Tjenare!
Nu ska jag komma med ett sånt här inlägg igen som jag funderat länge på.
Förr så, eller ja.. förr.. innan jag började jobba nästan 100% med akustisk musik istället för DANCE och Elektronisk musik, typ 2 år sedan, så använde man knappt några gitarrer i inspelningarna, för det passade liksom inte i elektronisk musik, iallafall inte i min.
Nu har jag fått svart på vitt när jag började göra fullproduktioner inom country, pop och dansband och det slår mig .
Hur kan det komma sig att ingen mjukvara i stort sett slår en riktig, rätt-skruvad stärkare? Om nu man har en nåt i stil med nån pod eller liknande, så känner iallafall jag i min pod att det är sån skillnad från natt till dag vid en inspelning.
Jag gjorde nyligen några produktioner och använde mig då av en gitarrtekniker som satte "soundet" samt en grym gitarrist (Johan Randén) .
Alla inspelningar skedde med "vanliga" guror som Tele, nån yamaha, nån strata typ.. men ljudet blev så in i helvetes bra..
Allt spelades in med dubbla sm57 och en Stor fet, Marshall Mk3 folkesson moddad (jag kan inget om stärkare).
När jag sen tog hem alla filer, så importerade jag alla tracks.. och det enda som jag behövde ändra i mix var lite hi-pass filer, och lägga på en pultec eq. sen satt det som ett jävla SCMÄCK i mixen. det var så jävla mycket "KUK" i ljudet så det liksom fyllde hela låtarna.
Jag tänkte jag vill ha lite duskussion kring detta, för jag antar att alla vet bäst

Jag lär iallafall aldrig mer använda digitala prylar förutom till lite plock eller så, men när det gäller om man vill ha stake i ljudet så går det inte jämföra, enligt mig.
Jag har nu en likadan Folkesson moddad Marshall mk3 hemma nu med 2 sm57or , och den ska stå där den står .
Helt stört ljud!
Ni får ljudklipp sen