Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 14 - ANARKI MED JOHN LENNON- Discografi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här e tanken att deltagarna ska kunna berätta lite om sina bidrag och tankarna bakom


Så kör hårt


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Third Times The Charm
Handlar om mordet på John Lennon sedd ur mördarens perspektiv. När jag började skriva om Chapman tänkte jag beskriva hans barndom och började faktiskt med orden When I was Younger ... då det slog mig att det här finns ju redan skrivet - så jag testade med Lennons ord i verserna 1&2 och jag tycker det passar utmärkt. Problemet är då att det redan är utgivet och därmed kan det bryta mot reglerna i denna festival. Å andra sidan står det att låten måste vara outgiven så jag skickar ändå in - tycker att det också ger Lennon episk rättvisa som ju i refrängen faktiskt skrek på hjälp något som Chapman inte gjorde. Eller ja han var ju intagen ett flertal gånger  men det tycktes ju inte hjälpa.

Lennons mord är ett av de mest överlagda morden i modern tid. Chapman åkte till NY redan i oktober 1980 för att utföra mordet men upptäckte att han saknade ammunition till sitt vapen. Sedan åkte han dit i november i samma syfte men råkade hamna på en bio och den filmen grep honom så pass att han inte kände för att mörda just då. I December återvände han från Hawaii en sista gång och sökte upp John och Yoko vid Dakota building han fick då autografen av John skriven på den senaste skivan Double Fantasy. Senare på kvällen sköt han John utanför huset i ryggen med 7 skott fast första skottet missade. Tredje gången gillt alltså (Third Times The Charm). När han togs om hand av polisen hade han JD Salingers bok The Catcher In The Rye under armen där antihjälten Holden Caulfield figurerar som rebellisk tonåring.

Chapman lär ha sagt att han ville göra John Lennon odödlig och man kan tycka att det är ett något udda sätt att utföra det på. Själv tror jag att han identifierade sig med Holden och äntligen lyckades upprätta hans misslyckanden. Fan vet.

Chapman fick livstids fängelse och har årligen utan framgång sökt om benådning sedan 2002, nu för tiden är han helt neddrogad och lever sitt liv som en grönsak ungefär om jag förstår saken rätt.
« Senast ändrad: 20.09.2010, 02:13:35 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Freedom är en låt som är klart inspirerad av John Lennons tankar och idéer. Asti har lånat ut sin allra bästa John Lennon stämma och i slutet säger han "This is John Lennon and I will vote for freedom" - lyssnar man enbart på den frasen är det som om den gode JL återuppstått - jag ser för mitt inre JL med basker och runda solglasögen när jag hör hans röst,

I övrigt har jag instrumenterat och gjort texten.
« Senast ändrad: 20.09.2010, 10:46:10 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Emlan - Fiskmås
Denna låt handlar om att man inte behöver vara John Lennon för att vara älskad.
Det är okej att göra sitt bästa, även om resultatet inte blir så legendariskt..
Men låten är faktiskt tillägnad en man som alltid längtade någon annanstans.
I ögonen bodde alltid morgondagen eller gårdagen.

Fiskmåsen hörs lite i munspelet på slutet, en ren händelse..
Så det blev snabbt valet för titel... :)
...men det finns en alternativ titel: En kärleksförklaring.
En fiskmås är ju också en symbol för ett djur som kanske inte alltid uppskattas av alla...
Ibland blir man kär i en fiskmås..

Pianokompet flirtar lite med "Imagine", det var i alla fall tanken..

Men sammanfattningsvis, en hyllningsvisa till alla människor som inte blir/blivit legendariska.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Egghuvud Girl on my sofa

Måste inledningsvis säga att jag inte är ett Lennon-fan. Visst har killen gjort några bra låtar och texter men jag har svårt för ikonisering över huvud taget, så istället för att sjunga en hyllningssång försökte jag mig på ett annat grepp nämligen att låta min huvudperson fundera i Lennonska termer med referenser till kärleksbudskap fast i en modern tappning.

Ramhistorien är rätt så enkel. En man har med sig en kvinna hem och när han försöker berätta ur djupet av sitt hjärta om sin ensamhet och längtan efter kärlek så somnar hon på hans soffa. Han vet inte hur han skall göra och när han står där och betraktar henne så fastnar han.

Där tar sångtexten slut och resten av melodin försöker illustrera de känslor han går igenom när han står fastfrusen i vardagsrummet och betraktar den sovande kvinnan.

Det var kul att vara fri i förhållande till musiken. Jag började med ett popinspirerat komp med massor av gitarrer och syntar för att sedan bryta i mitten och göra en klassisk orkestrerad passage som gick över i powerrocktrio innan man lämnas till ticket av klockan. Min vapendragare Blort lade den avslutande gitarren.

Jag är speciellt stolt över det orkestrerade stycket som jag faktiskt är nöjd med. En annan kul grej med att göra låten var att få den tickande klockan synkad till beatet. Jag spelade faktiskt in en äggklocka som jag sedan klippte upp i tick och tack och lade rakt på takten. Sådant där nörderi kostar en kvälls arbete.

Min röst var inte i bästa form efter en jobbig förkylning men jag hoppas att tillräckligt med soul kompenserar för några brustna toner.

Eggs


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Strangers in the day kan man väl se som en "bakvänd" Lennon låt. John sjöng och talade för kärlek och om att bry sig om och ta vara på varandra. Så att när kärleken plötsligt tar slut och och allt är så åt skogen att inte ens John Lennnon hälper så då är det nog rätt taskigt...

Fast på samma gång handlar denna låt nog också om John Lennon själv och det tomrum som hans plötsliga och alltför tidiga bortgång lämnade efter sig.

Space
« Senast ändrad: 20.09.2010, 10:02:49 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tech John - av Dividend och Steamman

Allt som finns att säga om denna låt, har redan sagts av talsyntarna i mp3an, som finns att ladda ner i röstningstråden ;)

Dividend fifflade ihop nåt, och Steamman lade ett mycket fint gitarrsolo till kompgitarr sista minuten :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
För mig startade det bra...hade ganska fort kommit upp med grunden på akustisk gitarr som jag lade själv som slask och sedan följde upp med trummor.
Hade inte tiden att micka och rigga om trummorna till 60-tal vilket jag hade velat så det blev mitt lilla 70-tals defaultljud och vad det gällde tid så visade det sig bli värre. Mitt internet gick ner sig 2ggr under denna vecka som var och senast nu på söndag.

Jag brukar få hjälp med många pålägg från "cyberkompisar" och senast i raden att hjälpa mig har varit Mikael Edebro och denna gång får han blomma rejält.
Jag hintade om att min låt såklart drog åt beatles/Lennon-hållet per automatik eftersom ordet John Lennon bjöd upp till det.
Så då ville jag ha en mellotron speciellt i starten och på dom lugna partierna.

Mikael skickade då dessa underbara mellotron och pianofigurer som stundtals känns bisarra.
Fick även en gitarr som inte rymdes och den ligger "reversed" i början och i mitten på låten.
Sixties pumpade dit bas och gitarrer men gitarrerna kändes inte helrätt i mina öron och Slejnard som redan hade tjingat på gitarrsolo fick chansen att lägga han idé om versriff.
Tanken var att dom skulle vara sådär fuzzigt härliga som på Beatles låt "revolution" men dom vart för lite klang i och nu vart det lördagnatt och Slejnard hade inte tid att ta om.

Så det ni hör är vad jag/vi kom upp med.
Text ligger ute och den tolkas av varje lyssnare individuellt (as usual, hehe!)

Tack för roligt upplägg på tävling och rösta med hjärtat.
/aLENNON
« Senast ändrad: 20.09.2010, 14:36:57 by aROCKER »


asti

  • Gäst
Angående mitt bidrag "What if":
Jag hade som mål att göra en lite nedtonad, akustisk låt i Lennons anda, utan trummor och bas.
Texten handlar om dagens situation med allehanda farhågor över vart världen är på väg, om överflöd
och manipulation av den information vi matas med och om behovet av ledare och förebilder, som
kämpar för frihet, kärlek och fred. Där tycker jag John Lennon platsar i sällskap med Martin Luther King,
Gandhi och Jesus. Låter ju väldigt pretentiöst, men så blev det i alla fall!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"frihet, kärlek och fred"? :)

Va sjutton, nu när nya moderaterna är här behövs väl inte dessa innehållslösa ord? :D

(Ironi. Och jag stal asti's mest underfundiga försök till skämt! sorry asti)
https://soundcloud.com/user7789882