Kontrollrummet

Snabb fråga, angående mixerbord (panorering av monokanaler)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag har mitt Behringer MX8000 kopplat till mitt Motu 2408-kort via de 8 subgrupper som bordet erbjuder. När jag vill spela in min V-Amp pro på ett stereospår, ska jag panorera ut de två kanalerna helt och hållet åt höger och vänster(Blir dom då centrerade på subgrupp 1 och 2?) eller bör jag panorera så dom blöder över litegrann vid inspelningstillfället?

« Senast ändrad: 20.05.2007, 00:39:34 by tsmalmbe »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag har mitt Behringer MX8000 kopplat till mitt Motu 2408-kort via de 8 subgrupper som bordet erbjuder. När jag vill spela in min V-Amp pro på ett stereospår, ska jag panorera ut de två kanalerna helt och hållet åt höger och vänster(Blir dom då centrerade på subgrupp 1 och 2?) eller bör jag panorera så dom blöder över litegrann vid inspelningstillfället?

Spela in helt panorerat! Du har alltid möjligheten att dra ihop dem senare i mixen, men däremot separera går ju inte!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Instämmer till LW
Hur har du tänkt när du fundera på att de skulle blöda över lite grann. Inte menat som en elak fråga, men jag antar att du har ett tänkt ett syfte med att ha det så som vi kanske missar eller missförstår frågan.

(glöm inte att godkänna ett svar när du har fått ett du trivs med)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Min huvudsakliga fundering var om en full panorering skulle centrera L och R på grupp 1 och 2, eller om de skulle bli panorerade på grupperna också, men jag inser att det kanske var lite dumt. ;)

Å andra sidan är det alltid bra att fråga även dumma frågor. :)


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Eftersom grupperna är mono och du panorerar fullt vänster på säg kanal 1 och skickar den till till grupp 1-2, så kommer den alltså bara hamna på grupp 1.
Sen har väl antagligen grupperna en egen panoreringsratt, men det har inget med inspelningen att göra om du tappar ut signal från en grupp.




Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Correct me if I'm wrong men har inte det bordet direct out på varje monokanal?

Då finns det ju ingen anledning att ta ut dom via busarna?
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Correct me if I'm wrong men har inte det bordet direct out på varje monokanal?

Då finns det ju ingen anledning att ta ut dom via busarna?

Om man har färre ingångar på ljudkortet än utgångar (Dout) i borde blir det väl bökigt att koppla  om hela tiden, således smidigt med en  bus-lösning?

Nåja, kanske en patchbay i så fall skulle vara rätt lösning, kombinerat med Dout.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Correct me if I'm wrong men har inte det bordet direct out på varje monokanal?

Då finns det ju ingen anledning att ta ut dom via busarna?

Om man har färre ingångar på ljudkortet än utgångar (Dout) i borde blir det väl bökigt att koppla  om hela tiden, således smidigt med en  bus-lösning?

Nåja, kanske en patchbay i så fall skulle vara rätt lösning, kombinerat med Dout.


Självfallet är det onödigt att koppla om men ju kortare signalväg desto bättre (speciellt i et bord av Behringerkvalisort).

Och angående patchbay så håller jag med till 110%. Det tycker jag är ett måste när man har ett större analogt bord just för att slippa dra massa kablar vid alla olika inspelningstillfällen :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -