Kontrollrummet

Studion önskemål riktning och hjälp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glada,

Nu har mina tankar på studion börjat ploppa upp igen, jag har märkt att jag ofta begränsas av programvara! Tycker att det är så jäkla inspirationsdödande att sitta knappa och leta i Logic!

Så min tanke är att gå den mer hårdvarubaserade vägen, problemet är att jag vet inte vad jag kan tänkas behöva komplettera med och vad man har det till!

Jag börjar med att berätta hur det ser ut idag och vad jag kommer att göra mest av allt!

iMac 20" äldre vita modellen som hjärtat, i denna har jag då Logic Express 8.
M-audio projectmix I/O
Yamaha HS 80 Studiomonitorer
CME UF 50 midiklav
Gretch Catalina Maple, uppmickade med SHURE´s PG 6 mickars set. (vilket jag skulle behöva lite tips på hur man mickar bäst!?)
Och så lite gitarrer såklart :)

Vad jag gör och vad mina mål är, få en bra kvalitet på mina inspelningar trummor, sång övriga instrument!
Slippa att bli hämmad av en massa krångliga program jag är mer hands on vill ratta och dona fram ljudet.
Helt enkelt så vill jag kunna spela in ett normalt band utan större konstigheter!

Det jag själv kan tänka mig att jag behöver är då

ADAT expansion för att inte sluka alla ingångar med trummorna!
Skaplig kompressor "modul"
Någon trevlig "moderkeyboard" Funderar lite på Korgs M50 !?

Men vad behöver man mer i racket ?
Vad är tex Synchroniser/clockgenerator för ? Vad gör den ?
Signalprocessor ?

Allt sådant förstår jag inte vad det används till! Men kom gärna med förslag på hur en standard studio ser ut och vad jag kan behöva för att som sagt slippa en massa mjukvaru påtande!

Tacksam för all hjälp i ämnet :)

(har även postat samma fråga på studioforum, sedan kom jag på att det varit dött där ett tag men inte här :) )


Utloggad tsmalmbe

Om du skall spela in, behöver du bara din adat-expansion för att få 16 kanaler samtidigit (eller något ditåt). Skall du mixa och fixa endast i hårdvara får du förfärdiga dig på att skaffa 8-16 kompressorkanaler, 1-2 bra reverbUmultieffekt (100€ klassens reverb räknas inte).

Det finns relativt billiga 8-kanalers kompressorer i 1U / 19", vilka kan vara en bra början.

Alternativt ett mixerbord som har en kompressor per kanal. Ifall du inte är ute efter analogt, kan du titta på digitala mixrar typ 01:an som har 8-16 kanaler och effekter och kompressorer. Digitalt dock allt, så det är nästan lika som att jobba med en dator, förutom att du inta har mus och displayen är 10 ggr mindre...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Om du skall spela in, behöver du bara din adat-expansion för att få 16 kanaler samtidigit (eller något ditåt). Skall du mixa och fixa endast i hårdvara får du förfärdiga dig på att skaffa 8-16 kompressorkanaler, 1-2 bra reverbUmultieffekt (100€ klassens reverb räknas inte).

Det finns relativt billiga 8-kanalers kompressorer i 1U / 19", vilka kan vara en bra början.

Alternativt ett mixerbord som har en kompressor per kanal. Ifall du inte är ute efter analogt, kan du titta på digitala mixrar typ 01:an som har 8-16 kanaler och effekter och kompressorer. Digitalt dock allt, så det är nästan lika som att jobba med en dator, förutom att du inta har mus och displayen är 10 ggr mindre...

Ok men jag vill inte göra mig av med min Projectmix, utan det jag vill är att slippa sitta och peta för mycket i Logic det är alldeles för tids krävande!

Så ja en kompressor behöver jag utan tvekan, finns de som 16 kanalers ?
Kommer nog aldrig att köra mer än max 16 !

Men jag förstår fortfarande inte vad jag behöver utöver Kompressor och ADAT expansionen ?

Word clock vad är det ?
Reverb multieffekt ?

Har du några länkar som jag kan läsa på samt ett par länkar på dessa produkter ?

Tack för din hjälp :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du tänker alltså ändå fortsätta att spela in med en DAW - och planerar inte att skaffa en hårddiskporta eller liknande?

Att spela in med kompressor direkt, kan lätt bli fel om man inte har fullständig koll på vad man gör och varför, så jag skulle föredra att spela in rent i programmet och - om det känns nödvändigt med externa prylar - skicka ut de olika spåren till extern kompressor och spela in dem igen. Då har du fördelen att du alltid kan backa till den helt rena inspelningen, om du skulle upptäcka att kompressorinställningen blev lite fel...
Om du inte är ute efter en speciell kompressors sound, så blir det däremot inte annorlunda att peta in en plugineffekt på varje spår, än att skicka ut och ratta det i en extern burk. Det är ju samma inställningar och samma funktion (förutom att en plugin oftast fungerar bättre eftersom datorn alltid "vet'" vad som kommer, något en extern burk inte kan...), men hårdvaran blir mycket dyrare om du ska ha kompressorer på alla spår...
Kompressorer finns inte mer än 8 kanaler (såvitt jag vet), så det blir till att skaffa 2st 8-kanaliga burkar i så fall.

Ett problem upptäckte jag när jag kollade upp vad Project mix är för något - och det är att den inte har några inserter, så du har ingenstans att koppla in externa kompressorer, utan den måste du byta ut och skaffa en mixer som har inserter, alternativt skaffa så många externa micpreamps som behövs, koppla via kompressorerna och sedan in på lineingångarna på Project mix, men det känns nog lite onödigt när du redan har preamps i din Project mix.
Den har dessutom bara 8st micpreamps, så för att få 8 till, så krävs en 8-kanalig preamp med ADAT-utgång (alternativt preamps + fristående AD-omvandlare).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hmm ingenting är så enkelt som man hoppas och tror att det ska bli :)

Ok så allt det du informerat mig om Claes gör mig väldigt osäker, så frågan är vilken rikning ska man ta !?

Jag kommer att köpa mig en ADAT för att få 16 kanaler istället för de åtta jag har nu!
Kanske ska lägga pengar på att uppgradera Logic Pro till Studio istället ? Och ta det därifrån ?

Säg att jag vill ha lite värme i ljudet kan jag koppla in mic rörpreampar då eller blir det bara kaka på kaka ?

Det jag kommer att göra är ju att spela in Trummor sång bas gitarr, ush detta är så svårt!

Tack för dina tips


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Eller så lär du dig Logic (eller vilket annat program du nu må välja) ordentligt så att du inte tycker allt är så jobbigt och svårt. Exakt vad är det du tycker är svårt, och vilken typ av musik (influenser, ljudideal osv) vill du spela in?

Tror tyvärr inte att det finns någon allround hårdvarubaserad lösning som ger ett skönt varmt analogt ljud "out of the box", speciellt inte för de pengarna du är villig att spendera.

Jag har hört att trummorna och sången är det mest kritiska när det gäller att få till ett varmt ljud. Så vissa föredrar att spela in dessa analogt med rullbandare och sedan köra det andra digitalt. Är ingen mixguru så huruvida detta är sanning eller tycke kan jag inte uttala mig om.
En annan grej man kan göra är att köra ut stereospåret genom en rullbandare, men detta är ju då främst på mastringsnivån.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är alltid något som ska ställa till det... ;)

Personligen hade jag tveklöst valt att fortsätta jobba helt i DAW-miljön. Det kanske kan vara lönt att istället investera i någon riktigt bra kompressor-plugin istället för de externa du hade tänkt skaffa...? Det räcker ju med en plugin eftersom man kan använda flera instanser av den, istället för att behöva köpa en kompressor per kanal. :)

En ADAT funkar bra som omvandlare, men du behöver dessutom micpreamps att koppla in på ADAT:en, eftersom det bara är lineingångar på den.
Annars finns det också 8-kanaliga preamps med ADAT-utgång. Det kan ju kännas lite onödigt att ha en bandspelare igång och bara använda omvandlarna i den...

Om du vill ha en mer färgande preamp, så är det inga problem, utan utgången från preampen kopplar du in på en lineingång - och inte en mickingång.
Rör är förresten inte hela sanningen för att få "värme". Transformatorer eller andra transistorer (germanium) kan ofta färga kraftigare - men tänk efter före. Om du kör med någon kraftigt färgande preamp så kan det bli för mycket av samma sound om du kör samma sorts preamp på allting, så det kan vara bra att blanda lite också.

Mickar du upp bas- och gitarr-stärkarna, eller tänker du lajna in dem? Om du inte mickar upp dem, så behövs en högohmig instrumentingång för att det ska låta bra. Det finns bara en sådan ingång på Project mix, så om du ska spela in mer än en gitarr/bas samtidigt utan att micka upp dem, så behöver du aktiva DI-boxar för de andra, som i sin tur kopplas in på mickingångar.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Slippa att bli hämmad av en massa krångliga program jag är mer hands on vill ratta och dona fram ljudet.



Vad är det som e kångligt? En mjukvarukompressor är ju inte mer komplicerad än en hårdvarudito. Vill du ha det mer handson så är det ju bara att skaffa en ordentlig och robust MIDI-kontrollenhet att styra dina mjukvarupluggar med, så får du ju iaf känslan av att skruva. Det som är det krångligaste med en massa funktioner är ju ditt DAW och det tänker du ju behålla?

Jag menar absolut inget illa, men jag förstår inte riktigt logiken.

E du ute efter ett "varmare" analogt ljud så skaffa ett gäng ordentliga micpreamps med analoga komponenter (gärna rör). Det räcker långt. Du kan ju dessutom göra som MikaelEdebro säger och spela in trummorna på analog rullbandare och sen dra ner dom spåren i datorn för mix.

Micke


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag håller nog med grabbarna boys, fast jag kan känna igen ditt dilemma. Det tar ett tag att lära sig att anävnda sin mjukvara och de tär ganska trist om ma inte är intreserad av tekniken bakom så att säga.
Har du någon bra tutorial till Logic? Det hjälpte mig en del i början det finns bra kurser på dvd som lär en grunderna i hur man gör. Bra templates kan också hjälpa en att komma undan en del av skruvandet.

Trummor är annars hyfsat svåra att spela in och få det att låta bra. så det är väl din största utmaning. För du menar att du skall spela in Livetrummor?
 :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


Så min tanke är att gå den mer hårdvarubaserade vägen, problemet är att jag vet inte vad jag kan tänkas behöva komplettera med och vad man har det till!

Citera
Reverb multieffekt?

Håll i din plånbok hårt här nu. Jag förstår att du är kåt på att skaffa hårdvaruprylar. Men om du inte ens vet vad en reverb multieffekt ens är så ska du absolut inte skaffa någon hårdvara än. Lär dig alla effekter som finns i din DAW och lär dig att använda dem bra under en längre tid. Det finns ingen anledning att köpa hårdvara när man inte ens vet vad man ska och hur man använder dem. Dina mixar kommer inte att låta bättre för att du har hårdvara. Det är inte effekter, vare sig hård eller mjukvara som gör en mix bra. Det är en den som mixar och dennes kunskap som avgör resultatet. Skaffa t ex internal mixing I-II som ger mycket värdefull info om hur man mixar och vad man bör tänka på. Gå en utbildning i din DAW. Brukar finnas såna kurser. Lär dig allt som går. Men att skaffa hårdvara och inte kan avgöra om de är rätt för dig är att kasta pengarna i sjön. Visst kan man skaffa hårdvara om man har råd. Men man har inte råd att vara naiv. Det kan bli dyrt att sitta med hårdvara som man sen när man lärt sig inte är vad man vill ha kvar och sen tvingas sälja dem billigt för att sen köpa dyrare och bättre saker som man vet att man vill ha. Spara dem pengarna till framtiden när du kan dina saker bättre. Du kommer billigare undan då. Kanske sen när du har lärt dig mixa bra kommer till insikt att du inte alls behöver hårdvara eller bara köper vissa som komplement. Många ser till att komma billigare undan genom att skaffa UAD-kort med högkvalitativa pluggar. Liquid Mix är ett annat alternativ också. Visserligen innehåller den bara kompressorer och EQs. Men båda dessa två används även i pro studios.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil


Så min tanke är att gå den mer hårdvarubaserade vägen, problemet är att jag vet inte vad jag kan tänkas behöva komplettera med och vad man har det till!

Citera
Reverb multieffekt?

Håll i din plånbok hårt här nu. Jag förstår att du är kåt på att skaffa hårdvaruprylar. Men om du inte ens vet vad en reverb multieffekt ens är så ska du absolut inte skaffa någon hårdvara än. Lär dig alla effekter som finns i din DAW och lär dig att använda dem bra under en längre tid. Det finns ingen anledning att köpa hårdvara när man inte ens vet vad man ska och hur man använder dem. Dina mixar kommer inte att låta bättre för att du har hårdvara. Det är inte effekter, vare sig hård eller mjukvara som gör en mix bra. Det är en den som mixar och dennes kunskap som avgör resultatet. Skaffa t ex internal mixing I-II som ger mycket värdefull info om hur man mixar och vad man bör tänka på. Gå en utbildning i din DAW. Brukar finnas såna kurser. Lär dig allt som går. Men att skaffa hårdvara och inte kan avgöra om de är rätt för dig är att kasta pengarna i sjön. Visst kan man skaffa hårdvara om man har råd. Men man har inte råd att vara naiv. Det kan bli dyrt att sitta med hårdvara som man sen när man lärt sig inte är vad man vill ha kvar och sen tvingas sälja dem billigt för att sen köpa dyrare och bättre saker som man vet att man vill ha. Spara dem pengarna till framtiden när du kan dina saker bättre. Du kommer billigare undan då. Kanske sen när du har lärt dig mixa bra kommer till insikt att du inte alls behöver hårdvara eller bara köper vissa som komplement. Många ser till att komma billigare undan genom att skaffa UAD-kort med högkvalitativa pluggar. Liquid Mix är ett annat alternativ också. Visserligen innehåller den bara kompressorer och EQs. Men båda dessa två används även i pro studios.

Även om detta inte var vad jag ville höra så får jag säga att det var ett mycket bra råd, jag får helt enkelt svälja och ta det lugnt och följa dina råd!

En tanke som jag iofs inte delat som jag först kom underfund med när jag såg ditt svar är detta med UAD, jag kommer att köpa en Macpro och vad jag vet så kan man peta in ett UAD i dessa!? Men kommer det fungera med projectmixen ? Får känslan av att det kommer resultera i en del förändringar!

Saken är den att jag älskar min projectmix och ska den bytas så kommer den att bytas mot snarlik "vara" jag gillar att ratta och sköta så mycket via mixerbordet som är motoriserat !

Men jag kommer helt klart att hålla mig ifrån hårdavaran ett tag tills jag vet med säkerhet vad jag behöver och varför!
Kommer dock investera i Logic Studio istället för Logic pro som jag har nu, samt Macpro sedan hoppas jag på lite hjälp med UAD tanken !

Tack för ditt svar


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hur menade du nu med hjälp med UAD tanken?  :blink: Förstår inte alls. Allt du behöver veta om kortet kan du läsa på deras hemsida http://www.uaudio.com Ljuddemos finns det gott om på tuben att kolla in.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Mycket bra svar och hjälp här, konstigt att det finns fler svar nu som jag inte sett innan!

Men för att svara på frågor och komma vidare med mina tankar!

Jag kommer att mika alla instrumenten till att börja med!

Har redan nu en massa problem med trummorna, jag jobbar på att få ett så trevligt och tight ljud som jag bara kan men det är en massa problem som poppar upp bland annat så får jag "clip" på virvlen även om jag skruvar ner kanalen!

Mjukvaran är ett problem klart eftersom jag inte behärskar den till fullo, jag kan "basics" dock är jag osäker på om DAW är mitt interface eller min programvara gissar på att det är programvaran.

Kan man få ett namn på en bra midi kontroller ?

@mikaeledebro influenser är väldigt blandat men Arctic Monkeys, queens of the stoneage är väl de stora! Men tanken är ju att jag ska kunna fixa det mesta i slutändan.

Det jag inte förstår med UAD är väl funktionen ? Kan jag använda min Projectmix eller ? För jag menar Projectmixen är ju ett "interface" är inte UAD det med ?

Edit är det en sådan här jag behöver till projectmixen ? http://www.thomann.de/se/presonus_digimax_d8.htm
« Senast ändrad: 13.08.2010, 22:51:19 by Apogee »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Mycket bra svar och hjälp här, konstigt att det finns fler svar nu som jag inte sett innan!

Men för att svara på frågor och komma vidare med mina tankar!

Jag kommer att mika alla instrumenten till att börja med!

Har redan nu en massa problem med trummorna, jag jobbar på att få ett så trevligt och tight ljud som jag bara kan men det är en massa problem som poppar upp bland annat så får jag "clip" på virvlen även om jag skruvar ner kanalen!
Spela alltid in i 24-bits upplösning, så har du råd att vara slarvigare med nivån utan att det går ut över ljudkvaliteten. Det kan då räcka att peakarna normalt kommer upp på ca -10dB och då har du skapat ett rejält "headroom" om vissa trumslag ändå skulle råka bli starkare än normalt.
Om det klipper även om du skruvar ner, så kan det bero på att det är en stark ljudkälla och hög output från micken, så att micpreampens ingång distar. Aktivera i så fall pad på micken och eventuellt på preampen. Skulle det inte räcka ändå, så finns det externa pads att köpa, där man kan välja mellan olika stark dämpning. Ett problem kan nämligen vara det första steget i preampen. Det brukar sitta före både pad och gain, så om insignalen där blir för hög, så får man aldrig någon indikering på det, utan då kan det dista av till synes oförklarlig orsak...

Citera
Mjukvaran är ett problem klart eftersom jag inte behärskar den till fullo, jag kan "basics" dock är jag osäker på om DAW är mitt interface eller min programvara gissar på att det är programvaran.
DAW = Digital Audio Workstation - alltså datorn med programvaran.

Citera
Kan man få ett namn på en bra midi kontroller ?
Funkar inte Project mix som controller också - eller är det bara som mixer?

Citera
Det jag inte förstår med UAD är väl funktionen ? Kan jag använda min Projectmix eller ? För jag menar Projectmixen är ju ett "interface" är inte UAD det med ?
UAD är ett DSP-kort som kör plugineffekter - men bara de plugins som är hjorda för UAD. Det är alltså i praktiken integrerat med DAW-programmet och du slänger in plugins precis som vanligt i programmet, med skillnaden att det är DSP i UAD som gör jobbet istället för att datorns CPU tar hand om det, som är fallet med vanliga plugin-effekter.

Citera
Edit är det en sådan här jag behöver till projectmixen ? http://www.thomann.de/se/presonus_digimax_d8.htm
Jäpp - eller liknande burkar. Då får du de 8 nödvändiga extra mikrofoningångarna som du kopplar in i Project mix eftersom den burken har ADAT-utgång.

Förresten: Om du undrar över olika begrepp, så kan du hitta många av dem beskrivna på ett (förhoppningsvis) enkelt sätt i forumets Wiki. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Mycket bra svar och hjälp här, konstigt att det finns fler svar nu som jag inte sett innan!

Men för att svara på frågor och komma vidare med mina tankar!

Jag kommer att mika alla instrumenten till att börja med!

Har redan nu en massa problem med trummorna, jag jobbar på att få ett så trevligt och tight ljud som jag bara kan men det är en massa problem som poppar upp bland annat så får jag "clip" på virvlen även om jag skruvar ner kanalen!
Spela alltid in i 24-bits upplösning, så har du råd att vara slarvigare med nivån utan att det går ut över ljudkvaliteten. Det kan då räcka att peakarna normalt kommer upp på ca -10dB och då har du skapat ett rejält "headroom" om vissa trumslag ändå skulle råka bli starkare än normalt.
Om det klipper även om du skruvar ner, så kan det bero på att det är en stark ljudkälla och hög output från micken, så att micpreampens ingång distar. Aktivera i så fall pad på micken och eventuellt på preampen. Skulle det inte räcka ändå, så finns det externa pads att köpa, där man kan välja mellan olika stark dämpning. Ett problem kan nämligen vara det första steget i preampen. Det brukar sitta före både pad och gain, så om insignalen där blir för hög, så får man aldrig någon indikering på det, utan då kan det dista av till synes oförklarlig orsak...


Hmm kollade lite på detta med Pads, kör en SM57 på virvlen men ser inte att det går att aktivera PAD på den !? Kollade google och hittade någon "elektronisk" pryl som man kopplade på micken och sedan kablen på denna! Men SM57an ska ju klara höga volymer så det kan jag inte förstå PG 56an jag använde hade inga "clip"
Testar att spela in med 24-bit nu istället för 16 tror jag att det är eller ?


Citera
Mjukvaran är ett problem klart eftersom jag inte behärskar den till fullo, jag kan "basics" dock är jag osäker på om DAW är mitt interface eller min programvara gissar på att det är programvaran.
DAW = Digital Audio Workstation - alltså datorn med programvaran.
Ok tackar :)

Citera
Kan man få ett namn på en bra midi kontroller ?
Funkar inte Project mix som controller också - eller är det bara som mixer?
Jo den har vissa funktioner så man kan styra DAW med den.

Citera
Det jag inte förstår med UAD är väl funktionen ? Kan jag använda min Projectmix eller ? För jag menar Projectmixen är ju ett "interface" är inte UAD det med ?
UAD är ett DSP-kort som kör plugineffekter - men bara de plugins som är hjorda för UAD. Det är alltså i praktiken integrerat med DAW-programmet och du slänger in plugins precis som vanligt i programmet, med skillnaden att det är DSP i UAD som gör jobbet istället för att datorns CPU tar hand om det, som är fallet med vanliga plugin-effekter.
Så med andra ord UAD är perfekt om man börjar köra tunga pluggar och vill lasta av datorn och låta UAD ta hand om pluggarna ? Och har inget med interfacet man använder att göra om jag förstår allt korrekt.

Citera
Edit är det en sådan här jag behöver till projectmixen ? http://www.thomann.de/se/presonus_digimax_d8.htm
Jäpp - eller liknande burkar. Då får du de 8 nödvändiga extra mikrofoningångarna som du kopplar in i Project mix eftersom den burken har ADAT-utgång.
Ok och sedan kan man kanske köpa några specifika preampar som man gillar med ett visst sound och koppla på linen då ? :)

Förresten: Om du undrar över olika begrepp, så kan du hitta många av dem beskrivna på ett (förhoppningsvis) enkelt sätt i forumets Wiki. :)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hittade en utbildning med Applecertifiering hittas här http://www.orca.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=108&lang=sv tror ni att det skulle vara något för mig ? Kommer förvisso kosta mig runt 11 000 :- ! Men det kanske det är värt även om det varit ballare att köpa något mera hårdvaru baserat än en kurs :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Din grundfråga:

Slippa att bli hämmad av en massa krångliga program jag är mer hands on vill ratta och dona fram ljudet.
Helt enkelt så vill jag kunna spela in ett normalt band utan större konstigheter!

leder till nästa fråga:

Hittade en utbildning med Applecertifiering hittas här http://www.orca.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=108&lang=sv tror ni att det skulle vara något för mig ? Kommer förvisso kosta mig runt 11 000 :- ! Men det kanske det är värt även om det varit ballare att köpa något mera hårdvaru baserat än en kurs :)

Vill du tjäna pengar på att spela in andra eller är det kul att spela in den egna gruppen eller var tänker du att du är på väg? Med ditt senaste citat låter det som du är på väg bort från musiken in i tekniken.

Det är nog frustrerande att ha dessa funderingar. Själv är jag glad om jag ens orkar spela in, efter allt annat som ska göras. Jag avundas dig icke men önskar dig lycka till med det som är din inriktning.

Vilket mål har du?

Att spela in andra band och kunna ta betalt för tjänsterna?
Är marknaden så god att du kan få avkastning på investerade 11 000 kr på en utbildning och x antal timmar som trainee? Eller var inte detta ditt ursprungliga mål?

Tänk igenom vilket mål du har och sikta lagom högt för att nå dit. Sorry om jag inte ger några bra tips men jag har sett alltför många som har satsat friskt med pengar och sen inte haft glädje av investeringarna, tröttnat och sålt med stor förlust, både ekonomiskt och psykologiskt. Jag är, som du märker, på samma sida som andra, som tycker du ska hålla tillbaka på investeringarna, tills du vet vad du verkligen vill.
« Senast ändrad: 14.08.2010, 16:43:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Din grundfråga:

Slippa att bli hämmad av en massa krångliga program jag är mer hands on vill ratta och dona fram ljudet.
Helt enkelt så vill jag kunna spela in ett normalt band utan större konstigheter!

leder till nästa fråga:

Hittade en utbildning med Applecertifiering hittas här http://www.orca.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=108&lang=sv tror ni att det skulle vara något för mig ? Kommer förvisso kosta mig runt 11 000 :- ! Men det kanske det är värt även om det varit ballare att köpa något mera hårdvaru baserat än en kurs :)

Vill du tjäna pengar på att spela in andra eller är det kul att spela in den egna gruppen eller var tänker du att du är på väg? Med ditt senaste citat låter det som du är på väg bort från musiken in i tekniken.

Det är nog frustrerande att ha dessa funderingar. Själv är jag glad om jag ens orkar spela in, efter allt annat som ska göras. Jag avundas dig icke men önskar dig lycka till med det som är din inriktning.

Vilket mål har du?

Att spela in andra band och kunna ta betalt för tjänsterna?
Är marknaden så god att du kan få avkastning på investerade 11 000 kr på en utbildning och x antal timmar som trainee? Eller var inte detta ditt ursprungliga mål?

Tänk igenom vilket mål du har och sikta lagom högt för att nå dit. Sorry om jag inte ger några bra tips men jag har sett alltför många som har satsat friskt med pengar och sen inte haft glädje av investeringarna, tröttnat och sålt med stor förlust, både ekonomiskt och psykologiskt. Jag är, som du märker, på samma sida som andra, som tycker du ska hålla tillbaka på investeringarna, tills du vet vad du verkligen vill.

Jag skulle nog säga att jag är på väg bort från "musiken" och in i tekniken, jag har spelat gitarr många år och trummor i ca 1 år nu, men det är inget jag tänker fortsätta med mer än på hobby nivå.

Tanken är ju att jag ska kunna spela in artister som sitter i den svåra sitsen att det kostar en sjuhelsike massa pengar att gå in i studion, till en betydligt lägre summa men ändå kunna ge dem något jag kan vara stolt över och likaså artisten.

Jag har ett band som brorsan är trummis i och de kommer nog att komma något vart, de har gett mig en chans att spela in dem utan några som helst förbehåll. Vi kommer att ha roligt och lära oss på vägen och jag får en upplevelse samt de får något ut av det.

Har en del människor i min närhet som spelar instrument men säger samma sak det är för dyrt att komma in i studion, jag förstår det med man ser ju kostnaderna på alla delar man ska ha i studion.

Så jag vill kunna hjälpa andra genom att hjälpa mig på vägen låter det vettigt eller bara som en massa skumt flummande :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket mål har du?

Jag skulle nog säga att jag är på väg bort från "musiken" och in i tekniken, jag har spelat gitarr många år och trummor i ca 1 år nu, men det är inget jag tänker fortsätta med mer än på hobby nivå.

Tanken är ju att jag ska kunna spela in artister som sitter i den svåra sitsen att det kostar en sjuhelsike massa pengar att gå in i studion, till en betydligt lägre summa men ändå kunna ge dem något jag kan vara stolt över och likaså artisten.

Jag har ett band som brorsan är trummis i och de kommer nog att komma något vart, de har gett mig en chans att spela in dem utan några som helst förbehåll. Vi kommer att ha roligt och lära oss på vägen och jag får en upplevelse samt de får något ut av det.

Har en del människor i min närhet som spelar instrument men säger samma sak det är för dyrt att komma in i studion, jag förstår det med man ser ju kostnaderna på alla delar man ska ha i studion.

Så jag vill kunna hjälpa andra genom att hjälpa mig på vägen låter det vettigt eller bara som en massa skumt flummande :)

Skitbra svar! Du är mycket tydligt i din målsättning här!

Jag lämnar med varm hand över till de som vet mer än jag. Jag är som sagt glad om jag får tid och ork att spela i mig själv. Och för mig skulle det vara döden att snöa in på teknikern.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Din grundfråga:

Slippa att bli hämmad av en massa krångliga program jag är mer hands on vill ratta och dona fram ljudet.
Helt enkelt så vill jag kunna spela in ett normalt band utan större konstigheter!

leder till nästa fråga:

Hittade en utbildning med Applecertifiering hittas här http://www.orca.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=108&lang=sv tror ni att det skulle vara något för mig ? Kommer förvisso kosta mig runt 11 000 :- ! Men det kanske det är värt även om det varit ballare att köpa något mera hårdvaru baserat än en kurs :)

Vill du tjäna pengar på att spela in andra eller är det kul att spela in den egna gruppen eller var tänker du att du är på väg? Med ditt senaste citat låter det som du är på väg bort från musiken in i tekniken.

Det är nog frustrerande att ha dessa funderingar. Själv är jag glad om jag ens orkar spela in, efter allt annat som ska göras. Jag avundas dig icke men önskar dig lycka till med det som är din inriktning.

Vilket mål har du?

Att spela in andra band och kunna ta betalt för tjänsterna?
Är marknaden så god att du kan få avkastning på investerade 11 000 kr på en utbildning och x antal timmar som trainee? Eller var inte detta ditt ursprungliga mål?

Tänk igenom vilket mål du har och sikta lagom högt för att nå dit. Sorry om jag inte ger några bra tips men jag har sett alltför många som har satsat friskt med pengar och sen inte haft glädje av investeringarna, tröttnat och sålt med stor förlust, både ekonomiskt och psykologiskt. Jag är, som du märker, på samma sida som andra, som tycker du ska hålla tillbaka på investeringarna, tills du vet vad du verkligen vill.

Jag skulle nog säga att jag är på väg bort från "musiken" och in i tekniken, jag har spelat gitarr många år och trummor i ca 1 år nu, men det är inget jag tänker fortsätta med mer än på hobby nivå.

Tanken är ju att jag ska kunna spela in artister som sitter i den svåra sitsen att det kostar en sjuhelsike massa pengar att gå in i studion, till en betydligt lägre summa men ändå kunna ge dem något jag kan vara stolt över och likaså artisten.

Jag har ett band som brorsan är trummis i och de kommer nog att komma något vart, de har gett mig en chans att spela in dem utan några som helst förbehåll. Vi kommer att ha roligt och lära oss på vägen och jag får en upplevelse samt de får något ut av det.

Har en del människor i min närhet som spelar instrument men säger samma sak det är för dyrt att komma in i studion, jag förstår det med man ser ju kostnaderna på alla delar man ska ha i studion.

Så jag vill kunna hjälpa andra genom att hjälpa mig på vägen låter det vettigt eller bara som en massa skumt flummande :)

Jo... men sen skall man ha lön oxo.... ca 50% bort i skatter & egen-avgifter om man kör eget å e laglig  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För mig låter det som du bara behöver bli vän med logic.

Köp octopre från m-audio, så får du mycket bra preampar för pengarna, och sen lär du dig logic bra, sen har du nog allt.

Tror profire 2626 har octopre.


Projectmixen borde räcka till det mesta control-behov du kan ha, jag har en själv och jag tycker logic är klockrent ihop med den.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
För mig låter det som du bara behöver bli vän med logic.

Köp octopre från m-audio, så får du mycket bra preampar för pengarna, och sen lär du dig logic bra, sen har du nog allt.

Tror profire 2626 har octopre.


Projectmixen borde räcka till det mesta control-behov du kan ha, jag har en själv och jag tycker logic är klockrent ihop med den.


Jag kommer att jobba så mycket jag bara kan för att bli vän med Logic, kommer uppgradera mitt express till studio först och främst!
Finns det någon bra litteratur man kan inhandla eller någon online community med bra videos där man kan vara medlem av något slag ?

Kollade på M-AUDIO PROFIRE 2626 men blir lite fundersam då detta är ett interface ! Så då kommer jag ha två ljudkort eller ?
Finns det någon fördel som jag missar med detta eller det spelar ingen roll att detta är ett ljudkort till ?

Och kan jag utöka med en till om jag vill ha 24 kanaler istället ? Menar M-AUDIO PROFIRE 2626 har ju 2 ADAT så om min fundering inte är helt off så koppla projectmixen till M-AUDIO PROFIRE 2626 via ADAT och sedan "slava" en till M-AUDIO PROFIRE 2626 under eller ?

Är preamparna bättre i M-AUDIO PROFIRE 2626 än i projectmixen ? Tänker mest som så här, om de är ljusår bättre lär jag inte vilja använda dem som sitter i projectmixen .. eller finns det vissa instrument som jag ska lägga på olika kort då eller ?

Tack för tipset :)

En liten OT sak, sitter och kolalr mikrofoner på Thomann och undrar om deras ljudklipp verkligen stämmer, kolla på röde NT5mp samt T Bone SC140 och lyssna på ljudklippen!
De är exakt identiska och låter jättebra båda två priset skiljer nästan 2000 kronor mellan dem! Frågan är om detta är tillförlitligt alls eller om de bara spelat in på det bästa de har och smäller in ljudfilerna här och var! Vad tror ni ?
« Senast ändrad: 15.08.2010, 01:08:56 by Apogee »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
olofd här på forumet gjorde ju en videotutorial av inspelning på just logic som ju verkar väldigt bra för den som vill lära sig.

Den avhandlar det mesta från grunderna till färdig mix

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=20218.0


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För mig låter det som du bara behöver bli vän med logic.

Köp octopre från m-audio, så får du mycket bra preampar för pengarna, och sen lär du dig logic bra, sen har du nog allt.

Tror profire 2626 har octopre.


Projectmixen borde räcka till det mesta control-behov du kan ha, jag har en själv och jag tycker logic är klockrent ihop med den.



Finns det någon bra litteratur man kan inhandla eller någon online community med bra videos där man kan vara medlem av något slag ?

Jäpp. http://www.askvideo.com Har för Cubase själv men är riktigt bra videos så kan rekommendera dem.
« Senast ändrad: 15.08.2010, 16:37:25 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hittade en utbildning med Applecertifiering hittas här http://www.orca.se/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=108&lang=sv tror ni att det skulle vara något för mig ? Kommer förvisso kosta mig runt 11 000 :- ! Men det kanske det är värt även om det varit ballare att köpa något mera hårdvaru baserat än en kurs :)

Låter dyrt men det kanske det kan vara värt. Det finns  ju en hel del gratis också t e x om man söker så här:och klickar sig vidare så får man en hel del tips om grunderna:
http://www.google.se/search?q=Free+Apple+Logic+music+learning&hl=sv&prmd=v&source=univ&tbs=vid:1&tbo=u&ei=bwdpTLXHA9ycOPzOybgF&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CC8QqwQwAw

Sedan finns det ju dvdkurser typ  digitalmusicdoctor.
http://www.digitalmusicdoctor.com/

Ett tips är ju att lära sig själv en hel massa och sedan inrikta sig mer på "proffskurserna"  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker du skall börja med olofds tutorials, de är skitbra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tycker du skall börja med olofds tutorials, de är skitbra.

Ja..bättre förspänt kan man väl inte få det... visst finns det gratisluncher  :D


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jobbar mig igenom dem, han är duktig och jag får en massa aha upplevelser !

Bästa är ju att han är Gotlänning det gör bara att intresset att lyssna finns kvar :)

Tack för tipsen, väntar dock på svaret om min fråga ett par rader upp om interfacet !



Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Nu har jag funderat forskat och gnolat, tänkte berätta hur jag tänker och hoppas på input!

M- audio projectmixen stannar men jag tänkte köpa mig en Presonus Digimax D8, känns som om preamparna är bättre i denna eller ?
Sedan köpa lite blandade preampar och koppla på line i projectmixen, för om jag fattat allt rätt så ska jag få preampens egenskaper om jag kopplar den på proj mixens line !?

Samt satsa på fler mickar kollar på SE mickar just nu :)

Efter detta så kommer jag eventuellt att smaka av hur det känns med en kompressor eller en kompetent kompressor plugg.

Vad tycker folket låter detta vettigt ? Jag känner mig rätt klar i huvudet efter ett par månaders vånda :)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Tror inte Digimax har så värst mycket bättre preamps än projectmixen.
Jag skulle nog hellre satsa på en riktigt bra preamp istället för Digimaxen.

Eller varför inte den här som har både kompressor och preamp?:
http://www.uaudio.com/products/hardware/la610mk2/index.html

Jo sant det du säger, men jag behöver initialt 16 kanaler och det första jag kommer behöva köpa är en preamp med ADAT och 8 kanaler.

Sedan kommer jag köpa "finare" preampar och köra dem via line in på Projectmixen för som jag fattat det så kommer jag att koppla rakt igenom kortet och inte använda projectmixens preampar om jag kör line in!



Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Nu har jag kommit med fler frågor ... känner mig lite dum här, men jag hoppas på förståelse :) Man lär inget om man inte frågar!

Jag har ju som bekant ett M-audio Projektmix idag, men vad skiljer den från ett Presonus Studio Live 16.4.2 ? Den är en digitalmixer men vad skiljer digitalmixern från ett "interface" ?

Säg att jag skulle köpa Presonusen kommer den att lira i Logic eller hur funkar det då ? Kommer det att kräva ett interface eller ?

För om jag ser till pris känns det som om att Presonusen kommer att fylla mina behov helt perfekt till en mindre peng än att fixa ADAT och en massa preampar, då köper jag hellre en digitalmixer och någon / Några riktigt grymma preampar efter hand som pengar rullar in.

Fördelar nackdelar ?

Sedan en jättedum fråga vad är skillnad mellan att mixa och göra en slutmix, samt hur gör man en slut mix i Logic är det ens något man gör ? Eller är det bara att man är nöjd med allt och bouncar det eller ?

Sista men inte minsta frågan, Logic har ett pitch correction plugin som jag tycker fungerar sådär! Finns det någon bra plugg som kan hjälpa en på traven ? Jag sjunger sådär, hyggligt tonsäker men kan behöva en knuff ibland för att hamna rätt ! Rekommendationer ?

Tacksam för alla svar jag kan få!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
[wiki=Ljudkort]Ljudkort[/wiki] har ett interface inbyggt, för att kunna kopplas till datorn - och det har din mixer förstås också.
Det kan bli lite förvirrande ibland, eftersom man ibland kallar externa ljudkort för ljudinterface, medan interna ljudkort alltid för ljudkort - men det är alltså i själva verket ingen skillnad.

Den stora skillnaden mellan ProjectMix och en digitalmixer - under förutsättning att digitalmixern också kan spela in många kanaler samtidigt etc - är att digitalmixern kan användas fristående, om man ska ut på gig och att de brukar innehålla eq, kompressorer och inbyggda effekter, medan ProjectMix måste vara inkopplad till en dator.

Slutmix är samma som att [wiki=Mixa]mixa[/wiki] och alltså det sista man gör före [wiki=Mastering]Mastering[/wiki]. Under arbetets gång gör man ofta en snabbmix (slaskmix) för att det ska låta hyggligt, så det är därför man gärna skiljer på det och slutmixen, där man är mycket noggrannare med hur allting låter.

Logic vet jag ingenting om, så eventuella frågetecken som kvarstår där, får någon annan ta hand om, men när det gäller pitchkorrigering så är Celemony Melodyne tveklöst bäst enligt min mening. :)
« Senast ändrad: 27.08.2010, 14:05:14 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Har efter mer funderande kommit fram till en annan tanke som egentligen ser så här ut!

M-audio Project mixen säljs, när jag rannsakar mig själv så ser jag att det jag använder på den är play och inget mer kanske stopp :) Men den är ju lite cool samtidigt :)

Så jag funderar på att sälja av den köpa mig en RME fireface 800 och köra en presonus digimax d8 i ADAT på den!
Presonusen kommer då köra trummorna och RMEn sång och instrument, vad tror ni är detta en bra ide ? Preamparna verkar riktigt bra i RMEn vad jag fattar!?
Jag har förvisso bara 4xlr på RMEn men det går bra, kan jag köra någon fin preamp på den så löser det sig fint :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har efter mer funderande kommit fram till en annan tanke som egentligen ser så här ut!

M-audio Project mixen säljs, när jag rannsakar mig själv så ser jag att det jag använder på den är play och inget mer kanske stopp :) Men den är ju lite cool samtidigt :)
Du skulle kanske ha mer nytta av en mindre controller, som t ex Frontier Alphatrack. Jag har en sådan själv och trivs mycket bra med den. :) Den är smidigare i formatet än t ex Steinbergs CC121, så för ett bord som är stökigt (som mitt alltid på något underligt sätt lyckas bli ;)), så är den helt perfekt.

Citera
Så jag funderar på att sälja av den köpa mig en RME fireface 800 och köra en presonus digimax d8 i ADAT på den!
Presonusen kommer då köra trummorna och RMEn sång och instrument, vad tror ni är detta en bra ide ? Preamparna verkar riktigt bra i RMEn vad jag fattar!?
Jag har förvisso bara 4xlr på RMEn men det går bra, kan jag köra någon fin preamp på den så löser det sig fint :)
RME har transparenta preampar, så de fungerar utmärkt till allting - och det är förstås inga problem att koppla in externa preampar som du kopplar till lineingångarna, utan då kan du skaffa någon eller ett par preampar som ger en spännande färgning också, så har du större variationsmöjligheter.
« Senast ändrad: 05.09.2010, 01:58:11 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Härligt ska kolla på Frontier Alphatracken,
Blir väl till att annonsera ut M-audion och beställa RMEn :)

Tack för din input !