Kontrollrummet

Resonans svansar på pukorna i EZ drummer

gäst · 18 · 4780

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Sitter och meckar med trumspåret till Stajos låt Sommaren som jag ska försöka mixa och det blir nog ok tycker jag. Får till ett vettigt ljud på EZ men pukorna har en tråkig lång efterklang som jag vill korta av en del. Man måste väl på med nån effekt eller nåt för det går väl inte att mecka med samplingarna eller byta ut dom kan jag tro. Kan ju iofs. bounca ett pukslag sen mecka med det och göra ett eget puk spår men det verkar långsökt. Nån som har nåt tips?
Göran


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Lägg på ett envelope-filter och mecka med sustainen med hjälp av det.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Burnin Sven

  • Gäst
OK Emil tackar ska testa återkommer med rapport.
Göran


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
eller så skär du efterklangen med en eq!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Burnin Sven

  • Gäst
Har testat men jag får inte ner det så långt som behövs, fick ett tips på Studio om Gate, testar det oxå och återkommer.
Göran


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Har testat men jag får inte ner det så långt som behövs, fick ett tips på Studio om Gate, testar det oxå och återkommer.
Göran
en gate kan lätt låta lite väl manipulerat.. jag rekommenderar att du pillar på med en bra eq!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

En snäll gate, kallad expander kan rädda ditt projekt känns det som.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Okidoki tackar vi ska se har lite kvar i trädgården sen blir det påt och testa.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Sorry det funkar inte i varje fall inte med de filter/effekter som finns i Logic. Är nog inne på Idf:s linje Eq:a bort så mycket det går utan att tappa tonen och sen måste jag hitta på nåt sätt att styra utklingningstiden eller vad man ska kalla det. Kasst samplat helt enkelt eller kassa pukor som rungar för länge eller kasst rum eller nåt eller så la dom väl ner mera tid på dom andra trumdelarna kanske. Kanske det går att styra via midi men det undrar jag. Grundljudet är ok duger åt mig i alla fall men det blir en trälig jävla rungande ooomande slags efterklang, låter som om skinnen kommit i otakt eller nåt. Det här hade jag aldrig hört i lurar men det blir jävligt störande i mina nya Yamaha HS 50 M monitorer. Ja det blir nog att mecka manuellt dessvärre tur att det bara är i versen. Iofs. så kanske jag kan dra ner velocityn bounca till track och normalisera i efterhand, hmm får nog testa det kanske bara är nåt lager av samplingen som spökar.
Göran


Utloggad tsmalmbe

Jag vet inget om Logic, men i Cubase kommer det med en helt grundgrej som heter "dynamics" där man kan ställa in en gate, så att den har t.ex 300ms hold och 150ms release. Det brukar fungera som bra utgångspunkt för att få bort rumble från trummor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Sorry det funkar inte i varje fall inte med de filter/effekter som finns i Logic. Är nog inne på Idf:s linje Eq:a bort så mycket det går utan att tappa tonen och sen måste jag hitta på nåt sätt att styra utklingningstiden eller vad man ska kalla det. Kasst samplat helt enkelt eller kassa pukor som rungar för länge eller kasst rum eller nåt eller så la dom väl ner mera tid på dom andra trumdelarna kanske. Kanske det går att styra via midi men det undrar jag. Grundljudet är ok duger åt mig i alla fall men det blir en trälig jävla rungande ooomande slags efterklang, låter som om skinnen kommit i otakt eller nåt. Det här hade jag aldrig hört i lurar men det blir jävligt störande i mina nya Yamaha HS 50 M monitorer. Ja det blir nog att mecka manuellt dessvärre tur att det bara är i versen. Iofs. så kanske jag kan dra ner velocityn bounca till track och normalisera i efterhand, hmm får nog testa det kanske bara är nåt lager av samplingen som spökar.
Göran

Du har pukan helt isolerad och du kan inte få bort sjung med någon logicplugg? Har du styrt ut separata kanaler från EZ till auxar i logic?
Det finns både enveloper, noise gate, silver gate, expander och om du bouncear så kan du köra strip silence på filen eller automatisera volym, om inte något av detta funkar så är det nog dags att börja utveckla egna pluggar :)



Burnin Sven

  • Gäst
Tja Elof nä fan det blir liksom att antingen eller på nåt sätt det rungar jäklar i det och det bästa är nog Idf:s tips att eq:a bort det värsta utan att tappa tonen och sen strip silence och volym automatiseringar. Tack för tipset hade glömt Strip silence.
Jo fan det ligger på egna Auxar det har man lurat ut och även tipsat om här och på Studio om hur det går till. Ingen bryr sig om PC versionen längre så det har jag sett till så det finns lite info i alla fall.
Men ärligt talat så beror det nog på kassa samplingar det svänger som om trumskinnen på golvpukan inte är stämda med varandra och då blir det extra jäkligt när efterklangen blir för lång. Det är ett lite känsligt avsnitt av låten där i princip bara pukan och leadsången kör så det hörs så jäkla tydligt och där man verkligen behöver det där feta dova ljudet som man vill ha av en golvpuka.
Påt igen rapport kommer om hur det går.
Göran


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tja Elof nä fan det blir liksom att antingen eller på nåt sätt det rungar jäklar i det och det bästa är nog Idf:s tips att eq:a bort det värsta utan att tappa tonen och sen strip silence och volym automatiseringar. Tack för tipset hade glömt Strip silence.
Jo fan det ligger på egna Auxar det har man lurat ut och även tipsat om här och på Studio om hur det går till. Ingen bryr sig om PC versionen längre så det har jag sett till så det finns lite info i alla fall.
Men ärligt talat så beror det nog på kassa samplingar det svänger som om trumskinnen på golvpukan inte är stämda med varandra och då blir det extra jäkligt när efterklangen blir för lång. Det är ett lite känsligt avsnitt av låten där i princip bara pukan och leadsången kör så det hörs så jäkla tydligt och där man verkligen behöver det där feta dova ljudet som man vill ha av en golvpuka.
Påt igen rapport kommer om hur det går.
Göran

Jag vill vara så jävlig så jag tror att det ska gå. Eq skulle jag aldrig ta som ett första altenativ eftersom du kommer förlora saker som antagligen är viktiga för det du faktiskt vill ska höras av pukan. Du vet väl att du kan ställa hur mycket läck du vill ha i gaten, så den jobbar mer som en expander i logic? Jag har aldrig "inte lyckats" gatea bort nåt fult med den gaten. Med både gate och envelope-pluggen till ditt förfogande är det näst intill omöjligt att du inte skulle kunna styra upp en fult sjungande puka, särskilt om du har den helt separerat från allting annat.


Burnin Sven

  • Gäst
 :D Helgötta nu stökar du till det för mig men ok det är förmodligen precis som du säger kom nämligen på att det som behövs är att bara korta svansarna på dom toner som ringer ut. Tror att Idf och du och alla andra som gett tips här pratar om samma sak och olika vägar att nå dit men att jag inte är tydlig nog när jag beskriver vad jag vill uppnå eller vad jag har testat och hur.
Fan detta skulle jag ju inte ha börjat mecka med innan jag hade trumspåret klart men det det är så svårt att få till ett bra trumspår när det låter kasst och framför allt när man är en riktig sopig trummis och inte riktigt vet hur det ska liras och allt går på känn dvs. lyssna lyssna lyssna och låta intuitionen bestämma när liret är någorlunda ok. Nåja om nån vecka så är det klart och dax för uppladdning och sågning :D man har ju både en elgura och en bas att både lira in och mixa dit så det blir nog flera turer innan man är i mål.
Tackar riktigt jäkla jättemycket för alla tips som strömmar in. Jag är helsåld på låten, Stajo har fått till en riktig typ Gessle sommarhit- varning på den här så jag vill försöka att i varje fall få till en någorlunda ok demo. Sen när den är klar och om nån känner på sig att man kan få till en radioklar version så hör av er för guds skull (för det vet jag inte om jag klarar av) så den går att skicka. Låten är riktigt bra i sin gengre det tror jag nog alla håller med om.
Göran


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Jag brukar hantera svansarna så här:

1. Gate. För att klippa svansarna. Men inte alltför korthugget, det måste finnas lite kropp kvar.
2. Kompressor. Attacktid kring 15 ms. Kompression kring 4:1. För att ge ett tydligt anslag och bra tryck.
3. EQ. För att hitta kroppen i trumman och ev ta bort ointressanta frekvenser.



Burnin Sven

  • Gäst
Tackar Assar ska testa men är det i den här ordningen? Som jag tänker: först skära bort onödig bas, EQ, kompressor och sen kanske gate eller volymautomatisering. Typ fixa grundljudet först så det är så bra det kan bli och sen på med dom lite mer våldsamma verktygen.
Göran


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Anledningen till att man lägger gate först är att om man ändrar kompression eller EQ och har det före gaten så påverkar det hur gaten jobbar och vad den släpper igenom.


Burnin Sven

  • Gäst
OK det låter förnuftigt tror nog inte att det blir nån gate på just det här men ett bra tips är det minsann så man tackar. Pratade med Equality idag och då kom jag ju på att det finns ju några pukor att välja på även i det som man fick med i EZ när jag köpte det. Kanske det finns nån där som ooomar/sjunger lite mindre. I övrigt så tycker jag att det även med min ringa kunskap i ämnet går att få till ett skapligt ljud med EZ så den här nöten måste knäckas. Det pratas ju en del om bristerna i EZ men jag tror att det går att mecka till det mesta om man ger sig till tåls.
Visst fan glömde ju att säga att lite får det allt sjunga för jag siktar som vanligt på en mix som låter så mycket live som jag klarar av att få det att låta. Så nån högupplöst studioproduktion blir det aldrig tal om när jag meckar ljud. Jag gillar live soundet bättre så det får gärna fladdra ihop lite men det är ju klart att det finns ju gränser pukorna får ju inte ta över  :D.
Göran
« Senast ändrad: 18.05.2007, 00:29:16 by Burnin Sven »