Den här killen har en hyfsat stor orkestermall... Så enkelt det verkar att ha alla instrument inladdade från början.
Hehe, den har jag faktiskt sett.

Tja Rattlesnake, long time no see.

Har hänt att jag gjort sånna templates när jag grejat me orkestermusik , men har inte blivit så mycket av sån musik än som jag hade tänkt.
Byggde en kraftig burk som orkar massor så kan göra stora templates vilket var skönt, sparar tid runt själva skapandet när man slipper ladda ljud hela tiden.
Men har blivit mycket elektronisk musik istället och då börjar jag alltid från scratch. Låtarna blir på något sätt därmed inte så lika varandra.
Man ställer in ljud lite olika varje gång, väljer andra ljud osv vilket skapar olika ljudbilder.
Men för med orkesterinstrument så skruvar man ju inte vidare mycket på instrumenten vilket gör det mer lämpligt/logiskt att använda mallar/templates i sådana sammanhang.

På något sätt känner jag mig ibland också låst om jag inte får börja från tomt blad, min kreativitet gror som bäst då.

Elektroniska ljud är ju -generellt - mycket snabbare att ladda och man förlorar därför inte nämnvärt mycket tid för att ladda ljuden under komponerandet.
Så sammanfattat: Det beror på vad jag ska göra.

Mvh Memphis