Kontrollrummet

MaxB - I Do Love You - unplugged

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vill veta!  :)

Har du eget bluesmunspel att testa så finns info högre upp i tråden.

Tackar! Nu har jag lärt mig en hel del matnyttigt:)

Säg till senare om det var till nån nytta eller om det önskas mer...

Gillar det där "fingerpickin'"- spelet, har ju sett dig visa hur det görs, och det passar bra in. Men några minimala otajtheter innan första refrängen? När sången är där (som är tajt) tänker jag inte på det.
OM vi bortser från gitarren, tycker jag texten är bättre än arret i övrigt. Får ta och lyssna på den förra versionen också (plugged?) Sångstilen på nåt ställe passar inte alls in (med arret).
Annars är det en bra låt, den flyter på utan problem i mina hörlurar som komposition betraktad.

Ja, texten är banal men jag gillar den så. Gillar också förra arret bättre och samtidigt är det roligt att prova olika varianter. Några otajtheter finns säkert i den här versionen också. Jag tror inte jag ids fixa dessa utan levererar nog med dessa brister.

Har inte hört den "pluggade" versionen så jag kan inte jämföra. Denna var i alla fall en aning för lång för att fånga hela min uppmärksamhet ända till slutet. Låten är helt ok. Lyssnade mycket på Glen Campbell i yngre dar och detta är ju lite samma sorts musik. Jag saknade en enkel trumkomp och några stråkar... men det är ju bara min åsikt och smaken är ju som kännt som baken, delad :lol:
Snyggt med "fingerpickad" gitarr. Det är nåt jag tyvärr inte klarar av :(
Space

Den pluggade går lite snabbare så den här, över fyra minuter är lite lång, håller med. Skulle kunna vara bra att ha med ett enkelt trumkomp och stråkar, det skulle bli ytterliggare en version senare....
Fingerpicking började jag testa i somras och har övat på den här tekniken en hel del men behöver öva mycket mer för att det ska sitta tajt och säkert. Så mycket har jag inte övat men nu i somras var första gången som jag satte igång ett så stort projekt - att verkligen nöta för att lära mig något nytt på gitarren. Nästa steg är att spela som man spelar på en liggande dobro men vem vet om jag orkar eller klarar det, jag har samlat ett gäng youtubeklipp för att försöka i alla fall...

Snyggt fingerplock Du fått till... Själv har jag fullt jobb med att hålla reda på plektrumet så den här tekniken är hjärnkirurgi för mig. Imponerande..
Sången är tyvärr lite för svajig på sina ställen, men i det stora hela så är det harmoniskt och snyggt. Kören sitter som en fläskläpp dock.

Ja det är kul med omväxling (fingerplock), att göra något jag inte klarade innan denna sommar. Använder själv nästan aldrig plektrum utan spelar mest med toppen av pekfingret tror jag.
Även sång är lite svajig på sina ställen men jag tror ändå att jag låter det bero nu. Vill väl hoppa på något annat i nästa steg. Tack för lyss och komment, alla!
« Senast ändrad: 01.09.2010, 07:07:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google