Kontrollrummet

Cykeln - Pianå´t - Pianostycke för tre pianon - nu med slut

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Pianåt
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE:
LÅTLÄNGD: 3,47 (klarar inte längre längden för medlodifestivalen - hade säkert gått vidare  :D)
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Efter en total diskkrasch så börjar saker så sakteliga komma på plats.
Här är det första resultatet - ett liten pianostycke i T Reilys, Jarrets och Saties anda?

v2 5/10 - lagt till lite mer toner (till mångas förfäran) och ett slut på begäran av Eko
« Senast ändrad: 05.10.2010, 21:59:26 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Helt underbart. I takt mot att den gröna liggande stapeln närmade sig slutet funderade jag på hur du skulle avsluta detta mästerverk - vilket du inte gjorde så det tycker jag du ska fundera ut stycket kräver ett bra avslut också. Pianofigurerna med de snabba fingrarna vid 20 och 37 etc. är smått genialiska.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


clavinova

  • Gäst
Lite avantgarde från Dalarna! Gillar, tilltalar den organiserat kaotiska delen av mig! Rytmiken påminner mig, förutom Jarrett även en lite plug-in till VST5.1 som hette IPS, Interactive Phrase Synthesizer och där kunde man åstadkomma dessa rytmer.

Får jag ladda ner och labba med låten?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
:D Helt underbart. I takt mot att den gröna liggande stapeln närmade sig slutet funderade jag på hur du skulle avsluta detta mästerverk - vilket du inte gjorde så det tycker jag du ska fundera ut stycket kräver ett bra avslut också. Pianofigurerna med de snabba fingrarna vid 20 och 37 etc. är smått genialiska.
Tackar!
Kom inte på något så jag tänkte att det skulle vara sådär - slut bara .  :D
Men jag får se - har mycket att ta igen nu.   :o
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite avantgarde från Dalarna! Gillar, tilltalar den organiserat kaotiska delen av mig! Rytmiken påminner mig, förutom Jarrett även en lite plug-in till VST5.1 som hette IPS, Interactive Phrase Synthesizer och där kunde man åstadkomma dessa rytmer.

Får jag ladda ner och labba med låten?
Absolut - labb on - du kanske kan hitta ett lämpligt slut
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vet inte riktigt vad jag skall tycka om detta. Låter som det är klickade toner?

Som effektmusik funkar det tycker jag, men skulle vilja ha massa annat bråte i baljan också.

Tilltalande nästan hypnotiskt om man lyssnar lite fokuserat.

Kul med en post från dig cykeln. Saknat det :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vet inte riktigt vad jag skall tycka om detta. Låter som det är klickade toner?

Som effektmusik funkar det tycker jag, men skulle vilja ha massa annat bråte i baljan också.

Tilltalande nästan hypnotiskt om man lyssnar lite fokuserat.

Kul med en post från dig cykeln. Saknat det :)

Häll gärna på lite bråte om du har någon över  :D
Hypnotiskt var det jag var ute efter  B)
Tack - haft mycket på alla fronter och ett datorhaveri så varken haft ork eller möjlighet  :o
Hoppas på bättring ...  :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det låter ungefär som när man råkar skicka alla midikanaler till pianospåret. Inklusive trummorna. Därmed inte sagt att det är dåligt. Mest annorlunda.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det låter ungefär som när man råkar skicka alla midikanaler till pianospåret. Inklusive trummorna. Därmed inte sagt att det är dåligt. Mest annorlunda.
Hehe ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett kul släpp på piano - men det behövs, enligt min smak, något/några instrument som fyller ut eller bildar en matta. Tycker att slagen på de hela tiden återkommande höga tonerna blir lite för mycket/många i längden.

Ha det gott
Gurano 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Pianoljudet var ganska skönt och lagom mjukt. Tycker låtlängden var lagom. Tycker det var många toner.




Jag förstår alltså ingenting. :P
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha :wacko:
Jag har nångång kollat modern dans på TV. Ni vet sån där man inte förstår ett dyft av och som verkar helt korkat... så märker man bara plötsligt att man e fast, man kan liksom inte byta kanal längre utan bara stirrar helt fascinerad. Här gick det just så, begriper inte ett dyft av detta men attan va... öh :unsure: hypnotiskt fascinerande  :blink:... underbart :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänk er tre flyglar med bakändorna mot varandra och tre pingvinklädda pianister som kommer från varsitt håll ut på scenen och genomför den här låten - WoW -vilket publikljubel efteråt!!!
Fixa slutet Stefan det är ett måste ju....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat några gånger med några dagars mellanrum och jag kommer inte längre än till Wernborgs slutsats. Nån har hällt channel 10 i channel 1 i GM-synten och ljuv musik uppstod - nåja, transformerade ljud, skulle jag säga...   :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett kul släpp på piano - men det behövs, enligt min smak, något/några instrument som fyller ut eller bildar en matta. Tycker att slagen på de hela tiden återkommande höga tonerna blir lite för mycket/många i längden.

Ha det gott
Gurano 

Tack - jag har hört att det är några instrument på ingång
ja många slag blire - jag har fyllt med några till faktiskt - ber om ursäkt för det
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Pianoljudet var ganska skönt och lagom mjukt. Tycker låtlängden var lagom. Tycker det var många toner.




Jag förstår alltså ingenting. :P
Det  gör du helt rätt i - det finns inget att förstå - går mest på känsla här
Pianot är ett som varit på tapeten här i en annan tråd - en gratisvariant
Många toner blir fler i nästa version

Tack för lyssning!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jaha :wacko:
Jag har nångång kollat modern dans på TV. Ni vet sån där man inte förstår ett dyft av och som verkar helt korkat... så märker man bara plötsligt att man e fast, man kan liksom inte byta kanal längre utan bara stirrar helt fascinerad. Här gick det just så, begriper inte ett dyft av detta men attan va... öh :unsure: hypnotiskt fascinerande  :blink:... underbart :lol:

Space

Kul! Tack för det
som sagt det finns inget att förstå det är mest en känsla som man får när man försöker installera om alla d-la dvd-högar med program och det hela tidne frågas efter koder som man glömt .....
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tänk er tre flyglar med bakändorna mot varandra och tre pingvinklädda pianister som kommer från varsitt håll ut på scenen och genomför den här låten - WoW -vilket publikljubel efteråt!!!
Fixa slutet Stefan det är ett måste ju....
Fixa slutet vare - yes sir coming up!
Kul bild du målar upp där!
och kul att se dej också
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Har lyssnat några gånger med några dagars mellanrum och jag kommer inte längre än till Wernborgs slutsats. Nån har hällt channel 10 i channel 1 i GM-synten och ljuv musik uppstod - nåja, transformerade ljud, skulle jag säga...   :unsure:
En gång när John Lennon tog hem en låt efter en session i studion för att lyssna råkade han sätta bandet bakofram på något sätt så låten spelades upp baklänges - J blev eld och lågro och ville ha hela låten så - nu blev det bara slutet på Rain som blev så ......  :rolleyes:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Här kommer min lite lätt förvrängda version av Cykelns första version.

http://www.box.net/shared/q4kyoexpze

Ledsen för boxen.  :mellow:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jodå det går att höra kvaliteterna i detta också även om jag då tyckte att det blev lite mer jazzexprimentlåda av det hela. Har du instrumentsatt Stefans midifiler till stor del och fyllt på med trummor och körer ja just de någon synt med längre toner också - nä det är dumt att analysera - jag gissar att man kan hålla på i timtal :D
För mig står sig originalet bäst i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Ja jo det var ett bra slut. Något oväntat väntade jag mig och inte var det det. Trodde du skulle dra till med tre flygellock som slog igen eller nåt - men det här duger bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


clavinova

  • Gäst
Jodå det går att höra kvaliteterna i detta också även om jag då tyckte att det blev lite mer jazzexprimentlåda av det hela. Har du instrumentsatt Stefans midifiler till stor del och fyllt på med trummor och körer ja just de någon synt med längre toner också - nä det är dumt att analysera - jag gissar att man kan hålla på i timtal :D
För mig står sig originalet bäst i alla fall.

Jazz? Nja tänkte mer ELP med lite avantgarde-inslag. Kul att du lyssnade. :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Slutet.. ja hela slutändan är superbra :D
Genialisk i sin galenhet.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Lät intressant men sen läste jag var Wernborg skrev och han har en poäng :)

Kanske be ynot om en passande film, kanske passar mer som musik till något konstverk?
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jodå det går att höra kvaliteterna i detta också även om jag då tyckte att det blev lite mer jazzexprimentlåda av det hela. Har du instrumentsatt Stefans midifiler till stor del och fyllt på med trummor och körer ja just de någon synt med längre toner också - nä det är dumt att analysera - jag gissar att man kan hålla på i timtal :D
För mig står sig originalet bäst i alla fall.

Jazz? Nja tänkte mer ELP med lite avantgarde-inslag. Kul att du lyssnade. :)

ELP ? Electric Light Porridge?
Skämtar inte - vad är ELP?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eddi
Kul att det duger trots att det inte var några smällande lock
Blev övererraskad själv över några saker där  :D

ELP - Extra long play - en förvuxen LP med 33 min speltid på varje sida  :D

space
Genialisk galenskap låter som ljuv musik - TAck!

mats
ja han har många poänger den mannen
En film - Jag tänkte på en bra titel - Pianot ?  :)



Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
ELP = Emerson, Lake and Palmer


Space
Life is too short to remove USB safely



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Avantgardistisk tonal musik, av den klickade sorten. :)

Tro det eller ej, men jag gillar det här. Får väl inte precis associationer till Satie, mer till nån stämningshöjande frenetisk actionscen i det digra actionutbudet från 1800-talet :) Tror på att slänga in nån snubbe (t ex clavinova) att fördela över några synthinstrument. Det hade kanske skänkt verket mer djup, eller suggestiv trivsel, troligen hade det förändrat bilden jag får (action, som kanske blivit mer lättklädda damer i parken, som simmar i 1800-talssjön. Öh.)

Det är frenetiskt, men känns genomtänkt, så här på en snabblyssning.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar nu på clav's synthversion. Skönt!

Lite vispar? Reverbet är helt rätt :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tja, hmmm, vet inte vad jag ska säga :)
Inte helt min typ av musik..
För mig låter det lite som om du har tatt et vilket som helst trum-midispår och lagt det inn på
piano-spåret :P
Men det som är coolt med dig, Stefan, är at du inte slutar överraska.
Derimot jag, gjör ju samma skitet varje gång...  <_<


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Divi
Bra att det upplevs genomtänkt för det är det
och avantgardistiskt känns som en härlig etikett!

Jag gillar också clavs version - och det är alltid så hedrande när någon vill använda något man gjort!

Tack

ydderF
Nej jag har verkligen inte tatt vilket trum-midispår som helst  <_<  :D

Ibland blir det fel. Som denna gång när ett trummönster hamnade i pianospåret. Var på väg att ta bort det när jag plötsligt hörde något i huvudet. Skulle det gå att utveckla detta på något sätt genom att bygga på med olika "klossar", vrida och bända lite på dem. Och så var jag igång med bygget.
Det är alltså olika trummönster som jag försökt lägga så stycket utvecklar sig - först på ett spår och sen på tre spår till med andra "motmönster"
Det kanske kan uppfattas som fusk - det där kan ju vem som helst göra. Jag tycker att resultatet är det viktiga - inte hur det kom till. Är det ett självständigt verk - ja jag vet  inte säkert men jag gillar det. Slutet blev riktigt lyckat tycker jag.

"... samma skitet varje gång " Jo jag hör det!  <_< :D
« Senast ändrad: 09.10.2010, 13:05:25 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten