sånt också. ;)
DON'T PANIC


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
OK, jag måste nyansera min uppfattning. Det är melodier spelade med samplade hundar jag avskyr. Jag får associationer till hur det lät i musikaffärer för 20 år sedan. Blinka lilla stjärna med samplade casiohundar (blandat med metaltrioler på ostämda hockeyklubbsgitarrer).
Jag ångar genast att jag skrev det sista, det finns väl någon som älskar sånt också. ;)
Är det sånt här du menar?

- Don Charles Singing Dogs musikaliska värden är väl diskutabla, däremot inte bedriften att med 50-talsteknik åstadkomma detta B)...inte en sampler så långt örat hör!

Annars hävdar jag att riktiga karlar skäller själva - Se på filmen med Hasse o Tage t.ex.! Här är ett annat exempel, från en underbar barnskiva betitlad "Dog Songs" :wub:. Tyvärr är artisten okänd för mig.
&feature=related
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
rattle: din nyanserade uppfattning om hundskall som spelbart  instrument delar jag =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
rytm-o-sång låter bra, finns väl inget som hindrar man kör a la barbershop med slagverk, kyrkokörer med fotstamp,
wailhysteria a la cymbalkavalkad (kul ord) etc
the amatör formerly known as flabb