Kontrollrummet

Kornstad - Softly (Yazoo/Depeche-aktigt typ) Mörkare och tyngre trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok, får se om detta går hem då.  Tanken är att han smörar och säger saker för att få det han vill (softly), men bakom fasaden ligger begäret starkt och sliter. En inte riktigt lika soft sida så att säga....  Funkar det att gå över så?

Har fixat lite tyngre trummor och ett utkast till refärng...för tralligt?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Känner mig lite bekvämare här ändå och gillar den ljudbilden som jag fått fram, men frågan är om det skall vara trummor till en sån här låt och vilken typ i så fall.

Instrumental delen är skön men jag funderade på att ha sång på halva, typ refräng-aktigt, men får inte till det riktigt då jag fastnat för det instrumentala. Vad känner ni?  Skall det vara sång där eller funkar det så långt som det är och att man bryter med något annat efter istället kanske?

Är inne i ett stim just nu så det är flera arbeten samtidigt för tillfället....   :)
« Senast ändrad: 28.08.2010, 16:01:41 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker faktiskt du gör detta helt klockrent som det är, Vince Kornstad!

skitbra. Kanske mer uttryckslös sång? ite sådär 80-talssyntigt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilka häftiga ljud du har hittat och ett skönt gung passar bra med namnet Softly. Elfagotten eller vad det är, är helt rätt. Saknar inte trummor det minsta och det hörs att du inte är förkyld - vill höra mer av denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra tycker jag, men enligt min smak är "fagotten" en aning för låg i volym.
Tycker inte att du behöver sång på den andra delen.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det var snyggt med tydlig melodi och bra sång som alltid.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag får typ utslag på hela kroppen av syntar som låter som dessa. Men jag har förstått att det ska vara så... ibland inom syntandet. :)

Det behövs inte mer instrument egentligen, kanske en vers till och någon B-del?

Mysig låt trots synten.  :lol:



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee... jag tycker harmonierna och låten är okej, men syntljuden känns lite för sterotypa och sunkigt åttiotaliga för mig.  :)


asti

  • Gäst
Sköna harmonier och fin andrastämma! För mig känns det naturligt att sången skulle fortsätta
fast högre upp i registret och efter halva partiet kommer ev en andrastämma in....Kanske lite höga stråkar  bakom...?
Tror inte det ska vara trummor. Det blir intimare och mer stämningsfullt utan.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det låter faktiskt väldigt mycket Yazoo det här  :)
Jag skulle dock kunna tänka mig lite "brush" trummor komma in efter solot. Lite mer diafragma i andra versen och sen en klockren refräng så har du en perfekt "semiprogressiv" Yazoolåt  :wub:

Give us more!!

Micke


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
trummor hm kanske något slags pisksnärtslag i refrängen  :D, fast det kan förstöra också...
Sköna harmonier och skön röst men i nästa del måste nog något mer hända för att den inte skall bli tråkig.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok då, nu händer det lite mer......   :)

Har tänkt att använda fagottdelen som refräng framåt i låten och så har jag sedan en mjuk fin vers att alternera med en hårdare och mörkare.

Tanken är att han smörar och säger saker för att få det han vill (softly), men bakom fasaden ligger begäret starkt och sliter. En inte riktigt lika soft och fin sida så att säga....  Funkar det att gå över så?
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gå bak med den elaka rösten lite och gör den större -svårt att förklara men jag tror du fattar. Helt rätt tänk anyway.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Japp, jag är med.  Du har ju rätt förstås, så skall det vara.
Det kommer även komma en stämma som svarar mot den mörkare tror jag, eller om den förtydligar det hungrigare budskapet kanske...
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det blev ju en härlig övergång från Yazoo till Depche  :)

Nu ser jag bannemig fram mot den där refrängen. Du har ju verkligen lyckats bygga upp förväntingarna så den refängen har mycket att leva upp till  :lol:

Micke


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter som två olika låter i samma låt. Senare mycket DM, som sagt.
Gillar den första varianten bäst. Inte för att jag ogillar Depeche men gillar inte för mycket reverb
Kul grej!