Kontrollrummet

Alternativ till Alesis SR16 trumburk?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har i många år använt en Alesis SR16 att göra trumkomp till mina krogbacktrax. Nu har den blivit dement och spelar vad fan som helst när den blivit varm. (och jag redan suttit och trasslat med ett komp en timme)
Finns det liknande grejer fast bättre? Den här burken har fyra utgångar så jag kan få kagge på en kanal, virvel på en, osv på fyra spår, det räcker bra för mig, jag gör inga superinspelningar, krogfyllona bryr sig inte så värst. Det enklaste kanske är att skaffa en hel likadan burk? Andra tips mottages med förtjusning. Det ska vara nåt idiotenkelt helst.
Trumprogram man kör i waw som Easy Drums eller sånt är inte att tänka på, dator använder jag bara till surfning.

Hälsning bakåtsträvare från Hälsingland.  :blink:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ut i skogen i Hälsingland och högg till dig träklubba och slå på istället. Dä blir bra billigare och så får du frisk luft på köpet. :lol: Men nä, gillar man inte använda moderna saker som trumpluggar, då får man vara  bakåtsträvare och köpa en ny begagnad och köra med såna där gamla trummaskiner. Usch!  :rolleyes: Men kolla på blocket och tradera. Brukar finnas såna eller snarliknande då och då och ibland. Onödigt betala mer om man inte behöver. Men som sagt fyllisarna bryr sig inte bara de får höra sina standard låtar när de blivit tillräckligt fulla, som Sweet home Alabama.  <_<
« Senast ändrad: 01.09.2010, 17:59:36 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har hittat en Roland DR-880, den trummar very snyggt enligt demos på hemsidan. Den spelar bas oxå om man vill.
http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=473&ParentId=69
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja den där är perfekt för ett enmansband. :) Inte var den speciellt dyr heller.3965:- på Thomann. Kollade först på de svenska kedjorna och som vanligt när man kollar video demos på produkter på nätet så finns hälften som vanligt inte ens hos kedjorna.  <_< Snacka om bananrepublik när det gäller musikutrustning här i Sverige. Men det är väl bara att slå till på den där då. Antar att det går att programmera basen också? :wacko: Framgick inte i videon eller om det är jag som är så trött idag att jag inte hörde något om det?  :unsure: Men bättre ljud än alla dessa mjukvarupluggar för bas och gitarr som låter livlösa. Usch!
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har hittat lite tutorialvidjos, och det är väldigt mycket snackande hur bra grejerna är, mindre att de visar vad man kan åstadkomma. Och jo, man rita dit ackordsföljden så spelar basen efter den, i olika stilar förmodar jag... Men bas är kul att spela själv, så det skulle jag nog troligen göra själv som sagt. Fast 4000 spänn är lite mycket ändå för en fattigfan som jag. Ska luska på beg, borde finnas bortglömda såna där burkar lite varstans. Det var hursomhelst gött svang i trummorna. Sen hade den spdif ut också, då kan jag splitta upp allt sen i min porta.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja har man lite stålar så är det inte så mycket att göra. Självklart är det roligare spela bas själv men tänkte att den är kanon att ha när du uppträder själv.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja har man lite stålar så är det inte så mycket att göra. Självklart är det roligare spela bas själv men tänkte att den är kanon att ha när du uppträder själv.
Jag har redan över 10 timmar helt egengjorda backingtrax. Även om den är ganska lättskött tvivlar jag på att det funkar så bvra att köra den live och ställa om lite för varje låt. Får egentligen spader när jag tänker på allt automatiskt fuskskit som finns, och som även jag använt.
Är också lite inne på att enbart spela in baskagge och ev hihat från en trummaskin, sen manuellt spela riktig virvel med vispar till det. Men har varken virvel eller stativ heller...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu är det äntligen slut med den nö-sargiga programmeringen av virvel, jag har köpt en riktig virvel. En Premier ur deras 2000-serie, gammal fin 60-talsårgång. Nu kan jag peta in en baskaggetakt med trummaskin som jag sen kör hela låtarna (oftast) och sen spelar jag virveln själv, nästan som en riktig trummis, eller oxå lurar jag nån av alla trummisar jag känner att göra det. Slut med att sitta räkna och uslas i det oändliga! Hittade även en frisk SR16 för 300 kr som jag kan spela baskagge och annat på.
 :D :o :lol: :P :rolleyes: B)
http://www.blocket.se/stockholm/Vintage_virvlar_29065601.htm?ca=5&w=3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Grattis.

Är det trummaskin och virvel som backtrack när du är ute och sjunger nu då?  :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Grattis.

Är det trummaskin och virvel som backtrack när du är ute och sjunger nu då?  :D
Lämnar nog dem hemma... Jag kör fortfarande med backtraxen på minidisc. Fick ett virvelstativ med på priset 1500 kr.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)