Forum > Demolåtar

MaxB - I Do Love You - unplugged

<< < (6/8) > >>

MaxB:

--- Citat från: 91:an skrivet 27.08.2010, 13:00:12 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 27.08.2010, 13:00:12 ---
--- Citat från: 91:an skrivet 27.08.2010, 08:29:07 ---Här tycker jag du lyckats bra. Bra balans med kören, kören som svarar är borta. Gitarren är närmare och munspelet låter närvarande. Den fina akustiska känslan förtas något av att dragspelet låter väldigt midispelat. En dragspelare har mer dynamik och rytmik i lirandet. Vad har du för plug?

--- Slut citat ---

Så, dragspelet låter midispelat? Hihi Hör du inte hur det andas mitt i spelandet? Man drar bälgen åt ena hållet och sen måste man vända då luften tar slut.
Ingen plug alltså, utan mitt riktiga pianodragspel!
På en punkt har du rätt; en riktig dragspelare har mer dynamik, jag försöker lära mig hantera dragspelet men är inte en riktig...  :wub:

--- Slut citat ---
Aj då, där slog du mej på fingrarna! Låter som du har fler gitarrtimmar bakom dej än dragspel! :D
Framförallt gillar jag munspelet, för det är väl också riktigt? :P

--- Slut citat ---

Ja munspelet är ett äkta bluesmunspel men jag funderar på om jag ändå ska lägga om det också... Jag har inte fått till det riktigt som jag vill att det ska låta.

Emlan:
Munspel, dragspel = gillar!
Söt låt, söt text!
Gillar rösten, finns en skön heshet där.
Är det inte svårt med bluesmunspel? Det finns väl nån slags spak på sidan som man ska hålla koll på också? Imponerande! Jag försöker ge mig på ett "vanligt" munspel tills vidare..

MaxB:

--- Citat från: Emlan skrivet 29.08.2010, 14:13:32 ---Munspel, dragspel = gillar!
Söt låt, söt text!
Är det inte svårt med bluesmunspel? Det finns väl nån slags spak på sidan som man ska hålla koll på också? Imponerande! Jag försöker ge mig på ett "vanligt" munspel tills vidare..

--- Slut citat ---

Dragspels-ljudet ger ytterliggare en dimension till helheten som jag gillar. Men jag är ovan att använda instrument så sparsmakat. Ofta tränger jag in många fler instrument, så det blir svårt att höra vilka instrument som är med.

Rösten är också ett kul instrument. Och jag känner att det instrumentet fungerar mycket bättre nu än för bara något år sen. Det är roligt att testa stämmor också. Kul att du skriver skön heshet! Hesheten vill jag ha på sången.

Bluesmunspelet har inte "spaken" som däremot ett "kromatiskt munspel" har. Spaken är till för att även kunna spela tonerna på "de svarta tangenterna". Då man spelar blues böjer man toner på ett annat sätt. Har du provat att böja toner på munspel nån gång? Känner du till tekniken bakom det eller vill du veta?

Emlan:

--- Citat från: MaxB skrivet 29.08.2010, 22:12:44 ---Dragspels-ljudet ger ytterliggare en dimension till helheten som jag gillar. Men jag är ovan att använda instrument så sparsmakat. Ofta tränger jag in många fler instrument, så det blir svårt att höra vilka instrument som är med.

--- Slut citat ---

Jag gillar sparsmakat! Less is more! :) Men ibland är det ju riktigt häftigt med många instrument också!

--- Citat från: MaxB skrivet 29.08.2010, 22:12:44 ---Bluesmunspelet har inte "spaken" som däremot ett "kromatiskt munspel" har. Spaken är till för att även kunna spela tonerna på "de svarta tangenterna". Då man spelar blues böjer man toner på ett annat sätt. Har du provat att böja toner på munspel nån gång? Känner du till tekniken bakom det eller vill du veta?

--- Slut citat ---

Aha, då vet jag!! Men vad är det för speciellt med ett bluesmunspel då? Är skalan annorlunda?
Jag har ett A-dursmunspel bara:) Jag kan böja tonerna!! Jättekul! :) Jag bara provade mig fram när jag var på mycket gott humör och då böjde dem sig nästan av sig självt;) Men jag är ju inte världsbäst... Men jag har hört en man som är det! Och han har minsann blues:at i min fina sång-mikrofon! ..men jag är så dålig på namn, jag ska kolla upp det!
Vi har en fin hund i familjen och när jag spelade på mitt munspel började han sjunga. Och frågan är om inte alla hundar gör det av munspel, har inte hunnit prova! Han blev väldigt förvånad själv.

asti:

--- Citat från: MaxB skrivet 29.08.2010, 22:12:44 ---
--- Citat från: Emlan skrivet 29.08.2010, 14:13:32 ---Munspel, dragspel = gillar!
Söt låt, söt text!

--- Slut citat ---

Dragspels-ljudet ger ytterliggare en dimension till helheten som jag gillar. Men jag är ovan att använda instrument så sparsmakat. Ofta tränger jag in många fler instrument, så det blir svårt att höra vilka instrument som är med.

Rösten är också ett kul instrument. Och jag känner att det instrumentet fungerar mycket bättre nu än för bara något år sen. Det är roligt att testa stämmor också. Kul att du skriver skön heshet! Hesheten vill jag ha på sången.

Bluesmunspelet har inte "spaken" som däremot ett "kromatiskt munspel" har. Spaken är till för att även kunna spela tonerna på "de svarta tangenterna". Då man spelar blues böjer man toner på ett annat sätt. Har du provat att böja toner på munspel nån gång? Känner du till tekniken bakom det eller vill du veta?

--- Slut citat ---
Jag vill veta!  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion