Forum > Demolåtar
1up-House Pipe V4 (torsdag 17:e maj)
Emulator:
Är ingen housexpert själv, men skrev vad som kändes rätt :)
Ska kolla om jag kan fiska fran nåt exempel på de stråkar jag menar.
och sen....jag gillar skitiga elakare ljud personligen, föreslår alltid det...nästan till godnattvisor för små barn, så ta även det med en näve salt ;)
1up:
--- Citat från: Emulator skrivet 17.05.2007, 01:20:54 ---Är ingen housexpert själv, men skrev vad som kändes rätt :)
Ska kolla om jag kan fiska fran nåt exempel på de stråkar jag menar.
och sen....jag gillar skitiga elakare ljud personligen, föreslår alltid det...nästan till godnattvisor för små barn, så ta även det med en näve salt ;)
--- Slut citat ---
Hehe. Det är jättebra att du berättar bakgrunden! För visst är det så att fåra förslag nästan alltid går utefter våra egna önskningar, vilket inte alltid är vad låten i fråga behöver. Men ofta. :)
Ja exempel vore toppen!
DåligtGehör:
Låten har en hel del sväng som är riktigt skönt... men den har en hel del osväng och vilsenhet också.
Det känns som om trummorna och mest av allt hi-haten är huvudinstrumentet. Trummorna hör man verkligen och hi-haten dominerar starkt. De andra instrumenten som ju ändå gör en hel del roliga saker blir bara kvartfigurer i denna mix.
Sen spelar trummorna väl strikt och stelt. Känns rätt mekaniskt. Fixa in lite mer dynamik samt lite mer mänskligt driv i trummorna. De låter för exakta nu. Det kanske passar i vissa elektroniska stilar men din låt har mer av mänsklig värme över sig och behöver få en rytmsektion som kan förmedla detta.
Jag vet inte om låten väntar på sång och/eller andra leadinstrument. Men du har ju som sagt redan en del saker på gång. Låt dessa få betyda något. Som det är nu så känns de ju knappt. Välj ut vilka som skall betyda något samt HÖJ! T.ex. har du några "blåssekvenser" som låter fräcka men i nuvarande mix rätt menlösa. Fan, låt dem göra små explosioner. Annars blir din låt bara något som kunda vara något och det vore ju synd på en sådan ändå svängig sak.
Dividend:
Låten är bra. Den gungar på, organiskt och med mycket substans ;) Håller med DG om rytmsektionen...
Ingen expert på house, men lyssnat en del ändå, skönt att du hittar ljud som är blippiga men levande på samma gång, detta tillsammans med kompositionen på not-nivå ger ett väldigt trevligt intryck...
Bra gjort, men det finns säkert saker att förbättra. Svårt för mig att peka på vad dock
1up:
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 18.05.2007, 16:19:27 ---Låten har en hel del sväng som är riktigt skönt... men den har en hel del osväng och vilsenhet också.
Det känns som om trummorna och mest av allt hi-haten är huvudinstrumentet. Trummorna hör man verkligen och hi-haten dominerar starkt. De andra instrumenten som ju ändå gör en hel del roliga saker blir bara kvartfigurer i denna mix.
Sen spelar trummorna väl strikt och stelt. Känns rätt mekaniskt. Fixa in lite mer dynamik samt lite mer mänskligt driv i trummorna. De låter för exakta nu. Det kanske passar i vissa elektroniska stilar men din låt har mer av mänsklig värme över sig och behöver få en rytmsektion som kan förmedla detta.
Jag vet inte om låten väntar på sång och/eller andra leadinstrument. Men du har ju som sagt redan en del saker på gång. Låt dessa få betyda något. Som det är nu så känns de ju knappt. Välj ut vilka som skall betyda något samt HÖJ! T.ex. har du några "blåssekvenser" som låter fräcka men i nuvarande mix rätt menlösa. Fan, låt dem göra små explosioner. Annars blir din låt bara något som kunda vara något och det vore ju synd på en sådan ändå svängig sak.
--- Slut citat ---
Känns jättefint att du tagit dig tid att ge en så nära kommentar. :wub:
Du har rätt i att hi-haten är svinhög. Uppmärksammade det häromdagen och den har sänkts. Trummorna är loopar så därav stelheten. Jag kan dock pula med volymändringar, klippa bort vissa hits mm för att förbättre groovet. Anar lite idéer bubbla fram i bakhuvudet.
hehe Kvartsfigurer? :) Stackars house/jazzpianist han är säkert jättledsen på mig. Han ska få mer utrymme - lovar! Gick pianot ens att höra i refrängen?
Du talar dynamikens språk. :) I get it. Lite mer utbrott och plötsligheter ska in i låten.
Med "blåssekvenser" menar du t.ex. den 03:15-03:18?
Housekram till dig DG :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida