Kontrollrummet

Dividend, Kornstad, Maria - Deep within the forest's heart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eminescu-dikt, till visa nr 4


SLutligen fixade jag samstämmigheten av verb mellan sång/orkester och massa annat småfix... Säg vad ni tycker.. :)

---
Fixade slutligen nivåer..
----------
Fixade en bättre mix och osynk av den här orkestrala visan från 2010. Möjligtvis finns det nits vad gäller orkestern, annars låter det bra

vad tycks? :)

Texten är skriven av Eminescu och översatt av Andrei Bantas:

Deep within the forest's heart,
songsters flock from every part,

Out of hazel groves that shade
patches of the cheerful glade

refr.
With the moon and with the sun
with the birds that always run
with the moon and stars of night
with my sweetheart's face so bright

Near the lakelet free from weed
bounded by lithe lofty reed

swinging out of waves soon stilled -
to its depth the pond is filled

refr.
With the moon and with the sun
with the birds that always run
with the swallow's arrow flight,  (notera den här raden är annorlunda)
with my sweetheart's face so bright


« Senast ändrad: 23.02.2013, 21:03:49 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ja din sång hoppar vi över annars inte illa hoppas
du får nån som kan lätta sin stämma till den också! ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker din sång låter bra när den är i pitch, vilket dock inte händer så ofta. Men man kan höra hur du har tänkt dig sångmelodin. Och jag tycker den är fantastiskt fin. Och som så ofta med en kinesisk touch.
Finns några här som skulle kunna förgylla den fina sång. Tror nog på en manlig sångare. Har vi inte någon som är bra på musikaler, lika bra som Jöback? Jag tror det...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt vackert. Snygga teman som du verkligen kan brodera kring. Nu lyssnade jag på den instrumentala versionen. Fin text, ser att passa utmärkt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar titeln. Skulle passa i en liknande setting som när de är vid moderträdet i filmen Avatar.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja din sång hoppar vi över annars inte illa hoppas
du får nån som kan lätta sin stämma till den också! ;)

Jag har hittat den perfekta sångaren till den här, om han tackar ja :D

Jag tycker din sång låter bra när den är i pitch, vilket dock inte händer så ofta. Men man kan höra hur du har tänkt dig sångmelodin. Och jag tycker den är fantastiskt fin. Och som så ofta med en kinesisk touch.
Finns några här som skulle kunna förgylla den fina sång. Tror nog på en manlig sångare. Har vi inte någon som är bra på musikaler, lika bra som Jöback? Jag tror det...

Kul att du tycker den är fantastisk och fin. Jag VET en som är lika bra som Jöback eller däromkring :D

Equality: Tack, roligt att höra

Gillar titeln. Skulle passa i en liknande setting som när de är vid moderträdet i filmen Avatar.

Den filmen är bra! Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eminescu-dikt, till visa nr 4

Superbt sjunger av Kornstad, och stämmorna  av Marre går inte heller av för hackor...

Det finns smågrejer att fixa, men slänger upp för att få feed-back på den så här långt.

Kan vi kända oss nöjda? :)
/Per

Texten är skriven av Eminescu och översatt av Andrei Bantas.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj svårt att ge nåt omdöme med de nya lurarna men jag gissar lite då. Tycker att Marre låg för lågt volymmässigt och anser att Kornis röst är lite för torr (inga lätta passusar att processa där) ge honom lite mer väta så blir också övergångarna lite mer i fas skulle jag tro ordet "swing" vid tvåtredjedelar kom ganska fel in.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nån slags tidig kyrksång avseende melodin, känner jag. Har sångaren druckit mycket melodyne?
Jag tänkte aldrig på att jag hörde Marre? Är hon med?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Well, You know, I'll listen to anything Kornstad sings :wub:

"Will the Swallow's Arrow Fly"... "Fly" has a little clash to my ear.  Not terrible, but... something... slightly off.  So, if Marre is looking for criticism, that's about all I can give her... Other than that, she fits in nicely. "With the birds that always run" is particularly nice with her.

I'll be harsh, and say that I am not convinced that the song benefits from the almost quarter-tone like vocal movement ("Cheerful Glade", "Lithe lofty Reed", "Pond is filled").  Where the vocal movement is limited to 3 or four tones, it's okay for me.  More than the 3 or four notes, though, and I find it strange.  I say, let the orchestra take the movement and let the singers concentrate on the verse.  I  lose the meaning of the word somewhere in the middle of the notes... The feel will still be retained by the orchestra...

But, this is the opinion of someone who does not have the ear or listening experience with this type of music...  Uh... but there's also my aria experience... which I CAN say I have an ear for... So... Huh.  Yeah, I don't know where I was going with that... :wacko:
The human theremin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nån slags tidig kyrksång avseende melodin, känner jag. Har sångaren druckit mycket melodyne?
Jag tänkte aldrig på att jag hörde Marre? Är hon med?

Jag använder aldrig melodyne. Och Kornstad har mest största trolighet inte melodynat, eftersom han sjunger på gränsen till surt, dock en bit innanför, på ett ställe.
Fast bäst vet Kornstad själv.

Marre är för lågt mixad.

Eddi: skall verba på lite på kornstad (och marre)

Bacon: "With the swallows arrow flight"
On 'flight' one of the voices might be pitched differently. I will check.

 Yes too many unnecessary instruemental elaborations in the verses. They will removed.

Thanks to all of you.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj svårt att ge nåt omdöme med de nya lurarna men jag gissar lite då. Tycker att Marre låg för lågt volymmässigt och anser att Kornis röst är lite för torr (inga lätta passusar att processa där) ge honom lite mer väta så blir också övergångarna lite mer i fas skulle jag tro ordet "swing" vid tvåtredjedelar kom ganska fel in.

Lite mer reverb och volymhöjningar på sina ställen, ja. Håller med.

Well, You know, I'll listen to anything Kornstad sings :wub:

"Will the Swallow's Arrow Fly"... "Fly" has a little clash to my ear.  Not terrible, but... something... slightly off.  So, if Marre is looking for criticism, that's about all I can give her... Other than that, she fits in nicely. "With the birds that always run" is particularly nice with her.
 

Thanx Juli, I did this with feeling, I love Kornstad´s voice aswell :P Hopefully it will pass, because I´m satisfied with my effort here. Though in times of melodyne both mine and Kornstad´s small missings are accepted anyway ;) It's just one word here I can ask Per to tune it down, if he thinks the same.

Nån slags tidig kyrksång avseende melodin, känner jag. Har sångaren druckit mycket melodyne?
Jag tänkte aldrig på att jag hörde Marre? Är hon med?

Johopps, jag är med :D Fast så mycket hörs det inte av det just nu, det kommer!

Kornstad har gjort ett kanonjobb med den här svårsjungna visan, oj oj..jag är impad :wub: Tack för feedback, det blir lite förändringar ju, som Per skrivit.

Divi: Du och Eminescu gör ett fint jobb tillsammans :D Älskar texterna, high class.
« Senast ändrad: 11.10.2010, 14:23:25 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Vackert och bra sång på detta svårsjungna stycke! Kanske skulle velat ha lite mer dynamik.....


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Har inget vettigt att säga igentligen, mer än att detta var snyggt och bra utfört.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Gillar detta stycket skarpt och det var riktigt kul att få sjunga.

Fast jag får ju erkänna att det var nog det klurigaste jag någonsin gett mig på i sångväg.    :)
Var rätt övertygad om att jag tagit mig rejält vatten över huvudet ett tag, men efter tresiffrigt antal försök började det låta hyffsat vettigt iaf.  Hatar när det är saker jag inte klarar......

Det skall inte vara ngn melodyne på detta, men däremot har jag klippt bort lite missljud och allt är inte sjunget i en tagning så det kanske är det som luras?
Me, Myself & I


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Gillar detta stycket skarpt och det var riktigt kul att få sjunga.

Fast jag får ju erkänna att det var nog det klurigaste jag någonsin gett mig på i sångväg.    :)
Var rätt övertygad om att jag tagit mig rejält vatten över huvudet ett tag, men efter tresiffrigt antal försök började det låta hyffsat vettigt iaf.  Hatar när det är saker jag inte klarar......

Det skall inte vara ngn melodyne på detta, men däremot har jag klippt bort lite missljud och allt är inte sjunget i en tagning så det kanske är det som luras?

All heder åt dej Kornstad, för din fenomenala prestation på detta stycke-och det utan hjälpmedel :wub:

Tycker du sjunger underbart här :rolleyes:

Vill gärna höra mer av dej i den här genren.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Han sjunger så jävla bra, så jag måste fixa en ny mix.

Det kommer en ny verre ikväll, tror jag.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomenvars :) Vacker melodi. Gillar dock bäst de partier där sången är "rakare" utan dessa kyrkliga utsvävningar. Dividends instrumenteringen målar som vanligt upp vackra landskap. Där i refrängen var Marre är med är det rysligt vackert ^_^  Marre kunde dock kanske höras lite mer, ett snäpp... eller nåt.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vackert!  Tycker att sången är helt ok och det är ju ingen lätt sak att sjunga det här.  Kanske lite svajigt på "lofty" eventuellt.
Personligen tror jag att en vacker tjejstämma skulle lyfta den här låten, typ ngn. ljus stämma som Kirsty MacColls eller liknande
(kommer inte på ngn. annan för tillfället).  Peter Jöback tror jag inte alls på.  ;)   
Håller med om att körerna är lite låga också.  Annars, bra jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


clavinova

  • Gäst
Oerhört vackert, som vanligt Divi!  :wub:
Har inte så mycket att säga utom mäktigt och vackert.

En liten randanmärkning dock och det är att Kornstads röst är för poppig för detta stycke i min mening. Det borde vara en Bella Canto röst, lite sakral och kanske lite mer dramatisk. Icke desto mindre är det magnifikt framfört och jag är oerhört imponerad av dig Kornstad!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag håller med om rösten.  Försökte först att sjunga på ett lite mer pampigt sätt, men fick inte riktigt till det. Finns dock viss risk att jag inte kommer kunna hålla mig, utan måste testa en gång till bara för att det är kul.   :o)

Det är ett riktigt skönt verk detta och grymma körer av Marre så man vill ju verkligen göra det rättvisa.
Me, Myself & I


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag håller med om rösten.  Försökte först att sjunga på ett lite mer pampigt sätt, men fick inte riktigt till det. Finns dock viss risk att jag inte kommer kunna hålla mig, utan måste testa en gång till bara för att det är kul.   :o)

Det är ett riktigt skönt verk detta och grymma körer av Marre så man vill ju verkligen göra det rättvisa.
:wub:

Härligt :rolleyes:

« Senast ändrad: 14.10.2010, 04:28:47 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Inledningen är typisk dividendstil med melodiska mönster som flyttas mellan instrumenten, och marcatovioliner som gör instick här och där. Funkar, men känns som upprepning av tidigare koncept. Jag säger inte att det är fel, det är bra att ha en egen stil. Men jag tycker den kunde utvecklas lite. Å andra sidan låter stråkföringen bättre än på länge, känns dynamisk men samtidigt bra sammanhållen.

Gillar ett parti mellan 130 och 160s. I övrigt är jag inte så berörd av detta. Melodin känns en smula för konstruerad och lite för stor i både totalomfång och i tonhoppen. Det låter lite som att Kornstad försöker följa en förlaga typ en shamisen ton för ton, och jag skulle önska lite mera uttryck. Men jag gissar att melodin är så svår att fokus har varit att ta sig i mål.

Marres körer låter bra men hamnar i skymundan. Tror det beror på arret snarare än mix.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svarar, lite sent och kort, på kommentarer på förra mixen.

Oerhört vackert, som vanligt Divi!  :wub:
Har inte så mycket att säga utom mäktigt och vackert.

Tack du! Ja, Kornstad har verkligen fått till det. Är inte säker på att sakral sång är bättre, det var från början tänkt som en visa. Ett försök med piano misslyckades dock totalt...

Fast kanske...  :unsure:

Jag håller med om rösten.  Försökte först att sjunga på ett lite mer pampigt sätt, men fick inte riktigt till det. Finns dock viss risk att jag inte kommer kunna hålla mig, utan måste testa en gång till bara för att det är kul.   :o)

Det är ett riktigt skönt verk detta och grymma körer av Marre så man vill ju verkligen göra det rättvisa.

Jäpp, bra jobbat av alla inblandade :) Hoppas nya mixen, som jag nyss laddat upp, gör era röster mer rättvisa också :)

Inledningen är typisk dividendstil med melodiska mönster som flyttas mellan instrumenten, och marcatovioliner som gör instick här och där. Funkar, men känns som upprepning av tidigare koncept. Jag säger inte att det är fel, det är bra att ha en egen stil. Men jag tycker den kunde utvecklas lite. Å andra sidan låter stråkföringen bättre än på länge, känns dynamisk men samtidigt bra sammanhållen.

Låten var ett utkast, dessutom en "visa" (intro, Vers, refr, vers, refr) så jag är inte intresserad av att utveckla, tror dessutom att du inte skulle gilla hur det utvecklades om jag gjorde det ;)

Kul att du tog dig tid att lyssna!

Tack, till er alla!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu börjar det likna nåt.. Suttit lördagen så långt, och arrat om, och filat tillrätta det mesta. Nog allt. (?)

Åsikter mottages gärna. Blev det bättre?

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Minusgrader ute och snö på gräsmattan, men denna sköna låt värmer som attan! :wub:
First of all, ett kraftigt men sensitivt komp igen av Per, snyggt.
Och när den fina musiken sen kryddas på med Kornets helt fantastiska sång blir det bara bättre och sen när Marias körer stiger in så är verket fullständigt, WOW! Nackhåren reser sig och stämningen e fantastisk.... sanslöst bra!

Hatten av för allihoppa, ett underbart collab detta! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jätteroligt att du gillar, mahan, trots frost och kyla :)

Första morgonen med frost här också! (Idag.) Blir nog en jäkligt jobbig vinter det här :D

Vi får se om det blir nån sista version av den här, kan tycka (den här morgonen) att vissa stämmor i den instrumentala inledningen är lite hafsigt gjorda. I vilket fall, kul att du gillar så mycket att hatten togs av :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vackert och fridsamt stycke det här.
När Ref. med körer och stämmor kommer in är det 'Gåshudsvarning'  :D
Däremot kan jag tycka ett den 'ensamma' sången inte riktigt ligger i musiken den svävar liksom utanför på nåt sätt,kanske en mixgrej som går att fixa med lite EQ/Kompressor/Reverb ??
Ähh! det kanske bara e jag!! Ingen annan verkar ju tycka så! :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Glömt verba rösterna "mer" än ewql-stuket, helt rätt. Försöker hitta lämplig metod att korrigera det där (ewql har medföljande verb, som ger upphov till det här i mixen) i dagarna, att använda i framtiden och på den här, kanske.

Kul att du gillar, och andra. Den här höll på att aldrig bli av, hittade den av en tillfällighet med slasksång av mig, skickades till kornstad som tydligen tränade hundratals eller tusentals ggr :D med fruktansvärt bra resultat, marre lade stämmor, dubbade och höll på.

Får fixa reverbet. Annars klar! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vackert!  Tycker att sången är helt ok och det är ju ingen lätt sak att sjunga det här.  Kanske lite svajigt på "lofty" eventuellt.
Personligen tror jag att en vacker tjejstämma skulle lyfta den här låten, typ ngn. ljus stämma som Kirsty MacColls eller liknande
(kommer inte på ngn. annan för tillfället).  Peter Jöback tror jag inte alls på.  ;)   
Håller med om att körerna är lite låga också.  Annars, bra jobbat!   /JEH

Såg att jag helt nonchalerat den här kommentaren, på förra mixen. Tror själv att alltför ljus stämma (eller jöback för den delen) skulle störa sig med kornstads lead. Testade med en flöjt på egen stämma, långt upp, men det klaffade inte alls med rösten.

Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tjou!
Minusgrader ute och snö på gräsmattan, men denna sköna låt värmer som attan! :wub:
First of all, ett kraftigt men sensitivt komp igen av Per, snyggt.
Och när den fina musiken sen kryddas på med Kornets helt fantastiska sång blir det bara bättre och sen när Marias körer stiger in så är verket fullständigt, WOW! Nackhåren reser sig och stämningen e fantastisk.... sanslöst bra!

Hatten av för allihoppa, ett underbart collab detta! :)

h.  johan

Tjosan på dej själv, nu blev jag glad :P

Det  var väldigt kul att få dekorera denna vackra visa, jag är så nöjd, det var jätteroligt att få vara med, tackar för det :D

Uriah, Rattle, Fuzzbub, J.T :fina synpunkter ni kom med, värmer så i frostig kulen höst :)

Men det är Kornstad och Divi som gjort det grova jobbet här, så snyggt bara!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
Kul collab!

Dividens lite avhuggna, avklippta, stressade stråkföring känns igen. :) Dock tycker jag att det känns lite stressigt i denna låt stundtals och nästan som att stråksektionen är otajta, t.ex efter första refrängen.

Refrängen tycker jag var bra, synd att sångstämmorna inte var tajtare bara. Kanske går att klippa till i cubase?

Ingen lätt sångmelodi, och tyvärr blir det lite pitchigt ibland, nedgångarna på verserna t.ex. Dom blir inte riktigt rena, vilket är förståeligt då dom är brutala, men tycker inte heller att dom tillför något, så hade hellre sett en version utan brutal-wail. :)

Bra jobbat alla tre.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Freddy.

Points taken. Skall tänka på dessa punkter inför slutmix :)

Ha det!
https://soundcloud.com/user7789882