Kontrollrummet

Budget mikrofon för sång och blås-instrument

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Jag söker en mikrofon som ska vara bra för sång och blås (främst sång och saxofon)

Dem jag har tittat på är ADK A-51e samt sE Electronics SE2200A.
Dem båda passar in på min budget på 1600kr.

Dock så är det ju så att jag inte har så jätte bra koll på olika mikrofoner.
Jag vill få ut så mycke som möjligt för mina sparade slantar och leva på nudlar i 3 veckor.

Jag undrar vilken av dessa mikrofoner som är värda att köpa.
Jag undrar också om någon har något tips på någon annan mikrofon som skulle passa för användandet och är prisvärdare.

Min budget kanske är för liten men jag är lite ivrig att komma igång med att spela in.
Är det slöseri att köpa något för denna summa/någon av dessa mickar?



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Se Mickarna tycker jag funkar kanon.
Ägde en Z3300 förut, nu kör jag rörmicken zE5600 MkII och är supernöjd!

Enda på både 2200 och 3300 är att dom har en gainkurva vid 10-11khz nånstans, så S ljuden kan bli småvassa, det får man ju Eqa bort sen, men jag tycker defenetivt det är värt att köpa en 22a !

MVh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
ok, då kör jag nog på den. får dessutom med ett stativ om jag köper den och jag behöver ett nytt.
Tack för hjälpen! :)

MVH
Philip


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hittar du en SE för 1600 kr???? Här är de dyrare:
http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_2200a_bundle.htm

Om du inte redan bestämt dig så kolla in en Röde NT1-A. Världens tystaste mick. Många vill gärna SJUNGA I DEM ÄVEN OM DE HAR TILLGÅNG TILL DYRARE doningar.
http://www.thomann.de/se/rode_nt1_a_complete_vocal_bundle.htm
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Oj, oj. nu blev det faktiskt svårt. Jag undrar om man kan prova mickar på musikbörsen..

Det känns som om att nt1a lämnar mig mer utrymmer för utryck.
Har liksom tänkt spela in ska samt folk och kanske lite mer åt progg hållet.

sen läste jag också att SE micken var väldigt riktad så att man kunde använde den vid vissa live situationer.
Vilket skulle passa in för jam sessions som vi brukar köra i en lada...
Den enda andra micken jag sitter på nu är en behringer xm8500, den hade sitt syfte när man lirade punk.

röde verkar vara en riktigt fin mick, dock lutar det lite mot SE micken just nu.

tack för hjälpen, det har varit till stor nytta.

MVH
Philip


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Stormembrans kondingmickar som de här funkar inte bra alls till liveljud, det blir obönhörligt rundgång och bummelljud. Det kan funka på jättegalor som tex det amerikanska när de delar ut countrypriser, men då är det svindyra mickar och PA-system för typ en miljard, och väldigt långa avstånd mellan mick och högtalare.
För att få ett hum om vilken mick man gillar kan man ju be tex Musikbörsen att få ett par olika mickar inkopplade till en skaplig mixer, sen lyssnar man i ett par tillika skapliga lurar, sjunger lite, och kanske testar hur en en akustisk gitarr låter genom olika mickar. Testa och lita på sitt eget öra är det som gäller.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För att få lite hum om skillnaderna mellan olika mickar, så kan du gärna besöka min testsite och hämta lite smakprov därifrån. Det finns testinspelningar med lite över 100 olika modeller där.



Klicka gärna på några Google-annonser när du är där, så får jag lite bidrag till kostnaderna för siten... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Ah, I see. då får jag ta och spara till ett större hus och ett sånt pa, hehe.
Läste det om 22an på någon recension som sagt. men du har nog rätt. den är la alldeles för öppen.
Nä i övermorgon bär det nog av till musikbörsen för att leka lite! (det slår bollhavet med hästlängder)

Jodå Claes, jag har varit inne på din sida, hittade den utav misstag när jag skrev fel på en sökning.
Den har varit till mycke nytta, grymt bra sida, bra jobbat :)  hoppar in och klickar på lite grejjer.


Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Jag har äntligen fått min mikrofon, se2200a.

Dock har jag lite frågor:

Jag behöver en xlr sladd, jag behöver tips på en bra sladd. Hur mycke bör jag lägga för att få ut ljudet utav mikrofonen utan att slösa pengar? (jag har märkt att sladdarna gör stor skillnad i ljudet på min gitarr... men det känns dumt att lägga så [för mig] mycke pengar på mikrofonen om jag ska snåla på allt annat och på så sätt lika gärna kunnat köpt billigt skit.. :) )

duger ett dåligt ljudkort med ett billigt mixerbord för att träna mixning? (har billigaste 2 kanaliga behringer bordet)

Just nu säger min budget att jag måste spela in hos en kompis med hyffsat ljudkort, tills jag har råd med ett bra ljudkort och en ny dator som inte låter som en dammsugare.
« Senast ändrad: 16.09.2010, 03:04:13 by Phil-shaky »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En balanserad kabel (som det ju är till mikrofonen) påverkas minimalt av störningar utifrån, så egentligen spelar det ingen större roll för ljudet.
Vill du ha en kabel som håller länge, så välj en med Neutrik-kontakter. De som har Neutrik, brukar också ha högre kvalitet och tjockare isolering på kabeln så att den håller bättre och är tåligare mekaniskt sett.
Normalt för en mikrofonkabel kan nog vara ca 2-300:- beroende på hur lång den behöver vara.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En balanserad kabel (som det ju är till mikrofonen) påverkas minimalt av störningar utifrån, så egentligen spelar det ingen större roll för ljudet.
Jaså. Jag som precis börjat fundera på att skaffa en eller två riktigt bra mickkablar att användas Neumann och Mico vid sångpålägg. Minns att den numer försvunne Analogfreak diskuterade om kablar med bättre koppar eller nåt sånt. Är det onödigt?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vid höga impedanser (ex elgitarrsignal) och kablar med hög kapacitans kan man få diskantbortfall. Kapacitanser beror på vilket material man använt som isolering, tjocklek, hur kabeln, skärm etc är konstruerad.

När det gäller mikrofonkablar, låg impedans, så vill du ha en kabel som håller och inte börjar glappa efter ett tag. Finns inga ljudmässiga fördelar, förutom möjligtvis om den är riktigt risigt konstruerad. Tråkig utgift om man ska köpa många men värt att lägga lite extra på.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En balanserad kabel (som det ju är till mikrofonen) påverkas minimalt av störningar utifrån, så egentligen spelar det ingen större roll för ljudet.
Jaså. Jag som precis börjat fundera på att skaffa en eller två riktigt bra mickkablar att användas Neumann och Mico vid sångpålägg. Minns att den numer försvunne Analogfreak diskuterade om kablar med bättre koppar eller nåt sånt. Är det onödigt?
Det blev visst ett ganska långt inlägg - sorry... ;)

Allt snack man ser om "syrefri koppar", är marknadsföring-BS eftersom det inte finns kabel som inte är "syrefri". När man skalar kabeln, så kommer den änden i kontakt med syre (även med s.k. "syrefri koppar") och börjar oxidera så sakteliga, men resten av kabeln är ju lika instängd och lika skyddad mot syre som tidigare. Dessutom spelar det ingen som helst roll för ledningsförmågan i kardelerna (de enskilda koppartrådarna i kabeln) om ytan på dem skulle råka bli oxiderad. När man har lött fast kabeln i kontakten, så oxideras inte den koppar som har kontakt, eftersom det inte kommer in något syre där - men man ska alltså helst inte låta en kabel ligga skalad i flera veckor, utan löda fast den direkt.

Jag har länge tänkt göra ett gäng testinspelningar med olika kablar, men har inte haft tid ännu. Jag har diverse kablar liggande, från billig skräpkabel från Clas Olsson till svindyr silverkabel - men jag har inte blivit färdig till att börja pilla med det ännu... Min övertygelse är dock att det inte spelar någon roll för ljudet. Jag kör själv med ganksa billiga HOSA-kablar till det mesta i min dyra rigg - och de gånger jag har testat att sätta in dyrare kablar, har jag inte märkt någon skillnad (visserligen inte A/B-test, men med de revolutionerande skillnader som man läser om ibland, så borde jag absolut ha hört en tydlig skillnad...) - men med riktiga A/B-test skulle det möjligen kunna märkas något - även om jag betvivlar det starkt i nuläget.

Om man kör obalanserat, så är däremot skärmningen i kabeln väldigt viktig, eftersom den obalanserade överföringen är betydligt känsligare för störningar utifrån - så där spelar kabeln en större roll än vid balanserad överföring.

Som Flintan säger, så är det viktigt att titta på kapacitansen i en gitarrkabel, eftersom en hög kapacitans kan ge sämre diskant för att det skapas ett lågpassfilter på grund av kabeln. Detta finns förklarat i vår Wiki, i artikeln [wiki=Kapacitans_i_audiokabel]Kapacitans_i_audiokabel[/wiki] - och där finns också en länk till en kalkylator som kan hjälpa till en del. Utimpedansen från gitarrmickarna ligger normalt på ca 20-40kohm. Om vi räknar med mickar med 40kohms utimpedans och tar en kabel med en kapacitans på 200pF/m (ganska hög kapacitans) och en 5m lång kabel, så ger det oss en skrämmande låg gränsfrekvens strax under 4kHz. Med samma värden, men med en lågkapacitiv kabel på 30pF/m, så hamnar vi på 26.5kHz - en mycket trevligare siffra. Då kan vi rentav gå upp i längd och en 7m-kabel ger oss ca 19kHz, något som kan vara fullt acceptabelt. Längden HAR alltså betydelse, trots allt... ;)

En mikrofonkabel kommer däremot från en lågohmig utgång - och om vi räknar med en mikrofon som har 600 ohms utimpedans (ganska hög utimpedans för en mick) och en kabel med 300pF/m (hög kapacitans), så kommer vi inte ner på 20kHz förrän vi kör med en 44m lång kabel. Med en mer "normal" utimpedans på 200 ohm, så behöver vi komma upp på ca 130m med samma kabel för att komma ner på ca 20kHz brytfrekvens. Med en mer "normal" kapacitans på 100pF/m, så behöver vi ca 400m för att få ner frekvensen till ca 20kHz.

Det är alltså STOR skillnad på den biten mellan mikrofonkablar och gitarrkablar.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)