Kontrollrummet

Karl/Clemens - "Calling You"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ett fullpoängs KR colab - helt underbar och smäktande.
Skulle jag gärna se/lyssna på Live på Out of kontroll - finns det en sådan möjlighet?

Halloj Eddi!

Ja..vore ju kul att spela live, men mycké stök skulle det bli att få ihop det tror jag..men man skall aldrig säga aldrig..Min drömsplelning skulle va:

"The Picture" med Karl
"The Darkness" med Micke
"My secret garden" med Micke
"Calling you" med Karl

Och som stadigt band: Anders: trummor , Bribedant :bas, Werrnborg gitarr,  å nån till på gitarr + två keys
+  backingtracks på alla svåra prylar  :D,  drömma kan man.. Tack! /C




Jag ställer upp på det :)

 :wub: /C



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nu du C fick du nåt att tänka på :D
Och jag sa fel förut Micke hör ju till stan det är Wernis bara - men han ska väl hit med Chrome så det ser ljust ut :)

Ja ..tänkte väl det..( Micke ) Får se hur det går, gäller ju att ha tid som vanligt tyvärr...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här kategoriserar jag som proffsgrejor utan tvekan.  Inte mycket att klaga på alls ljudmässigt och
låten är riktigt bra.   Det enda suspekta jag kan hitta :o  är strofen "I wonder what you telling me",
där jag undrar om det inte skall vara "I wonder what you're telling me".  En petitess kan hända.  :) 

Summa summarum, en mycket imponerande produktion!    /JEH   

Texten är utanför mitt område.. :) skoj att det funkar!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ett fullpoängs KR colab - helt underbar och smäktande.
Skulle jag gärna se/lyssna på Live på Out of kontroll - finns det en sådan möjlighet?

Halloj Eddi!

Ja..vore ju kul att spela live, men mycké stök skulle det bli att få ihop det tror jag..men man skall aldrig säga aldrig..Min drömsplelning skulle va:

"The Picture" med Karl
"The Darkness" med Micke
"My secret garden" med Micke
"Calling you" med Karl

Och som stadigt band: Anders: trummor , Bribedant :bas, Werrnborg gitarr,  å nån till på gitarr + två keys
+  backingtracks på alla svåra prylar  :D,  drömma kan man.. Tack! /C




Jag hänger på också  :)
/Anders

Ålright! kul! Funderar på om Pontus skulle vilja hänga på? ( om vi nu får ihop det )


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjo,

Det mesta har nog sagts redan. Jag tycker också låten funkar. Men upplever ibland att sången drunknar i övriga instrument. I övrigt bra. Påminner om någon dire straits-låt tror jag.

Bra collab.

Tjo själv  :)

Ja..Dire Straits?..hör ju massa andra influenser, men osvuret är bäst! blir väl kanske en "sångvända" till då.. :) Tack /C


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fru W. tyckte det lät bra och som Peter Gabriel.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Peter gabriel... Min enda invändning mot din musik Karl är att du alltid kör gabriel-harmonik i ALLA låtar. Ja gillar harmoniken men är det inte bättre att hitta en egen sådan? ;)

Låten då. SKITBRA. Karl sjunger riktigt bra, och jag läser att en update på sången, så den blir optimal, kommer! Och clemens, du förgyller arret med synthar och svävande harmoniska eskapader, som gör det till ett av många mästerverk på kr.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lyssnat några ggr nu. Grymt snygg ljudbild du har fått till. Ett litet slag på virveln vid 112 som kommer lite jobbigt sent. Det borde väl gå att byta ut. Om inte enstaka slag så en hel takt eller två?

Riktigt bra sång, trummor och keys. Härligt basspel också.

Kul att få vara med på detta.

Den där gitarrloopen i slutet är lite stressad va? Om det är meningen att den ska vara så kanske ner i volym och blöt upp den ännu mer?'


Kanonbra!!

Tjena W!

Ja den blev klar till slut och riktigt schyssta gitarrprylar från dig! Jo..Anders var ju på om viverlslaget..
Lite meckigt då det ligger overheadmickar å pukmikar, totalt sjutton spår om jag inte minns fel..så man måste väl in på i stort sett samtliga..med det går ju.. Basspelet lyfte låten enormt..blir nog bara livebasar nu om Bribedant orkar  :)

Gitarrloopen som jag klippte från spår av dig, ligger ju minst sagt fel..slarvfel av mig!..får nog dra lite i den
Tack! /C 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjo,

Det mesta har nog sagts redan. Jag tycker också låten funkar. Men upplever ibland att sången drunknar i övriga instrument. I övrigt bra. Påminner om någon dire straits-låt tror jag.

Bra collab.
Väldigt fin låt, snyggt ljud.
Men även jag tycker att sången borde upp en bit, melodin och rösten är verkligen bra.
Jag har precis skaffat nya Audio Technica ATH M-50 och sitter o jämför ljudet i dem med mina andra lurar Sennheiser HD 280 pro. I de senare hör jag sången skapligt, fast ändå lite svagt. Genom AT-lurarna är den definitivt för svag. Och då ska väl ATH M-50 vara en av de allra bästa lurarna att mixa i? HD 280 Pro har ett lite för starkt mellanregister för att lyssningen ska bli helt ärlig.

Om den som sjungit på en låt även mixar, brukar sången ofta bli i svagaste laget, de flesta av oss lider nog att höra sig själva, ja nästan skäms, "va fan, jag kan ju inte sjunga osv..." man vill gärna bädda in sången i pianon o gitarrer då den inte sticker ut för mycket. Men i denna vackra låt är det fin sång väl värd att sätta på en lite högre piedestal.

MVH Håkan i Ljusne.

Hej Håkan!

La sången ett par snäpp lägre än vad jag brukar för att få lite mer tryck i musiken, blev kanske väl lågt då? Själv kör jag Ultrasone 2500 och även Gardo-lurar som ligger mer i mellan å diskant, vilken lur som är bäst att mixa i vete sjutton, men jag föredrar Ultrasone i alla fall. Brukar hur som helst alltid monitorlyssna
i slutändan då hörlursmixar inte blir optimala.

Nä.. vi är två gamla rävar, så nån sån prestationsångest finns inte  :D.. Kul att du gillar! /C 



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fru W. tyckte det lät bra och som Peter Gabriel.  :)

Misstänkte väl att det skulle komma...Hälsa Fru W att hon har bra smak! :lol:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tjena W!

Ja den blev klar till slut och riktigt schyssta gitarrprylar från dig! Jo..Anders var ju på om viverlslaget..
Lite meckigt då det ligger overheadmickar å pukmikar, totalt sjutton spår om jag inte minns fel..så man måste väl in på i stort sett samtliga..med det går ju.. Basspelet lyfte låten enormt..blir nog bara livebasar nu om Bribedant orkar  :)

Gitarrloopen som jag klippte från spår av dig, ligger ju minst sagt fel..slarvfel av mig!..får nog dra lite i den
Tack! /C 

Jodå, strängabas kan fås närsom önskas. Är alldeles för mycket PC sittande och för lite IRL lirande för mig just nu. Om du bara lovar att skippa MaxBass pluggen (hu) så...  :P


« Senast ändrad: 10.11.2010, 01:29:12 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Peter gabriel... Min enda invändning mot din musik Karl är att du alltid kör gabriel-harmonik i ALLA låtar. Ja gillar harmoniken men är det inte bättre att hitta en egen sådan? ;)

Låten då. SKITBRA. Karl sjunger riktigt bra, och jag läser att en update på sången, så den blir optimal, kommer! Och clemens, du förgyller arret med synthar och svävande harmoniska eskapader, som gör det till ett av många mästerverk på kr.


Tjena D!

Nja..Ähum.. skrev låten som instrumental först, så harmonierna får jag ta på mig..Karl la sedan sång över detta..så han hade kanske inte så mycket val :D Ja..Vi är ju alla som spelar i låten ( utan W då kanske ? )  uppvuxna med Genesis, Peter Gabriel, Focus, England, Saga mm mm så det sitter verkligen i, om man säger så...själv tokgillar jag Gabriel, å det sätter sina spår. Skoj att du gillar!   /C  


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena W!

Ja den blev klar till slut och riktigt schyssta gitarrprylar från dig! Jo..Anders var ju på om viverlslaget..
Lite meckigt då det ligger overheadmickar å pukmikar, totalt sjutton spår om jag inte minns fel..så man måste väl in på i stort sett samtliga..med det går ju.. Basspelet lyfte låten enormt..blir nog bara livebasar nu om Bribedant orkar  :)

Gitarrloopen som jag klippte från spår av dig, ligger ju minst sagt fel..slarvfel av mig!..får nog dra lite i den
Tack! /C 

Jodå, strängabas kan få närsom önskas. Är alldeles för mycket PC sittande och för lite IRL lirande för mig just nu. Om du bara lovar att skippa MaxBass pluggen (hu) så...  :P

:lol: /C


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Peter gabriel... Min enda invändning mot din musik Karl är att du alltid kör gabriel-harmonik i ALLA låtar. Ja gillar harmoniken men är det inte bättre att hitta en egen sådan? ;)

Låten då. SKITBRA. Karl sjunger riktigt bra, och jag läser att en update på sången, så den blir optimal, kommer! Och clemens, du förgyller arret med synthar och svävande harmoniska eskapader, som gör det till ett av många mästerverk på kr.

Dividend, du har en poäng där med "låter som" syndromet. Jag håller själv på och skissar på en batch låtar inom "old school" progressive rock och det är ett helvete att försöka undvika att "det låter ju som:   ____________ " (<- infoga namn på brittiskt proggband här).
Som C. säger är vi (utom W då, eller?) rätt präglade på brittisk progg från 70 talet och framåt. Gabriel fanns med i skivbacken tillsammans med närbesläktade sound som Jarre, Focus, Oldfield, etc.

Det svåra idag är att själv försöka producera något nytt vettigt inom progg konceptet.
Genren är ljudbildmässigt och musikaliskt väldigt smal. Man blir alltid associerad med någon av de relativt få stora "sounden". Detta händer mindre sällan om det handlat om blues t.ex. Visst, man har gjort något förhoppningsvis bra inom blues genren, och förslagen på ev. plagiat/förebilder brukar bli färre i det fallet.

Det finns band som löst detta associationsproblem rätt radikalt. Unifaun t.ex. Kan höras på http://www.myspace.com/sylvanandbonamici . De kallar det hela för "Genesis soundscape project" vilket stämmer bra när man lyssnar på deras helsköna låtar. Inget snack där. Bra musik inom en specifik genre och truten redan tilltäppt på ev. "det låter ju som:" kritiker.

Jag tror faktiskt inte det går att undvika. Vill man skapa musik inom en genre står man på axlarna av dem som var före. Är man sen så jäkla begåvad att man lyckas skapa musik som i princip inte har några rötter bakåt OCH lyckas få detta uppskattat och accepterat av den stora massan musik konsumenter desto bättre. Geni helt enkelt. Men när hände det sist?

Beträffande C's ocj Karl's co-op's upplever jag det som Karl har en Gabrielsk klang i sin sång som för mig personligen adderar till upplevelsen. Rätt sound helt enkelt.

« Senast ändrad: 10.11.2010, 01:30:30 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej, intressant och bra förklaring! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Som C. säger är vi (utom W då, eller?) rätt präglade på brittisk progg från 70 talet och framåt. Gabriel fanns med i skivbacken tillsammans med närbesläktade sound som Jarre, Focus, Oldfield, etc.

Jo, det finns hos mig också fast jag har nog inte utforskat stilen så grundligt. Jag har mest grottat ner mig i ett fåtal band.

Rush - Lyssnat onormalt mycket på dom under lång tid.  :D
Saga - Se ovan.
Mike Oldfield - Har nog fått mycket inspiration till mitt tonspråk härifrån. Och tyvärr har även hans hästgnäggsvibrato ibland förts över till mina fingrar.  :lol:
Marillion - Fish är alltid Fish.



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker också det låter Gabriel om sången och då bara positivt, han har en sån stenkoll på dynamiken och får höra och låga toner att kännas lika starka. Lika känsla får jag av Karls sång.

Sången är lite lågt mixad om det skulle vara en soloartist, men rätt om det är ett band där ingen särskild ska framhävas.

Låter proffs om allt, finns ingenting att klaga på vad gäller mixen, eller kompositionen. Det är bara att veva igång skivpressen. ;)
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Karl den Store! Vilken röst!
Jag skulle nog skära lite i dom lägre basfrekvenserna i låten, dom slår igenom.
Slutet skulle nog vara fade ut.
Att karl låter som Peter Gabriel tycker jag är uttjatat nu. Jag har själv tyckt så många gånger. Men karl låter som karl, och han är en karl för sin hatt (rätt idiom?)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjou Collabbare!
Med ett ord kan väl denna låt kommenteras!
WOW!
Mycket internationellt sound och Karl har alltid hört till mina favven vad det gäller sångröst... skööönt!
En sak jag fortfarande väntar på är ett luftigt väldistat gurasolo (kontakta Wernborgom den saken) , för då skulle låten ha allt den behöver för att sitta på europamarknaden!

Skitsnyggt jobbat allihoppa! :)

h.  johan
Tjou johan!

Skoj att du gillar!...gurasolo blev det inte denna gång..blev detso mer sång i stället  :) tack! /C



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Som C. säger är vi (utom W då, eller?) rätt präglade på brittisk progg från 70 talet och framåt. Gabriel fanns med i skivbacken tillsammans med närbesläktade sound som Jarre, Focus, Oldfield, etc.

Jo, det finns hos mig också fast jag har nog inte utforskat stilen så grundligt. Jag har mest grottat ner mig i ett fåtal band.

Rush - Lyssnat onormalt mycket på dom under lång tid.  :D
Saga - Se ovan.
Mike Oldfield - Har nog fått mycket inspiration till mitt tonspråk härifrån. Och tyvärr har även hans hästgnäggsvibrato ibland förts över till mina fingrar.  :lol:
Marillion - Fish är alltid Fish.

Ja, Rush har alltid figurerat lite i bakgrunden för mig, men har faktiskt lyssnat lite mer på sistone.. Marillion å Saga desto mer  :) " hästgnäggsvibrato"  :lol:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Introt - röstljudet - är ju mycket Gabriel/Genises
Väldigt snygga instumentljud här
Fantastisk "refräng" I´m caaaaaaaalling you .......
Oj, trummor - härligt
Pianot klingar hängande skönt

Gitarrslingan på slutet lite för långt bort

Det här är helproffsigt - rock, stock and barrel
Bara att gratulera till colabben
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx cykeln...alla kollabs med Clemens har gått ut på att grotta ner sig där vi har våra rötter sen är det här väl lightversioner mot lite matreal vi har liggande på G där det är mer 70-tals feel och kanske närmare den engelska progressive som gällde då vad beträffar sound och arr...men kul att du gillade detta :) Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker också det låter Gabriel om sången och då bara positivt, han har en sån stenkoll på dynamiken och får höra och låga toner att kännas lika starka. Lika känsla får jag av Karls sång.

Sången är lite lågt mixad om det skulle vara en soloartist, men rätt om det är ett band där ingen särskild ska framhävas.

Låter proffs om allt, finns ingenting att klaga på vad gäller mixen, eller kompositionen. Det är bara att veva igång skivpressen. ;)

Tjena Rattle!

Ja..valde att köra ett par snäpp ner på sången för en gångs skull..kanske smaksak..kul att det gillas!  :)
 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Karl den Store! Vilken röst!
Jag skulle nog skära lite i dom lägre basfrekvenserna i låten, dom slår igenom.
Slutet skulle nog vara fade ut.
Att karl låter som Peter Gabriel tycker jag är uttjatat nu. Jag har själv tyckt så många gånger. Men karl låter som karl, och han är en karl för sin hatt (rätt idiom?)

Tjena Tokai!

Ja  basig är den å fade out kanske är rätt väg. Jag tycker PG låter som Karl ibland...men jag kan ha fel :unsure: Tack! /C :)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Det här tycker jag var riktigt jävla bra. Vet inte om det finns mycket mer än så att tillägga :) .

Gott lirat gott sjunget, får man leverera som eloge till inblandade!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här tycker jag var riktigt jävla bra. Vet inte om det finns mycket mer än så att tillägga :) .

Gott lirat gott sjunget, får man leverera som eloge till inblandade!

Tjena!

Tack!  :)  Sorry för sent svar! /C