Kontrollrummet

RME- Babyface

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Halloj!

Är ju lite intresserad av Bakkes Motu men har hört att drivisarna inte är speciellt bra för PC?, men bra för Mac däremot...Läste lite om RMS:s Babyface och blev intresserad , är ju dock ett USB-kort. Enligt Frost snurrar detta kort på riktigt bra, å med high-end preamps. Behöver vara mobil men även stationär. Tilltalande med TotalMix FX måste jag säga..nå´n som testat?  :) Himla ful färg däremot  :lol:


http://www.rme-audio.de/en_products_babyface.php
« Senast ändrad: 07.09.2010, 14:00:37 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja fasen, kortet är inte släppt än, kommer i slutet av september...fick jag reda på när jag mailade RME.. Det var "slut" överallt på alla webbshopar, så jag började ju undra lite..  :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag fortsätter monologen..RME får första sändningen den 24e å börjar sedan skeppa ut...så i slutet av september med lite tur  :)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Man undrar hur frost vet något om den. De är nog en lite för liten spelare för att få access till prototyper. Thomanns första leverans tid var maj. Så man undrar om thomann hittar på leveransdatum själva eller om RME har haft stora problem. Men den är helt helt klart en mycket intressant produkt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Man undrar hur frost vet något om den. De är nog en lite för liten spelare för att få access till prototyper. Thomanns första leverans tid var maj. Så man undrar om thomann hittar på leveransdatum själva eller om RME har haft stora problem. Men den är helt helt klart en mycket intressant produkt.

Ja..blev ju lite överraskad när jag skulle beställa från Frost eftersom dom hade den på hemsidan i webbshopen..
Kommer ju att ställa frågan förstås....   :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Thomann har nog hittat på leveranstider för att det ska låta bättre... ;)
Prototyper brukar aldrig säljas till slutkunder, utan är förbehållna utvecklare.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ja..blev ju lite överraskad när jag skulle beställa från Frost eftersom dom hade den på hemsidan i webbshopen..
Kommer ju att ställa frågan förstås....   :)
Det är riktigt illa när en leverantör som Frost rekommenderar produkter de själva inte har provat.  Deras existens berättigande upphör mer eller mindre med det. Plocka ihop något från reklambroschyrer kan vilken papphatt som helst göra själv.  Deras nisch är ju musik maskiner som funderar direkt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja..blev ju lite överraskad när jag skulle beställa från Frost eftersom dom hade den på hemsidan i webbshopen..
Kommer ju att ställa frågan förstås....   :)
Det är riktigt illa när en leverantör som Frost rekommenderar produkter de själva inte har provat.  Deras existens berättigande upphör mer eller mindre med det. Plocka ihop något från reklambroschyrer kan vilken papphatt som helst göra själv.  Deras nisch är ju musik maskiner som funderar direkt.

Men frost garanterar ju funktion till i stort sett alla ljudkort så länge drivrutiner är nya nog för att möta upp minimikraven. Fixar du inte det själv så kommer dom och hämtar datorn och fixar och testkör det åt dig så att allt rullar som det ska. Dom lär ju inte skeppa iväg e babyface utrustad dator in dom e 100%.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..blev ju lite överraskad när jag skulle beställa från Frost eftersom dom hade den på hemsidan i webbshopen..
Kommer ju att ställa frågan förstås....   :)
Det är riktigt illa när en leverantör som Frost rekommenderar produkter de själva inte har provat.  Deras existens berättigande upphör mer eller mindre med det. Plocka ihop något från reklambroschyrer kan vilken papphatt som helst göra själv.  Deras nisch är ju musik maskiner som funderar direkt.

Man skall väl inte dra några slutsatser innan Frost förklarat sig...dessutom borgar RME för välskrivna drivrutiner
och lär väl knappast släppa ett kort som rullar dåligt..dom är ju bla kända för sina drivrutiner och har ständiga uppdateringar för äldre RME kort..så jag är inte orolig..men principen bör ju vara att tillverkare av musikmaskiner som Frost testar först, rekommenderar sen, kan jag tycka  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Efter mailkontakt med Frost så har dem testat kortet med sina datorer. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Efter mailkontakt med Frost så har dem testat kortet med sina datorer. :)

Se där!  :)


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
hade precis beslutat mej för att köpa detta ljudkortet, men så visar det sej förstås att det är slut överallt!?? :(
nån som har sett det i lager nånstans? :huh:
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har du kollat Dolpin music eller e-music?


http://explore.dolphinmusic.co.uk/search?p=Q&w=babyface



Hur står sig Dolphin prismässigt mot tysken i dagsläget? Med tanke på hur låg punden är just nu.

Euro: 9:12
Pund: 10:89

Var blir det billigast att shoppa?

EDIT:

Ett par KRK RoKit 6 som kommer bli mina nästa monitorer kostar:

Emusic(Svensken) - 4190kr

Thomann(Tysken) - 409 Euro = 3 730,28Kr

Dolphin Music (Britten) - 329 BP = 3 582,81kr

Priserna är inklusive moms för respektive land.

Frakten ligger på drygt 100kr hos både tysken och britten, medan svensken erbjuder fri frakt. Men britten blir ändå 500kr billigare.

« Senast ändrad: 11.12.2010, 16:59:00 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har du kollat Dolpin music eller e-music?


http://explore.dolphinmusic.co.uk/search?p=Q&w=babyface



Hur står sig Dolphin prismässigt mot tysken i dagsläget? Med tanke på hur låg punden är just nu.

Euro: 9:12
Pund: 10:89

Var blir det billigast att shoppa?

EDIT:

Ett par KRK RoKit 6 som kommer bli mina nästa monitorer kostar:

Emusic(Svensken) - 4190kr

Thomann(Tysken) - 409 Euro = 3 730,28Kr

Dolphin Music (Britten) - 329 BP = 3 582,81kr

Priserna är inklusive moms för respektive land.

Frakten ligger på drygt 100kr hos både tysken och britten, medan svensken erbjuder fri frakt. Men britten blir ändå 500kr billigare.



Ja... har ju vid ett antal tillfällen märkt att "Britten" är billigare än "Tysken", mer än vad valutan påverkar kan jag tycka...så brukar alltid kolla båda, snål som man är :D


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Har du kollat Dolpin music eller e-music?


http://explore.dolphinmusic.co.uk/search?p=Q&w=babyface



Hur står sig Dolphin prismässigt mot tysken i dagsläget? Med tanke på hur låg punden är just nu.

Euro: 9:12
Pund: 10:89

Var blir det billigast att shoppa?

EDIT:

Ett par KRK RoKit 6 som kommer bli mina nästa monitorer kostar:

Emusic(Svensken) - 4190kr

Thomann(Tysken) - 409 Euro = 3 730,28Kr

Dolphin Music (Britten) - 329 BP = 3 582,81kr

Priserna är inklusive moms för respektive land.

Frakten ligger på drygt 100kr hos både tysken och britten, medan svensken erbjuder fri frakt. Men britten blir ändå 500kr billigare.



Vars ifrån har du fått att Dolphin tar £329?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har du kollat Dolpin music eller e-music?


http://explore.dolphinmusic.co.uk/search?p=Q&w=babyface



Hur står sig Dolphin prismässigt mot tysken i dagsläget? Med tanke på hur låg punden är just nu.

Euro: 9:12
Pund: 10:89

Var blir det billigast att shoppa?

EDIT:

Ett par KRK RoKit 6 som kommer bli mina nästa monitorer kostar:

Emusic(Svensken) - 4190kr

Thomann(Tysken) - 409 Euro = 3 730,28Kr

Dolphin Music (Britten) - 329 BP = 3 582,81kr

Priserna är inklusive moms för respektive land.

Frakten ligger på drygt 100kr hos både tysken och britten, medan svensken erbjuder fri frakt. Men britten blir ändå 500kr billigare.



Vars ifrån har du fått att Dolphin tar £329?

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/37567-krk-rokit-powered-6-g2-pair.html


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Överbevisad, kkklart ssslut.  :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Vars ifrån har du fått att Dolphin tar £329?

http://www.dolphinmusic.co.uk/product/37567-krk-rokit-powered-6-g2-pair.html

Jaha jag trodde det handlade om RME Babyface  :)

Aha ok   :lol:

Nä jag skrev ju bara om mitt nästa inköp.

Ett babyface för dom pengarna hade ju varit trevligt  :)


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
bra tips på musikaffärer;)
dolphin kände iaf inte jag till innan:)

fick leta en del, men lyckades till slut hitta en butik, som råkade ha ett babyface kvar:)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
bra tips på musikaffärer;)
dolphin kände iaf inte jag till innan:)

fick leta en del, men lyckades till slut hitta en butik, som råkade ha ett babyface kvar:)

Är du nöjd med ditt Babyface?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Någon som skaffat detta intressanta USB interface och kan delge sina åsikter/erfarenheter???

 :rolleyes:


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Av RME överlag har jag bara positiv erfarenhet. Men om Babyface vet jag inte så mycket.
Men RME uppdaterar ständigt drivrutiner även till produkter som utgått ur sortimentet.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Startade tråden då jag tänkt mig ett babyface...men hade inte kommit ut och jag var i akut behov,så det blev RME fireface UC .Klockrena drivers å riktigt bra micpreamps. Men skulle ju vara kul att höra hur Babyface är...  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Lutar åt ett sånt för min del då jag vill ha möjlighet att pula lite här i mitt tillfälliga lgh boende utan att behöva koppla in stora rackriggen med Aurora 16 och en massa fetkablage + mixer Ghost 24 etc.
Verkar billigast att skaffa i UK köper man dessutom utan vat så sparar man ju en bra peng...
återkommer i ärendet, jag vill ha den blåa*
 :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Lutar åt ett sånt för min del då jag vill ha möjlighet att pula lite här i mitt tillfälliga lgh boende utan att behöva koppla in stora rackriggen med Aurora 16 och en massa fetkablage + mixer Ghost 24 etc.
Verkar billigast att skaffa i UK köper man dessutom utan vat så sparar man ju en bra peng...
återkommer i ärendet, jag vill ha den blåa*
 :)


ja..Dolphin music t.ex, har varit billigare än tysken ett flertal gånger när jag kollat. Pundet har ju blivit billigare åxo..Finns även en ny konkurrent till Thoman, slängde mailet av misstag, kanske nån som vet?  :)

Edit: Nä..fel av mig var http://www.musicstore.de/se_SE/SEK/ Var visst bara flytt till nya lokaler  :rolleyes:

« Senast ändrad: 03.03.2011, 12:09:23 by Clemens »


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Någon som skaffat detta intressanta USB interface och kan delge sina åsikter/erfarenheter???

 :rolleyes:

Jag köpte ett RME Babyface för några veckor sedan nu och är mycket nöjd med det. Vet inte vad du vill veta, så fråga på.  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej enghell, jag är bara lite nyfiken på användarvänligheten + hur du tycker micpreamparna funkar eftersom dom är digitalt styrda, jag vill helst inte blanda in en massa extra software/mixprogram utan bara dunka in "skiten" i mitt Cubase 5 på enklast möjliga sätt!
Line input hur funkar det tex från en synth/digitalpiano??? (obs inte instrumentingång hi-z)

 :)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag har haft min några månader nu och kör den med en mac book pro. Fungerar väl ganska bra men jag är inte kompis med totalmix gränssnittet. Preamp med digitalt styrd gain fungerar bra. Lätt att styra från ratten på enheten. Inte som en egen ratt, men nästan. Några klick på select knappen och ratten sedan är det bara att justera.  Innan hade jag en firebox. En sak som dock inte fungerar riktigt är plugga in och ur usb
under körning. Det fungerar i alla fall med RME firewire.


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Hej enghell, jag är bara lite nyfiken på användarvänligheten + hur du tycker micpreamparna funkar eftersom dom är digitalt styrda, jag vill helst inte blanda in en massa extra software/mixprogram utan bara dunka in "skiten" i mitt Cubase 5 på enklast möjliga sätt!
Line input hur funkar det tex från en synth/digitalpiano??? (obs inte instrumentingång hi-z)

 :)

Tjena.

Jag tycker det funkar bra med TotalMix FX och jag vill själv också helst bara köra på rakt in i Cubase 6 utan nåt strul, men det är inga problem. TotalMix FX tycker jag inte känns som något hinder, man lär sej ganska snabbt hur det funkar. Och man bara klickar på select och vrider lite på ratten för att ställa gain på själva interfacet.

Line input funkar jättebra. Har kört både Line6 POD och min gamla Roland JV-1010, har bara fått skaffa tele-XLR kablar i och med att det bara finns XLR för mic/line ingångarna.  :)

Några problem med att plugga i och ur under körning har jag inte heller utan det funkar helt klanderfritt, men nu kör jag ju en Asus laptop pc, inte Mac...  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Gällande just mic/line, är det samma xlr (bal/obal?) så att man inte kan köra dessa samtidigt?
+48v omkoppling i totalmix???
varför i hela friden skulle man vilja koppla ur/in USB kabeln under körning???
osv osv...
 :mellow:
« Senast ändrad: 04.03.2011, 11:17:37 by Mr Artrock »


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Gällande just mic/line, är det samma xlr (bal/obal?) så att man inte kan köra dessa samtidigt?
+48v omkoppling i totalmix???
varför i hela friden skulle man vilja koppla ur/in USB kabeln under körning???
osv osv...
 :mellow:


Ja, det är en xlr per kanal som används för både mic/line in (enda telejacken är de två hörlursuttagen och Hi-Z ingången). Jag har inte testat det själv då jag bara spelar in ett spår i taget, men du ska kunna köra en kanal line och den andra mic med +48V samtidigt. Fantommatningen sätter du på och av i TotalMix.

Jag skulle tro att han menar att det inte går att köra nån typ av säker borttagning när man har datorn igång, utan man måste stänga ner datorn. Det är det ena jag kan tänka mej, för precis som du säger, varför vill man koppla ur mitt under användandet?


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
varför i hela friden skulle man vilja koppla ur/in USB kabeln under körning???
osv osv...
 :mellow:
USB är ganska störningskänslig. Och när man datorn går i suspend så blir det samma sak som att dra i ur USB:n.  Om det inte fungerar så är det en indikator på att drivrutiner inte är klara. Spelar man in en live session så är det betydligt bättre med en glitch i ljudet än att allt bara slutar fungera.