Forum > Demolåtar
MaxB - I Do Love You - unplugged
Dividend:
Har hört den här innan, men inte skrivit nåt..
Gillar det där "fingerpickin'"- spelet, har ju sett dig visa hur det görs, och det passar bra in. Men några minimala otajtheter innan första refrängen? När sången är där (som är tajt) tänker jag inte på det.
OM vi bortser från gitarren, tycker jag texten är bättre än arret i övrigt. Får ta och lyssna på den förra versionen också (plugged?) Sångstilen på nåt ställe passar inte alls in (med arret).
Annars är det en bra låt, den flyter på utan problem i mina hörlurar som komposition betraktad.
MaxB:
--- Citat från: Emlan skrivet 30.08.2010, 08:58:45 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 29.08.2010, 22:12:44 ---Då man spelar blues böjer man toner på ett annat sätt. Har du provat att böja toner på munspel nån gång? Känner du till tekniken bakom det eller vill du veta?
--- Slut citat ---
Men vad är det för speciellt med ett bluesmunspel då? Är skalan annorlunda?
Jag har ett A-dursmunspel bara:) Jag kan böja tonerna!! Jättekul! :) Jag bara provade mig fram när jag var på mycket gott humör och då böjde dem sig nästan av sig självt;) Men jag är ju inte världsbäst... Men jag har hört en man som är det! Och han har minsann blues:at i min fina sång-mikrofon! ..men jag är så dålig på namn, jag ska kolla upp det!
Vi har en fin hund i familjen och när jag spelade på mitt munspel började han sjunga. Och frågan är om inte alla hundar gör det av munspel, har inte hunnit prova! Han blev väldigt förvånad själv.
--- Slut citat ---
Med ett vanligt munspel spelas grundtonarten då man blåser. Ett D-munspel spelas i D och grundtonen D hittar man då man blåser.
Då man suger och flera toner låter samtidigt, blir det inte ett rent ackord.
Ett bluesmunspel är stämt som ett rent ackord även då man suger (och flera toner låter samtidigt). Det är en ton i bluesmunspelet som inte är lika stämd som på ett vanligt munspel, som gör att det blir ett rent dur-ackord då man suger.
Om man ska spela blues i A dur köper man ett bluesmunspel stämt i D. Grundtonarten A får man då man suger och D-ackordet då man blåser.
Då man böjer toner gör man det i första hand på toner då man suger. Man börjar med att försöka hitta bara en ton - försöker forma läpparna så att det bara är en ton som låter. Munnen ska invändigt först ha liten volym (alltså tungan långt fram i munnen). Då man vill böja den tonen kan man försöka suga in luften lite snabbare, samtidigt som man ökar volymen i munnen (dra bak tungan, "gapa större") Man gör alltså munhålans volym större, samtidigt som det bara är en ton som hörs då man suger in luft. Prova om det funkar!
Vissa bluesmunspel är lättare då man vill böja toner. I ett D-munspel (blues i A-dur) är det lättare att böja toner än i ett A-munspel (blues i E-dur). Ju mörkare stämningen på munspelet är (lägre toner) desto svårare är det att böja toner. Jag tror att G-munspelet har de lägsta tonerna och F har de ljusaste tonerna (rätta mig om jag har fel). En rekommendation är till exempel ett D-munspel.
Dags att sova!
Emlan:
Tackar! Nu har jag lärt mig en hel del matnyttigt:)
spacetrucker:
Har inte hört den "pluggade" versionen så jag kan inte jämföra. Denna var i alla fall en aning för lång för att fånga hela min uppmärksamhet ända till slutet. Låten är helt ok. Lyssnade mycket på Glen Campbell i yngre dar och detta är ju lite samma sorts musik. Jag saknade en enkel trumkomp och några stråkar... men det är ju bara min åsikt och smaken är ju som kännt som baken, delad :lol:
Snyggt med "fingerpickad" gitarr. Det är nåt jag tyvärr inte klarar av :(
Space
hogge:
Snyggt fingerplock Du fått till... Själv har jag fullt jobb med att hålla reda på plektrumet så den här tekniken är hjärnkirurgi för mig. Imponerande..
Sången är tyvärr lite för svajig på sina ställen, men i det stora hela så är det harmoniskt och snyggt. Kören sitter som en fläskläpp dock.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida