Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 14 - ANARKI MED JOHN LENNON-RÖSTNINGSTRÅD - t.o.m 3:e okt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blorrt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Räknade på "Lennon i text-koefficienten" och på "Anarki-koefficienten", och kom efter ett antal lyssningar fram till följande:

5p > John Grindcore Lennon > mest för attityden.
3p > What if > mest för det snygga framförandet.
1p > Strangers in the day > mest för den själfulla sången.

Svårt det här, fler bra bidrag som borde haft poäng... Tack för kul lyssning, alla!
/Blorrt


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det fina med att det är just musikalisk anarki är ju just det faktum att man själv får välja exakt vilken typ av musik man vill sätta sin text till. Vill man då sätta sin text till muisk som är inspirerad av Lennon/Beatles så är det precis lika rätt som att göra det till Techno eller annan valfri genre. Finns således inga rätt eller fel där!!

Men i reglerna för röstning står det INGENTING om att musiken ska bedömmas efter hur Lennon-likt den är eller hur "anarkistisk" den är. Anarkin i det här fallet är bara att det inte finns några regler och lagar som bestämmer vilken musik du ska spela. Därför kan man som röstare bedömma musiken helt efter egen smak och eget tycke och inte efter hur likt det är något!

Reglerna gällde ju enbart texten och att man således skulle rösta utifrån både text och musik. En festival där texten var tänkt att ha lika stor betydelse som musiken. Tyckte detta var glasklart, men tydligen så finns det dom som vill tolka det på nåt annat sätt.

Nåväl....jag har iaf röstat utifrån hur mycket texten och musiken berör mig, samspelet mellan musik och melodi/text samt hur utförandet tilltalar mig och min personliga smak!


5p - What if med Asti. - Skön låt där man sitter och myser. Musiken e Lennon/Beatles inspirerad vilket ju inte gör nåt, då jag är ett stort Beatles-fan. Texten är vacker i sin frågande enkelhet. (Enda invändningen är Jesus Christ delen. Kändes lite fel för mig att blanda in den där gamla snickaren)

3p - Now i'm turning you on med aRocker - Även här har man valt att dra musiken åt Lennon/Beatles hållet. Men det är så härligt flummigt så jag kan inte ha några invändningar på det. Flummig text och det gillar jag.

1p - Stranger in the day med Spacetrucker - Riktigt skön låt med vackra harmonier, skulle kanske må bättre av lite mer mupptrixande och arrangering, (Trummorna låter väldigt tråkigt och ett skönt acce-gitarrsolo skulle sitta som en smäck) men där finns en stabil grund att stå på. Texten är sådär lagom deppig, kanske lite väl alldaglig, men man känner iaf vemodet och musiken och text/melodi jobbar bra ihop!


Micke

« Senast ändrad: 03.10.2010, 18:57:50 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Men om jag förstår det rätt så är texten det viktiga i denna festival


Texten är tänkt att vara 50% av din bedömmning ja! :)


Utloggad tsmalmbe

5: Freedom - mest poäng för att soundet är dåligt och panoreringarna mystiska - på ett perfekt sätt.
3: STRANGERS IN THE DAY - bra sound, tidsenlig charm
1: Fiskmås - Ett pianobidrag måste också belönas


Bubbling under: What If

Snygga bidrag, och varierande stil. Trots att jag inte var överens med alla bidrag, så var det skoj att lyssna.

Varför var Freddys bidrag i mono?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
de poäng som hittills är lämnade är nu räknade, röstning är ok fram till midnatt, imorrn kungör vi resultatet,


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Passar på innan det är för sent:

5p till What if - känns som en helgjuten låt, musik, text och arrangemang hör ihop och bildar en helhet.
3p till Girl on my sofa - jag gillar verkligen när musiken tar över berättandet från texten. Snyggt!
1p till Fiskmås - drogs med i berättelsen, här lämnar det sparsamma arret rum åt den.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Drar mitt strå till stacken:
5 p (räcker inte): Now ´m turning you on - aRocker Fullständigt lysande och i en klass för sig. Det skulle faktiskt kunna vara en Lennon-låt från kanske hans mest intressanta period med weirdo och psykedelia toppad av mästerverken I am the Walrus och Strawberry fields forever. Imponerande porträttlik som inget annat bidrag.

3 p: What if -asti Fångar en hel del av Lennonska tankegångar och protest. Jättesnygg låt i sig med underbar intensitet i körer och stråkar. Snyggt!

1 p: Girl on my sofa - egghuvud Svårt att välja tredjeplatsen. Gillade mixusz och Emelies bidrag också. Denna får min enpoängare mest för att det är snygg låt och bra feeling i sången.




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Drar mitt strå till stacken:
5 p (räcker inte): Now ´m turning you on - aRocker Fullständigt lysande och i en klass för sig. Det skulle faktiskt kunna vara en Lennon-låt från kanske hans mest intressanta period med weirdo och psykedelia toppad av mästerverken I am the Walrus och Strawberry fields forever. Imponerande porträttlik som inget annat bidrag.

3 p: What if -asti Fångar en hel del av Lennonska tankegångar och protest. Jättesnygg låt i sig med underbar intensitet i körer och stråkar. Snyggt!

1 p: Girl on my sofa - egghuvud Svårt att välja tredjeplatsen. Gillade mixusz och Emelies bidrag också. Denna får min enpoängare mest för att det är snygg låt och bra feeling i sången.


Godmorgon equality, när var sista dag för röstning, igår?  ;)
Grattis vinnaren och alla andra kombatanter och kombafarbröder!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Drar mitt strå till stacken:
5 p (räcker inte): Now ´m turning you on - aRocker Fullständigt lysande och i en klass för sig. Det skulle faktiskt kunna vara en Lennon-låt från kanske hans mest intressanta period med weirdo och psykedelia toppad av mästerverken I am the Walrus och Strawberry fields forever. Imponerande porträttlik som inget annat bidrag.

3 p: What if -asti Fångar en hel del av Lennonska tankegångar och protest. Jättesnygg låt i sig med underbar intensitet i körer och stråkar. Snyggt!

1 p: Girl on my sofa - egghuvud Svårt att välja tredjeplatsen. Gillade mixusz och Emelies bidrag också. Denna får min enpoängare mest för att det är snygg låt och bra feeling i sången.


Godmorgon equality, när var sista dag för röstning, igår?  ;)
Grattis vinnaren och alla andra kombatanter och kombafarbröder!

Åh, fan. Sent (för sent) ute som vanligt.... :blink: :ph34r:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves