Kontrollrummet

Gurano - Harmonisk disharmoni

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Fick lust idag efter jobbet att göra ett utkast med fult ljud (har kanske alltid fult ljud? men detta är enligt mig ännu fulare än vanligt ;) ).
Är det nåt att bygga vidare på? Nån som vill joina med nåt tillägg till låten? Säg då till.

LÅTNAMN:                 Harmonisk disharmoni
ARTIST/GRUPP:          Gurano
GENRE:                     Bra musik  :blink:
LÅTLÄNGD:                2,24
KOMPOSITÖR:            Gurano
PRODUCENT:              Gurano
EV. MEDVERKANDE:     Guranos hjärna
INSPELNINGSÅR:         2010

Sättning:
Gurano - Guror mä myche dist
Gurano - Synth
Gurano - Orgel
Gurano - Xylofon
Gurano - Sitar
Gurano - Trummor
Gurano - bas

Ha det gott
Gurano

Gammal brötbild [mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_HarmoniskDisharmoni.mp3[/mp3]

Ny brötbild
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/HarmoniskDisharmoni1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.08.2010, 02:33:36 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu lite upphottad med xylofon och orgel.
Ingen som tycker nåt?

Ha det
G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Du har ett eget sound med orientaliska kryddor som kanske är world music. Jag har nog inte så mycket att komma med feedback-mässigt. Liknar mycket av de andra jag hört från dig och som alltid hög klass. Tycker väl den gura som är att betrakta som lead (tema-spelande) skulle upp mer i mixen och ha ett mer diskantigt ljud. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har ett eget sound med orientaliska kryddor som kanske är world music. Jag har nog inte så mycket att komma med feedback-mässigt. Liknar mycket av de andra jag hört från dig och som alltid hög klass. Tycker väl den gura som är att betrakta som lead (tema-spelande) skulle upp mer i mixen och ha ett mer diskantigt ljud. 
Tackar så mycket :)
Med lead - menar du den som spelar "soloslingan" då eller kompet?

Tack för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Först gillade jag inte den fula guran men efter några lyssningar så tror jag att jag har svårt att leva utan den :lol: Skulle kanske ändå på nåt sätt vilja höra den med en snygg gura som inte dränker allt det andra fina du har fått till - ganska häftigt hur du har fångat den österländska skalan på solot eller melodien eller hur man ska säga. Jag tycker att trummorna kommer bort lite i mixen och jag saknar tablas, citaren kunde gärna ljuda lite mer också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm det är lite bumbligt och grötigt i mellanregistret. Trummorna känns låga och lite dynamikfattiga. KUl idé, kanske kan bli något, men det borde väl stramas upp och arrangeras. Just nu känns det mest som musikliska fragment.   :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmm det är lite bumbligt och grötigt i mellanregistret. Trummorna känns låga och lite dynamikfattiga. KUl idé, kanske kan bli något, men det borde väl stramas upp och arrangeras. Just nu känns det mest som musikliska fragment.   :)
Jäpp - bumligt å grumligt e de - ett rent skitljud rent ut sagt :D
Trummor ska jobbas vidare på eller bytas till nåt annat kul ljud - vi får se
Tycker nog inte själv att det ska stramas mer - i mitt öra så är stramningen bra, likaså styrfart och arr. Man måste ha ett holistiskt öra - detta är fragment i helheten helt enkelt. :wacko: ;)

Först gillade jag inte den fula guran men efter några lyssningar så tror jag att jag har svårt att leva utan den :lol: Skulle kanske ändå på nåt sätt vilja höra den med en snygg gura som inte dränker allt det andra fina du har fått till - ganska häftigt hur du har fångat den österländska skalan på solot eller melodien eller hur man ska säga. Jag tycker att trummorna kommer bort lite i mixen och jag saknar tablas, citaren kunde gärna ljuda lite mer också.
hehe sicken tur att du lyssnade ett par gånger till, så att guraljudet fick en chans att etsa sig fast.  :lol:
Det blir nog inget rent guraljud på denna. Jo du har rätt - jag ska jobba vidare med trummorna/alternativt byta ut dem.

Citaren är nu höjd ett litet snäpp, likaså xylofonen - möjligen är guraljuden lite lite ljusare nu oxå....å lite sämre :D
Höj volymen så hörs skitljudet riktigt bra  :ph34r:


Tack båda för lyss å tyck

Gurano
« Senast ändrad: 25.08.2010, 18:51:30 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!



asti

  • Gäst
Fräcka gitarrljud och musiken bär din omisskännliga signatur!  :)
Håller med Egghuvud om att det är lite grötig ljudbild och att trummorna borde vara lite mer framhävda.
Du får nog skära lite här och där och kanske dra ner lite på reverbet för att få en klarare ljudbild.....?
Kanske separera dom lite mer i stereobilden. Som alltid bra ös!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kommer med samma sak som jag sagt i flera andra trådar (fast jag inte har en aning om vad jag snackar om): - Jag vill att trummorna ska köra åttondelar.

I nästa stund hör jag att trummorna i andra hälften av låten faktiskt spelar som jag tycker att trummorna i första delen också ska spela.

Roligt med orientaliska tongångar.

Jag tror det skulle bli en höjdare om alla, inklusive trummorna, samtidigt tillåts kliva ur den inständga ljudlådan och får blomstra i frekvensrika tongångar med diskanten reclaimad.
Att musiken liksom får komma ur bubblan, att såpbubblan spricker och allt hörs som det ska...

Vem fixar musikvideom med instrument och musiker inständga i en såpbubbla, en illuster illustration?
« Senast ändrad: 25.08.2010, 22:49:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra musik!  :D
Tackar tackar :)

Fräcka gitarrljud och musiken bär din omisskännliga signatur!  :)
Håller med Egghuvud om att det är lite grötig ljudbild och att trummorna borde vara lite mer framhävda.
Du får nog skära lite här och där och kanske dra ner lite på reverbet för att få en klarare ljudbild.....?
Kanske separera dom lite mer i stereobilden. Som alltid bra ös!  :)
Tackar tackar. Jo det är grötigt brötigt. Inspelat på ett uselt vis utan ansträngning, men nu har jag sänkt på så mycket reverb det går - Blev det bättre?? Nu finns den gamla brötbilden och en nyare brötbild (mindre reverb) upplagd. Bättre än så här går nog inte få med de inspelade filerna.
Behöver egentligen lägga om de flesta instrumenten för en bättre ljudbild---men jag örch int´  <_<

Kommer med samma sak som jag sagt i flera andra trådar (fast jag inte har en aning om vad jag snackar om): - Jag vill att trummorna ska köra åttondelar. I nästa stund hör jag att trummorna i andra hälften av låten faktiskt spelar som jag tycker att trummorna i första delen också ska spela.

Roligt med orientaliska tongångar.

Jag tror det skulle bli en höjdare om alla, inklusive trummorna, samtidigt tillåts kliva ur den inständga ljudlådan och får blomstra i frekvensrika tongångar med diskanten reclaimad. Att musiken liksom får komma ur bubblan, att såpbubblan spricker och allt hörs som det ska...

Vem fixar musikvideom med instrument och musiker inständga i en såpbubbla, en illuster illustration?
Jo boxigt låter det och svårt är det att komma till rätta med - i alla fall med de ljudfiler jag nu har. Har dock fibblat lite nu å tagit bort reverb - blev det lite bättre?

Tack alla för lyss å tyck
Gurano


Gammal brötbild [mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_HarmoniskDisharmoni.mp3[/mp3]

Ny brötbild [mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/HarmoniskDisharmoni1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.08.2010, 02:28:10 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med risk för att framstå som avantgardisk jag gilla gamla brötbilden bäst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men hörru jag gillar den nya versionen och hörru var har du snott slutljudet? Har du hälsat på gruppen Yes eller har du bara råkat skapa samma ljud som de har på en låt? Vad är det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Med risk för att framstå som avantgardisk jag gilla gamla brötbilden bäst.
Var du avantgarde - det e bra å kul! Jag är själv tyvärr kluven till både den gamla å den nya - tja..... jag vet inte jag vad jag ska tycka. Den nya är renare och ljusare medan den gamla är fetare  :blink: :wacko:

Men hörru jag gillar den nya versionen och hörru var har du snott slutljudet? Har du hälsat på gruppen Yes eller har du bara råkat skapa samma ljud som de har på en låt? Vad är det?
Tackar! roligt att du gillar - nu har nog ljudet klivit ut lite ur sin bubbla tror jag :)
Jo hörru serru det ljudet är från pluggen Colossus.  :D

Ha det gott båda och tack för lyss å tyck
Gurano
« Senast ändrad: 27.08.2010, 00:59:12 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!