Kontrollrummet

MIDIKLAVIATUR/SYNTH

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maestro

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tjena!

Jo, grejen är att jag vill börja producera musik, typ house/deadmau5/stromae liknande musik, samt spela in mina gitarrlåtar och lägga till kanske lite mer instrument osv.
Grejen är att jag är en amatör när det gäller allt sånt här, förutom gitarr då. Jag har laddat ner ableton live 8 och jag ska väldigt snart köpa en synth/midiklaviatur

vad är skillnaden, vad ska den ha osv? Jag går bara på utseendet nu, vilket gör att jag kan bli lurad väldigt lätt.

Söker efter något som jag kopplar till datorn (ej utan) och som ligger runt 2000 kr! tacksam för hjälp!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan vara en väldigt omfattande fråga eller ganska enkel.

Har du Mac eller PC. Om du har PC har du en kraftfull PC eller lite äldre?
Vad har du i datorn idag?
Har du ett standardljudkort eller något bättre?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad maestro

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
PC, Bärbar, nja, helt OK bärbar, inte dålig inte bra. vanligt ljudkort (?)

är det mkt bättre med en mac elr? samt, får man bara skräp för 2000?


Utloggad maestro

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Kan vara en väldigt omfattande fråga eller ganska enkel.

Har du Mac eller PC. Om du har PC har du en kraftfull PC eller lite äldre?
Vad har du i datorn idag?
Har du ett standardljudkort eller något bättre?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
PC, Bärbar, nja, helt OK bärbar, inte dålig inte bra. vanligt ljudkort (?)
är det mkt bättre med en mac elr? samt, får man bara skräp för 2000?

Vi är många som tycker PC istället för Mac är bra så det behöver du inte tänka på.

Ljuden du vill ha med hjälp av synt/Midi, har du någon aning var du vill de ska komma ifrån.
Finns några alternativ innan man vet vilken keyboard som skulle passa dig.

En del ljudkort har ljud man kan använda.
En del syntar med Midi ha rljud man kan använda
En del föredrar mjukvarusyntar i datorn som bidrar med de ljud man vill använda

Är du duktig på keyboard? Alltså spelar du piano och förväntar dig samma tyngd i klaviaturets tangenter?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad maestro

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
PC, Bärbar, nja, helt OK bärbar, inte dålig inte bra. vanligt ljudkort (?)
är det mkt bättre med en mac elr? samt, får man bara skräp för 2000?

Vi är många som tycker PC istället för Mac är bra så det behöver du inte tänka på.

Ljuden du vill ha med hjälp av synt/Midi, har du någon aning var du vill de ska komma ifrån.
Finns några alternativ innan man vet vilken keyboard som skulle passa dig.

En del ljudkort har ljud man kan använda.
En del syntar med Midi ha rljud man kan använda
En del föredrar mjukvarusyntar i datorn som bidrar med de ljud man vill använda

Är du duktig på keyboard? Alltså spelar du piano och förväntar dig samma tyngd i klaviaturets tangenter?

tack för svaret!

Vill ha ljudet ifrån högtalaren och inte klaviaturen och skapa låtar som t.ex deadmau5 "some chords" osv.
Men jag förstår inte, gör man beatsen och ljuden i ableton tsm med en klaviatur och vad är skillnaden på olika bra syntar/midiklaviaturer.
jag vill inte ha ljudet ifrån själva klaviaturen, utan ifrån datorn


clavinova

  • Gäst
Olika klaviaturer har olika finesser, kvalitet mm mm. De enklaste har bara tangenter och möjligen en midikanalinställning. De mest avancerade har aftertouch, är känsliga för anslagshastighet och går i många fall mappa upp i din DAW som fjärrkontroller. Har själv ett M-Audio Oxygen8 V2 som jag tycker är ok. Litet, bara 25 tangenter och ingen aftertouch men det fungerar oftast. Gå in på en välsorterad musikaffär och testa rena midiklaviaturer, så får du en känsla för vilka som passar din "teknik" helt enkelt.

Har inte orkar meka med att mappa upp alla knappar på min men det ska tydligen funka mot bla Cubase.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill ha ljudet ifrån högtalaren och inte klaviaturen och skapa låtar som t.ex deadmau5 "some chords" osv.
Men jag förstår inte, gör man beatsen och ljuden i ableton tsm med en klaviatur och vad är skillnaden på olika bra syntar/midiklaviaturer.
jag vill inte ha ljudet ifrån själva klaviaturen, utan ifrån datorn

Ljuden från datorn alltså, de flesta jobbar nog så.
Vet du om Ableton har mjukvarusyntar som har ljud du kan använda?
Annars är alternativet att köpa eller hitta mjukvarusyntar som går att använda gratis.
Eller... att välja ett ljudkort som har bra ljud. Men jag är inte säker på att andra musiker tror på den idén...
Jag använder ibland ljud från ljudkortet men de låter inte så bra som många mjukvarusyntar man installerar i datorn.

Jag har ett midikeyboard som ansluts via usb, och ett annat äldre som ansluts via en gammal midi in/out port i ljudkortet.
Båda fungerar men den sista kräver att du har midi in/ut i det ljudkort du ska använda (kanske det du redan har i datorn).
Mitt midi-keyboard med usb-anslutning som är anslagskänslig och inte har några andra speciella finesser kostade under 1000 kr då jag köpte det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_kb37.htm

Schysst allt i ett lösning som jag startade med. Då får du med Ableton Live Lite 8. Detta behövs ju kanske inte om du redan har Live 8 men ändå.

Jag har version äldre av denna (som jag då startade med) som jag skulle kunna sälja dig. Ungefär samma specar som den nuvarande bara att reason inte ingår samt att jag bara har standard versionen av Pod Farm 1.

Starta i vilket fall me gratis vst och midikeyboard. Skippa hårdvarusynthar och betalpluggar tills du har lärt mer om det och vet vad du vill ha.

Jag vet inte om KR har någon policy för piratad programvara, men personligen tkr jag inte om det och om folk ändå vill envisas med det gällande sån här lågkvantitativ mjukvara tkr jag det är något an håller för sig själv. Åtminstone jag tapper lite intresset att hjälpa till när någon uppenbart har brutit mot lagen. Nog om det.  :)
(Anledningen till att detta togs upp var att jag tyckte det kunde uppfattas som att trådskaparen tagit ner programvaran olagligt, men det var kanske bara jag som var på lite klagohumör :P)
« Senast ändrad: 09.09.2010, 22:43:24 by max92 »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där fattade inte jag.
> Jag har laddat ner ableton live 8...
Jag reagerade inte ens att det kanske var programvara som inte är köpt av frågeställaren.
Det kan förklara varför inte fler är hjälpsamma och svarar i tråden!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
För det första kan han ju ha tankat hem en demo.

För det andra kan man köpa en full digital download på Abletons hemsida.

Just saying...


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag måste ha råkat klippa bort det från mitt inlägg, men jag menade självklart att jag ansåg att det som stog i det första inlägget kunde uppfattas så och det var inte någon peak på något sätt. Snarare att det kunde va värt att förtydliga för att jag vet att många på andra forum direkt blir väldigt restriktiva i sina svar när piratad programvara är inblandad. Att det sedan går att köpa Live direkt från Abletons hemsida och tanka hem direkt är jag fullt medveten om då det är så jag har fått tag på de :)
Men jag kan även tycka att det ter sig en aning märkligt att man köper den typen av programvara för den summan pengar utan att veta skillnaden mellan midiklav och synth, samt att man ska börja producera och då köper programvara för stora summor pengar utan att kolla runt. Men som sagt jag nog om detta. Jag förutsätter att programvaran är lagligt införskaffad. jag såg nu också att mitt första inlägg hade fler punkter som antydde att jag trodde det var piratat, men detta var felskrivningar och ändras nu.
Sry om någon tagit illa upp, men just när det gäller detta ämne tycker jag det kan vara bra att vara övertydlig. om inte annat för sin egen skull så att folk inte ryggar tillbaks i tron om det skulle vara något fuffens.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Ableton
+
VST pluggar härifrån: http://kunz.corrupt.ch/?Home
+
MIDIkeyboard
+
externtljudkort
+
diverse wikipedia/wiki.kontrollrummet artiklar om analog synthes (http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_synthesizer, t ex) och ljudteknik/mixning
=
Det du verkar vilja åstadkomma.

Live har väldigt mycket kompetenta effekter och virtuella instrument men för typiska analog synthljud (som används mycket i house-musik och av Deadma5, som till och med kör modularsynthar) bör du antingen ha Suite version eller virtuella gratis/betalsynthar från exempelvis den sidan jag länkade en bit upp (TAL). De syntharna (och effekterna) är väldigt användbara för elektronisk musik, och pålägg på annat om så önskas.