Kontrollrummet

Musikdatorn på väg att ge sig?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vid bootningen hittas inte BIOS-inställningarna, jag måst välja "default" (F2) för att ö h t den skall boota. Klockan är helt väck, visar 30/12 2001. Internet funkar inte. Midi från elpianot går inte fram, internt tycks det fortfarande spela. Asus P4P de luxe har jag för mig att moderkortet heter. Vad i hela Bjärka Säby är det fråga om?  :blink: Är det CMOS-batteriet (eller vad det heter) som är dåligt eller något särskilt elakt virus som orsakar detta???
Synd om en sedan några år ganska stabil plattform måste bytas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Det är Bios-batteriet ja. Antagligen ett CR3032, kostar 20-30 spänn. 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar särskilt Freddy! Glad att "spänn" inte är lika med "kilo". Får försöka pilla lossa det och sedan försöka komma ihåg BIOS-tweakningarna för sisådär fyra-fem år sedan...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Jag håller med förmodligen batteribyte på G. I Bios är det väl bara Plug och Play och startordning på hårddiskar och eventuellt kolla så processorn står på full fart dvs om det finns möjlighet att ändra. Default inställningarna borde ju funka ganska ok att utgå ifrån. Ja kanske ändra över till AGP för grafikkortet (dvs om du har ett AGP kort).

Jag har en dator med ett Asus P4 SE moderkort i och det borde ju vara ganska lika inställningar, jag menar om det strular.

(Ny dator här nu köpte ett Asus P6T SE moderkort och en i7 930 processor, har meckat till det så den rullar på OSX.)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Burnin för tips! Vi ses.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves