Kontrollrummet

Freddy ft. Kornstad och Emulator - Shadowed Black

gäst · 33 · 3895

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Tjo, hänger inte här så mycket längre. Men idag mixade jag denna låt med mina två eminenta KR-kollegor :) (tack grabbar!) Så det passar sig att jag lägger upp denna här. Det är en första mix av låten, så jag tar gärna emot feedback på allt och inget.

Kornstad - Sång
Emulator - Domedagstrumma, syntar och prat samt backing vokaler.
Freddy - stråk,piano,gitarrer och rocktrumma.

Text:

Citera
Shadowed Black

Malicious thoughts
Spreading like a plague
Infesting our homes
Feasting on scorn

By your vicious grace
The world is an evil place
Mankind lost its face
The world is an evil place

Scavengers align
Preys fall down
Recoil kicks back
My napalm embrace

By your vicious grace
The world is an evil place
Mankind lost its face
The world is an evil place

Come take me now
You take me now

Musik (UPPDATERAD VERSION):

-fixat lite sångtoner
-mixat upp lite viskningar som jag missade i första mixen. Plus att jag klippte in dessa på andra refrängen.

www.lindbergmusic.se
« Senast ändrad: 18.12.2010, 13:45:19 by freddy »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vacker text, dyster och vacker sång som speglar textens känsla av apati, uppgivenhet till gränsen av förtvivlan.

Bra mix.

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tungt som sa-an.

Lite solon/fills i början kring 100 som jag tycker stör mer än tillför.

Tycker gott den kunde vara ett par minuter längre.

Sången kändes lite osäker här och där. Slutet på scorn tex. (Vad är det för ord?) Kanske ett par tagningar till för att få det perfekt?

By you vicious grace-delen med fullkomp vill man ju höra minst en gång till, men då tar det slut.

Gött jobbat.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket bra. Tungt.
00:58, sångtonen där kändes instabil, annars mycket snyggt.

Bra depp-pop :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Wernis: scorn betyder typ "spe" o dyl
FÖRAKT alltså...

Skittung låt men jävligt bra Freddy!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket tungt. Jäddrar när Andréas går upp på slutet... Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Auoch!!! Inte helt oväntat att en trio av sådan dignitet skulle leverera kvalité av högst sort. Bara att läsa trådtiteln skruvar ju upp förväntningarna på max.

Jäkligt bra detta pojkar. Visst finns det några skavanker här och där, men jag vet att inget slipper förbi era öron, så det ska nog vara så, och det ger nerv åt låten. Slutet är gåshudsbra....sången där .....ja vad säger man......DAMN!!!

Bästa Kr låten på länge.

Välkommen tebax Freddy....hoppas du stannar ett tag.

Micke



Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Riktigt bra låt gillar den verkligen .. Snyggt lirat allt,,
måste fråga va är det för synt trummor ni har i bakgrunden cirka 0.60  1.00 tror jag dem kommer in...

Bra jobb grabbar :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tung låt som sagts härligt arrad och mycket häftiga tungomål från Emu perfekt. Kornis på slutet är helt klockrent däremot undrar jag lite över om det kanske är lite för lågt för Andreas det blir liksom inte rätt utväxling på den låga rösten tycker jag och det medför en del osäkra toner är jag rädd för. Har ni melodynat detta något?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Inte riktigt min favoritmusik, men väldigt snygg produktion, arr och mix.
Ni får till ett riktigt tungt sound och Kornstad sjunger mycket bra bortsett från något ställe som inte var riktigt i pitch.
Men det fixar ni ju enkelt....
Snyggt colab!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jävligt bra utfört! Sköna smågrejor som kommer upp lite då och då som skapar lite disharmoni och förväntan.

Jag gillade speciellt partiet med rösten. Saknade dock ett lite mer svängigt parti som skickar låten till klimax. Nu känns den lite för mycket emo för min smak. Men som sagt, det är ju bara enligt mitt tycke.

Angående mixen kändes den skön och balanserad. Snyggt jobbat! Ni får ta och bilda en grupp och börja erövra världen.  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


freddy

  • Gäst
Hej på er alla, kul med så mycket feedback, verkligen!

Dividend - Tack, ja texten är inte direkt positiv. Som du beskriver så är den minst sagt uppgiven. Kul att även få en kommentar på texten, tack för det.
 
Wernborg - Tungt :) Mycket tack vare Emus tjocka trummor måste jag säga. Gitarrfillsen gillar jag själv (ja jag vet :)), behåller dom tillsvidare, får se om fler klagar, då får dom åka. Sången är lite mer stadgad nu. Tack för bra feedback W, som alltid.

Marruschkka - tackar marre, har fixat lite med sången. Återkom gärna!

equality - tack

jonnerstone -  :wub: Fan vad glad jag blev av din kommentar, tack! Verkligen fina ord, uppskattas. Speciellt när det kommer från dig.

SYNTH - tackar

zauron_87 - Kul att du gillar låten. Trummorna där fick jag från emu, så han får svara på det om han dyker upp här. Det enda jag gjorde var att lägga ett filter som tar bort diskanten tills andra versen kickar igång, då släpper jag upp det.

Eko - Kul att arret uppskattas. Jag har redigerat lite på nya versionen, återkom gärna. Emu är kung på snacka coolt. :)

asti - Tack för kommentar trots det. Kul att du gillar mix/arr/prod.

MikaelEdebro - Tack! Både jag och emu är suckers för såna produktioner, där det rör sig mycket runtomkring, kul att du poängterar det. Det är små sekunder på brass bland annat.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
J-drigt bra "småfixat" måste jag säga osäkerheten är som bortblåst vad gäller Andreas röst. Om du gör ytterligare en fix så kanske hans röst ska få liiite mer diskant på sluttonerna. I övrigt allt väl.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha.....fan vad snyggt det blev!
Kom på mig själv med att skratta i slutet av låten för att det lät så gött.

Har ju bara hört den i första versionen utan Emu-prylarna till och även om den var riktigt bra redan då så blev det stoor skillnad nu.  Riktigt kul!
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns ett stort problem med den här stycket. Återkommer till det längre ner i inlägget men först till sången.
 
Det nasala som hörs initialt i ordet scorn 42-43 sekunder låter inte lika proffsigt som allt annat i prodden. Andra delar av sången får ibland hela låten att låta som DT.

Det stora problemet i stycket är att det som vid 2.08 är slutet på inledningen inte följs av den riktigt tunga fortsättningen av låten. Istället är det avslutningen av låten. Vad menar ni? Det är ju här låten ska börja på riktigt! Det som är innan, är bara ett intro.
« Senast ändrad: 08.08.2010, 11:05:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
J-drigt bra "småfixat" måste jag säga osäkerheten är som bortblåst vad gäller Andreas röst. Om du gör ytterligare en fix så kanske hans röst ska få liiite mer diskant på sluttonerna. I övrigt allt väl.

:) Gött, tack Eko för en andra lyssning.

Finns ett stort problem med den här stycket. Återkommer till det längre ner i inlägget men först till sången.
 
Det nasala som hörs initialt i ordet scorn 42-43 sekunder låter inte lika proffsigt som allt annat i prodden. Andra delar av sången får ibland hela låten att låta som DT.

Det stora problemet i stycket är att det som vid 2.08 är slutet på inledningen inte följs av den riktigt tunga fortsättningen av låten. Istället är det avslutningen av låten. Vad menar ni? Det är ju här låten ska börja på riktigt! Det som är innan, är bara ett intro.

Tja max,

Problemet du beskriver är det jag tycker är styckets charm faktiskt. Varför ska man inte ha ett arr på det sättet? Lämnar vad kunde ha varit hängandes i luften. Musiken speglar vad som sägs textmässigt och i slutet av låten ställs alls på sin spets.

Tack för lyssning och feed!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns ett stort problem med den här stycket. Återkommer till det längre ner i inlägget men först till sången.
 
Det nasala som hörs initialt i ordet scorn 42-43 sekunder låter inte lika proffsigt som allt annat i prodden. Andra delar av sången får ibland hela låten att låta som DT.

Det stora problemet i stycket är att det som vid 2.08 är slutet på inledningen inte följs av den riktigt tunga fortsättningen av låten. Istället är det avslutningen av låten. Vad menar ni? Det är ju här låten ska börja på riktigt! Det som är innan, är bara ett intro.

Problemet du beskriver är det jag tycker är styckets charm faktiskt. Varför ska man inte ha ett arr på det sättet? Lämnar vad kunde ha varit hängandes i luften. Musiken speglar vad som sägs textmässigt och i slutet av låten ställs allt på sin spets.

Låten skulle kunna fortsätta med ett tungt instrumentalt parti, i så fall. Min upplevelse av låten och dess uppbyggnad, är att den är för kort. Har däremot ingen aning om hur lång den egentligen är.

Åsså var det det nasala som hörs initialt i ordet scorn 42-43 sek in i låten.
Jag tycker det är synd att låta det passera. Borde fixas i en så här tung låt...
« Senast ändrad: 08.08.2010, 17:02:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Bra jobbat, låter riktigt bra på alla sätt!
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det var riktigt kul att få vara med på denna, lixom mammas gata för mig på något vis :)

Så, jag får tacka för allt positivt som skrivits angående min medverkan. Tack!

Trummorna är lite blandat: någon loop från Logic, distad, komprimerat och filtrerat. Sen är det pålagt en virvel som jag kört via en flanger och sen samplat, för att få samma ljud varje gång, och slippa "flanger"-effetens åkande, om ni fattar.
Sen några lösa trumsamplar jag byggt loopar av med delay o baklängeseffekter för att få lite schwung.
Sen ligger det lite halvdissonanta synthar på, osso läste jag lite predikan nån stans, samt skriker freddans tgext i reffen :lol:


tack för gott samarbete F!

JOnnerstone: tackar ödmjukast för specialaren. värmde rejält!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Riktigt bra faktiskt. Är lite tveksam till det delayade sologitarrfigursljudet (puh). Tycker det känns lite för oldscoolmetal i förhållande till den moderna ljudbilden, men det är ju bara en smaksak.
Snyggt sjunget skall man vara extra petig så kanske någon fras precis i början var lite sur. "Scooooorn" t e x Men när du tar i så där som på slutet så får man fan rysningar.
Bra låt bra produktion. Snyggt!  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Den enkla melodin konstaterar snyggt mot den maskinliknande bakgrunden
Kompositionsmässigt saknar jag kanske ett brytande stick
Bra sång och spel
Snygg produktion
.."Recoil kicks back .."  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Riktigt bra faktiskt. Är lite tveksam till det delayade sologitarrfigursljudet (puh). Tycker det känns lite för oldscoolmetal i förhållande till den moderna ljudbilden, men det är ju bara en smaksak.
Snyggt sjunget skall man vara extra petig så kanske någon fras precis i början var lite sur. "Scooooorn" t e x Men när du tar i så där som på slutet så får man fan rysningar.
Bra låt bra produktion. Snyggt!  :)

Kul, tack Egget! Jag gillar nog gitarrljudet, men sen gillar jag nog även "oldschoolmetal" :) Kornstads avslutning är mäktig, man önskar gärna mer i det tonläget från honom :)

Den enkla melodin konstaterar snyggt mot den maskinliknande bakgrunden
Kompositionsmässigt saknar jag kanske ett brytande stick
Bra sång och spel
Snygg produktion
.."Recoil kicks back .."  :D


Tack :) Jag tänkte att den klarade sig utan stick eftersom den inte är så lång, men om den förlängs framöver så är det nog ett måste, dock inga planer på det nu. Mycket annat som ska göras klart också :D Tack för kommentaren.


clavinova

  • Gäst
Inte direkt min musikaliska tekopp men tummen upp för hantverket, snyggt och väl sammanhållet!


freddy

  • Gäst
Inte direkt min musikaliska tekopp men tummen upp för hantverket, snyggt och väl sammanhållet!

Thanks champ! :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Detta har jag missat helt..?
Riktigt , riktigt gott collab här.. Skulle gärna höra fler låtar från Ert "nya band"  :P
Grymt!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Detta har jag missat helt..?
Riktigt , riktigt gott collab här.. Skulle gärna höra fler låtar från Ert "nya band"  :P
Grymt!

Du får la öppna ögonen :) Den har inte existerat så länge, hehe.

Ja, det blev lyckat. Emu gav en extra dimension till det och Andreas sjunger den bra. Kul att du gillar.

Det blir säkert något mer framöver. ;)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Det här är ju för fan fantastiskt bra.

Smack, pang, aj, ja liksom.

MEN

Tyvärr hakar sångprestationen inte fast i mig. Men det kan vara jag, jag har nånsorts eget filter som säger ja eller nej till sångare av alla möjliga kvaliteter.

MEN igen:

En sån här låt är värd en poetisk refräng av högre kvalite, ni rimmar grace face the world is an evil place. Nja, duger inte. Night fight bright fire desire någon?

***

well well... läs min första rad en gång till :) ...  och visst är det ballt med samarbeten.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


freddy

  • Gäst
Det här är ju för fan fantastiskt bra.

Smack, pang, aj, ja liksom.

MEN

Tyvärr hakar sångprestationen inte fast i mig. Men det kan vara jag, jag har nånsorts eget filter som säger ja eller nej till sångare av alla möjliga kvaliteter.

MEN igen:

En sån här låt är värd en poetisk refräng av högre kvalite, ni rimmar grace face the world is an evil place. Nja, duger inte. Night fight bright fire desire någon?

***

well well... läs min första rad en gång till :) ...  och visst är det ballt med samarbeten.

tjing

Hehe tack V!

Sång är svårt på det sättet. Det blir så personligt vad man gillar och inte. Alla sångare faller väl inte alla i smaken, så är det väl liksom. Kanske inte bästa lyriken nej, men den säger det jag vill ha sagt. Lyriken är mitt fel :)

Tack för kommentar och feed.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tungt och superframfört + en massa musikaliska småhyss som gör det hela intressant och sången är kanon...
Men kanske lite för 'Depp-inriktat' för att en annan ska gå igång på alla cylindrar..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte