Forum > Demolåtar

Cykeln - Pianå´t - Pianostycke för tre pianon - nu med slut

<< < (8/9) > >>

ydderF:
Absolut min vän! Det finns inga regler hur man gör musik.
Midi kan vara skoj, som t.ex om man tar ett trum midi spor och
kopierar 3 gånger. Den ena kopiet så tar man bort alla punkter forutan bas kaggan.
Assigna et instrument til det spåret.
Nesta kopiet så tar man bort alla punkter förutan virvel och assignar et annat instrument til det.
Sista så tar man bort alla förutan hihat och assignar et instrument til det.
Jag kan inte garantera fantastiska resultat, men man kan bli inspirerad :)

Jag har också "utvecklat" et system var man kan spela ord eller tekst rader.
Också ett sätt att komma igång om man är lite tom för ideèr.
Översta raden är vanligt alfabet ( som du ser :) ) och under är det musikalska.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ä Ö Å
a b c  d e f g b a b c d e f  g h a  b c d e f  g  h a  b c d e

Låt oss nu spela Cykeln i melodi: Så det blir först tonen C, så ser man at under Y står det A, så då har vi C A, osv...
Melodien blir då C A C E D F. Eller om du vil at det skal vara akkorder så blir det C Am C Em Dm F.
Då säger vi at det är vers korder, refrenget kan man ju t.ex spela ydderf altså: Am Dm Dm Em Bdim F

cykeln:
Kompis - vad kan jag säga!
Du inte bara spelar, skriver, spelar in, mixar på en otroligt hög nivå
Du har också en härlig fantasi och kreativitet!

Nej allt blir förstås inte bra när man provar att arbeta på ett sånt sätt - men ibland blir det något man annars aldrig skulle kommit på. Eller så kan det bli uppslag till något annat.

Det där systemet låter nästan som en kod-genererings-maskin - Enigma
Häftigt!

ydderF:
Tack :)

Jag tror inte alltid at man ska bara sitta å vänta på inspiration..
Kreativitet är en muskel som må hållas i gång.
Bästa exempel på det, är nog The Beatles. Dom gick i studio varje dag från 8 til 16.
Man kan väl trygt säga at det blev musik ut av det :D ;)

Eddi:
Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:

cykeln:

--- Citat från: Eddi skrivet 09.10.2010, 18:09:38 ---Jag känner mig grymt lurad - det här var tricks i det närmaste jämförbart med sportens dopingskandaler :ph34r:

--- Slut citat ---
Om du känner det så är jag hemskt ledsen - det var aldrig min avsikt att lura någon.
Som sagt först ett misstag som ledde till ett experiment att göra en låt på ett annat sätt
Det är klart att jag kanske skulle ha redogjort för hur den var gjord från början så inga missförstånd skulle uppstå
Min miss här  :mellow: Får lära mig av detta.

Men jag kommer nog tidvis att fortsätta att experimentera på alla sätt jag kommer på för att undvika fastna i mina gamla vanliga låtskrivarfotspår (Gitarr - nynnande - sökande efter melodier)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion