Kontrollrummet

Min senaste konsert - recension

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fuzz: nope inget grönt kort men det spelar ingen roll, man kan ju gå ändå :D

Här finns en recension på spelningen: http://www.livenews.se/2014/06/pixies-pa-grona-lund/
(jag håller inte riktigt med men smaken är ju som baken). Recensenten skriver att de inte pratade onödigt mycket mellan låtarna vilket hon tyckte var bra - men faktum var att de inte sa något alls - bara tuggade igenom låtarna. Men hon gav dem 4 av 5.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har sett Pixies två 2 gånger förut och Frank Black solo en gång så jag blev inte förvånad över det uteblivna mellansnacket.  Även om det kan vara upplyuftande och trevligt med mellansnack så har hon en poäng att det funkar på något sätt iallafall tycker jag. Mycket musik för pengarna!  :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Hade turen att Cat Empire spelade hemma i Melbourne medan jag ar dar och halsar pa slakt (inga prickar tillgangliga pa den har datorn - blir latt absurt). Maste vara ett av varldens basta live-band! Lokalen kokade, som ni kan se!  B)  :)

https://www.facebook.com/video.php?v=814364768587008&l=6855687721312092606
« Senast ändrad: 05.10.2014, 05:21:17 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hade turen att Cat Empire spelade hemma i Melbourne medan jag ar dar och halsar pa slakt (inga prickar tillgangliga pa den har datorn - blir latt absurt). Maste vara ett av varldens basta live-band! Lokalen kokade, som ni kan se!  B)  :)

https://www.facebook.com/video.php?v=814364768587008&l=6855687721312092606

Så bullrig publik!  :lol:
Antar att det finns en orsak till det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Var med frun och såg Derek William Dick a.k.a Fish på Sticky Fingers i Göteborg härom veckan. (Marillions gamla sångare.)

En skön blandning av några gamla Marillionlåtar tillsammans med material från hela hans solokarriär.
Kul att äntligen fått höra Vigil live. Mitt och fruns soundtrack.  :wub:

4/5 i betyg med tanke på de begränsade resurserna de hade.

Här: Perfume river från spelningen.
« Senast ändrad: 27.10.2014, 23:37:29 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Liten intim konsert med Benny och Arman på Bluesbaren (Hornsgatan på Södermalm).
Det var Arman (som skapade ett tätt och bra bluesmunspel till mig för en tid sen), som tipsade om spelningen.
Kul att träffa Eddi och lyssna på duktiga musiker och att lyssna på en genre som jag inte normalt lyssnar på på mycket.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det var häftigt och ni som vill ha mer drag hoppa fram till 14:28 :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
I helgen var det dags för en ordentlig dos med rock igen.  Huvudakterna var svenska the Nomads som jag vart på säkert 20 ggr. genom åren och amerikanska the Dictators.   De sistnämnda släppte sin debutskiva "Go Girl Crazy" redan 1975 och räknas in i punkgenren även om det mer eller mindre är ren rock'n'roll.  Ni som gillar Manowar kanske vet att Ross the Boss var med och startade the Dictators och fortfarande är med.  Det har i sanningens namn inte blivit så många högkvalitativa låtar med det finns en dryg handfull bra låtar med "Minnesota Strip" och "the Next Big Thing" i fronten.

Debaser Strand var fullsatt till bristningsgränsen och det var varmt och svettigt som tusan.
Medelåldern var dessutom högre än här på KR.     :D
Summa summarum: Dictators var värd varenda krona och Nomads var ok.  Dom hade behövt repa lite mer. 

Här i Flaming Groovies-covern "Slow Death":



  /Fuzz
« Senast ändrad: 20.05.2015, 12:08:33 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Medelåldern var dessutom högre än här på KR.     biggrin
Summa summarum: Dictators var värd varenda krona och Nomads var ok.  Dom hade behövt repa lite mer.   /Fuzz"

Ingick gå-stol :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
"Medelåldern var dessutom högre än här på KR.     biggrin
Summa summarum: Dictators var värd varenda krona och Nomads var ok.  Dom hade behövt repa lite mer.   /Fuzz"

Ingick gå-stol :lol:


Några hade säkert kämpat sig dit och lämnat rullatorn hemma.  :)    /Fuz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Är det bara jag som går på konsert or what?!  :lol:

Iallafall var det dags igen i fredags på Debaser Strand i Sthlm.  Ett av mina absoluta favoritband Radio Birdman
kom på besök (för första gången i Sverige).  Detta australiska band som också räknas in i punkgenren hade sin storhetsstid runt -77, som sig bör.




Kvällen började med att Nicke Andersson och hans Imperial State Electric spelade ca. en timma av sina låtar.  Om det säger jag inget
förutom att jag och min kompis säkert hann med 50 gäspningar var under deras konsert. 

Sedan riggades scenen om totalt och efter en liten stund kom keyboardisten "Pip" Hoyle in och satte igång ett intro varpå resten av bandet steg in och drog igång "Smith & Wesson Blues" - tror jag det var.  :)   Helt magiskt!!

 


Kvällen fortsatte i samma anda och på slutet körde dom sin version av Stooges-låten "TV-eye"  (ung. dubbelt så snabbt som det aningen sega originalet) och taket nästan lyfte!   
Därefter kommer bandet ut och en roddare drar fram ytterligare en förstärkare varpå bandet kommer in tillsammans med
The Fleshtones gitarrist Keith Streng som är en färgstark typ och det kommer en version på "Shot By Both Sides" av Magazine som är en sjukt bra låt och min kompis höll på att svimma då det är hans favoritlåt i princip.   
Summa summarum - 5/5, 10/10, 100/100  -en av mina topp 5 bästa konserter någonsin! 

Gillar ni bra rock så kolla upp detta band om ni inte känner till dom. 

Länkar till en till favorit:



/Fuzzbub
« Senast ändrad: 29.06.2015, 11:52:47 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inga konserter för överkänsliga Bjurte-öron.. :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Var och såg Charleys tant med Jan Malmsjö och Claes Malmberg på Gunnebo utomhusteater ikväll. Inga vidare fans av buskis och överdos av under bältetskämt. Däremot hade de lyckats klämma in ett potpurri av herr Jan Malmsjös alla hits. Helt ur sammanhang från den redan från början fattiga pjäsen med sin fantastiskt grunda handling. Så vi gick hem efter akt 1, då sångnumret blev höjdpunkten på kvällen. Även om Claes Malmberg är rolig när han improviserar så blev det alldeles för lite sånt.

Får bli en riktig konsert nästa gång.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Höll på att glömma. Första akten innehöll lite drama också. Herrn bredvid mig, onaturligt berusad av lukten att döma, satt och nickade en liten stund innan han helt sonika somnade, okontaktbar med öppna ögon. Hans kompis, eller åtminstone mannen som satt bredvid honom hjälpte honom ner från läktaren. Kort därefter lämnade snarkaren arrangemanget i ambulans. Scary bananas. Oklart om det var föreställningen eller alkoholen som orsakade tröttheten.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Höll på att glömma. Första akten innehöll lite drama också. Herrn bredvid mig, onaturligt berusad av lukten att döma, satt och nickade en liten stund innan han helt sonika somnade, okontaktbar med öppna ögon. Hans kompis, eller åtminstone mannen som satt bredvid honom hjälpte honom ner från läktaren. Kort därefter lämnade snarkaren arrangemanget i ambulans. Scary bananas. Oklart om det var föreställningen eller alkoholen som orsakade tröttheten.

Jisses!  Det händer grejor på konserter!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Viktor Olsson. Ung singer songwriter från Stenungsund. Lite Lemarc/Hellström/Hellman-stuk. En del riktigt fina pärlor varvat med några mer stappliga nummer. Skivan som kom i maj är väl värd en lyssning.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Thåström på Liseberg.

Tredje gången jag ser honom.
1981 med Ebba. Träffade honom efteråt. Kul

Sen på Röda sten där liveplattan spelades in. Kul.

Och nu ikväll. Shit vad bra, vilken glöd denne man fortfarande har.
Betyg 5/5.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gubbjäveln låter ju som han vore 20 fortfarande. Kul.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hasse, vad e de där då?
Jag kommer från landet och fattar trögt!  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hasse, vad e de där då?
Jag kommer från landet och fattar trögt!  :unsure:

Steven Wilson på Annexet. Bara halvvägs ännu så jag får återkomma...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hasse, vad e de där då?
Jag kommer från landet och fattar trögt!  :unsure:

Steven Wilson på Annexet. Bara halvvägs ännu så jag får återkomma...

Mycket bra konsert och bra band han hade med sig! Lätt melankoliskt och deppigt som sig bör -  Steven Wilson är ju egentligen en indie-kid som spelar gitarrsolon ibland och remixar/remastrar en och annan prog-klassiker däremellan  :rolleyes:. Hursomhelst - bland det bästa som går att höra (live) i musikväg efter millennieskiftet är det i alla fall!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Aha, nice.   Hur står det sig i jämförelse med Porcupine Tree?  Han gör väl iofs. allt i den gruppen så det kanske inte är så stor skillnad?
/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Aha, nice.   Hur står det sig i jämförelse med Porcupine Tree?  Han gör väl iofs. allt i den gruppen så det kanske inte är så stor skillnad?
/Fuzz

Nej inte så stor skillnad! SW är "allt" ;)  Richard Barbieri är visserligen väsentlig för PT-soundet, men de Steve plockar in går ju inte av för hackor. I detta band - Nick Beggs är en mycket mer färgstark basist än PT-snubben (jobbar bra på Stick också) och Dave Kilminster är en skön gitarrist i Dave Gilmour-skolan. Adam Holzman är mer jazz-snubbe än Barbieri men absolut en personlighet på klaviatur.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Anna Ternheim - konserthuset Göteborg 25/2-2016
Väldigt bra konsert. Har inte lyssnat aktivt på henna över huvud taget. Det var ingen nackdel. Jag delar glatt ut 4/5 ändå.
Samspelt och härligt band. Och väldigt bra låtar som framfördes ömsom avskalad och naket och ibland elakt elektriskt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så lite sent kanske men var och såg Slipknot I Göteborg för några veckor sedan.
Slipknot är ett sådant band som nästan är bättre live än på skivorna eftersom percussionisterna Shawn "Clown" Crahan och Chris Fehn får större utrymme och det lyfte verkligen bandet.
Många människor klagar på sångaren Corey Taylor men jag tycker killen sjunger riktigt bra och han growlar inte illa heller. För att vara ett band med så många medlemmar så låter det snortajt. Det är också nyanserat och mycket bra genomfört.

Med ganska enkla medel så domderar Taylor publiken och får oss att känna det som att de verkligen njuter av att spela sina låtar för oss  i ett kallt och blåsigt Göteborg. De körde dessutom en del låtar från IOWA som ju helt klart är den bästa plattan. Scenshowen är enkel men effektfull med percussionpodier som snurrar upp och ner en galen Sid Wilson som hoppar runt som en akrobat, deras tunga masker och i bakgrunden en rad bisarra fotomontage som ramar in det hela.

Jag gick dit med 38 graders feber och tänkte att jag får nog lägga mig och vila en stund men när de väl hade börjat så var det omöjligt att slita sig. Dagen efter hade jag trettionio och mådde piss men det var det värt.

Setlist om någon är intresserad: '
The Negative One
Disasterpiece
Eyeless
Skeptic
I Am Hated
Killpop
Dead Memories
Everything Ends
Psychosocial
Wait and Bleed
Duality
The Devil in I
Metabolic
(sic)

extranummer
Surfacing
Left Behind
Spit It Out

Egghuvud
« Senast ändrad: 01.03.2016, 21:30:53 by egghuvud »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Dream Theatre på Cirkus!  ...eller... paus alltså  :P



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Guld!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Helt OK konsert , 1,5 + 1 timme. The Astonishing rakt igenom - inget annat material. Lite långdraget i första set men mer intensitet i andra. Petrucci imponerar verkligen i spelet men han har typ samma sound hela tiden - rätt karaktärslöst också! Bättre variation på den akustiska faktiskt! Rudess är säker. Nya trummisen Mangini verkar trygg. Trumsoundet live känns bättre än på skiva - mer "riktigt" sound än det elaka triggade i studion.  Myung står där och spelar i sin värld. LaBrieOst växlar mellan riktigt fina insatser och Lundellska utflykter mellan skalans toner. Ingen vidare publikkontakt förutom Petrucci. Kändes nästan lite blygt  :rolleyes:
« Senast ändrad: 03.03.2016, 00:05:25 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tesseract, Fryshuset



Progressive metal spelar detta gäng, en mix av spröda arpeggion med vackra sångmelodier och tungt tuggande i stil med Meshuggah och Animals as Leaders. Riktigt snyggt med de variationsrika arrangemangen, även om kasten blev väl vilda ibland. Säkra och tighta musiker rakt av (fordras för denna musikstil). Mycket inspirerande att se och höra! Riktigt intensiv och snygg ljusshow - ruggigt vad de nya LED-kannorna kan leverera  :P Ljudet var bra, men anläggningen pallade inte riktigt när dubbelpedalerna dunkade på baskaggen - då fladdrade övriga ljud i anläggningen.

Även förbandet, The Contortionist, spelade progressive metal i liknande stil, men de dök djupare ner i growl och en del konstigheter. Inte lika säkra som Tesseract, men det är ju alltid lagom kul att vara förband. 

Fryshuset är OK som lagom svettig lokal för rock. Väldigt städad kortklippt publik, de flesta runt 30-35.

Edit: När korthårige sångaren Daniel Tompkins började headbanga så luggen flög så påminde han väldigt mycket om en ung George McFly  :rolleyes:
« Senast ändrad: 06.03.2016, 00:09:34 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tesseract är ju bra på riktigt. Min kopp med té. Hårt och melodistkt.

...ibland möjligen lite väl "hårt och metodiskt"  :rolleyes:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Hehe, värsta rödflaggen som kom upp p.g.a. detta ämne inte har dryftats på 120 dagar.  :)  Kanske göra sticky? 

Hur som, jag var på konsert igår och tänkte delge detta.  Bandet är svenska Maida Vale som är ett 4-manna 4-kvinno band från Stockholm som spelar rätt psychedelsisk rock som väl sägas vara en blanding mellan Hawkwind/Black Sabbath fast lite försiktigare möjligtvis.  De gör det mycket bra.  Så befriande att se/höra ett band i den genren nuförtiden tycker jag.




  De har nyss släppt en andra fullängdare som jag inte har hört på skiva än men det låter väldigt lovande live, mer psych.   Bandet är väldigt samspelt och låtarna sitter som en smäck.  Det suggestiva pumpandet blandat med tunga partier är lätt att börja gunga med i, vilket stora delar av publiken gjorde igår på Hotell Malmens lilla hotellbar. 

Recension på senaste plattan (DN):  https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-maidavale-hittar-en-ny-fokusering-i-rokelserocken/

Från förra plattan:   


/Fuzz

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed