Kontrollrummet

Hur mergar jag ett spår

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lagt ett spår med bastrumma och så vill jag spela in hihat i nästa sväng på samma spår utan att behöva klicka in det utan genom att "spela" på tangenterna på keyboardet. Jag har läst mig till i manualen att det heter att Merga eller nåt men bilden i manualen verkar beskriva hur det såg ut i 4:an där man ska ändra från Normal till Merge och jag finner inte var jag ska göra det i 5:an (måste de hålla på att ändra utseende på layouten för varje ny utgåva?)
Nån som vet?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du kan ju också spela in hihaten på ett nytt spår men routa outputen till samma instrument som bastrumman. Om du vill ha de separerat förstås. Kan ju ibland underlätta vid redigering. Ibland inte. :wacko:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du kan ju också spela in hihaten på ett nytt spår men routa outputen till samma instrument som bastrumman. Om du vill ha de separerat förstås. Kan ju ibland underlätta vid redigering. Ibland inte. :wacko:

Ja så gör jag.

Precis som man med mixning av "riktiga" trummor vill ha alla trummor på olika spår. Såsom kick, virvel, hi-hat osv så vill jag även ha det likadant när det gäller MIDI. Så att man lätt kan gå in och redigera och fixa i rätt trumma. Detta förfarande underlättar också vid utexportering till wave.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du kan ju också spela in hihaten på ett nytt spår men routa outputen till samma instrument som bastrumman. Om du vill ha de separerat förstås. Kan ju ibland underlätta vid redigering. Ibland inte. :wacko:

Ja så gör jag.

Precis som man med mixning av "riktiga" trummor vill ha alla trummor på olika spår. Såsom kick, virvel, hi-hat osv så vill jag även ha det likadant när det gäller MIDI. Så att man lätt kan gå in och redigera och fixa i rätt trumma. Detta förfarande underlättar också vid utexportering till wave.
Ja jo det är ju också ett sätt förstås och visst då kan man behandla varje trumljud för sig men det tar ju en massa spår i anspråk - så om någon fortfarande har ett svar hur man direktmergar så är det välkommet.
Tack ändå för idén.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag la in ytterligare 4 superiorspår och det slutade med:

"Cubase avslutades oväntat" vilket väl antagligen betyder att den tog sig vatten över huvudet för mycket CPU behövdes eller nåt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fast nu känns det som om du startat upp 4 nya superiorinstanser.

Du ska bara använda en instans av superior som du laddar in i VST instruments racket. Du ska absolut inte skapa ett nytt instrumenttrack för varje "pålägg" för då laddar Cubase automatiskt in en ny instans av av superior.

Du ska således bara skapa ett nytt MIDI track för varje nytt "pålägg" du vill göra och sen adressera till samma instans av superior. Detta ger ingen ytterligare CPU belstning. Men det ger dig en grym överblick och antal midispår du kan använda är ju trots allt obegänsat. Skönt när man t.ex vill redigera hi-hat och man öppnar midieditorn, istället för en helvetes massa midipluppar som är till hela trumsettet så vet du att om du öppnar spåret till hi-haten i midieditorn så finns där bara midipluppar till just hi-haten och du slipper leta och/eller riskera att du kommer åt nån annan trumma.

Tyvärr kan jag inte på rak arm ge dig nåt svar på hur man mergar just nu eftersom jag använder ovanstående metod. Jag befinner mig på jobbet nu, men om du inte fått svar till imorgon förmiddag så kan jag kolla upp det lite snabbt.

Men jag rekommenderar ändå ovanstående metod, sen lägger man in alla spår i ett foldertrack som man döper till "Trummor" så blir det snyggt, prydligt och lättöverskådligt också
« Senast ändrad: 09.09.2010, 00:09:36 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du menar merge av Midi....
I min VST32 drar jag nog en på en annan och håller först ner shift eller nån annan tangent.
Men pratar du om midi eller wave
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får nog hålla med om att det optimala är att ha separata spår..underlättar ju enormt vid editering..

Men så här i C4:

Gå in på Midi i listmenyn.. markera vilka spår som skall slås ihop, och välj "Merge midi in loop" från midimenyn... viktigt är att du oxo markerar valda spår med locators, precis som när man "loopar" 
så du bara får med det du vill.. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får nog hålla med om att det optimala är att ha separata spår..underlättar ju enormt vid editering..

Men så här i C4:

Gå in på Midi i listmenyn.. markera vilka spår som skall slås ihop, och välj "Merge midi in loop" från midimenyn... viktigt är att du oxo markerar valda spår med locators, precis som när man "loopar" 
så du bara får med det du vill.. :)
Jag verkar vara usel på att förklara vad jag menar. Jag vill INTE merga två spår. Jag vill först spela in bastrumma sedan hihat sedan virvelkagge på SAMMA spår. Och jag menar inte att jag vill klicka in det utan spela in det från keyboarden. När jag läser manualen så ska man ändra ett läge från Normal till Merge men manualen visar bilder från C4 och allt ser annorlunda ut i C5. Jag hittar helt enkelt inte den där Normal som enligt vad jag förstår fanns längst upp till vänster i fyran.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får nog hålla med om att det optimala är att ha separata spår..underlättar ju enormt vid editering..

Men så här i C4:

Gå in på Midi i listmenyn.. markera vilka spår som skall slås ihop, och välj "Merge midi in loop" från midimenyn... viktigt är att du oxo markerar valda spår med locators, precis som när man "loopar" 
så du bara får med det du vill.. :)
Jag verkar vara usel på att förklara vad jag menar. Jag vill INTE merga två spår. Jag vill först spela in bastrumma sedan hihat sedan virvelkagge på SAMMA spår. Och jag menar inte att jag vill klicka in det utan spela in det från keyboarden. När jag läser manualen så ska man ändra ett läge från Normal till Merge men manualen visar bilder från C4 och allt ser annorlunda ut i C5. Jag hittar helt enkelt inte den där Normal som enligt vad jag förstår fanns längst upp till vänster i fyran.

Ok!..men varför vill du göra så? Alltså slå ihop allt? Jag tror inte det går att göra som du beskriver eftersom du vill spela in igen på hela spåret...Annars spela in separata spår och merga.. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Heter den där med en playknapp "transport bar"? Där fanns väl i tidigare versioner något fönster eller fält där man kan klicka om man i en inspelningsloop vill spela in och radera föregående eller spela in för att lägga till (heter den varianten Overdub)?


Till vänster i denna bild


Kul med moderna grejer
« Senast ändrad: 09.09.2010, 12:39:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Heter den där med en playknapp "transport bar"? Där fanns väl i tidigare versioner något fönster eller fält där man kan klicka om man i en inspelningsloop vill spela in och radera föregående eller spela in för att lägga till (heter den varianten Mix)?


Till vänster i denna bild

Du har valt Overdub här på Transport bar. Gissar att det är det som Eko är ute efter.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Heter den där med en playknapp "transport bar"? Där fanns väl i tidigare versioner något fönster eller fält där man kan klicka om man i en inspelningsloop vill spela in och radera föregående eller spela in för att lägga till (heter den varianten Mix)?


Till vänster i denna bild

Du har valt Overdub här på Transport bar. Gissar att det är det som Eko är ute efter.

Men ser det annorlunda ut i Cubase 5 där till vänster?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja just... den glömde man bort.. :) Men undrar fortfarande varför du skall jobba på det sättet?..tycker det bara blir mer otympligt och ger färre möjligheter till editering när du slår ihop midifilerna..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.

Kul att support även från en Cubase5 (VST32)-användare fungerar i moderna tider.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.

Kul att support även från en Cubase5 (VST32)-användare fungerar i moderna tider.

Börjar inte bli dax å uppdatera?  :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.
Kul att support även från en Cubase5 (VST32)-användare fungerar i moderna tider.
Börjar inte bli dax å uppdatera?  :P

Cubase är fantastiskt. Finns fortfarande massor man kan göra som jag inte lärt mig i den här versionen.  :lol:

Men jag fattar inte hur jag ska göra för att spela in två monospår samtidigt. Har panorerat i externa mixern en till vänster en till höger och sen i Cubase mixern valt att kanal 11 tar in till vänster och 13 till höger och klickat på enable på samma ställe på både 11 och 13.
Trycker sen på recording men efter det är det bara den (11 eller 13) som är markerad i arrange-fönstret som spelats in.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.
Kul att support även från en Cubase5 (VST32)-användare fungerar i moderna tider.
Börjar inte bli dax å uppdatera?  :P

Cubase är fantastiskt. Finns fortfarande massor man kan göra som jag inte lärt mig i den här versionen.  :lol:

Men jag fattar inte hur jag ska göra för att spela in två monospår samtidigt. Har panorerat i externa mixern en till vänster en till höger och sen i Cubase mixern valt att kanal 11 tar in till vänster och 13 till höger och klickat på enable på samma ställe på både 11 och 13.
Trycker sen på recording men efter det är det bara den (11 eller 13) som är markerad i arrange-fönstret som spelats in.

Nu vet jag ju inte hur din version funkar, men annars kan man ju lägga till  monobusar i "Vst connections"
å sedan välja dessa på tracksen...eller skapa mono audio i "Audio track configuration" när du lägger till ett nytt audiospår...men kanske inte gick att göra så på stenåldern  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Toppen grabbar och tack.
Jag var och irrade längst upp till vänster på hela bilden när det var den där transportbaren som det handlade om. Där kan man välja Merg och det funkar helt perfa.
Kul att support även från en Cubase5 (VST32)-användare fungerar i moderna tider.
Börjar inte bli dax å uppdatera?  :P
Men jag fattar inte hur jag ska göra för att spela in två monospår samtidigt. Har panorerat i externa mixern en till vänster en till höger och sen i Cubase mixern valt att kanal 11 tar in till vänster och 13 till höger och klickat på enable på samma ställe på både 11 och 13.
Trycker sen på recording men efter det är det bara den (11 eller 13) som är markerad i arrange-fönstret som spelats in.
Nu vet jag ju inte hur din version funkar, men annars kan man ju lägga till  monobusar i "Vst connections"
å sedan välja dessa på tracksen...eller skapa mono audio i "Audio track configuration" när du lägger till ett nytt audiospår...men kanske inte gick att göra så på stenåldern  :D

När du säger det... Min workaround i inspelningen var att spela in i stereo och naturligtvis kan jag splitta de spåren och importera som två monospår men...
det kanske är där man ska göra det, välja stereo och att det kanske är där man ska kunna ta ut signalen på två separata monospår?
« Senast ändrad: 09.09.2010, 19:55:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google