Kontrollrummet

1up-The Plains of Umbra

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Inspirerad av filmmusiken i Pans Labyrint!

Söker konstruktiv kritik! Hur kan jag göra låten bättre? Mer njutbar att lyssna till?

(Efter vissa toner kommer en konstig "efterton". Det beror på minnesbrist i min dator och kan fixas.)

Låten kommer finnas med på skivan jag släpper i sommar. I digital eller i fysisk form beroende på intresse. Inriktingen är klassiskt/filmmusik/ambient i lugnare tempo med utblickar i bl a afrikanska ur-rhytmer. Musik gjord med känsla.

Det går bra att anmäla intresse för skivan här i denna tråd så skriver jag upp dig på en intresselista. smile Tidigare mycket uppskattade "The Golden Hare" kommer finnas med. Längd någonstans mellan 30-60 min. 18 min är gjorda.

Kram,
Daniel


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Vackert och atmostfäriskt! Inte så mycket att kommentera... Ska man vara kritiskt var det kanske nånstans i mitten som harmonierna kändes lite ointressanta, lite för snällt. Inte för att det gör nåt men det är det enda jag kan komma på. Gör du filmmusik "på riktigt" också?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vackert och atmostfäriskt! Inte så mycket att kommentera... Ska man vara kritiskt var det kanske nånstans i mitten som harmonierna kändes lite ointressanta, lite för snällt. Inte för att det gör nåt men det är det enda jag kan komma på. Gör du filmmusik "på riktigt" också?

Tack tack! :) Härligt att det atmosfäriska nådde fram till dig! Var just tanken med att blanda klassiska instrument med lite mer ambient-pads. Kul att det första partiet i låten smög förbi obemärkt. Det var ett av mina första test att göra musik som har en "svårtydd" struktur. Lite modernt jox, ungefär.

Bra du är kritisk. Det behövs. Ska kolla in det "snälla" partiet och lägga lite fler noter där. Det gör säkert låten mer som en enhet också.

Gör jag filmmusik på riktigt? Inte än. Är arbetslös hemmamusikpulare för tillfället. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du är skicklig på denna... 1a minuten gör nog folk lite stressade dock. skall ju vara en ambientplatta ;) sen så det underbara partiet därefter, mums. Kanske det bästa du gjort, om jag sa det  :blink:, jag tycker golden hare, är det bästa moderna barockliknande stycke jag hört dock ;) Kanske du som blandar ihop det? ELler så är det jag

vad vet jag, så ja sa ja..... ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vackert o känsligt! Speciellt efter 1:25. Den tar slut för snabbt! :) Skulle definitivt kunna hålla på längre o utvecklas vidare.
Fagotten (tror jag) får lite för stor plats ibland, o fram till 1:20 när den spelar lite solostämma känns det som exakt samma uttryck används för flera toner - alltså samma sampling. Försök med att antingen hitta en mer neutral sampling där, eller blanda lite mer. Förstår du vad jag menar?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
åkei 1up

Lyssnar...
Spookie intro, lite ryckigt på sina ställen 0:10 (datorn?), cellon lite för hård 0:45. Snyggt klockspel,lite upp med det.
2:00 mycket fin stämning, skitsnygga stråkar, kanske lite aningen för hårda. Gillar harmonierna. Va, slut redan? Kunde väl inrymmas mer av detta. :)
På några ställen t.ex 0:30 konstigt bottensus o sidoljud, men efter tredje lyssningen påminner det om att lyssna i en konstertsal. ;)

Helhet, snyggt o njutningsfullt, dra ner soloinstrumenten eller lyft bakgrundmusiken.
Snyggt jobbat! Laikit :)

(Intresset tror jag är anmält tidigare)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............