Kontrollrummet

Hör inget ljud från externt ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej kontrollrummet, det var inte igår!

Jag har varit inne här en del men inte skrivit på ett bra tag.
Jag har precis köpt en Macbook pro, väldigt trevlig dator samt ett Line 6 Ux1 externt ljudkort för att kunna spela in gitarr på ett smidigt sätt.
Men jag har problem för jag får inget ljud.

Jag har installerat allt och öppnar förstärkarsimulatorn PodFarm där jag tar fram en stärkare och klart och tydligt ser jag att ljudet går in på datorn men jag hör ingenting. Det är helt tyst, trotts att alla andra ljud på datorn fungerar.
Kanske är det en enkel inställning i datorn, jag är nybörjare på macintosh så man vet aldrig.

Jag bifogar en bild över hur det ser ut:
http://www.n0.se/v/f7c790_skrmavbild2010-08-13kl.19.15.27.png

Någon som vet vad det kan vara?
« Senast ändrad: 13.08.2010, 20:37:36 by Zebastian »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det finns en anledning att man har en manual som bör läsas. För du har säkert inte klickat på monitorknappen i din DAW.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Det finns en anledning att man har en manual som bör läsas. För du har säkert inte klickat på monitorknappen i din DAW.

Det är det säkert, men nu har det inget med det att göra.
Jag har läst och det står inget om hur jag ska lösa detta.
Jag har inte ens använt programmet (pod farm) i ett DAW ännu. Jag vill först få kontroll över ljudkortet och se om det överhuvudtaget fungerar och det verkar det inte göra.
Det går inte att höra något ljud när jag har valt det externa ljudkortet som ingång.
 :o


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Med mycket efterforskning verkar det som jag har missuppfattat det här med externt ljudkort. Har aldrig haft något innan.
Jag trodde att man kunde använda ljudkortet och samtidigt höra ljudet i datorns inbyggda högtalare.
Men det verkar inte gå, eller har jag missuppfattat? Vad man istället måste göra är alltså att man använder separata högtalare och kopplar till ljudkortet när man använder det. Det finns inget annat sätt?

Jag tänkte visserligen köpa högtalare till, men hade hoppats på att komma igång innan dess och använda datorns högtalare.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med mycket efterforskning verkar det som jag har missuppfattat det här med externt ljudkort. Har aldrig haft något innan.
Jag trodde att man kunde använda ljudkortet och samtidigt höra ljudet i datorns inbyggda högtalare.
Men det verkar inte gå, eller har jag missuppfattat? Vad man istället måste göra är alltså att man använder separata högtalare och kopplar till ljudkortet när man använder det. Det finns inget annat sätt?

Jag tänkte visserligen köpa högtalare till, men hade hoppats på att komma igång innan dess och använda datorns högtalare.

Det är rätt uppfattat att du måste koppla högtalare till ljudkortet för att höra ljud. Om du vill höra ljudet i datorns inbyggda högtalare så får du i ditt musikprogram välja att använda datorns interna ljudkort.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du testat att koppla hörlurar till externa ljudkortet? Låter det där i lurarna.
Finns det någon motsvarighet till Windows där man kan ställa in vilket ljudkort men vill ska spela upp det ljud man har? Eller ska det bara göras i sequenserprogrammet för att få det att fungera?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Med mycket efterforskning verkar det som jag har missuppfattat det här med externt ljudkort. Har aldrig haft något innan.
Jag trodde att man kunde använda ljudkortet och samtidigt höra ljudet i datorns inbyggda högtalare.
Men det verkar inte gå, eller har jag missuppfattat? Vad man istället måste göra är alltså att man använder separata högtalare och kopplar till ljudkortet när man använder det. Det finns inget annat sätt?

Jag tänkte visserligen köpa högtalare till, men hade hoppats på att komma igång innan dess och använda datorns högtalare.

Det är rätt uppfattat att du måste koppla högtalare till ljudkortet för att höra ljud. Om du vill höra ljudet i datorns inbyggda högtalare så får du i ditt musikprogram välja att använda datorns interna ljudkort.

Håller med Wernborg här..
Har du ett externt ljudkort måste du koppla högtalare/hörlurar till detta.
Vissa mera sofistikerade kort kan kanske "bryggas" till det interna kortet men tvivlar på detta...
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med mycket efterforskning verkar det som jag har missuppfattat det här med externt ljudkort. Har aldrig haft något innan.
Jag trodde att man kunde använda ljudkortet och samtidigt höra ljudet i datorns inbyggda högtalare.
Men det verkar inte gå, eller har jag missuppfattat? Vad man istället måste göra är alltså att man använder separata högtalare och kopplar till ljudkortet när man använder det. Det finns inget annat sätt?

Jag tänkte visserligen köpa högtalare till, men hade hoppats på att komma igång innan dess och använda datorns högtalare.

Det är rätt uppfattat att du måste koppla högtalare till ljudkortet för att höra ljud. Om du vill höra ljudet i datorns inbyggda högtalare så får du i ditt musikprogram välja att använda datorns interna ljudkort.

Håller med Wernborg här..
Har du ett externt ljudkort måste du koppla högtalare/hörlurar till detta.
Vissa mera sofistikerade kort kan kanske "bryggas" till det interna kortet men tvivlar på detta...
Det går lätt att lösa med en separat kabel iofs. Från externa kortets line out eller hörlursutgång till mikingången på laptopen. Lär ju låta apa, men kommer att fungera.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det går lätt att lösa med en separat kabel iofs. Från externa kortets line out eller hörlursutgång till mikingången på laptopen. Lär ju låta apa, men kommer att fungera.

Stereo -> mono - coola ljudeffekter i externa ljudkortet lägger gitarrens monosignal till maffiga stereoljud -> saboteras om man gör så...
Analog ut till digital in - en AD-omvandling man helst vill slippa med tanke på ljudkvalitén på AD/DA omvandlare på mic-ingång i en laptop. Tänker jag rätt?
« Senast ändrad: 14.08.2010, 09:27:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Tack för tipsen och svaren!
Jag förstår nu mer och mer att jag har fått det hela lite om bakfoten.
Det fick alltså för mig att det går att lyssna på ljudet via ljudkortet men ändå höra det med datorns högtalare men av det jag läst på internet att dömma så förstår jag att det nog inte fungerar så.
Jag har testat att koppla ett par gamla glappiga hörlurar till ljudkortet och det fungerar.
Så det får bli till att köpa högtalare som jag som sagt ändå tänkte gjort. Tyckte bara att det verkade smidigt att kunna spela in utan varken hörlurar eller klumpiga högtalare om man vill göra det var man vill.

Men om någon vet något litet knep som gör att man kan göra det ändå, utan att behöva dra sladdar från ljudkortet och in i datorn som känns onödigt så är jag mer än intresserad av att höra dessa!  :)