Kontrollrummet

Val av ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej! Jag är i full gång med att lägga fram planen på mitt nästa datorbygge, den här gången en musikdator. Jag står nu inför valet av ljudkort till datorn. Jag har sett att det finns flera olika sorters ljudkort och anslutningsmöjligheter. De kan delas in i PCI instickskort, externa Firewire och USB ljudkort, och ibland även en kombination av båda. De kan också delas in i mobila som är lätta att ta med sig på resan och stationära.

De externa ljudkorten är oftast såna som man ställer på ett bord och dylikt, medan vissa modeller kan monteras i ett rackställ. Det som jag nu länge har funderat över är... om man använder datorn för inspelning... och om man inte behöver någon mobil lösning... varför då ha en lös box ovanpå datorlådan eller på ett bord, när man kan bygga in det i ett tomt 5.25 tum fack i datorlådan?... precis som ett PCI kort!

Datorns 5.25 tum fack är ju ett rackställ i miniformat. Varför inte använda den om man har två eller tre platser tomma?... det verkar ju väldigt dumt att ha saker runt omkring då när man kan ha allt på en plats. Kontrollerna går då lätt att nå, medans in-/utgångarna kan nås via en breakout box på baksidan eller vad det kallas. Alltså där PCI kortplatserna sitter, där kan man då göra anslutningar. Det vore både korkat och fult om alla kablar hängde på datorns framsida. Då har man inte riktigt förstått poängen. Eventuellt kan man ha kontakter som används ibland och tillfälligt på framsidan, kanske hörlurskontakter?...

För er som inte vet vad ett 5.25 tum fack är så är det platsen i datorn där DVD/CD brännaren sitter.

Så min fråga är naturligtvis, finns det såna ljudkort och kan ni ge exempel på såna?

I dagsläget behöver jag endast kunna ansluta två hårdvarusyntar till datorn. Senare tillkommer ett MIDI klaviatur också. Så totalt tre enheter ska anslutas. Datorn ska kunna spela de två syntarna via MIDI. Ljudet från syntarna ska gå att spela in i datorn. Men MIDI ska inte spelas in med syntarna utan med MIDI klaviaturen som tillkommer senare.

Alltså...
2 Stereo in
minst 1 MIDI in
minst 2 MIDI ut

Vad kan det vara för ett ljudkort tro?...

EDIT: Det enda jag hittade nu efter en tids letande är ett ljudkort av Creative Labs.
http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/A5_RGB/X-Fi_Platinum_FCS_b.jpg

Men det verkar inte vara något för musiker direkt, utan mera för gamers och allmänt för underhållning. Ja... jag vet... Creative är inget märke för musiker med tanke på alla skandalerna från 1997 och framåt när Creative köpte E-MU. Fan vad de gamla 10k chipsen ställde till med problem för de musiker som trode sig ha gjort ett riktigt bra kap. Är det någon här som använder Creative ljudkort förresten?... använder de fortfarande 10k chipsen i sina kort?
« Senast ändrad: 28.04.2007, 20:04:23 by Monocerotis »


Utloggad tsmalmbe

Spelkorten sitter i 5.25", men riktiga audiokort - nix. Man vill ha ut kortet från datorn för att minska störningarna. Dessutom vill man oftast ha datorn längre bort för att minska sus&dus. Dessutom vill man oftast ha ljudkortet i en standard 19"-rack. Eller lättilgängligt på bordet om man har mindre lya.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det är en intressant frågeställning faktiskt, Mono!

Att ha kortet i ett av 5.25-facken vore rätt smidigt. Och det skulle ju komma längre bort från moderkort, grafikkort och annat som kan störa, än vanliga interna ljudkort.

Själv kör jag dock ett internt PCI-kort (M-Audio Audiophile 24/96) och har inga som helst problem med störningar.

Som tsmalmbe säger så finns det ju vanliga gamersljudkort som sitter i 5.25-slotten, men jag känner inte heller till nåt proffskort som gör det.

Är man händig skulle man ju kunna bygga en vagga med frontpanel själv och klämma i ett externt kort iofs, om det passar storleksmässigt. Men garantin ryker väl, om man har sån.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Så kallade "proffskort" sitter i princip aldrig internt på grund av störningsrisk. Bygger man nåt roligt själv kan man förstås ha plåt runt hela så att man får bort eventuella störningar. De enda kort jag sett som sitter i fronten på datorn är från Creative och Terratec (som väl numera ägs av Creative...). Bland andra interna ljudkort gör Marian ( http://www.marian.de ) ett par värstingar, med balanserade ut- och ingångar, AES/EBU mm. Lynx-korten ska vara bra också men har själv bara testat Aurora (som är mycket trevlig). Teoretiskt sett skulle du kunna dra lite kablage från korten och göra en egen liten break-out på framsidan genom att borra lite hål... Men det skulle innebära att man drar hela audiokablaget inuti datorn och det skulle jag inte rekommendera.
Bättre då tycker jag är att skaffa ett externt kort eller AD/DA i smidigt format och ställa där du behöver den. Du kan ju alltid ställa den ovanpå datorn och gaffa lite så får du nästan samma resultat...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se